Kirjoittaja Aihe: 406 - Nykii pintakaasulla  (Luettu 12108 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Master120

  • Vieras
406 - Nykii pintakaasulla
« : 30.08.2011, 11:06:27 »
Auto: 1997 406 1,8 (16-ventt., 200 000 km).

Eli yhtäkkiä alkoi tämä, että nykii reilusti, kun painaa vähän kaasua, mutta on ok kaasu pohjassa (kiihdytettäessä). Kun kaasu on pohjassa, auto vetää niin kuin pitää. Tyhjäkäynti on ok ja käynistyy ihan normaalisti. Sytytystulpat vaihdettu. Onko ehdotuksia?

Mikeb

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #1 : 31.08.2011, 20:19:43 »
Auto: 2002 406 2,0.

Ensin alkoi "antipollution fault"-palamaan pian liikkeelle lähdön jalkeen ja nyki pintakaasulla. Tulppia vilkaistessa kakkonen oli huono. Kävin Fikxuksessa ostamassa uudet ja vaihdoin ne. Nyki edelleen ja otin vikakoodit. Nyt oli vika kolmospytyssä vaikka uudet tulpat. Sitten vaihdettin puola (Motonet 119e). Sen vaihto ei auttanut. Sitten ehdotettiin moottorinohjausyksikköä. Sitä en suostunut ostamaan heti. Otin uudelleen vikakoodit (40e) ja ilmoitti nyt joka pytylle vikaa sytkäpuoleen.

Selitys: Fiksus myi väärät tulpat (vielä 10e kpl), mutta vika ei ollut liikkeen. Heillä oli väärä Koivusen toimittama tarvikekoodi ts. myi väärällä lämpöarvolla olevat tulpat.  Sain kyllä rahat takaisin ja ostin uudet tulpat (4,90 kpl) niin auto alkoi käymään kuin kello.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #2 : 01.09.2011, 09:53:42 »
Ensimmäiselle kysyjälle suosittelen puhdistamaan MAP-anturin, mikä sijaitsee tuossa vanhemmassa XU-koneessa imusarjassa alapuolella. Haulla löydät lisätietoa. Alakautta helppo ottaa irti ja puhdistaa ja laittaa takaisin. Aloita tällä. Sitten tarkkailun alle lambda, sekä puolayksikkö.

Master120

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #3 : 02.09.2011, 10:02:22 »
Ok, pitää puhdistaa se MAP anturi. Onko mahdollista että se lambda anturi voi aiheuttaa käyntihäiriöä? Kerran kävi näin että katsastusmies laittoi punainen lappu ruutuun(ajokielto). Pakokaasut päin  "#"@/%¤/#. Ainoa vika oli se että lambda anturi oli viallinen. Auto kävi muuten kuin kello, ei olisi huomannut että tämmönen vika olisi ollut.

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #4 : 02.09.2011, 10:05:13 »
Myös lambda on mahdollinen vikakohde. Nämä nykimiset on siinä mielessä pahoja, koska täysin varmasti ei voi sanoa mistä johtuu. Jos ei ole kunnon diagnostiikkalaitteita, on vaihdeltava/putsailtava todennäköisyysjärjestyksessä osia. MAP, puola, tulpat, lambda...

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #5 : 21.04.2012, 22:30:24 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4).

Tämä on alkanut nykiä tasakaasulla nyt talven jälkeen, kiihdytyksessä ei ole tullut nykäyksiä. Nykäisyt ovat hienostuneita, pieniä tai vielä pienempiä. Harmittavia silti muuten tasaiseen kulkuun. Tulpat on vaihdettu, ei vaikutusta, huollot tehty ja silmällä ei näy vikaa, katti ei kolise, päästöjä ei mitattu, antipollutionia ja catalytic convertteria on näytellyt tavalliseen malliin, muita vikavaloja ei pala, tyhjäkäynti tasainen.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #6 : 21.04.2012, 23:38:45 »
Mikäli nykimisen aikana vaihdekeppi hytisee, syynä voi olla välys vetoakselissa tai vetonivelissä.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #7 : 21.04.2012, 23:49:46 »
Ei hytise. Sijoittaisin itse sytytykseen tai polttoaineen saantiin vaan en osaa tarkemmin hakea vikakohtaa.
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #8 : 22.04.2012, 16:15:03 »
Auto: 1997 406 1,8 SL (XU7JP4, 270 000 km).

Omakohtainen taisteluni nykimisen kanssa alkoi siitä että auto alkoi nykimään tasakaasulla ajaessa. Nykyminen oli todella pientä aluksi. Siitä se lisääntyi pikku hiljaa. Kun tuli aika vaihtaa sytytystulpat, ajattelin ongelman poistuvan sillä. Vaihdolla ei kuitenkaan ollut mitään vaikutusta.

