Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)  (Luettu 82076 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 122
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #30 : 05.04.2011, 21:36:14 »
Automalli: 308
Korimalli: Hatchback
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Joku karvalakki
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.6 HDi 112 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: Hertzin vuokra-auto
Ajomäärä: ≈22000km, itse ajettu 176 km

Ajossa moottori tuntui ihan positiiviselta, joskin kuulosti... no dieseliltä ja siitä ei jää epäselvyyttä missään vaiheessa kun autolla ajaa. Vuokraamon autossa oli positiivista siisteys. Auto oli yli 22 tkm ajettu ja kaikki paikat sisällä kuin olisi tehdasuuteen autoon istunut. No ehkä uuden auton tuoksu oli jo laimentunut pahasti. Valintakriteerit tämän auton "kokeilemiselle" C-luokan vuokra-auto vakuutusyhtiön laskuun. No pääsihän siinä samalla koeajamaan autoa, jota muuten tuskin kokeilisin (pikkudiesel) ja sai vertailukohtaa C4:lle.

- Maantieajossa tasaisella kaasulla auto jotenkin nypyttää kokoajan. Sama vika kuin C4:ssä, mutta eihän näissä alustan osalta "mitään" eroa olekaan. SW on paljon rauhallisempi, johtunee ilmeisesti pidemmästä akselivälistä.
+/- Suorituskyky toisaalta ihan kelvollinen, mutta kun oma vertailukohta on vähän pirteämpi GT THP, niin eihän tämä sitten mihinkään kulkenut.
- Vaihdetta saa olla hämmentämässä kokoajan.
- Karvalakkimallin penkki on kauhea. Istuin osa tuntui lyhyemmältä kuin GT:n nahkapenkki ja mitta paljasti eroksi vajaa 1,5 cm. Penkki on myös pehmeämpi, ristiselän tukea ei ole ja sivuttaistuki on olematonta. Kankaassa on kyllä hyvä pito, mutta ei mitenkään houkutteleva verhoilu. Liian pehmeä.
+/- Turvaistuin sopi taakse sivusuunnassa paremmin kuin SW:ssä, tosin keskipaikan matkustajalla vastaavasti oli vähemmän tilaa.
- Takajalkatila. No se vaan on pienempi kuin SW:ssä.
- Nastarenkaiden meteli haittasi puhelimessa puhumista ja tunki kokoajan kaiken päälle. Contit näytti olevan alla, 195/65R15.
++ Kulutus. Vaikka pedaalia tuli poljettua reippaasti, ajotietokone näytti palautettaessa 4,3 l/100 km ja tankkiin meni 8,02 litraa, joten tuskin heitti paljoa. Lähtiessä tankki oli täynnä, mutta siitä ei tietoa miten tankattu. Olisi mennyt paljon vähemmälläkin, mutta seisominen kehä I:llä ruuhkassa eilen ja tänään aamulla ja iltapäivällä nostivat kulutusta. Maantiellä tuntui kulkevan pelkällä hajulla.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 556
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #31 : 07.06.2011, 08:11:08 »
Automalli: 308
Korimalli: viistoperä, 5-ov
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: 1.6 HDi 110
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: mittarilukema 155 000 km, joista 10 kk aikana itse ajettuja 17 000 km


+ Sport varustelu on itselleni juuri passeli
+ JBL hifi -paketti on yllättävän asiallinen
+ Sisustus on hyvän näköinen
+ Kulutus, erityisesti matka-ajossa
+ Ajettavuus
+ Takapenkillä voi istua oikeasti pidemmänkin matkan, 407:n takapenkillä selkäni oli kipeä melko nopeasti
+ Lämmityslaite, lasit ei mene huuruun ja lämpöä riittää
+ Vakaa ajettava
+ Melutaso varauksin. Kehuttu hiljaiseksi autoksi, mutta riippuu vertailukohdasta. Melutaso on "ok".
+ Valojen automaattinen toiminta. Mittarivalot syttyvät kun tulee pimeää ja myöskin pitkät toimivat ilman viiksen pyörittelyä. Olen ehkä kaksi kertaa sitä pyöritellyt, ja silloinkin kääntänyt pelkät parkit päälle.
+ Bluetooth handsfree
+ Lasikatto tuo tilantua, erityisesti takapenkille
+ Vaihteisto

