Kirjoittaja Aihe: 3008 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi)  (Luettu 4760 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ervi

  • Vieras
Auto: 2011 3008 1,6 HDi (n. 120 000 km).

Tervehdys.

Aamulla kun koitin kurvata Pösöllä kauppaan kahvipaketin hakuun, kieltäytyi auto käynnistymästä. Startti kyllä pyörittää mutta moottori ei anna minkäänlaista käynnistymisen merkkiä. Eilen vielä vekottimella ajelin ilman mitään oireita. Onneksi kuoli pihaan eikä minnekään etäänperille.

Sisätilan näyttö ei anna minkäänlaisia vikailmoituksia. Jos akku olisi sökö, pitäisi kai näytölle tulla jotain ko. aiheeseen liittyvää.

Voisiko kuitenkin olla kysymys akusta...vai jotain muuta...esim. se akun päällä oleva ohjausyksikkö?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Jos se iloisesti pyörittää starttia, niin en usko että on akussa vikaa.
Tuossa on vähän vastaavanlaista vikaa pohdittu saman tekniikan omaavan 308:n kanssa: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=68466.0
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ervi

  • Vieras
Ajattelin kokeilla Aksun linkkaamassa ketjussa mainittua löpön pumppaamista polttoainesuodattimen ilmauspumpulla jos vaikka sattuisi polttaainesuodatin olemaan tukkeutumaan päin.

Käyttöohjeessa annetaan ko. pumpun suuntaa-antava sijainti konetilassa.....vaan ei kyllä satu silmään vaikka puoli tuntia koitin mulkoilla.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ervi

  • Vieras
Akun lataus ja ilmauspumpun käyttö ei ratkaissut ongelmaa. Pösö hinattiin huoltamolle. Huoltomies oli nollanut tietokoneesta virheilmoitukset ja irroitellut löpöletkuja.

Nyt Pösö käynnistyy. Epäili että olisiko haukannaut ilmaa jossain vaiheessa kun on tankki ollut about tyhjillään. Emäntä kyllä ajelee lähes poikkeuksetta ns. hajuilla.

Saa nähdä uusiiko vaiva


megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Onkohan polttoainesuodatin milloin vaihdettu, ettei ole vettä, joka yöllä sitten jäätynyt?
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

ervi

  • Vieras
Juu...eipä sitä ole vaihdettu ihan lähiaikoina. Koitin kautta rantain sitä jo hieman ehdotella huoltomiehelle....olisi varmaan pitänyt sanoa selvemmin.

ervi

  • Vieras
No niinhän siinä kävi että kun koitin lähteä huoltamon pihalta liikenteeseen niin eihän se Pösö käynnistynyt. Äkkiseltään tulee mieleen että polttoaineensuodattimessa on vettä joka sitten taas jäätyi kun kottero seisoi muutaman tunnin pihalla. Ei tuota suodatinta ole vaihdettu varmaan 3 vuoteen.

No parempi noin kuin että olisi taas jäätynyt kotipihaan. Ensi viikolla edessä polttoaineen suodattimen vaihto. Kaiken lisäksi huoltamossa huomasivat että jakopäänhihnan tunnit olivat jo täynnä....ja ylikin. Itse olin ainoastaan kilometrejä tuijottanut. Samalla menee sekin vaihtoon.

SEL

  • Vieras
"jakopäänhihnan tunnit olivat jo täynnä....ja ylikin. Itse olin ainoastaan kilometrejä tuijottanut"

Eikös siinä ole jo 10 vuoden tai 200 tkm hihna ?

ervi

  • Vieras
Pitääkin tarkistaa mitä ohjekirjassa lukee vaihtovälin osalta. Netistä kun kaivelee niin tulee jos jonkinlaista ohjetta vastaan.

Täällä http://www.peugeotlogic.com/workshop/base/main.htm esim lukee että 9 v. ja 180 tkm.

Turhahan tuota ennen aikojaan olisi vaihtaa..ei se kuitenkaan ilmaista ole...ei tosin ole huoltokaan jos hihna laukeaa :D

Auto on siis -vm 2011 ja reilut 120 tkm. ajettu.

SEL

  • Vieras
Laita paikalliseen pösöliikkeeseen kysely huolto-ohjelmasta rekisterinumeron perusteella vedoten erittäin epäselvään ohjekirjan ohjeeseen.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Voisin melkein kyllä lyödä vetoa, että tuon ikäisessä on vielä huoltokirjassa suhteellisen selkeästi kerrottu mikä on jakohihnan vaihtoväli. Se on eri tarina onko se painettu teksti enää ajantasalla.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

ervi

  • Vieras
Tilannepäivitystä: Ei tullut ensimmäisellä korjaamolla Pösö kuntoon. Huotlomies oli irrotellut polttoaineletkuja ja tarkistanut liittimiä. Tämän jälkeen auto oli käynnistynyt toistuvasti. Kun olin hakemassa autoa, ei pösö enää suostunut pihasta käynnistymään. Samat oireet starttaa mutta ei käynnisty. Virhekoodi taisi viitata polttoainelinjan paineanturiin. Polttoainesuodatin vaihdettiin samassa rytäkässä.

Onneksi jatkohinaus meni vakuutusyhtiön piikkiin. Jospa ei enää tarvititsisi Joensuun Hartikaiselle hinata.

Nyt auto on hinattu Elmolle (Auto France). Siellä epäilivät EGR-venttiiliä. Mitään ilmoja ei kyllä ole missään vaiheessa näkynyt auton näytöllä. Auton omasta mielestä kaikki toimii kuin junan vessa. Tuo paineanturi on ilmeisesti aika "hapokkaassa" paikassa vaihtaa. Autofrancella kyllä sanoivat että saa sen ns. kiertoteitä vaihdettua.

Tässä odotellaan mitä mittarit sanovat viasta Elmon paikassa.

ervi

  • Vieras
Jatkoa edelliseen kun jäi kesken. Eli syy auton käynnistymättömyyteen eli olikosulussa oleva EGR venttiili.

Edellinen tapahtui siis huhtikuussa. Nyt syyskuussa pösö alkoi taas nykimään ja lopulta kieltäytyi käynnistymästä kokonaan. Olisikohan taas EGR vai liekö keksinyt jotain muuta tällä kertaa. Eikun taas AutoFranceen näytille.

Alkaa pikkuhiljaa menemään luotto ainakin tähän yksilöön.

ervi

  • Vieras
Sen verran muutosta edellisen viestin tilanteeseen että kun pösö laskettiin hinausautosta huoltamon pihalle ja kokeilin sitä käynnistää niin yllättäen pösö erehtyi lähtemään käyntiin.

Vikailmoitus on vain tämä surullisen kuuluisa Anti pollution system faulty joka taitaa voida viitata aika moneen vikaan. Toivotaan että olisi tulppa/tulpat kun kerran alkuperäinen vaimon kertoma vikaoire oli nykiminen ajossa.