Kirjoittaja Aihe: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella  (Luettu 6304 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aake

  • Vieras
406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« : 08.02.2005, 21:29:16 »
Auto: 406 2,0 ST (XU10).

Onko tuttu ongelma kenellekään? Pakkaskelillä (> -10C) maantieajossa toisinaan jää nk. kaasu päälle, moottori jää mylvimään kierroksille eikä meinaa tippua millään. Tämä ilmenee vain kylmillä keleillä. Moottorin ilmanotto on muutettu lämpimämpään paikkaan, joka paransi tilannetta jonkin verran. Voiskohan kaasuläppä olla likainen ja putsauksen tarpeessa vai mikähän mättää?

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #1 : 09.02.2005, 08:39:23 »
Kaasuläppäkotelon ja ilmanputsarin välinen putki aina tasaisin väliajoin (esim. marraskuussa ja helmikuussa) pois ja kondenssiveden puhdistus putkesta. 306:ssa tilanne voi olla jopa pahempi, koska putken kulman ollessa ilmeisesti jyrkempi vesi valuu kaasuläpälle helpommin.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 107
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #2 : 09.02.2005, 14:06:59 »
Lainaus käyttäjältä: "SamiL"
ilmanoton muutos pakosarjan lähelle korjaa ongelman XU 1.8 ja 2.0 koneissa.

Eikös EW sarjan koneisiin ole joku kampanja muutos? lämmitysvastus huohottimeen? pitääkö paikkansa että olisi jopa lämmitys vastus kaasuläppäkotelossa?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aake

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #3 : 09.02.2005, 17:07:20 »
Lainaus käyttäjältä: SamiL
ilmanoton muutos pakosarjan lähelle korjaa ongelman XU 1.8 ja 2.0 koneissa.

XU10-kone on tosiaan kyseessä. Luultavasti tuo auttaisi. Ilmanotto on tätänykyä heti ilmanputsarikotelon alapuolella (pätkä taipuisaa putkea jossa U-mutka). Jos sen johtaisi imusarjan imusarjan kylkeen asti tilanne luultavasti parantuisi - alunperin niin suunnittelinkin mutta putki jonka laitoin oli sen verran jäykkää ettei siitä saanut taiteltua sopivaa? No, pitää tutkia se vaihtoehto vielä uudelleen... Likaisesta (?) huohotinputkistostakin voi tulla likaa läpälle, joka sitten tietenkin jäätyy...

Nummika

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #4 : 05.02.2006, 11:56:26 »
Auto: 406 1,8.

Minulla ei tuo kaasu jumittele ajaessa ollenkaan, mutta kun auto pakkasella seisoo pari tuntia niin kaasu on jumissa. Luin tätä ja otin ilmaputken irti, oli liki 2 cm jäätä ilmaputkessa.

Autossani on kaasuläppäkotelon ympärille vedetty pari kierrosta lämmitysvastus kaapelia (jota kerran huollossa ihmettelivät) on ilmeisesti auttanut ongelmaan, mutta joka on kuitenkin ilmeisesti nyt mennyt rikki. Onko muilla tuollaista kapelikieppiä kaasuläppäkotelon ympärillä ja tietäisikö joku mistä saisi uuden lämpökaapelin?

Muistaakseni maahantuoja on tehnyt noihin (2.0 16v XU-moottori) joskus kampanjakorjauksena lämpövastuksia kaasuläppäkoteloon? Vai sisälsikö se kampanja sittenkin pelkästään tuon SamiL:n mainitseman ilmanoton muutoksen  ::)

Minulla on kyllä 1,8:n kone. Ilmeisesti kuitenkin maahantuoja tuon on tehnyt kun siitä on huoltokirjassa seuraava maininta: "Kaasuttimeen lisälämmitin 23.09.2003 (takuu)". Mutta ei  vaan ole merkintää, missä on laitettu ja nyt pitäis uusi saada. Raumalla käytin kerran huollossa pösön merkkihuollossa ja siellä olivat kovasti tuosta ihmeissään ja joukolla ihmettelivät, että miksi tuo on tuossa.