- Vaihteisto
- Niukat säilytystilat kuskin välittömässä läheisyydessä
- Alustan kolinat terävissä töyssyissä
- Nitinää ajoittain taustapeilin tietämiltä, hiljenee kun katon laittaa kiinni
- Kuskin ovi jäi nopeasti pakastuessa pari kertaa aukeamatta ulkopuolelta, sisäpuolelta aukesi ongelmitta (tiedostettu tyyppivika, poistunee jollain pussiviritelmällä?)
- Kertapyyhkäisy puuttuu tuulilasilta
- Ajotietokone huijaa kulutuslukemissa alakanttiin
- Bluetooth tiltannut pari kertaa pitkän puhelun aikana, jää "jumiin"
- Takajarrulevyissä pyöränlaakeri == Kalliit levyt
- Arvaamaton huonohkoilla renkailla liukkaalla kelillä, ei juuri varoittele kun lähtee

Miinuslista saattaa vaikuttaa suurelta, mutta asiat ovat mielestäni enemmänkin sivuseikkoja. Vaihteisto saa sekä plussan, että miinuksen. Joskus sitä rakastaa ja joskus sitä vihaa, sen kanssa pitää oppia elämään.


Yhteenveto: 308 on eittämättä paras peugeot mitä allani on ikinä ollut. Toistaiseksi ei ole ensimmäistäkään vikaa ollut ja kaikki varusteet toimii, laatuvaikutelma on erittäin positiivinen. Tämä on myös siitä harvinainen auto, että olen jo melkein vuoden ajellut eikä ole tullut hinkua vaihtaa muuhun. Taino kyllähän tuossa RCZ kiilui silmissä, mutta silti nyt kun ajot ovat vähentymään päin niin enemmän kiinnostaisi 308 GTi  8)
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

kahe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 115
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #32 : 31.08.2011, 17:28:47 »
Automalli: 308
Korimalli: viistoperä, 5-ov
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: 1.6 HDi 110
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: mittarilukema 59 000 km ja muutama tuhat tulee vielä ennen autonvaihtoa

Lainaten Aksun kommentteja:
+ Sport varustelu on itselleni juuri passeli
+ Sisustus on hyvän näköinen
+ Kulutus, erityisesti matka-ajossa, kulutuskäyrä
+ Ajettavuus
+ Lämmityslaite, lasit ei mene huuruun ja lämpöä riittää
+ Vakaa ajettava
+ Melutaso varauksin. Huonolla pinnalla Energy Saverit ulisee. Melutaso on "ok".
+ Valojen automaattinen toiminta. Mittarivalot syttyvät kun tulee pimeää ja myöskin pitkät toimivat ilman viiksen pyörittelyä.
+ Lasikatto tuo tilantua, erityisesti takapenkille.
+ Vaihteisto toimii todella hyvin, kun tottuu käyttämään sitä oikein.
+ Väri on todella hyvä. Erottui aina eikä läheltä piti tilanteita yhtään kuten on ollut aiemmin.
+ Vaimo kehuu penkkejä ja itsekin yhdyn kommenttiin. Pitkä matkat sujui mainiosti ilman ongelmia. Materiaali ei kuumene kesällä.
+ Polkimia vaimo kehui. Samoin takapenkkiä.
+ Kääntyvistä peilistä näki, että ovet lukossa.
+ Sähköinen lapsilukko kimppakyyditessä erinomainen varuste.

- Vaihteisto, varsinkin 1-2-1 vaihdoissa nykivä ja kylmällä paukahduksia.
- Kulutus omassa ajossa 5.5 litraa satasella. Motaria ja kaupunkiajoa. Lyhyet kaupunkiajot varsinkin nousi korkeiksi.
- Niukat säilytystilat kuskin välittömässä läheisyydessä.
- Alustan kolinat terävissä töyssyissä, etenkin talvella ja moottoritien saumoissa.
- Nitinää ajoittain taustapeilin tietämiltä talvella sekä keskikonsolista, jos kaasujalka painoi edes hieman konsoliin.
- Kuskin oven lukko vaihdettu takuuna.
- Kertapyyhkäisy puuttuu tuulilasilta, viiksen heilauttaminen edestakasin on tyhmää. Sadetunnistimen tihku ei aina toimi oikein joka kelillä. Herkkyyssäätö tarvittaisiin.
- Ajotietokone huijaa kulutuslukemissa alakanttiin, kulutusmittauksista verraten tasan 0.5 litraa optimistinen.
- Arvaamaton huonohkoilla renkailla liukkaalla kelillä, ei juuri varoittele, kun lähtee.
- A-palkki estää näkyvyyttä paljon. Pari tilannetta tuon takia.
- Pieni tavaratila, kahden aikuisen ja kahden lapsen matkalaukut ei mahdu kyytiin. Kuitenkin kesälomareissu pystyttiin heittään hienosti autolla.
- Mukitelineet huonot käytettävyydeltään.
- 160 cm vaimo manasi turvavyönsäätöä, ettei saa tarpeeksi alas.
- Kääntösäde huono pieneksi autoksi.
- Huollossa 59tkm vaihdettiin jumitellut EGR venttiili, joka aiheutti lisäpolttoja. Jäähdytysnestettä vuoti lämpötila-anturista ja lohkolämppäristä.
- Kääntyvätpeilit eivät toimineet yli -15 pakkasilla, mutta kääntyvistä peilistä näki helposti, että ovet lukossa.

