Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)  (Luettu 29058 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #15 : 16.12.2010, 22:58:56 »
Jaa-a, voihan se tietysti olla anturissakin, ei nyt muista miten oli toteutettu näissä. Mutta kyllä maantieajon jälkeen tyhjäkäynnillä pitäisi flektin alkaa käydä (siis kesällä, kun ilmastointi pois päältä, muutenhan flekti pyörii koko ajan) ja sen näkee ainakin omassa ihan mittaristakin kun tipahtaa vajaa 10 astetta. Hiljainen se kyllä on, että auton käydessä ei kuule, sammutuksen jälkeen kuuluu pientä kohinaa.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #16 : 17.12.2010, 09:37:30 »
Eipä lämmöt minullakaan talvella paljon yli 80 asteen nouse,itsekkin meinannu termaria vaihtaa,mutta on jääny kun ei tiedä onko vika vai ei.Ei hirveän lämmintä pakkasilla ole :(.Minulla on vielä viimasuoja keulalla ja kesällä meinaan tehdä pohjapanssarin ettei kylmä pääse sieltä.siellä on joku muovi ollu katsastus tietojen mukaan,mutta on kai revitty irti kun huomautettu ett roikkuu.

Tuolla vähän flektistä:http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=35846.0
« Viimeksi muokattu: 17.12.2010, 09:48:46 kirjoittanut starship »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #17 : 17.12.2010, 09:48:50 »
307 on kyllä lämmin jos osaa käyttää lämmityslaitetta oikein, eli sisätilojen lämmitys suorapuhalluksella kasvoille. 307 1.6 kun on lämmityksessä, niin lämmöt on melkein 70 astetta kun auton käynnistää (moottorilämmittimen teho on 580W). 4 km matkalla lämmöt nousee 90 asteeseen.

Termostaatti ongelmia on ollut paljon näissä 1.6 16v 110hv moottoreissa. Jos lämmöt ei nouse kuin 80-85 asteeseen tai lämmöt seilaa jotain 85-90 astetta, niin termari vaihtoon ja kunnon ilmaus. Kun termari on kunnossa, niin lämmityslaitteen kanavasta (esim. keskikonsolin suulakkeesta) pitäisi puhaltaa muistaakseni jotain 65 asteista ilmaa. Näissähän on paljon ollut eroa puhalluksen lämmössä. Joillakin puhaltaa 48-55 astetta.
Peugeot 3008 hybrid

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #18 : 17.12.2010, 12:09:07 »
Auto 307 1.6 110 hv bensa vm 2003

Samaa mieltä SamiL:n kanssa, 307 lämpiää hyvin ainakin tämä minun bensa versio. Viime talvena hajosi kovien pakkasten aikaan termostaatti ja sillon auto ei lämmennyt. Se vaihdettiin ja ongelma poistui. Lämmöt pysyy melkoisen nätisti siinä 90 asteessa. Muutenkin ollut yllättävän hyvä ranskalainen talviautona, aiemmin Citroenin kanssa oli ongelmia huohotinputken tukkeutumisen ja siitä johtuvien ongelmien kanssa. Koputetaan nyt puuta kuiteski kun tuommosia menin kehumaan. Ai niin, pitemmillä matkoilla on semmosta probleemaa ilmenny että ikkunat alkaa huurtumaan. Ei vaan tänä talvena ole tullut ajettua niin pitkää matkaa että tuo olis tullut esille. Pahvia ei oo keulalla, mutta voisi sen kyllä laittaa. Ei ole kertaakaan ollut ja nyt on 3. talvi menossa...

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #19 : 17.12.2010, 12:13:03 »
Juuri soitin Lahden Automaalle ja minulle kerrottiin että 80 C olisi moottorin normaali käyntilämpötila. Termostaatti oli 82 C lämpötilassa aukeava ja ilmeisesti joskus on ollut saatavilla 88 C lämpötilassa aukeavaa termaria mutta sellaista infoa ei heidän atk-järjestelmästään voinut nyt ainakaan löytää? Minulle suositeltiin maskia jäähdyttäjän eteen talveksi, aina kevääseen asti. Näin toimien moottori lämpiäisi kuulemma tosi nopeasti sitten ja tupaan saisi lämpöä nopeammin? Tuo maski maksanee about 30 euroa ja sitä löytyy suoraan hyllystä.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #20 : 17.12.2010, 13:30:42 »
Täytyy varmaan mittailla puhallus lämpötila,kyllähän sieltä lämmintä tulee,mutta harvoin talvella tulee muualle puhalleltua kun ikkunaan/varpaille.Voihan olla ett tää farmari on paljon kylmempi kun minulla ei ole hattuhyllyäkään.
Juu matka-ajossa takaikkunat huurtuu.