Kylmälehto Varma G

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #5 : 06.02.2006, 15:14:08 »
Auto: 1997 406 ST 2,0.

Tuttu ongelma minullekin. Arvelin ensin, että kaasun jumittuminen johtuisi kaasuvaijerista, vaan merkkiliikkeessä ehdottelivat tätä esillä ollutta imuputken siirtämistä. Toisaalta myönsivät, että alkuperäinen pitkä vaijerikin voisi olla syynä ilmiöön. Ovat kuulemma vaihtaneet vanhaan malliin lyhyempiä vaijereita, jotka eivät tee turhaa mutkaa moottoritilassa. Kun putki näytti olevan toisessakin autossamme suunnilleen samalla tavalla, pitäydyin vaijeriteoriassani. Alkuperäinen rakennussarja oli kallis, joten hankin tarvikeliikkeestä italialaisen. Sen jälkeen ongelma poistui, joten ehkäpä se ei aina olekaan syynä tämä läppäkotelo.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #6 : 18.12.2009, 18:25:23 »
Auto: 1996 406 SL 1,8 (16-vent.).

Tänään oli jonkin verran ongelmaa kaasun jumittamisesta. Suihkautin kaasuläpän akseleiden suuntaan vähän aseöljyä, jos vaikka auttaisi. Mittasin samalla kaasuläppäkotelon lämmitysvastuksen syöttöjännitteen, joka oli kuormittamattomana sama kuin latausjännite, mutta lämmitysvastuksen resistanssi oli n. 680 Ohm, sikäli kun sain sieltä ahtaasta tilasta oikein mitattua. Eli Magneti Marelli ei tietenkään toimi, mikä ei ole yllätys. Tuolla resistanssillahan teho olisi 0,3 W. Osa pitäsi olla numeroltaan 1920 Y8. En pääse rekisteröitymään Service Boxiin edes turkkilaisena korjaamoyrittäjänä, joten jos joku tunnuksellinen viitsii katsoa osan hinnan, niin kiitokset.

Motonetin listoilta en löytänyt tuollaista osaa ollenkaan. Kuinkahan monessa vastaavassa autossa tuon toimimattomuus on se joka aiheuttaa tuota kaasun jäätymistä?

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 385
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #7 : 18.12.2009, 18:35:38 »
Minulla oli aikanaan 406 1,8 16v -96 sihen laitettiin ilmanputsarikotelosta pakoputken viereen moottorin taakse uusi ilmaputki, vanha poistettiin mikä meni jonnekin puskurin sisään työ tehtiin jossakin huollossa eikä maksanut mitään, kaasuläppä ei muistaakseni koskaan jäätynnyt.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 128
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #8 : 18.12.2009, 19:22:30 »
Ajoviimalla on myös vaikutusta kaasuläpän jäätymisongelmaan. Konepellin ja lukkopellin välistä ajoviima työntyy suoraan kaasuläppäkotelolle. Tuo peltien välin tukkiminen voisi auttaa jonkin verran ko. vaivaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010, vaimolla Peugeot 206 SW X LINE 1,4 vm.2003

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 686
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #9 : 18.12.2009, 20:22:24 »
Mittasin samalla kaasuläppäkotelon lämmitysvastuksen syöttöjännitteen, joka oli kuormittamattomana sama kuin latausjännite, mutta lämmitysvastuksen resistanssi oli n. 680 Ohm, sikäli kun sain sieltä ahtaasta tilasta oikein mitattua. Eli Magneti Marelli ei tietenkään toimi, mikä ei ole yllätys. Tuolla resistanssillahan teho olisi 0,3 W. Osa pitäsi olla numeroltaan 1920 Y8.

