Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)  (Luettu 4492 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JauJau

  • Vieras
406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« : 19.02.2015, 12:31:57 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (VF38ERHZF81169877, 385 000 km).

Alotetaas alusta: marraskuun alussa starttasin auton itä-lapissa pakkasaamuna vähän lämpenemään ja puuhailin siinä ohessa pihassa jotain muuta. Palasin autolle ja ihmettelin että enkö minä nyt hajamielisenä muuta tehnyt kun laittanut virrat päälle. Starttasin siinä sitten uudestaan ja vähän huonosti tuo rytkähti käyntiin. Liikkeelle lähtiessa auto sammui, ja lähti uudestaan käyntiin käyttämällä virrat pois ja starttaus. Muutaman kerran se sammahti kun yritin liikkeelle lähtöä, kunnes sitten toimikin seuraavat 400 km Ouluun. Moottorin merkkivalo paloi koko matkan ajan.

Seuraavana päivänä tuli eteen sitten sama ongelma mutta vähän sitkeämpänä, eli ei meinannut kestää tyhjäkäyntiä kovempaa kuormaa ollenkaan. Alkoi sitten kuitenkin toimimaan muutaman kadun varressa starttauksen jälkeen. Diesel 100:sta livahti tämän jälkeen loraus tankkiin ja ongelma tuntui poistuneen seuraavan 2000 km ajaksi.

Pikakelaus uuden vuoden aattoon ja taas itä-lappiin. Aattoa edeltävänä päivänä tankki tuli pakon edessä ajettua lähes tyhjäksi, ennen kuin pääsin pumpulle asti (yli 74 l meni tankkiin). Kaikki toimi tässä vaiheessa, mutta aattopäivänä pösö alkoi sammuilemaan tien päällä muutaman kilometrin välein. Pääsin kotipihaan ja jätin tyhjäkäynnille. Hetken perästä koetin lähteä kaverille uuden vuoden viettoon, mutta auto sammahti 100 m liittymästä päästyäni eikä tuo sen jälkeen ole lähtenyt käyntiin, eikä edes yrittänyt. Startti kyllä pyörittää. Ajonestovalo ei pala.

Tähän mennessä tehtyä:

- Sulakkeet tarkistettu.
- Polttoainesuodatin ja suodattimen kotelo vaihdettu
- Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, vanhakin näytti yleismittarilla mitatun vastuksen perusteella toimivan ~400 ohmia
- Kaksoisrele oli jo valmiina olemassa, ja sekin vaihdettu. Liittimen natsassa 4 kärähtämisjälkiä.
- Nokka-akselin asentotunnistimen johto mitattu, virtaa tuli ainakin liittimelle asti.
- Siirtopumppu käytetty pois tankista, pumpun päässä olevassa suodattimessa ei minkäänlaista nöyhtää tai likaa ja pumppu näyttää työntävän polttoainetta reippaasti suodattimelle asti.
- Starttipilotilla käynnistetty, kävi niin kauan kuin pilottia oli poltettavaksi asti.
- Testattu railipaineanturin johtoja, mutta vasta ensimmäiseltä liittimeltä.
- Moottorin johtosarjan ECU:n jälkeen ensimmäisen mutkan tienoilta korjattu pari epäilyttävän näköistä johtoa. Keskenään punotut valkoinen ja vaaleansininen johto, joista molemmista kuori oli rikki sekä keltainen polttoainepaineen säätimelle menevä johto 1514A, joka katkesi lopunkin jo vihaisesta tuijotuksesta. Yleismittarilla tarkastettu että ainakin tuo johto on korjauksen jälkeen yhtenevä liittimeltä kaksoisreleen liittimeen natsaan 9 (Haynes). Ei vaikutusta käynnistymiseen.
- Polttoainepaineen säädin irrotettu korkeapainepumpun päästä. Tuijotettu. Ja puhdisteltu, vaikka ei erityisen likaiselta näyttänytkään. Nastojen väliltä löytyi mittarilla jatkuvuutta. Pitäisikö tuon liikkua mistään kohtaa käsivoimin, muuta kuin se ohut pää joka pyörii akselinsa ympäri? Tätä epäilin siis viimeisinpänä, että olis juminut auki ja paineet eivät pääse railiputkella nousemaan, kun polttoaine virtaaa paluuputkeen. Puhaltamalla ei ainakaan tunnu ilma läpi virtaavan, eli ei liene ainakaan auki juminut?