Eräänä päivänä huomasin että tyhjäkäynti ei asetu kierroksilta laskiessa, aivan yhtä nopeasti kuin aiemmin. Ajattelin tietysti ongelman olevan tyhkäkäyntisäätimessä, jonka vaihdoin. Ongelma väheni, mutta ei poistunut.

Muutama kuukausi eteenpäin tuosta, nykiminen alkoi olla jo sitä luokkaa, että autolla ei ollut enää mukava ajaa. Aloin epäilemään sytytysmuuntajapakettia ja sieltä löytyikin muutama halkema, jotka epoksilla korjasin. Ja taas, ongelma väheni, mutta ei sittenkään poistunut kokonaan.

Seuraava arvaukseni oli sitten kaasuläpän asentoanturi. Tilasin sellaisen Saksasta muutamalla kympillä, vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta nykimiseen. Irroitin myös MAP-anturin, imusarjan alta, mahdollisimman hankala paikka kieltämättä. Anturi oli aivan puhdas eikä siinä näkynyt ulkoisia merkkejä vikaantumisesta. Kun lisäksi ajaminen MAP-anturin liitin irrallaan, ei tuntunut vaikuttavan nykimiseen, en sitä alkanut seuraavaksi vaihtamaan. Kokeilin ajoa myös lambda-anturin johto irrallaan, mutta nykiminen tuntui säilyvän ennallaan.

Olin luonnollisesti etsinyt starttipilotilla imuilmavuotoja, starttipilotilla, jo useaan kertaan, mutta mitään ei koskaan löytynyt. Kokeilin jopa kahdella eri aineella, joista toinen oli toiminut menestyksellä, aiemmin omistamassani 405:ssä.

Tässä vaiheessa autolla oli suoraansanottuna todella ikävä ajaa. Kylmänä se vielä toimi jotenkin, mutta lämmettyään, ajaminen oli aivan toivotonta nykimistä. Eräällä pakollisella, lyhyellä matkalla, tunsin bensan hajua auton sisällä. Kun avasin konepellin, huomasin että ainakin yksi suutin vuoti suoraan bensaa imusarjan päälle. Vaihdoin suuttimetkin autoon, kun sellaiset ylimääräiset sattui olemaan. Joten vaikea sanoa, onko kummassakin suutinsarjassa vuotavat O-renkaat. Kumpikin O-rengassarja on ikäluokaltaan yli 15 vuotta joten... eiköhän nuo ole aika uusia.

Nyt suuttimien O-renkaita odotellessa, suunnitelma on seuraava. Mikäli nykiminen ei noiden vaihdolla lakkaa, koetan tiukata pakoputken kartioliitosta. Se oli minulla syksyllä auki, kun vaihdoin moottoriin kannentiivisteen. Kuuden vuoden ajalta tallessa olevat päästötulokset näyttävät että hapen määrä on lisääntynyt pakokaasuissa, viimeisin mittaus kertoo tyhjäkäynnillä arvoksi 0,65. Joka taitaa olla marginaalisen pieni luku sekin. Tietysti, mikäli O-renkaiden vaihdon jälkeen, tyhjäkäyntikierrokset eivät laskeudu normaalilla nopeudella, etsin vielä imuvuotoa.

Mikäli tuokaan ei auta, taidan suosiolla vaihtaa sen MAP-anturin, se ei paljon maksa. Tuon jälkeen arpapeliksi jääkin puolapaketti vaiko lambda-anturi.

Vian etsinnässä olisi tietysti voinut olla enemmänkin loogista ajattelua ja mietintää. Mutta tuota on tehty pimeässä, talvipakkasessa ja räntäsateessa "itku silmässä" kerrostalon parkkipaikalla, joten ajatus ei ole ollut aivan koko aikaa kirkkaimmillaan.

Kiusallinen vaiva joka aikaansaa tunteiden vuoristorataa, mutta eiköhän tuosta voitto vielä oteta. Sitten varmaankin on ns "hyvä fiilis", auto kun on muuten sangen hyvässä kunnossa.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #9 : 23.04.2012, 17:12:24 »
Ei poistunut ongelma suuttimien O-renkaiden vaihdolla, mutta taas hieman käynti parani.

