Auto: 1995 306 ST 1,8 (sedan).
Asensin Defa Termini 2100 -sisätilanlämmittimen 306:n keskikonsolin alaosaan.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Sisäpistoke oli asennettu jo aiemman omistajan toimesta ja joku oli myös tehnyt rumat reiät keskikonsolin muoviosaan (todennäköisesti puhelimen asennusta varten 1990-luvulla).
Defa Termini 2100:ssa on katkaisijalla valittavissa kaksi eri lämmitystehoa, 1300 tai 2100 W. Se on erittäin pienikokoinen, joten sen asennuspaikan valinta on helpompaa kuin ns. täysikokoisen lämmittimen tapauksessa. Se ei myöskään vaadi paljon tilaa jalkatilasta, joten se ei juuri häiritse etumatkustajaa. Mitoiksi 2100 W:n mallille ilmoitetaan n. 182x138x45 mm ja pienempi 1350 W:n malli on vieläkin ohuempi (36 mm). Perinteinen Defa Termina 1700S on selvästi suurempi (n. 200x200x90 mm).
Ainakin tämän 1. mallisarjan 306:n keskikonsolin alaosan takana on runsaasti tyhjää tilaa, joten vaaraa kiinnitysruuvien osumisesta esim. sähköjohtoihin ei pitäisi olla. Ko. tilasta löytyy tässä tapauksessa vain
pyroteknisten turvavyönkiristimien ohjausyksikkö. Auton tehdas- tai jälkiasenteisista varusteista riippuen siellä voi kuitenkin olla laitteita tai kulkea johtoja, joten ehkä on järkevää irrottaa osa ja varmistaa asia. Lämmittimen mukana tulevat ruuvit saattavat olla tarpeettoman pitkiä, jolloin ne kannattaa korvata lyhyemmillä.
Keskikonsolin alaosan matolla verhoillun osankin takana on muovirunko, joten ruuvit pysyvät siinä kohtuullisen hyvin kiinni. Tehtyjä reikiä ei myöskään kovin helposti havaitse verhoilusta, joten sisustan ulkonäkö ei kärsi, vaikka lämmittimen kiinnityksen joskus poistaisikin. Auton johtosarjat kulkevat keskitunnelin kohdalla lattiamaton alla.
Tein alumiinilevystä pistorasian kiinnitysreikiä hyödyntävän telineen lämmittimen kiinnityslevylle. Telineen mittojen ja muotojen etsimisessä käytin apuna pahvista tehtyä mallia. Kuvassa näkyvään levynpalaan on piirretty lämmittimen, sen kiinnityslevyn ja pistorasian paikat sekä porattu kiinnitysreiät. Pistorasian kiinnitysreiät mahdollistavat telineelle pienen pystysuuntaisen säätövaran ennen lopullista asennusta. Alumiinilevy on lisäksi muotoiltu vastaamaan asennuspaikan hieman kaarevia muotoja.
Muovinen kiinnityslevy on kiinnitetty alumiinilevyyn neljällä läpipultilla (kolme ylhäällä ja yksi alhaalla). Teline kiinnittyy ruuveilla keskikonsoliin pistorasian kiinnitysreikien lisäksi kahdesta alimmaisesta kiinnityslevyn reiästä. Neljän ruuvin kiinnitys pitää telineen tukevasti paikallaan. Muoviseen yläreunaan ei tarvinnut tehdä reikiä, joten telineen poistamisenkaan jälkeen ei jää näkyville kiinnitysreikiä.
Tyhjää telinettä ei juuri havaitse kuljettajan istuimelta. Jos kesän ajaksi haluaa irrottaa pikakiinnityksellä varustetun lämmittimen lisäksi telineenkin, voi sen kiinnitystä muuttaa siten, että ruuvien sijasta keskikonsoliin kiinnitetään neljä pulttia sisältä ulos, jolloin telineen irrottamisen jälkeen näkyville jäävät vain aluslevyt, mutterit ja lyhyet pätkät pultteja, joihin teline kiinnitetään. Ohuessa muovissa olevat reiät eivät kestä toistuvia ruuvien kiristyksiä.
Jollei hyödynnä valmiita pistorasian kiinnitysreikiä, riittää pienempikin teline. Muovisen kiinnityslevyn voi kiinnittää mahdollisesti myös suoraan keskikonsolin matolla verhoiltuun osaan, mutta tällöin lämmittimen asentoa ei saa valittua niin vapaasti kuin telineen avulla, jos ei halua tehdä kiinnitysreikiä näkyvään muoviosaan. Myös käytetty lämmitinmalli vaikuttaa kiinnitystavan valintaan.
Lämmittimen asennus on tehty huomioiden valmistajan ilmoittamat turvaetäisyydet ja asennon pitäisi olla lähellä optimaalista ajatellen lämmityksen tehokkuutta. Lämmitin ei myöskään ole jalkatilassa sijaitsevien auton lämmityslaitteen puhallusaukkojen edessä ja etuistuimen reunakin pysyy riittävän etäällä, vaikka istuinta olisikin siirretty reilusti eteenpäin (kuvissa istuin on taka-asennossa). Pikakiinnitysmekanismilla varustettu lämmitin on helppo irrottaa kesän ajaksi.