Niin vielä tuosta lohkolämmittimestä,onkohan mulla sekin viallinen kun menee noin 5min ennen kun lämpömittari liikahtaa?Kone kyl lähtee huomattavasti helpommin käyntiin ja toimii jotenkin kun ikkunassa ja konepellillä on laikut,niin ja virta on jatkuva tolpassa.
« Viimeksi muokattu: 17.12.2010, 13:40:45 kirjoittanut starship »

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #21 : 17.12.2010, 13:46:14 »
307 farmarimalleissa voi äänieristematto olla ilmanvaihtoventtiilien päällä ja ilma ei vaihdu kunnolla. Lattialla oleva kosteus huurruttaa lasit. Tuo äänieriste juttu on nopea tarkistaa sieltä tavaratilan vasemmasta ja oikeasta reunasta niiden mustien luukkujen takana on ne ilmanvaihtoventtiilit. Farmarissa on enemmän noita läppiä mitä hb mallissa. 80 astetta ei todellakaan ole normaalilämpö 307 1.6 16v moottorille.  Toimivalla termarilla lämmöt nousevat kelillä kuin kelillä 88..90 asteeseen. Lämppärinkennoja näissä on montaa sorttia joten puhalluksen lämmössä on eroja. Mulla on koneella joku taulukko johon on kerätty puhallusilman lämpötiloja eri 307 malleista.
Peugeot 3008 hybrid

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #22 : 17.12.2010, 15:50:56 »
Voisiko olla niin että joihinkin leijoniin on laitettu tehtaalla tuo 82 C termari ja toisiin taas se 88 C termari? Minulle kun vakuutettiin ettei järjestelmässä voi olla enää ilmaakaan kun jäähdytysneste on vaihdettu 60 000 huollossa. Miten se mahdollinen ilma sieltä osaisi sitten itsekseenkään pois tulla? Eikö ilmausruuvi ole juuri sitä varten siellä olemassa? No anyway, tilasin sen maskin jäähdyttäjän eteen kun ei sitä ollut siellä kuitenkaan hyllyssä vaikka niin lupasivat. Alkuviikosta pitäisi se sitten saada sieltä. Hinnaksi kertoivat 23 euroa.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #23 : 17.12.2010, 16:59:47 »
No juu taitaa olla mulla termarissa vikaa tai sit siel on tuo 82 asteinen.

Lainaus
Motonet:Termostaatti 89° PSA-TU16 kote* 307 1,4/1,6 89° (koteloitu/myös 16V)  2001-2008 13.90 €

Kumma jos ei merkkiliikkeestä löydy ku 82 asteisia?

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #24 : 17.12.2010, 21:54:42 »
Ainakin pari vuotta sitten tiskiltä sai vain 90 asteista termaria. Ja jos moottorinlämppärinä on säteilylämmitin kuten esim. meidän autossa, niin lämmöt ei nouse yhtään mihinkään vaikka olisi tolpassa.

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #25 : 18.12.2010, 10:26:48 »
Varaosamyynnistä en asiaa kysynyt vaan juttelin palveluneuvojan kanssa. Ristiriitaa toki on jos lämmöt pitäisi olla siellä 90 C korvilla ja merkkiliike taas kertoo että tuo 80 C on ihan normaali lämpötila tässä versiossa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #26 : 18.12.2010, 17:41:10 »
307 1.6 16v moottoriin tulee lämmitin suoraan lohkoon öljynsuodattimen lähelle ja teho on 580W. Ei sinne mitään säteilylämmitintä asenneta.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #27 : 18.12.2010, 17:54:33 »
Tota, sellanen pikku juttu että termostaatti alkaa avautua siinä ilmoitetussa lämpötila, koska kyseessä ei ole on/off "hana" vaan normaalisti termostaatti on täysin auki noin 8-11 oC nimellislämpötilan yläpuolella. Tämä luonnollisesti tarkoittaa sitä että tiettyyn pisteeseen saakka 82 oC termari ei suinkaan pidä moottorin lämpöjä 82 oC vaan hiukan korkeammalla, kun pakkasta on sitten tarpeeksi hukkalämpöä ei enää riitä muuhun kuin kabiinin lämmittämiseeen. En tosin tiedä tuleeko sellaisia pakkasia vastaan suomessa että 1.6 litraisen bensakoneen kanssa kävisi niin.

Mitä taas tulee siihen termostaattiin, pösön kuvastoista en löytänyt 82 oC termaria joka sopisi 1.6 bensamoottoriin, jos ihan tarkkoja ollaan niin ainoa sinne päin asteinen termari löytyy 2.0 HDi:sta, 83 asteinen. Ainakin ennen 1.6 bensan termari oli 89 oC.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pesukarhu

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #28 : 18.12.2010, 19:40:13 »
307 1.6 16v moottoriin tulee lämmitin suoraan lohkoon öljynsuodattimen lähelle ja teho on 580W. Ei sinne mitään säteilylämmitintä asenneta.

Hmm, jaa lohkoon? Mitenkäs se sitten nestettä lämmittää? En tiedä, mutta ainakin omassa lämpiää vain öljy.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.