Siinä käsityksessä olen, että tuon ikäistä pösöä ymmärtävän OBD-lukijan löytäminen on vähän hakuammuntaa? Lähin pösöliikekin on 170 km päässä, eikä siten sinne asti hinaaminen/trailerointi ole oikein tuon ikäiselle autolle enää taloudellisesti järkevää.

Moottorivalonhan pitäisi kai palaa virrat päällä ja startatessa, eli ECUn pitäisi olla mukana juonessa?

Tämä oire nyt ei välttämättä liity, mutta pistetään mukaan: Välissä kiihdyttäessä normaalisti, turbo ei tule mukaan kuin vasta 3000 rpm kieppeillä. Vakinopeudensäätimellä tuommoista nuhaisuutta en ole saanut aikaiseksi. Esim. kiihdytettäessä 80:stä 100:een.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #1 : 19.02.2015, 17:10:32 »
Alkuoireilun perusteella vaihtaisin kolme asiaa, ensin ilmamassamittarin, sitten commonrailin painetunnistimen ja sitten korkeapainepumppu.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #2 : 19.02.2015, 17:48:03 »
Aika epätodennäköinen vika voisi olla jaon hyppääminen, nimittäin kun se hyppää vähän enemmän, ecu lopettaa ruiskutuksen. Itselleni on käynyt näin, onneksi ei venttiilit kolahtaneet mäntiin.

Jos avaat jakopään yläkannen ja katsot peilillä nokka-akselin porauksia että ovat linjassa ja sitten työnnät n. 8 mm tangon starttimoottorin takana olevaan reikään (vaikea paikka) ja toisella kädellä pyörität kampiakselin napamutterista konetta edestakaisin, pitäisi tangon kolahtaa vauhtipyörän reikään. Nyt pitäisi nokka-akselin poraukset olla linjassa jos ajoitus täsmää.

Tämä tietty turhaa jos hihna on kireähkö mutta jos löysä niin silloin kannattaa tarkistaa.

Rami66

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #3 : 22.02.2015, 00:28:01 »
Tällä testerillä päästiin lukemaan kaverin -01 hdi vikakoodit, ei vaan tullut katottua kuinka syvälle systeemiin tuolla olis päässyt.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/493141/OBD-II-testeri-Live-data-2001-
Omaa -02 2.0 bensaa se lukee sen verran että live data ym.näkyy, mutta järjestelmän testausta tuo ei vielä tue.

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #4 : 30.07.2020, 14:43:46 »
Auto: 1999 406 2,0 HDi.

Noniin, elikkäs elikkäs, hdi pösö teki tenät suoraan ajosta. Ei käynnisty. Vikakoodi P1138. Herjailee polttoaineen paineensäädintä, joskin autocom kääntää tuon koodin polttoaineen paineanturiksi. Siirtopumppu toimii, paineanturi uusittu, paineensäädin otettu ehjästä autosta, nokan ja kammen anturit ehjät. kolarikytkin on ehjä. Jos akun lataa aivan täydeksi, niin starttauksen aikana polttoaineen paine nousee noin 70 barin hujakoille, eli ei ilmeisesti tarpeeksi, jotta suuttimet voisivat aueta. Jarrucleanerilla lähti heti käyntiin, ku sitä suhautti imusarjaan.. Onko tässä nyt kp pumppu kappaleina, vai tuleeko muita hyviä ajatuksie mieleen?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #5 : 30.07.2020, 15:18:28 »
Saattaa yksi suutin vuotaa niin ettei railipaine nouse riittävästi. Nakuttaako kone? Jos nakuttaa, se on merkki räjähdysmäisestä palamisesta siinä sylinterissä missä suutin täyttää palotilaa. Eli ennen leimahduspistettä kertyy ylimääräistä polttoainetta ja se räjähtää, ääni muistuttaa vasaraniskua.

