Kirjoittaja Aihe: 406 - Päästömittaus (HDi)  (Luettu 4735 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SLe

  • Vieras
406 - Päästömittaus (HDi)
« : 07.12.2004, 13:01:54 »
Auto: 406 HDi.

Kävinpä juuri katsastuksessa. 125 000 ajettu HDi pääsi rimaa hipoen läpi, nokiluku pitää olla alle 3 ja parhaat pölläykset olivat 3,8. Sitkeästi yrittämällä keskiarvo saatiin tasan 3,0. Maantieajoa on ollut juuri tätä ennen melko lailla, 100 km/h on ajettu mutta 120 vain salaa. Ohituksissa mennyt ylikin. Kulutus farkulla kohtuullinen seka-ajossa 5,6 - 6,0.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Päästömittaus (HDi)
« Vastaus #1 : 07.12.2004, 13:34:38 »
Joko siinä on ilmanpuhdistin tukossa, EGR-venttiili vamma, joku muuvika...

tai sitten se on vaan kenkimisen puutetta. Ennen katsastusta kannattaa ajaa moottori lämpimäksi, muutamia reippaita kiihdytyksiä + paikallaan kajautella rajoittajaan.

Yksi hyvä esimerkki oli 405:nen, sitä ei meinannut saada millään katsastuksesta läpi, savuarvot oli jotain 2,6 ja 5,7 välillä. sitten mä annoin sille kenkää pari viikkoa, nokea tuli putkestä kuin isommastakin autosta = rekan kokoisia pilviä. Parissa viikossa se savun tulo alkoi rauhoittua, sitten katsastukseen ja savu arvo oli 1,02. Jos ei normiasti revi yhtään niin se noki kertyy putkeen ja sitten kun aletaan antaa soppaa niin sehän tulee sieltä pihalle...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Pugfan

  • Vieras
Vs: 406 - Päästömittaus (HDi)
« Vastaus #2 : 08.12.2004, 08:55:08 »
Kuvauksesta päätellen se on vain kenkimisen puutetta. Jos aina ajaa säästöliekillä, niin paikat nokeentuu. Kokemusta on katsastuksesta alle 100tkm HDI:llä. Tosin mulla se katsastusmieskin tiesi asian, että näin käy jos ajaa vain sillä mukavimmalla väännöllä maantieajoa. Vähän kun konetta kierrätettiin siellä katsastusasemalla, niin arvot putosi todella radikaalisti alle raja-arvojen.

Perinteisestihän dieseleillä ajetaan ennen katsastusta kolmosvaihteella maantieajoa...

On kyllä tullut tehtyä samaa bensiinikäyttöisten autojenkin kanssa sen jälkeen kun kerran ottivat katsastukseen suoraan pakkasessa odotelleen auton kylmällä katalysaattorilla. Ei mennyt läpi, tietenkään...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Päästömittaus (HDi)
« Vastaus #3 : 08.12.2004, 12:09:01 »
Lainaus käyttäjältä: SLe
Asiaa ymmärtämättömänä : mistä se noki katoaa: sylinteristä, turbon siivistä, katalysaattorista/hiukkassuodattimesta (en tiedä onko sitä), pakoputkesta?

Nokea kertyy pakoputkeen, lähinnä ääneenvaimentimiin, lähinnä pienen virtaus nopeuden takia.

Lainaus käyttäjältä: SLe
Tässä kiusaa se ajatus että ymmärtääkseni päälle 3000 r/min lähtee joku syöttöpumpun kolmas mäntä päälle (ottaa tehoa 5 kW). Ruiskutuspaine kasvaa, syöttö lisääntyy. Eikö nokea tule vaan lisää vai nouseeko palamislämpötila ja pakokaasulämpötila vai puhdistuuko katalysaattori vai mikä ?

