Kirjoittaja Aihe: 405 - Käyntihäiriö (diesel)  (Luettu 4734 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

karra

  • Vieras
405 - Käyntihäiriö (diesel)
« : 08.07.2008, 17:06:48 »
Ongelma:

Auto: 1989 405 GRD (ajettu alle 400 000 km).

Vikaa ilmenee silloin tällöin, kylmä ja kostea keli pahentaa tilannetta. Moottori alkaa käydä "rynkyttämällä" ja saattaa sammuakin. Polttoainesuodatin on vaihdettu. Polttoaineputkeen asennettu ns. patopaineventtiili ja vuotojakaan ei pitäisi olla. Ilman sekoittumista polttoaineen sekaan ei ole erityisemmin tutkittu, mutta en epäile sitä ensimmäisenä, koska mainitsemani sää vaikuttaa ilmiöön. Samaten käyntiin lähteminen tyhjemmällä tankilla on hieman hankalampaa, kuin täydellä, starttaaminen kestää kauemmin. Missä piilee vika?

Ratkaisu:

Nyt selvisi se vika. Ilmeisesti esilämmitysmötikän luota jostain otti ilmaa mukaan. Ohitettiin koko homma suoralla letkulla ja nyt toimii. Kiitosta kaikille neuvosta, mutta sen verran vielä asiasta, että toimiiko auto miten sitten talvella ilman sitä esilämmitystä?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #1 : 08.07.2008, 18:22:56 »
Ongelma ilmenee moottorin ollessa kylmä / lämpin / ei merkitystä? Suuttimet on huollettu koska? Hehkutulpat tarkastettu? Puristukset kunnossa?

Sähkö ko moottorissa ei ole kuin sammutus solenoidissa ja apulaitteissa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

karra

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #2 : 08.07.2008, 20:25:54 »
Ei ole oikein merkitystä koneen lämmöllä. Ei ole suuttimien huollosta tietoa, eikä hehkujakaan ole tarkastettu. Eli ei oikeastaan ole kummemmin mitään tehty. Ilmiö tulee silloin tällöin ja varsinkin juuri kostealla kelillä. Edellisen kerran oireilu alkoi viime talvena ja nyt se on taas palannut. Ikäänkuin välillä korjaa itse itsensä. (Ford?)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #3 : 08.07.2008, 20:37:32 »
Moottori lienee noin karkeasti tämän näköinen?



Eli rynkytyksellä tarkoitat että se jättää jonkun iskun välistä? Jättääkö tasaisesti jonkun välistä vai mistä sattuu (kuulee rytmistä).

Hankala tuosta on suuremmin sanoa, jostain syystä polttoaineen saanti kärsii tai muut syttmymisen edellytykset puuttuvat. Jos kosteus vaikuttaa huomattavasti niin ehkäpä kannattaisi tutkia kaikki maadoituspisteet, alkaen akun alla olevista pisteistä. Ehkäpä joku johto (esim. sammutus solenoidi) on melkein poikki.

Toisaalta polttoaine määrän vaikutus käynnistyvyyteen voi viitata ilmavuotoon imupuolen putkessa. Tuossa mallissa ne polttoaine putket on jo muovia eivätkä kestä loputtomasti mekaanista rasitusta. Tilalle voi laittaa kuorma-auton jarruputkea (muovia). Polttoaineen esilämmitys murikka on hantin vetoakselin yläpuolella moottorin takana.

Kuvassa polttoaineen esilämmitin on noin karkeasti sormien etupuolella olevien letkujen kohdalla



Loppu pelissä pumpussakin voi olla vikaa, tosin noilla kilsoilla ei pitäisi olla vielä mitään isompaa ongelmaa. (olettaen että lukema pitää paikkaansa.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 05:57:39 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

karra

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #4 : 09.07.2008, 10:11:30 »
Kyllä samanlainen motti on pellin alla, mutta vielä siistimmässä kunnossa päällisin puolin. En osaa nyt siitä käyntihäiriöstä sanoa tarkemmin, kun auto on velipojalla. Mutta epäilin jo itsekin, että jos se solenoidi yrittää tosiaan sammuttaa välillä sen moottorin silloin kostealla kelillä. Ainoa, mikä kuulostaa järkevältä, mikä on siis sähköinen laite. Täytynee laittaa kirkasta muoviputkea siihen polttoaineputkeen pätkä, niin näkee kulkeeko siellä ilmaa seassa. Kiitoksia tähän asti neuvoista, aloitamma näistä.

Noniin, mitään emme ole vielä tehneet autolle, koska se on pelannut aikalailla moitteettomasti jonkin aikaa. Nyt kumminkin käyntihäiriö on pahentunut, auto sammuu kuulemma lähes aina kun löysätään kaasu tyhjäkäynnille. Eli kaupungissa joka liikennevaloissa ja sitten ei tahdo lähteä käymään. Edelleen vajaa tankki pahentaa tilannetta. Täytyy nyt alkaa viikonloppuna paikallistamaan vikaa. Mitä muuten tarkoitit SamiK tuolla polttoaineen esilämmitysmurikan sijainnilla? Voiko siinä olla jotain häikkää?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #5 : 22.08.2008, 10:18:42 »
Mitä muuten tarkoitit SamiK tuolla polttoaineen esilämmitysmurikan sijainnilla? Voiko siinä olla jotain häikkää?

