Asiaa ymmärtämättömänä : mistä se noki katoaa: sylinteristä, turbon siivistä, katalysaattorista/hiukkassuodattimesta (en tiedä onko sitä), pakoputkesta?
Nokea kertyy pakoputkeen, lähinnä ääneenvaimentimiin, lähinnä pienen virtaus nopeuden takia.
Tässä kiusaa se ajatus että ymmärtääkseni päälle 3000 r/min lähtee joku syöttöpumpun kolmas mäntä päälle (ottaa tehoa 5 kW). Ruiskutuspaine kasvaa, syöttö lisääntyy. Eikö nokea tule vaan lisää vai nouseeko palamislämpötila ja pakokaasulämpötila vai puhdistuuko katalysaattori vai mikä ?
Kolmas mäntä lähtee mukaan ihan riippuen tilanteesta, se ei yksinään vie 5 kW, vaan pumppu vie noin 5 kW kaiken kaikkiaan. (sikäli kun muistan oikein)
Syötön määrää lisätään suhteessa ilman määrään, jonka mittaa ilmamäärä mittari. Painetta kasvatetaan lähinnä siksi että mitä suurempi paine on sitä hienojakoisempaa on polttoaine sumu ja palaminen on täydellisempää ja nopeampaa. Käytännössä tuo kolmas mäntä tiputetaan pois alakierroksilla ja pienellä kuormalla polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi ja melun pienentämiseksi, mitä suurempi paine sitä suurempi melu. Palamislämpötila nousee korkeammilla kierroksilla jo pelkästään sen takia että EGR kierrätys loppuu kokonaan noin 2700 rpm kohdalla, mutta on pois pelistä myös kuormituksesta riippuen sekä jos moottorin lämpötila on alhainen.
Nokea tulee käytännössä silloin kun palotilaan ruiskutetaan liikaa polttoainetta, tasakuormitus tilanteessa happea jää yli noin 11 %, eli kiihdytys tilanteessa voidaan ruiskuttaa sen verran enemmän minkä polttoaine määrän polttamiseen tuo happi määrä riittää ilman että näkyvää savutusta ilmenisi. Jo 1% ylimääräinen polttoaine aiheuttaa näkyvää savutusta, ja kun ajattelet että ruiskutus määrän säätötarkkuuden on oltava kuutiomillimetrin luokkaa ruiskutus kertaa kohden ja ruiskutusennakon on oltava oikea puolen kammenkulma-asteen tarkkudella. Normaalisti HDi tapauksessa tyhjäkäynnillä ruiskutetaan noin 5 kuutiomillimetrin kokoisia annoksia (testerillä katsottu)
Itse olen huomannut että HDi vaatii joskus moottoritie ajoa, tuntuu lähinnä siltä että katalysaattorista noki irtoaa kunnolla vasta kun se on kunnolla kuuma.
Paikallisella merkkiliikkeellä ei ole mittareita dieselin savujen mittaamiseen, taitaa ainoa keino ensi vuonna olla hurja rääkki ja toivo. Tietysti voisi sulkea viat pois eli katsoa vikakoodit.
Se voisi olla järkevää, voihan siinä joku vikakin olla...