Kolmas mäntä lähtee mukaan ihan riippuen tilanteesta, se ei yksinään vie 5 kW, vaan pumppu vie noin 5 kW kaiken kaikkiaan. (sikäli kun muistan oikein)
Syötön määrää lisätään suhteessa ilman määrään, jonka mittaa ilmamäärä mittari. Painetta kasvatetaan lähinnä siksi että mitä suurempi paine on sitä hienojakoisempaa on polttoaine sumu ja palaminen on täydellisempää ja nopeampaa. Käytännössä tuo kolmas mäntä tiputetaan pois alakierroksilla ja pienellä kuormalla polttoaineen kulutuksen pienentämiseksi ja melun pienentämiseksi, mitä suurempi paine sitä suurempi melu. Palamislämpötila nousee korkeammilla kierroksilla jo pelkästään sen takia että EGR kierrätys loppuu kokonaan noin 2700 rpm kohdalla, mutta on pois pelistä myös kuormituksesta riippuen sekä jos moottorin lämpötila on alhainen.
Nokea tulee käytännössä silloin kun palotilaan ruiskutetaan liikaa polttoainetta, tasakuormitus tilanteessa happea jää yli noin 11 %, eli kiihdytys tilanteessa voidaan ruiskuttaa sen verran enemmän minkä polttoaine määrän polttamiseen tuo happi määrä riittää ilman että näkyvää savutusta ilmenisi. Jo 1% ylimääräinen polttoaine aiheuttaa näkyvää savutusta, ja kun ajattelet että ruiskutus määrän säätötarkkuuden on oltava kuutiomillimetrin luokkaa ruiskutus kertaa kohden ja ruiskutusennakon on oltava oikea puolen kammenkulma-asteen tarkkudella. Normaalisti HDi tapauksessa tyhjäkäynnillä ruiskutetaan noin 5 kuutiomillimetrin kokoisia annoksia (testerillä katsottu)

Itse olen huomannut että HDi vaatii joskus moottoritie ajoa, tuntuu lähinnä siltä että katalysaattorista noki irtoaa kunnolla vasta kun se on kunnolla kuuma.

Lainaus käyttäjältä: SLe
Paikallisella merkkiliikkeellä ei ole mittareita dieselin savujen mittaamiseen, taitaa ainoa keino ensi vuonna olla hurja rääkki ja toivo. Tietysti voisi sulkea viat pois eli katsoa vikakoodit.

Se voisi olla järkevää, voihan siinä joku vikakin olla...
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 16:02:42 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SLe

  • Vieras
Vs: 406 - Päästömittaus (HDi)
« Vastaus #4 : 10.12.2004, 16:49:45 »
Tänään katsottiin vikamuisti, ei minkäänlaista vikaa. Kone käy kauniisti ja vääntää minulle riittävästi.

Asentajan sanoma oli että katsastukseen ei kannata mennä ajamatta ensin kierroksilla jonkin aikaa että pakoputki lämpenee, sitten pari  kunnon mylvintää a' 5000 r/min.

Bensakoneilla kun ajelin huomasi kyllä koneesta selvästi kun karstat alkoi hävitä pitemmällä maantieajolla ja varsinkin moottoritiellä. Dieselissä en ole huomannut eroa koneen toiminnassa. Ei mene kyllä tajuntaan miksi katsastuksesa pitää mitata kuinka nokinen pakoputki on.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Päästömittaus (HDi)
« Vastaus #5 : 10.12.2004, 18:50:13 »
Lainaus käyttäjältä: SLe
Asentajan sanoma oli että katsastukseen ei kannata mennä ajamatta ensin kierroksilla jonkin aikaa että pakoputki lämpenee, sitten pari  kunnon mylvintää a' 5000 r/min.

Lainaus käyttäjältä: SamiK
tai sitten se on vaan kenkimisen puutetta. Ennen katsastusta kannattaa ajaa moottori lämpimäksi, muutamia reippaita kiihdytyksiä + paikallaan kajautella rajoittajaan.

Tuota, asentajan sanomaan sen verran että ei kannata pitää sitä kaasua pohjassa 1-2 sekuntia kauempaa. ei sillä ettei moottori kestä jos vain rajoitin toimii...
« Viimeksi muokattu: 04.07.2009, 16:01:01 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.