P.S. Huoltoneuvojan mukaan 406:sten etujousien katkeamiset johtuvat siitä, ettei jumittavia kääntölaakereita vaihdeta ajoissa.
Huoltoneuvoja 'ei kyllä nyt ihan ymmärrä', mistä jousien katkeaminen johtuu.
Omassani esim. jousi katkennut kaksi kertaa ja kummallakin kerralla kääntölaakerit ovat olleet ehjät. Toisella kerralla vieläpä, matkaa uusille osille oli tuolloin kertynyt n. 30 tkm. Jousessa pienen pieni pinnoitevaurio ja pistesyöpymä, laakeri oli kunnoltaan uudenveroinen. Muutamaan muuhun vehkeeseenkin, joihin jousen em. syystä vaihtanut pätee sama. Toki varmaan jumittavia laakereitakin esiintyy, autoilijat kun tuppaavat ajamaan näillä niin kauan kuin liikkuu, mutta jumittava laakeri ei ole jousen alapään katkostapauksissa syy.
Uskon kyllä huoltoneuvojan sanaan, kun on kuunnellut tuota napsetta, jousi joutuu luonnottamaan pullistukseen käännöksissä.
Mietipä asiaa siltä kantilta, että joustoliikkeissä jousi aina kiertyy, toisinsanoen jousen jousivoima on juurikin riippuvainen materiaalin vääntöön tarvittavasta voimasta. Huoltoneuvojan mainitsemassa tapauksessa koko jousi pyrkii kääntymään asennusasemassaan, tämä voima ts. rasitus jouseen on mitätön, verrattuna jousen sisäiseen jännitykseen normaalissa joustoliikkeessä.
Kierrejousikin siis 'toimintateknisesti' on vääntösauva.
Kohdasta, spring basics...
http://insideracingtechnology.com/eibach1.htmHuoltoneuvojan lausunto teknisesti kuuluu siis sarjaan, 'minusta tuntuu, että...'