Yleisesti ottaen en ehkä vaihtaisi vielä pois ellei olisi pakko ja pysyisin myös merkissä ellei työnantaja pakottaisi vaihtamaan merkkiä. Kokonaisarvosanana siis pirun tyytyväinen varsinkin laatuun, koska ei ylimääräsiä huoltoja tarvinnut tehdä.
Ex Ford C-Max 1.6TDCi Titanium -11 kulutus
C4GP 2.0HDi+bmp -07
ex Ford C-Max 1.8 2004
ex 308 HDi110 FAP Sport 2Tronic -08käyrä
ex Xsara 1.6 -00

ToniA

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #33 : 01.08.2012, 21:07:30 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Premium
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6-v manuaali
Moottori: 1.6 HDi 110
Mihin kokemukset perustuvat: Liisari, lähti eilen takaisin ALD:lle
Ajomäärä: 93500

Aika lailla samat kommentit mitä nimimerkillä 'kahe', mutta:
- lämmityslaite, Premium-varustelutason lämmityslaite on ihan umpisurkea eivätkä lasit tahdo oikein pysyä kirkkaina talvikeleillä
- myös ilmastointi on aika tehoton jos sitä vertaa vaikkapa vuosimallin '97 Volvo 940 ilmastointiin. Ei ainakaan tule kylmä
+ manuaalivaihteisto toimii todella hyvin, helppo vaihtaa eikä tule kengurulähtöjä tai vaihtoja

+ kolme erillistä, samanlaista takaistuinta
- kardaanitunneli verottaa takapenkin keskipaikan jalkatilaa
- takapenkki alkoin käydä pieneksi kun lapsista keskimmäinen on jo 180cm pitkä (13v iässä)

- mullakin alkoi olla aika tiheitä hiukkaspolttoja parin viime vuoden aikana, pahimmillaan joka päivä. Valitin PP-Auton huoltoonkin tuosta parikin kertaa, mutta auto on kuulemma täysin kunnossa
- turbon imuputken tiiviste hajosi parikin kertaa, taisivat aina huollossa varmuuden vuoksi ylikiristää letkuklemmarin

+ kulutus, koko neljän vuoden ajalta keskikulutus on 5.4 litraa sadalla (tankkaus.com käytössä)

Tilalle tuli oma Peugeot 5008 Sport, myöskin HDi 110 moottorilla.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 556
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #34 : 10.08.2012, 11:10:22 »
Automalli: 308
Korimalli: viistoperä, 5-ov
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 2Tronic
Moottori: 1.6 HDi 110
Mihin kokemukset perustuvat: oma
Ajomäärä: mittarilukema 155 000 km, joista 10 kk aikana itse ajettuja 17 000 km


+ Sport varustelu on itselleni juuri passeli
+ JBL hifi -paketti on yllättävän asiallinen
+ Sisustus on hyvän näköinen
+ Kulutus, erityisesti matka-ajossa
+ Ajettavuus
+ Takapenkillä voi istua oikeasti pidemmänkin matkan, 407:n takapenkillä selkäni oli kipeä melko nopeasti
+ Lämmityslaite, lasit ei mene huuruun ja lämpöä riittää
+ Vakaa ajettava
+ Melutaso varauksin. Kehuttu hiljaiseksi autoksi, mutta riippuu vertailukohdasta. Melutaso on "ok".
+ Valojen automaattinen toiminta. Mittarivalot syttyvät kun tulee pimeää ja myöskin pitkät toimivat ilman viiksen pyörittelyä. Olen ehkä kaksi kertaa sitä pyöritellyt, ja silloinkin kääntänyt pelkät parkit päälle.
+ Bluetooth handsfree
+ Lasikatto tuo tilantua, erityisesti takapenkille
+ Vaihteisto

- Vaihteisto
- Niukat säilytystilat kuskin välittömässä läheisyydessä
- Alustan kolinat terävissä töyssyissä
- Nitinää ajoittain taustapeilin tietämiltä, hiljenee kun katon laittaa kiinni
- Kuskin ovi jäi nopeasti pakastuessa pari kertaa aukeamatta ulkopuolelta, sisäpuolelta aukesi ongelmitta (tiedostettu tyyppivika, poistunee jollain pussiviritelmällä?)
- Kertapyyhkäisy puuttuu tuulilasilta
- Ajotietokone huijaa kulutuslukemissa alakanttiin
- Bluetooth tiltannut pari kertaa pitkän puhelun aikana, jää "jumiin"
- Takajarrulevyissä pyöränlaakeri == Kalliit levyt
- Arvaamaton huonohkoilla renkailla liukkaalla kelillä, ei juuri varoittele kun lähtee

Miinuslista saattaa vaikuttaa suurelta, mutta asiat ovat mielestäni enemmänkin sivuseikkoja. Vaihteisto saa sekä plussan, että miinuksen. Joskus sitä rakastaa ja joskus sitä vihaa, sen kanssa pitää oppia elämään.


Yhteenveto: 308 on eittämättä paras peugeot mitä allani on ikinä ollut. Toistaiseksi ei ole ensimmäistäkään vikaa ollut ja kaikki varusteet toimii, laatuvaikutelma on erittäin positiivinen. Tämä on myös siitä harvinainen auto, että olen jo melkein vuoden ajellut eikä ole tullut hinkua vaihtaa muuhun. Taino kyllähän tuossa RCZ kiilui silmissä, mutta silti nyt kun ajot ovat vähentymään päin niin enemmän kiinnostaisi 308 GTi  8)

Nyt on reilu vuosi ajeltu lisää. Mittarissa 180 tkm, edelleen käy ja kukkuu hienosti. Omaa ajoa on nyt tullut reilut 40 tkm ilman ensimmäistäkään varsinaista vikaa. Viime aikoina on ruvennut pieniä kolahduksia kuulumaan oikealta puolelta, liekö sieltä kallistuksenvakaajan pystytanko antautumassa. Edelleen tähän mennessä paras Peugeot mitä olen omistanut.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Geotpeu

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
  • 308 SW
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #35 : 03.02.2014, 15:34:38 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2012
Varustelutaso: Family
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6-v manuaali
Moottori: 1.6 HDi 82 kW
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: Esittelyauto 11200 omaa ajoa 6500 yht. 17700
Renkaat:Hakkapeliitta 7 nastarenkaat 205/55/16R 94T XL

+ moottori
+ vaihteisto
+ tilava ja valoisa
+ lämmityslaite
+ takuu 5v

- rengasmelu sietämätön. Johtuuko renkaista? Kesärenkaita en ole vielä päässy kokeilemaan.
- huonolla tiellä kolinat
- tavaratilan "hattuhylly" surkea
Peugeot 308 SW BlueHDI 120 Automaatti

ex PSA:  308 1,6 eHDi, 307 SW 2.0 bensa, 406 2,0 bensa, 403 -60 luvulla kyytiläisenä talon eka ha.

308gt

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #36 : 16.02.2014, 19:02:46 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: -09
Varustelutaso: GT
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 6-v.manuaali
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 77tkm

+Moottori!!!
+Varustelu
+Mukavuus
+Lasikatto
+Tilat lapsilla takana

-5 päivää ajossa ja koneesta hävisi tehot, laakkosella tutkittavana :'(

Toivottavasti huomenna saa pösösen takas ja saa palauttaa Hertzin Focuksen joka ei istu käteen ollenkaan.
308GT sw 150 THP

Salmiakkipatonki

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83
  • Ranskalaiskausi päättynyt
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #37 : 20.02.2014, 15:45:37 »
Tyrkkäänpäs oman lusikkani soppaan, kun perspektiiviä alkaa vähitellen olemaan.

Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: -09, käyttöönotto 11/2008
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 5-v.manuaali
Moottori: 1.6 Vti
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 117 Kkm, josta omaa ajoa 57 Kkm (2v 3kk)

Mukava matka-auto, tosin C5:n ja 406:n jälkeen meni hetkisen aikaa totutellessa napakampaan suutuntumaan.

+varustetaso
+etupenkit, joihin tällainen persjalkainen saa monipuolisten säätöjen ansiosta helposti hyvän ajoasennon
+verhoilukangas, joka on paitsi kivan näköinen, myös laadukkaan oloinen ja tukee hyvin jakkaralla pysymistä
+lasikatto
+erillisten takapenkkien tuoma tavaratilan laajennusmahdollisuus
+takapenkkien pituussäätö
+kohtuullinen melutaso maantienopeuksilla
+matkustamon ilmavuus
+lämpimyys (nyt kun lämppäri on korjattu ;) )
+tavaratilan koko
+tarkka ajettavuus, vakaa maantiellä
+hyvät ajovalot (H7/H1) (kannattaa muuten suunnata valot oikein, niin niiden hyvyys tulee esiin)
+yleissiistinä pysyvät sisustusmateriaalit (kyllä, tykkään siitä kojetaulun rypyläisestä muovi pinnasta)
+kantaa hyvin kuormaa, auto täynnä tavaraa ja ihmisiä ei rampauta ajamista

-tavaratilan onneton suojarätti
-erillisten takapenkkien pienuus suuremmille henkilöille
-erillisten takapenkkien taittelu on hitaampaa kuin kokonaisten istuin- tai selkänojapätkien kaatelu
-tavaratilan lyhyys häiritsee joskus (korkeussuunnassa tila ei kyllä lopu kesken)
-sähköjutskat talviaikaan (ovien lukkojen ja peilien satunnainen jäätyminen)
-pikkukoneen kanssa käytettävän vaihdelaatikon lyhyet välitykset, kaipaisi kutosta...
-peruskoneen vaatimaton suorityskyky maantieolosuhteissa ja kuormattuna
-hermoja raastava tuulilasinpyyhinten automatiikka (joka toimi sata kertaa paremmin 406:ssa ja C5:ssa)
-järkevän kertapyyhkäisyn puute tuulilasinpyyhkijöissä

Kaiken kaikkiaan positiivinen laite. Lievää kolinaa alkaa mukulakivillä kuulua keulasta, mutta koiranluut on jo varastossa odottamassa lämpimämpiä kelejä. Auto on ollut vähävikainen ja lähes perushuolloilla on lämppärin kennon ja takaluukun toisen mikrokytkimen vaihtoa lukuunottamatta menty.

ranskis

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #38 : 01.03.2014, 21:02:19 »
Automalli: 308 (series 1, facelift)
Korimalli: Hatchback
Vuosimalli: 2014
Varustelutaso: Style
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: VTI120
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Ajomäärä: ~100km

Sain hiljattain pihalleni upouuden ensimmäistä korimallia olevan 308:n. Kirjoittelen kokemuksia sitä mukaan kun niitä kertyy, mutta tässä vaiheessa olen todella tyytyväinen hankintaani. Katsotaan muuttuuko mieli karttuneen kokemuksen myötä.

+ varustetaso
+ ajettavuus
+ etuistuimet
+ polttoaineen kulutus (6,6 ajotietokoneen mukaan sekalaisessa ajossa jossa 25% taajamassa ja kaupungissa)
+ ajoasento
+ hiljaisuus
+ hinta
+ takuu
+ moottorin käyttöominaisuudet
+ isofix-istuin oli helppo klinnittää
+ kojetaulun ergonomia
+ hatchback korimalli

- voisi olla kuudes vaihde
- pikkutavaroille voisi olla paremmat säilytystilat
- takakontissa vain yksi valo
- mittariston värimaailma ei ainakaan ensi alkuun miellyttänyt
- jää ikävä C4:sen monitoimirattia
- jenkkakone ei vastannut odotuksia

Miinuksien voidaan katsoa olevan lähinnä niin sanottuja 1st world problems, jolla ei mitään vaikutusta käyttöarvoon.

jalat

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #39 : 31.12.2014, 21:14:22 »
Automalli: 308
Korimalli: wagon
Vuosimalli: 2009
Varustelutaso: joku perus taso (trend?) kun halvalla sai :)
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali 6 vaihteinen
Moottori: 110 hdi fap
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 117 000km, josta omaa ajoa 55 000 km


2.5 vuotta ja 55 000km omaa ajoa takana. Olen tykännyt autosta ja nyt kun mittariin pian tulee (vasta) 120 000km ja ikää 6 vuotta, niin iän puolesta pitäisi jakohihna vaihtaa. Vanha liisinkiauto, jossa oli ostettaessa 62 000km ja huollot kaikki ajallaan. Itse olen jatkanut huoltoja ajallaan 15tkm välein moitteettomasti.