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #6 : 30.07.2020, 15:21:48 »
Ei oikein pysty nakuttamisesta sanomaan, ku ei tämä lähde käyntiin... Jarrucleanerilla se nakutti vähä oudosti, mut hyväksyin sen äänen, ku toi on kuitenkin tarkotettu pyörivän dieselillä. Mitenkäs se ois helpointa testata, vuotaako joku suutin sit läpi?

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #7 : 30.07.2020, 15:37:34 »
Auto ei siis pysy käynnissä, vaikka sen laittaa cleanerilla käyntiin

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #8 : 30.07.2020, 17:32:01 »
Aha no mitä jos jako on hypännyt? Vanha jakohihna on omassa autossa hypännyt jopa 2 kertaa, sekin on mahdollista. Sen voi tarkistaa jos nostaa keulan ja pyörittää konetta niin että nokan ajoitus on kohdalla ja sitten pitäisi löytää startin takaa 8mm reikä ja saada pultti menemään vauhtipyörän koloon, helpommin sanottu kuin tehty, varsinkin jos reikä on ruosteessa. Ja pultti tai tappi on hyvä vääntää jotta asennus onnistuu, itsellä se on jotain 30cm ja pyöröterästä. Tuossa sarja jossa joku tappi on se oikea: https://www.tooloutlet.fi/fi/Kaikki+tuotteet/Autoty%C3%B6kalut/Ajoitusty%C3%B6kalut/731/Ajoitusty%C3%B6kalusarja+Peugeot++Citroen/5718

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #9 : 30.07.2020, 18:12:30 »
Tätä jaon hyppäämistä ajattelin yhtenä vaihtoehtona itsekin. Aloin sitten kuitenkin pohtimaan, että eihän sen pitäisi periaatteessa vaikuttaa polttoaineen paineeseen. Vai olenko väärässä? Auto kuitenkin käynnistyy pieneksi hetkeksi sillä cleanerilla.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #10 : 30.07.2020, 18:52:50 »
Jos lähtee työntämällä/hinaamalla käyntiin, niin suuttimen vuoto voi aihettaa ettei käynnisty. Ohivuodot mittaamalla löytää vuotavan suuttimen. Painehan pitää olla väh. 120 bar, 70 barilla ei varmasti lähde käyntiin. Jarrucleanerilla varmaan nostaa kierroksia sen verran, että paineet nousee riittävästi.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #11 : 30.07.2020, 19:13:53 »
Ja voihan suutin vuotaa paluuletkuunkin mutta jotain pitää pettää että yhtäkkiä tulee sellainen vuoto.

Starttipilotilla kyllä käy koska se menee sylinteriin, kun taas suutin ei aukea jos ecu ei anna lupaa.

Koska nokkahihna on vaihdettu?

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #12 : 30.07.2020, 19:41:29 »
Jakoremmillä on ajettu noin 40tkm. Ei anna starttaillessa myöskää vikaa, että nokan/kammen suhde olis epälooginen. Ei lähde hinaamalla käyntiin, eikä sillä starttipilotillakaan kuin siksi aikaa, että hörähtää ja kun pilotit on palaneet, niin ei lupaile.

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #13 : 30.07.2020, 19:44:48 »
Laitoin uuden polttoainesuodattimenkin paikoilleen, että ei ainakaan sieltä ahdista. Toki se kuulostais järkevältä selitykseltä, että jos joku suutin työntäis kaiken aineen suoraan paluupuolelle, niin se ei pääsis nostamaan koko railin painetta korkeammalle. Onnistuukohan tuo ohivuotomittaus niin, että laitan kirkasta letkua kaikkiin paluuputkiin ja vedän ne ylös ja starttaillessa katselen sitten, mikä nousee ensiksi/nopeimmin ylös?

toimleri

  • Vieras
Vs: 406 - Sammui ajosta, ei käynnisty (HDi)
« Vastaus #14 : 30.07.2020, 20:52:46 »
Voihan se jako tietysti olla sekasin, mutta testeri ei noin hitaalla pyörimisnopeudella pelkällä startilla havaitse vielä sitä, että ei oo nokka ja kampiakseli kohdillaan. Eipä kai se auta, ku jollain konstilla saada auto pihaan ja tutkia sitä lisää. Voihan se olla tuo pumppukin sökö.