406 (1. mallisarja), INJECTION XU7JP4 AND BVM AND EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL

1920 Y8, REHEATING UNIT, MAGNETI MARELLI, 47,00 e (Citroen 47,80 e)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #10 : 19.12.2009, 17:03:13 »
Kiitos hintatiedosta.

Tuli sellaista tässä pähkäiltyä, että onko se osa vain lämpövastus (jolloin vikadiaknoosini meni oikein) vai onko siinä jonkinlainen termostaatti tms. kytkin vielä samassa (jolloin diaknoosi mahdollisesti virheellinen)? Autolla oli ajettu jonkin verran aiemmin ennen mittausta, joten moottori ja konehuone olivat selvästi ulkolämpötilaa lämpimämpiä, kelihän oli kyllä reilusti pakkasella. Saakohan tuo aina jännitesyötön, jolloin se lämpiää aina (ellei itse sisällä tekniikkaa) vai tuleekohan jännitettä vaikkapa imuilman lämpömittauksen perusteella moottorinohjaimelta?

Maskinsuojat ja muut eristelyt saattaisivat toki auttaa, mutta minulla tuo juuttumisongelma on ilmennyt pääasiassa, kuten tälläkin kertaa, pakkasessa pidemmän pysäköinnin jälkeen. Eli ei jäätynyt ajoviimasta vaan pysäköinnissä. Kun läpän saa auttavasti liikkumaan, voi autolla ajella, ja lämpimän moottorin kanssa kun pysäköi vähäksi aikaa, poistuu ongelma. Viime talvena en muista tuota edes esiintyneen, liittyy yleensä koviin pakkasiin.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #11 : 28.01.2010, 20:06:41 »
Suojasin kaasuläppäkotelon solumuovipatjan palalla ja laitoin sen maskinsuojan (jonka otin jo pois). Niillä ei tuntunut olevan mitään vaikutusta. Lähinnä jäi kuva, että se läppäkotelon vuoraus on enemmän haitallista kuin hyödyllistä, jos jotain vaikutusta nyt ylipäätään oli. Kylmä tulee imuilmasta, ei ajoviimasta. Siis ratkaisut ovat kai joko ilmanottoputki moottorin taakse tai lämmitysvastuksen vaihto.

Hypes

  • Vieras
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #12 : 28.01.2010, 21:36:53 »
Itsellä jumitti vaijeri 406:ssa, oli liian jyrkällä mutkalla. Ei mukava tunne, kun traktorin perä lähestyy ja vastaan tulee rekka eikä vauhti tunnu hidastuvan kaasua löysättäessä. Hyvät konstit kaliit. ??? Siirrin vaijerin kulkemaan yläkautta rele- ja sulakeboxin päältä. Kaasupoljin keveni huomattavasti. Uudemmissa toiminta sähköinen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #13 : 28.01.2010, 21:42:56 »
Tässä tapauksessa kyse ei ole vaijerin jumituksesta. Se sähköinen kaasuläppä onkin sitten viheliäinen jäätyessään (kuten toisissa viestiketjuissa käy ilmi), sitä kun ei voi kengänkärjellä kaasupolkimeen "napauttelemalla" saada palautumaan eikä tarvittaessa kaasua voi tarvittaessa käännellä ja siten herkistellä toimimaan käsin suoraan läpän akselilla olevalta vaijerin pyörältä.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 504
Vs: 406 - Kaasu jumittuu pakkasella
« Vastaus #14 : 20.02.2010, 21:29:41 »
Minkälainen kaasuläppäkotelon ja imusarjan välinen tiiviste mahtaa olla XU7JP4-moottorissa? Ilmeisesti kyse on osanumerosta 0365 35 joka näyttää varaosakuvassa O-renkaalta. Tarkoitus olisi irrottaa kotelo ja kuivatella ja voidella sisätiloissa, mutta jos tiiviste on repeävää/rikkoutuvaa mallia, en ala irrottamaan.