Kirjoittaja Aihe: 207 - Moottorin käyntilämpötila  (Luettu 4202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

krib

  • Vieras
207 - Moottorin käyntilämpötila
« : 22.12.2009, 18:14:48 »
Auto: 2006 207 1,4 (44 000 km).

Hei.

Eli nyt on alkanut 207 takkuamaan..

Viikko sitten, muutaman minuutin ajon jälkeen lämpömittari nousi hetkessä ala-asennosta ylös punaiselle ja Stop-valo sekä moottorin itsediagnostiikkavalo mittaristossa syttyi (auto oli lämmityksessä 2h ennen ajoa).

Muutaman tunnin lepo, ja uusi yritys.. itsediagnostiikka -valo paloi aina vain mutta lämpömittari ei liikahtanutkaan ennenkuin 20min ajon jälkeen,  lämpö nousi 70 asteen paikkeille ja seilasi kaasun tahtiin ylös alas kunnes asettui lopulta normaaliin ~90 asteeseen. Seuraavana aamuna kylmänä startti ja siitä lähtien auto toimi normaalisti, eikä mikään varoitusvalo palanut.

Vein auton huoltoon kun tuumasivat että termostaatissa luultavasti vikaa, ja vaihtoivat sen uuteen. Seuraavana päivänä sama, noin 5min ajon jälkeen taas lämmöt tapissa ja puhallin huutaa kuin tuulispää, sammuttelin ja starttasin muutaman kerran ilman muutosta. Vasta 30min levon jälkeen auto toimi taas "normaalisti"...

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 207 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #1 : 22.12.2009, 18:42:08 »
Ettei vaan lämpötila-anturi sekoilisi, kannattaa kattoa myös maadoitukset.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

krib

  • Vieras
Vs: 207 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #2 : 22.12.2009, 18:58:08 »
Unohtui tuosta ekasta että huollossa tosiaan tarkistivat että anturi näytti (ainakin silloin) oikein, ja testerillä kaikki näytti olevan kunnossa. Itsekin tuota anturia epäilin, katsotaan toisen korjaamon mielipide tässä lähipäivinä. Tuola missä kävin tuntui olevan hieman kieli-muuri ongelmia... Jos myyjät ei ymmärtäneet mitä sanoin, vastasivat vaan kyllä ja hymyilivät.. Muutaman uusinnan jälkeen meni asiat perille jotenkuten.. Näin täälä länsirannikolla. ::)

Termostaatin vaihdon jälkeen sama toistuu joka käynnistyksellä. Ennen vaihtoa tuossa välissä meni muutama päivä ihan normaalisti ja ajatteli tuon johtuneen ehkä vain kovasta pakkasesta. 5min ajoa ja lämmöt tapissa. Nyt kun tuota paisuntasäiliötä on seuraillut termarin vaihdon jälkeen neste ainakin näyttää vähenevän.. (ennen vaihtoa ollut kesästä asti samassa)

Kysyin huollon jälkeen että kai laitoitte glykolia tai jotain vaahtoutumatonta nestettä.. Vastaus oli hymyn kera, Vaihdettiin neste. En sitten jaksanut takuta enempää kun sen vanhan termarinkin takaisin saanti oli hieman hankalaa, kolme kertaa kysyin ennenkun suostuivat hyllystä sen hakemaan, 2 ensimmäistä kertaa vastaus oli kyllä hymyn kera.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #3 : 23.12.2009, 09:38:57 »
Oliskohan tyypillisesti huonosti ilmattu, noita on sattunut joskus kohdalle.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.