Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 21984 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #90 : 11.02.2015, 14:53:25 »
Elikkä vika on kuten niissä vanhoissa D4D. Niissä vain ei ole tuota putkea ollenkaan jos oikein muistan. Hajonneet koneet on hyvin samannäköisiä sisuksiltaan. Mustaa hiiltynyttä *askaa täynnä ja öljyt ihan jähmässä.

Ou812

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #91 : 11.02.2015, 15:03:27 »
Ok, jos näin on, niin sittenhän nämä turbovauriot pitäisi loppua tyystin.Mitenkäs tämä ketjun aloittajan Beerbrosin turbo sitten hajosi, kun se on merkkiliikkeessä kaikkien ohjeiden mukaisesti huollettu.

Jos eivät siellä tehneet suuttimille mitään -> vuoto jatkuu ja uusikin turbo porsii melko pian jos tuo sitikkapuoskarin tieto pitää paikkansa? Ja uskonhan minä että pitää paikkansa jos asiasta kerran kokemusta on.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #92 : 11.02.2015, 15:07:57 »
No Citikkapuoskari tuossa edellä juuri totesi, että merkkiliikeillä on ohjeistus suuttimien kiinnityksen tarkistamiseen.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #93 : 11.02.2015, 15:49:13 »
Siis ohjeistus EI ole mikään sellainen että joka huollossa tarkistetaan asia. Vaan vasta oireiden ilmettyä. Ja jos huollot on tehnyt joku pääkaupunkiseudun tusina linja niin mitään takeita oikean huolto-ohjelman noudattamiselle ei ikäväkyllä ole :/
« Viimeksi muokattu: 12.02.2015, 16:08:48 kirjoittanut ArtoR »
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #94 : 11.02.2015, 15:54:37 »
Eikä kaikki merkkihuollot käytä oikeita öljyjä vaan käytetty sen merkin öljyä joka kustantanut nosturit.
Peugeot 3008 hybrid

beerbros

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #95 : 11.02.2015, 17:22:22 »
Öljyjen merkistä ei aikaisemmissa huolloissa ole tietoa, kuitenkin merkkihuollossa käytetty. Viimeiset huollot öljynä ollut Castrol Magnatec Professional 5W-30 C2.

Tässä listaa vaihdetuista osista.
3 x öljyt, 3 x suodattimet + ö.propun tiiviste, ilmansuodattimen suodatinelementti, öljypohja dv4, oil suctio, alipainepumppu, turboahdin est., tiiviste x 4, turbo lube, turbo seal, öljyputki 2 eri koodia, holkki, kiristysvanne, + jäähdytinneste ynm. pientä. En kaikkien osien merkitystä tiedä kun en ole alan ammattilainen.

Vikaselvitys. Vikamuistissa runsaasti vikakoodeja turbosta. Turbon siivet oli taittuneet. Turboahdin ja lisäosat uusittiin Peugeotin ohjeistuksen mukaisesti.

Lopuksi täytyy mainita että mielestäni sain korjauksen kohtuuhinnalla ( kun vielä auton myyjäliike kustansi puolet ) sekä korjauksen tehnyt yritys teki kaikki todella mallikkaasti sekä nopeasti. Sain myös ohjeistuksen siitä, että paras lopputulos olisi vaatinut koneen avaamisen mutta tähän en lähtenyt koska olin jo päättänyt hukata auton.

Meillä tosiaan viimeiset n.10 000km oli lähes pelkkää kaupunkipyöritystä, nyt tiedän ettei tämä ollut hyväksi autolle vaikkakin välillä heitettiin pidempää lenkkiä ja polteltiin karstoja.

Oli mielenkiintoista huomata kuinka paljon tämä on herättänyt keskustelua, pitäisi käydä lukemassa kaikki keskustelupalstat ennen auton ostoa niin osaisi ostaa oikeanlaisen kulkuvälineen omaan tarpeeseen.

Tässä tapauksessa olisi polkupyörä ollut paras vaihtoehto vaimolle :D

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #96 : 11.02.2015, 17:57:29 »
Kyllä täälläkin on tullut jo vahvistettua se asia, että jos suuttimet vuotaa pakokaasua, niin se pikeää öljyn. Minulla on ainoastaan matka-ajoa ja vaihdetaan laatuöljyt 15 tuhannen välein. Silti öljyt oli täyttä tervaa. Mitään FAPia ei ole. Syyksi pääteltiin suutinvika. Suuttimiin uudet tiivisteet, alakerta puhtaaksi, turbon öljyputkesta sihti pois ja vasta sitten uusi turbo paikalle. Käsittääkseni tämä on jotakuinkin virallinen ohje.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Ou812

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #97 : 11.02.2015, 18:26:33 »
Oli mielenkiintoista huomata kuinka paljon tämä on herättänyt keskustelua, pitäisi käydä lukemassa kaikki keskustelupalstat ennen auton ostoa niin osaisi ostaa oikeanlaisen kulkuvälineen omaan tarpeeseen.

Aihe kiinnostaa koska moottori on varsin yleinen ja turbovaivat pelottavat. Sinun tapauksessa ei kyllä näytä osalistan perusteella että suuttimille olisi tehty mitään.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #98 : 11.02.2015, 18:33:52 »
10tkm välein ku vaihtaa öljyn, niin ei ongelmia.
Peugeot 3008 hybrid

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #99 : 11.02.2015, 18:43:09 »
Varmaan se auttaa, mutta ei poista sitä pikeentymistä. Vielä parempi olisi sitten vaihtaa 5 tkm välein öljyt. Kyllä minä korjaan suutinvian. Muussa tapauksessa ostaisin hyllyyn jo varaturbon odottamaan. Itselläni samanlaisessa matka-ajossa 3 kpl 1,6 Hdi moottorilla varustettua. Myös öljyt vaihdetaan samalla tavalla 15 tkm välein. Kaksi muuta on kunnossa, eikä pikeä öljyä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #100 : 11.02.2015, 18:45:19 »
Myöskin herkkä nenä kuskilla ja sutkuttavalle äänelle herkkyys on hyväksi vian aikaiselle löytymiselle. Myöskään huoltomiehen tarkka silmä konehuoneessa käydessä ei ole haitaksi. Missään nimessä näitä koneita ei tarvitse vältellä, loppupeleissä tosi harvoin on isoja remppoja tullut.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #101 : 12.02.2015, 12:51:34 »
Jospa se öljy yksinkertaisesti karstoittuu epätäydellisen palamisprosessin tuloksena,jos puristus paineet karkaa suuttimen välistä?

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #102 : 12.02.2015, 13:28:17 »
Mä laitan teille pian kuvia, tuossa on yksi Picasso josta turbonakseli poikki ja suutin vuotanut kauan. Kuski ei uskonut meidän puheita. Pannaan uusi kone ja turbo yms.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #103 : 12.02.2015, 14:14:19 »
Siis kun tota kuvaa katsoo niin onko toi nyt niin että kuvan putki 15 on ainoa asia moottoriöljyn ja suuttimen välissä?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Sitikkapuoskari

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 239
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #104 : 12.02.2015, 14:28:23 »
^Kyllä näin on.