Ongelmattomin auto mitä minulla on koskaan ollut. Suurin ja ainoa ongelma on ollut takaluukun mikrokytkin, joka pakkasella jäätyi aina pohjaan. Uusi mikrokytkin maksoi alle 20e ja vaihtamiseen meni itsellä 20-30 minuuttia. Muutoin on toiminut kuin ihmisen mieli. Ei kolinoita, ei turhia hälyjä mittaristossa. Oikean puolen etupyörän laakeri antaa pieniä viitteitä että pian tulee vaihto eteen. Muutoin on mennyt aina heittämällä katsastuksista aina läpi.

Peruutustutkan asensin jälkikäteen itse. Se onnistui purkamatta takapuskuria. Tosi simppeli homma.
Samoin vetokoukku tuli asennettua kaverin kanssa. Merkkikohtaisen johtosarjan kanssa koukku oli johtoineen asennettu kahdessa tunnissa. Ei mitään herjoja ruutuihin ja kaikki pelaa nätisti.
Myös bluetooth handsfree/usb/muistikortti pulikka meni nätisti heittämällä radion perään liittimeen ja on toiminut niin lumialla, iphonella kuin android luurillakin. Kätevä soittaa sitä kautta spotifyllä musiikit ja jutella puhelut.

Kulutusmittari kaunistelee, muttei paljoa. Ehkä puolisen litraa. Todellinen 12kk juokseva keskikulutus on pysynyt jatkuvasti siinä 5.3 litraa / 100km luokassa. Mielestäni erittäin mukavan pienikulutuksinen auto, kun vaan malttaa ajella nätisti ohittelematta.

Iso plussa siitä, että kaikki lyhyet ja pitkät polttimot pystyy vaihtamaan vaikka tien poskessa 10 minuutissa. Menee ihan näppituntumalla ja tilaa on vaihtaa. Verrokkina 2003vm passat xenonien vaihtamiseen meni 2h, kun piti irroittaa koko puskuri ja umpiot. Mielummin vaihtelen tienposkessa yhden polttimon minuutissa ja matka jatkuu.

Plussaa myös siitä että ei turhia hälyjä mittaristoon tule. Ei mitään hajonneiden polttimoiden hälyjä jne. Tämän ansiosta pystyy myös asentamaan vielä ihan perus asennussarjalla lisäpitkät.

Miinusta ei juuri tule
- takakontin mikrokytkin ja sen suojaus. Lumi pöllyää sisään. Pitäisi olla suojatumpi malli kuten opeleissa.
- takakontin näkösuojaksi tehty taiteltava mikälie rätti on kyllä turhaakin turhempi ja epäkäytännöllinen. Lähti pois tallin hyllylle omasta autostani ekana päivänä.
- Talvella takasivulasit ja etulasitkin huurtuvat tosi helposti, jos kyydissä yhtään enempää kuin 2 ihmistä. Ja kahdellakin ihmisellä toisinaan jos kengissä tulee lunta paljon sisään. Saa pitää puhallusta 4. tai 5. asennossa, jotta saa kuskille tarvittavat ikkunat pois huurusta. Takasivulaseja turha kuvitella saavansa kuivaksi.
- Tässä ekassa mallissa ennen faceliftiä on rekisterikilpi typerän alhaalla. Ei sillä muuten väliä, mutta kilventaustelineen kanssa lisäpitkiä asentaessa valot jäävät tosi alhaalle. Eikä oikein kunnon kiinnityspaikkaa muuten tunnu löytyvän. Facelift mallissa kilventaustelineellä valot saisi järkitasolle.