Kuuntelin sitten auton käydessä että aivan kuin jokin viheltäisi, kun moottoria kaasuttelee. Irroitin imusarjan ja kas, imusarjan ja lohkon välissä tulisi olla pitkä tiiviste 0348.C8 mutta sitä ei ollut laisinkaan. Eli nyt tilauksessa tuo tiiviste sekä jokaisen imuputken oma pienempi, soikea tiivisterengas 0348.K6

Tilasin osat muuten täältä: http://www.mister-auto.fi/fi/
Katsotaan mitä saan, ainakin sivusto ja hinnat vaikuttavat mielenkiintoisilta.

Noiden edellisten lisäksi löytyi huohotinletkusta valtava määrä "majoneesia". Yksi huohotinletku oli haljennut 5cm matkalta. Yhdessä alipaineletkussa olevaa klemmaria ei ollut kiristetty laisinkaan. Ja... onko se nakutuksentunnistinanturi, lohkon etupuolella, öljynputsarin yläpuolella.... siinä oleva johto oli ilmeisesti yritetty laittaa paikalleen, mutta pohjassa se ei ollut, tuskin sai kontaktia.

Tällaisia pieniä "löytöjä". Mikähän sitten on se ratkaisevin tuon nykimisen poiston kannalta, imusarjan tiiviste varmaankin... katsotaan mitä tapahtuu sen paikalleen asentamisella, kunhan osat saapuvat.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #10 : 23.04.2012, 17:47:14 »
Mister-auto toimi esimerkilisesti myös palautukset, olen itse tilanut usean sadan edestä tavaraa, löytyy myös hyvä kotimainen toimittaja Virtasen moottori, http://www.virtasenmoottori.fi/fixus-varaosat

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #11 : 23.04.2012, 19:31:35 »
Kuuntelin sitten auton käydessä että aivan kuin jokin viheltäisi, kun moottoria kaasuttelee. Irroitin imusarjan ja kas, imusarjan ja lohkon välissä tulisi olla pitkä tiiviste 0348.C8 mutta sitä ei ollut laisinkaan. Eli nyt tilauksessa tuo tiiviste sekä jokaisen imuputken oma pienempi, soikea tiivisterengas 0348.K6

Service Box:n varaosaluettelon mukaan siellä ei kuulu käyttää kumpaakin tiivisteratkaisua yhtäaikaa, vaan pelkästään toista auton valmistusajankohdasta riippuen:

INJECTION XU7JP4 AND BVM EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL:

0348 C8, MANIFOL GASKET, INJECTION XU7JP4 AND BVM UNTIL RPO No. 07037 EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL
0348 K6, MANIFOL GASKET, INJECTION XU7JP4 AND BVM SINCE RPO No. 07038 EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL

DAM 07037 = 14.02.1996 eli autossasi kuuluu olla vain nuo neljä erillistä O-rengastiivistettä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #12 : 24.04.2012, 09:03:57 »
Onko tuo lambda nyt kokonaan poissuljttu jos vain liitin irroitettu. Jos lambda on rikki ei johdon irrottaminen muuta mitään moottorinohjauksen kannalta.

Ville67

  • Vieras
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #13 : 24.04.2012, 10:06:08 »
Kiitoksia tuosta tiivistetiedosta, ihmettelinkin miksi tuo pidempi tiiviste olisi pois jätetty. Kuva josta asiaa selvitin, ei täsmennä mitään valmistus- tms. ajankohtaa.

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pics/IF14N07A.gif

Ja lambdan viallisuus ei varmastikaan selviä 100% varmuudella sillä, että liitin irrotetaan ja katsotaan mitä tapahtuu. Ehkä salaa toivoin että lambdan irroitus olisi rikastanut seosta sen verran, että mikäli nykiminen olisi johtunut laihasta seoksesta, nykiminen olisi lakannut. Tästä olisin voinut päätellä puolapaketin olevan mitä suurimmalla todennäköisyydellä ehjä.

En tiedä tuleeko lambdasta vikakoodia, ja jos tulee, niin millä perusteella. Autossani ei kuitenkaan ole ensimmäistäkään vikakoodia voimassa. Kun vika muutenkin viittaa ilmavuotoon, ja lambda ei ole se halvin vaihdettava osa, niin siirsin sen kokeilun vielä tulevaisuuteen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Nykii pintakaasulla
« Vastaus #14 : 24.04.2012, 13:08:14 »
Kiitoksia tuosta tiivistetiedosta, ihmettelinkin miksi tuo pidempi tiiviste olisi pois jätetty. Kuva josta asiaa selvitin, ei täsmennä mitään valmistus- tms. ajankohtaa.

http://www.auto-parts.spb.ru/cat/pe/pics/IF14N07A.gif

Venäläinen osaluettelo ei tosiaan sisällä niitä kaikkia yhteensopivuustietoja, jotka löytyvät Service Box:sta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info