Ihan vaan sitä että polttoaine letkut kiertää sitä kautta eikä menekään suoraan tankille kuten luulla voisi ja paikka on vähän sellainen että jos sitä ei tiedä niin ei se satu silmään vahingossa.. Letkut ja putket kannattaa tarkistaa huolella.

Se että toi sammuu lähes aina kun laskee jalan kaasulta voisi kyllä viitata siihen että ruiskutus pumpun säädöt on päin seiniä. Varsinkin jos se tekee sen vaan lämpösenä niin tyhjäkäynnin säätö lämpöisenä on karkeasti päin seiniä. Se vaijeri joka säätää tyhjäkäynnin kannattaa säätää siten, että se on vain aavistuksen löysällä kun moottorin on 80 asteinen. Tyhjäkäynti pitäisi olla muistaakseni 800 rpm -0/+50 rpm, XUD alkaa täristä aika nopeasti kun tyhjäkäynti on vähänkään alle 800 rpm ja sammuu jo 650-700 rpm tuntumassa.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2008, 10:25:23 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #6 : 22.08.2008, 12:51:15 »
Itse tarkastaisin mahdolliset ilmavuodot, pieni ilmavuoto vaikuttaa nimenomaan käynnistettäessä ja pienillä kierroksilla. Läpinäkyvää letkua vaan peliin. Esilämmitysmurikan liitokset kannattaa myös ehdottomasti tarkistaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #7 : 22.08.2008, 14:33:26 »
Millä periaatteella tuo tyhjäkäynnin säätö pelaa? Siis säätyykö se alipaineella tms.

Erillinen termostaatti liikuttaa vaijeria joka säätää tyhjäkäyntiä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

harald25

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #8 : 22.08.2008, 17:08:09 »
En osaa kommentoida havaintoa kosteuden vaikutuksesta, mutta muuten ongelma täysin samanlainen kuin minulla oli.

Ongelman ratkaisu oli aluksi kirkas letku: pumppu sai ilmaa. Esilämmityksen (kuvattu aiemmin) toinen "letkunippa" oli kulunut tärinässä väljäksi. On asennettu pelkästään prässäämällä. Useasta tiivistämisyrityksistä mikään keino ei ole ollut toistaiseksi pitkäikäinen ja tästä syystä ohitin koko esilämmityksen. Esilämmitin on hankalassa paikassa ja irrottamisessakin on oma vaivansa.

Lisäksi jouduin säätämään imuventtiilit: välys lähes nolla


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #9 : 22.08.2008, 21:41:36 »
Polttoaine putket ovat mielestäni vielä rautaa tossa ikäluokassa, ainakin omassa 90 mallisessa bensa vehkeessä näin oli. Putki saattaa tuon ikäisessä olla ruostunut puhki. Ulospäin ei välttämättä juurikaan vuotoa olla mutta ilma pääsee sisäänpäin. Kosteuden vaikutusta en kyllä oikein osaa yhdistää tähän ongelmaan.

Paitsi että 1989 mallisessa 405 GRD dieselissä oli jo muoviputket alkuperäisenä. Tuli meinaan vaihdettu sellaiset ilmavuotoa etsiessä. Oli moottorin liike ja tärinä hieränyt putken lähes puhki läheltä esilämmitys keksintöä. Ei sitä vuotoa ikinä löytynyt, 309:ssä oli ja oireet täsmäsi, mutta kyse oli kaikkien neljän hehkutulpan yhtäaikaa hajoamisesta

1988 309 GLD:ssä oli vielä rauta putket.
« Viimeksi muokattu: 05.07.2009, 20:05:15 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

karra

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #10 : 24.08.2008, 14:07:11 »
Kosteuden vaikutusta en kyllä oikein osaa yhdistää tähän ongelmaan.

Joo ei se kosteus kuulemma vaikuta enään siihen vikaan. Oli yhdenaikaista arvailua. Toimii yhtä huonosti kelillä kuin kelillä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #11 : 01.09.2008, 07:51:00 »
Nyt selvisi se vika. Ilmeisesti esilämmitysmötikän luota jostain otti ilmaa mukaan. Ohitettiin koko homma suoralla letkulla ja nyt toimii. Kiitosta kaikille neuvosta, mutta sen verran vielä asiasta, että toimiiko auto miten sitten talvella ilman sitä esilämmitystä?

Toimii ja ei toimi, saattaa jäätää suodattimen jos huonotuuri käy. Hyvin vaikea sanoa kun ei ole kokemusta, en ole ajanut kovemmissa pakkasissa sellaisella jossa ei ole esilämmitystä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Käyntihäiriö (diesel)
« Vastaus #12 : 01.09.2008, 08:10:45 »
505:sessa oli suodattimen pohjaan integroitu esilämmitin, joka oli aiemman omistajan toimesta poistettu käytöstä. Ei ollut ongelmia -35 pakkasellakaan, mutta kun laitoin letkut takaisin siihen, selvisi esilämmittimen poistamisen syy - loppui sisältä lämpö. Sen verran kova kuristus oli esilämmittimessä ettei neste kiertänyt tarpeeksi.