Kaiken kaikkiaan olen erittäin tyytyväinen. Halpa auto toiselle omistajalle ja pikkukulutteinen. Silti riittävästi tehoa ilman pelkoa että jää jalkoihin rampilta moottoritielle kiihdyttäessa. Myös ohitukset onnistuvat ihan riittävän rivakasti vaikka autossa on kyydissä väkeä. Vanhemmiten tosin ohittelut selvästi vähentyneet. Mihinkä sitä niin kiire elämässä olisi. Jos on liian kiire, niin kannattaa pysähtyä ensimmäiselle huoltoasemalle, ottaa kahvi ja istua kiire pois. Sen jälkeen jatkaa matkaa.

Näillä näkymin taidan ajaa tähän toiset 50 000km lisää ja sen jälkeen päätän, että vaihdanko tähän uusikoriseen 308 peugeottiin sillä 3 sylinterisellä "ihmemoottorilla". 22 000km vuodessa on niin vähän, että melkein pikkukulutteisella bensakoneella jo voisi ajot ajella. Jää nähtäväksi.

Juuri kun pääsin kehumasta. Tähän yllä olevaan lisättäköön, että nyt mittarissa yllä olevan kirjoituksen jälkeen 1000km lisää ja oikean etupyörän laakeri hajosi moottoritiellä. Hirveä kirskuna vaan kävi. Onneksi satuin olemaan just pösöhuollon lähellä, niin varovasti hissukseen sinne pihaan ja huolto tilaukseen. Pelkkä yhden laakerin vaihto ja työ = 340e. Mutta en nyt näe tuota hirveänä miinuksena. Kuluvaa osaa, joka joskus on vaihdettava jokaisessa autossa. Ennemmin tai myöhemmin. Hinta vaan yllätti.

timant

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #40 : 09.04.2015, 09:50:05 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: -09
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 5-v.manuaali
Moottori: 1.6 Vti
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 93000 itse ajanut nyt n. 300km

Tuollainen tuli hankittua kun perheeseen tulee kolmas turvaistuimen(kaukalon) käyttäjä ja E39 bemarin takapenkille niitä ei järkevästi saanut aseteltua.

+ kestänyt käyttöä hyvin, ainoastaan käsijarrun suoja näyttää "kynsityltä"
+ tila ja tilantuntu, erillisiin takaistuimiin mahtuu tenavat istuimineen ja panoraamakatto tuo mukavasti avaruuden tuntua (aikuiset ei välttämättä pitkiä matkoja takana viihdy)
+ hinta
+ moottorin ja vaihteiston toiminta (kytkin ottaa ylhäällä, samantyylinen kuin VAG-konsernin autoissa)
+ kojetaulu miellyttää omaa silmää
+ kulutuslukemat ainakin hetkellisen mittarin mukaan pysyvät pienenä
+ ajettavuus etuvetoiseksi ok, maantiellä tuntuu menevän suoraan kuin juna

- kuudes vaihde voisi olla moottoritienopeuksia varten
- melu, varmaan luokassaan ihan ok mutta E39 hiljaisuuteen tottuneelle rengasäänet tulee esille turhan paljon

Toivonmukaan osoittautuisi vielä luotettavaksi peliksi, omaan käyttötarpeeseen olisi vielä vuosiksi sopiva. Lasten kasvettua täytyy ehkä sitten katsella 5008 kokoluokan autoa, ehkä sitten jo turbon ja automaatin kera jos tuollaisten tekniikat saadan luotettavaksi  ::)

Alpo Kieppi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #41 : 04.06.2015, 10:54:04 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: -10
Varustelutaso: Millesim
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 5-v.manuaali
Moottori: 1.6 Vti
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 50 000, itse ajettu vajaa 10 000 km

Plussaa tulee
+ auton tilat ovat hyvät, etenkin kun huomioidaan hinta € / m3
+ ajettavuus on tunnokas ja hyvä
+ lasikatto on hauska yksityiskohta
+ varusteet ovat varsin hyvät
+ rengaskoko on järkevä, edullinen hankkia: 195 15 65
+ ulkonäkö on persoonallinen (tuima katse mutta, mutta soman pyöreä pylly, vähän kuten rouvallani...)
+ menee kohtuullisella polttoaineannoksella
+ ahtamattomaksi bensakoneeksi miellyttävä, nöyrä kone
+ istuimet sopiva kompromissi pehmeyttä ja tukevuutta, sitikkaa paremmat minusta

Miinuksiakin löytyy
- miksi näihin ei enää haluta tehdä jousia!! Paukkukova on kuin sakemanni ooppelit, volsut tai voortit
- kova jousitus aiheuttaa myös kovan rengasmelun, kun tien äänet johtuvat sisään, samoin moottorin äänieristeet ovat niukat ja pörinä kuuluu selvästi
- takapenkin istuinosa on väärässä kulmassa eikä reisille ole tukea ollenkaan
- suuren painon takia hiukan laiska näillä tehoilla
- lampunpesimet tuhlaavat pesunestettä
- vaihteisto on jo vähän menneen maailman oloinen, kuutospykälä pudottaisi melua kovaa ajettaessa

308 SW 1,6 Vti Millesime -10,
C5 Berline 1,6 Hdi Dynamique -11

timoan

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #42 : 21.09.2015, 17:26:33 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: trendy plus
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 5v manuaali
Moottori: HDi 1,6, 90 hv
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 160 000 km

Auto lähtee vaihtoon ja tässä on loppuraportti. Auto on luotettavin koskaan omistamistani. Tällä 160 tkm matkalla on normaalien huoltojen ja jarrujen uusinnan lisäksi korjattu vain vuotava suuttimen tiiviste. Kertaakaan ei ole jättänyt tielle eikä edes kiukutellut.

+ pieni kulutus
+ erinomaiset tilat perheelle, jossa on pieniä lapsia
+ lasikatto tuo tilan tuntua
+ hyvät ajo-omiaisuudet
+ luotettava
+ edulliset huoltokustannukset, kun pääsee eroon merkkiliikkeestä

- äänekäs, mutta pitää huomioida hintaluokka
- etuistuimet eivät tue kovin hyvin. Tein itse lisää ristiseläntukea.
- menettää arvoaa rivakasti uutena. Tämä on tietysti etu käytetyn ostajalle.

Voin suositella lämpimästi. Meilläkin meni vaihtoon vain ja ainoastaan siksi, että pienimmät kasvoivat yli lisäistuimista.

jalat

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #43 : 02.12.2015, 15:11:30 »
Automalli: 308
Korimalli: wagon
Vuosimalli: 2009
Varustelutaso: joku perus taso (trend?) kun halvalla sai :)
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali 6 vaihteinen
Moottori: 110 hdi fap
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto
Ajomäärä: 136 000km, josta omaa ajoa 75 000 km

Vuosi sitten tuossa ylempänä kirjoittelin kokemuksiani ja ajattelin taas päivittää tilannetta.
Auto on toiminut edelleen moitteetta.

Jakohihnan vaihto tuli suoritettua keväällä ja hintaa sille tuli paikallisessa autohuollossa 590e apulaitehihnan kera.
Eli siis koko paketti jossa hihna, rullat, kiristimet, vesipumppu jne mitä siihen nyt kuuluu + apulaitehihna lisäksi.
Hintaan kuului vielä huollon ajaksi auto lainaan.

Peugeot huollossa sama olisi ollut noin 200e kalliimpi ja siihen ei kuulunut apulaitehihnaakaan.

Vähä vikaisin auto mitä minulla on ollut koskaan. Edelleen olen tyytyväinen. Kovasti tekisi mieleni vaihtaa 5008 malliin perheenlisäyksen johdosta, mutta luultavasti ajelen puolesta vuodesta pariin vuoteen vielä tällä ja makselen ensin putkiremontin pois alta. 137 000km on vielä varsin vähän diesel-autolle. Mielenkiintoista on nähdä aikanaan onko 150-170 000km ajettuna tällä enää minkäänlaista vaihtoarvoa.

Palaan taas vuoden kuluttua tai loppuraportin tiimoilta.

PetriK

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #44 : 17.04.2016, 12:48:51 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2012
Varustelutaso: Family
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6v manuaali
Moottori: e-HDI 1.6, 112 hv
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 97tkm

Auto meni vaihtoon, loppuarvostelu tässä.

+ pikkuruokainen
+ hyvät tilat viidelle
+ tyylikäs ja ulkonäkö poikkeaa massasta.
+ lasikatto
+ hyvät ajo-ominaisuudet
+ luotettava
+ alustasta ei kuulu nitinöitä, ei edes talvella.
+ huoltokustannukset
+ rengasäänet, ainakin michelinin kesä-ja talvirenkailla (kokoluokka kummassakin 205/55 R16)
+ toimiva Start&Stop -järjestelmä

- pienet nitinät ja natinat mm. hattuhylly, aurinkolipat..
- kolmessa osassa taittuva hattuhylly.
- ajovalot/päivävalot oli konfiguroitu aluksi väärin.