Kirjoittaja Aihe: 407 - Jäähdytysnesteen vaihtaminen (V6)  (Luettu 5021 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
407 - Jäähdytysnesteen vaihtaminen (V6)
« : 11.03.2010, 20:14:02 »
Auto: 2005 407 Sport 3,0 V6 (automaatti).

5 vuotta tai 120000 km on aiheen mukainen tehtävä. Onko vinkkiä kyseisen moottorin ilmaruuveista yms. huomioitavaa? Automaan asentaja kertoi ohimennen, että on kaksi ilmaruuvia, V6 kopan alla ja toinen rintapellissä. Tyhjennys irroittamalla pohjamuovi ja sitten alavesiletku. 7 litraa on V6 moottorin tarve saada vihreää HD-Zeroa. Suppilo ei välttämätön, kunhan on ratti millä kaataa paisuntasäiliöön ja antaa ilmaruuvien pulputtaa. Moottorin käydessä sama operaatio.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnesteen vaihtaminen (V6)
« Vastaus #1 : 12.03.2010, 15:59:36 »
...7 litraa on V6 moottorin tarve saada vihreää HD-Zeroa.

Jos nyt kuitenkin hankit glykolia vaihto-operaatioon vain 4 litran kannun. ;)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 407 - Jäähdytysnesteen vaihtaminen (V6)
« Vastaus #2 : 12.03.2010, 16:47:02 »
7 litraa on V6 moottorin tarve saada vihreää HD-Zeroa.

Kyseinen Zero HD-jäähdytysneste ei ole ns. pitkäkestoista tyyppiä eli sitä ei kannata käyttää (jollet halua vaihtaa jatkossa kahden vuoden välein), vaan parempi nestevalinta on esim. silikaattivapaa Zero Long Life:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40184.msg172738#msg172738
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5807.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

gli

  • Vieras
Vs: 407 - Jäähdytysnesteen vaihtaminen (V6)
« Vastaus #3 : 15.03.2010, 12:37:12 »
Auto: 2006 407 SW 2,0 Executive.

Jäähdytysnesteen pinta säiliössä on aika alhaalla, joten mieli tekisi laittaa varmuuden vuoksi hiukan lisää. Mitähän tuo neste lienee, kun on keltaista, enkä muista sen väristä koskaan kaupasta ostaneeni?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Jäähdytysnesteen vaihtaminen (V6)
« Vastaus #4 : 21.03.2010, 20:38:09 »
Vaihdoin V6-malliin uudet nesteet ja uskonpa, että asia voidaan tulkita yleisohjeena 407:lle.

Jäähdytinkennon vasemmassa alalaidassa on tyhjennystulppa. Ristipää, joka avautuu parhaiten leveällä talttapäällä. Alavesiletkun irrottaminen on toinen työläämpi jobi (Automaa suositteli). Pohjapanssarin raottamisella selviää, jos tulpan kautta tulee nestettä noin 7 litraa ulos (ongelmajätettä, ei viemäriin laskettavaa kamaa!).

Tämän lisäksi omassani tyhjensin ja huuhtelin Webaston vesiletkun liitännöistä. Tilalle Valvolinen punaista AF-longlife -nestettä. Autohuolto Laakstenilta saa tislattuun veteen tehtyä valmista sekoitusta (Helsinki-Herttoniemi). Pitäisi olla parhainta ainetta ja eikä tappele originaalin keltaisen nesteen rippeiden kanssa.

Ilmaukset on tulipellin läheisyydessä hattutulppa lämmityslaitteen letkussa ja jäähdyttimen yläosassa ristipää ilmaustulppa. V6-moottori vetää noin 8 litraa. Jäähdyttimen osuus noin 2 litraa. Täytön jälkeen auto kuumana vinolle liuskalle nokka ylöspäin ja ilmaus. Seuraavana aamuna saa silti täydentää paisuntasäiliöön vielä litran verran.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -