Kirjoittaja Aihe: 405 - Vetokoukku  (Luettu 10639 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kmk

  • Vieras
405 - Vetokoukku
« : 08.05.2007, 15:18:58 »
Ei sopinutkaan edellisen (-91 Sri) auton vetokoukku -92-93 tyyppiin? Jos tuossa hätäseen oikein katsoin kun sitä suunnilleen oikealla kohdallaan pidin. Onko jollain tullut sama eteen? Ja onko pienellä muutettavissa? Katsoin että varapyörän kehikko (onko se erilainen uudemmissa)? ei sovi toimimaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Vetokoukku
« Vastaus #1 : 12.05.2007, 00:54:07 »
Kyllä noihin ensimmäisen ja toisen mallisarjan autoihin on omat vetokoukkunsa. Esim. Motonetin luettelosta:

Lainaus
VETOKOUKKU    PEUGEOT 405
01.01.05 jälkeen ensirekisteröidyn henkilöautokoukun oltava EU-hyväksytty!
Johtosarjat 7naparasialla
405 88--92 (rekisterikilpi siirrettävä, ei Mi16/4x4). . . . 64-2470   120.00
405 93--96 (rekisterikilpi siirrettävä). . . . . . . . . .  64-3450   120.00

405-Break 89--92. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 64-5260   130.00
405-Break 93--96 (ei lisäpenkkiä). . . . . . . . . . . . .  ei saatavana

Kaverin vuosimallin 1996 405 2,0 GTX:ään oli edellinen omistaja tyhmyyksissään asennuttanut Fixus-merkkisen kiinteällä kuulaosalla varustetun vetokoukun; irrotimme sen katsastusta varten syksyllä (kuula tulee hiukan rekisterikilven eteen)... En muistanut katsoa tarkemmin, miten se sinne sopi, mutta liitteenä on muutamia kuvia, ehkä niistä voi päätellä jotain vertaamalla vanhempaan malliin tarkoitettuun vetokoukkuun?

Oli muuten tuo asennus tehty surkeasti. Tavaratilan pohjan läpi oli porattu reiät, joita ei oltu siistitty lainkaan ja edes alkeellinen ruostesuojauskin oli jätetty tekemättä.

Kuvia:



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
« Viimeksi muokattu: 21.09.2007, 18:11:39 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Vetokoukku
« Vastaus #2 : 12.05.2007, 01:55:27 »
Ei helvetti, Kovilin koukkua varten ei olisi tarvinnut porata yhtään reikää tavaratilan puolelle.

Niinpä, mutta entinen omistaja ei tätä tiennyt. :-) Ihmettelen noita joitakin koukkuvalmistajia, jotka eivät hyödynnä autovalmistajan suunnitelemia kiinnitysmahdollisuuksia... Tuo Fixus-koukku taisi vaatia viisi ylimääräistä reikää. Katselin noita kuvia vähän tarkemmin ja huomioni kiinnittyi tyyppikilpeen. Sen mukaan koukku saattaisi olla tarkoitettu kaikkiin vuosimalleihin, ihan alusta lähtien ("Model: 88-"). Ehkä koukku on siis väkisin tehty "sopivaksi" sekä vanhempaan että uudempaan malliin... Koukku on tietääkseni asennettu vuonna 2004 tai 2005.

Kaveri vielä miettii, josko pitäisi tuo koukku laittaa taas takaisin paikalleen ja sitten taas (huonolla tuurilla) seuraavassa katsastuksessa irti tai sijoittaa rahaa uuteen kunnolliseen irtokuulaosalla varustettuun koukkuun.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012, 13:34:20 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Vetokoukku
« Vastaus #3 : 12.05.2007, 02:23:42 »
Mulla taitaa olla sama koukku kiinni tuossa SRi:ssä, tavaratilaan piti porata muistaakseni neljä reikää. Tämän lisäksi koukun mittatarkkuus oli sitä luokkaa että asennuksessa tarvittiin isoa moskaa. Nyt kun auto on kesä/projektiautona niin koukku saa luvan lähteä ensi tilassa. Olihan tuo kiinni jo muutaman vuoden, raportoin mahdollisista ruostevaurioista kun saan koukun irti.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Vetokoukku
« Vastaus #4 : 12.05.2007, 08:29:52 »
Kovilin kiinteäkuulainen koukku kävi muuten paikalleen 405:seen silleen että kuula ei tullut lain vaatimusten mukaan tulkittuna rekisterikilven eteen.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Vetokoukku
« Vastaus #5 : 29.01.2012, 13:33:56 »
Tässä sama vetokoukku kunnostettuna. Melko vähäiset ruosteet hiekkapuhallettiin pois, vetokoukku maalattiin ensin kaksikomponenttisella happopohjamaalilla (keltainen), sen jälkeen kaksikomponenttisella epoksimaalilla (harmaa) ja lopuksi suojaksi ruiskutettiin kuivaksi maalimaiseksi kerrokseksi kovettuva sileä kiveniskumassa (musta). Lisäksi pistorasian taustalevystä leikattiin pala pois, jotta jatkossa rasian ja johtosarjan irrottaminen on helpompaa (vastaanlainen ratkaisu on käytössä monissa muissa vetokoukkumalleissa). Lopputuloksena tässä vetokoukussa on huomattavasti parempi pintakäsittely kuin uusissa. Asennuksen jälkeen vetokoukun voi vielä suojata alustamassalla.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Vetokoukku
« Vastaus #6 : 29.01.2012, 14:09:39 »
Kuvia vetokoukusta asennettuna vuodelta 2006 (ennen vetokoukun kunnostusta siis):

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Kuulaosa ei omasta mielestäni estä rekisteritunnuksen lukemista useimmissa tilanteissa, vaikka sitä voikin hieman haitata. Kuula jää aika alas ja asettuu tunnuksessa olevan viivan kohdalle eli ei peitä suoraan takaa katsottuna numeroita ja kirjaimia. Kun rekisterikilpeä katselee hieman ylempää kuin kuvissa eli esim. toisessa autossa istuen, niin tunnuksesta saa hyvin selvää. Jotkut katsastusmiehet puuttuvat asiaan ja vaativat vetokoukun irrottamista, kun taas joitakin asia ei tunnu haittaavan.
« Viimeksi muokattu: 29.01.2012, 14:17:13 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info