Kirjoittaja Aihe: 306 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 13399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 386
306 - Vanne- ja rengaskoot
« : 29.08.2006, 10:44:13 »
306:n alkuperäisvanteiden tiedot: linkki


Mikäs on oikea ET pre-facelift 306 sedanin vanteille? Epäilen että nykyisissä vanteissa on pikkasen liikaa ET:tä  (vai liian vähän??) kun raapivat takana oikealla puolella isommalla kuormalla ajaessa sisälokasuojaa. Rengaskoko on 175/?/14.

Alkuperäisissä teräsvanteissa ET on 24 ja rengaskoko 175/65 R 14 tai 185/60 R 14 mallista riippuen.

Mainittujen pyöräkokojen ei pitäisi raapia edes täydellä kuormalla. Herkin raapimiskohta on puskurin reunassa oleva kolmiomainen kohouma. Onhan taka-akseli kunnossa?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2009, 21:33:34, kirjoittanut Tonilind »
Taas Peugeot... ::)

petehalonen

  • Vieras
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #1 : 29.08.2006, 11:31:23 »
Aika monessa 306:ssa on nähty jostain kumman syystä ET 34 olevat vanteet, joo ottaa ihan saletisti kiinni sisälokasuojan sisäreunaan jos se on vähänkin mutkalla. nimim. kokemusta

Tästä on ilmeisesti juurikin kyse. Pitääpä tarkastaa tuo et-lukema. Akselin pitäisi olla kyllä kunnossa kun sinne uusittiin tukikumit ammattilaisen toimesta muutama viikko sitten eikä hän tässä yhetydessä maininnut mistään viasta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #2 : 01.09.2006, 20:32:52 »
Sedanissa on ahtaimmat kotelot, sinne ei tahdo sopia mikään mikä ei ole tarkasti oikeilla mitoilla...

Näin valitettavasti on. 195/55R15-kesärenkaat 306:n 15-tuumaisilla aluvanteilla mahtuvat pyörimään sedanin takapäässäkin melko hyvin, mutta ottavat hieman kiinni muovisten sisälokasuojien takaosan ulkoreunassa oleviin kohoumiin (siinä puskurin reunan kohdalla), jos perä sattuu käymään liian alhaalla. Muovista pala pois, niin pitäisi sopia paremmin. Sivusuunnassa ei sitten kummallakaan puolella ole juurikaan ylimääräistä tilaa. Ärsyttävän ahtaaksi suunniteltu...

Jos 306:n taka-akseli on kulunut liiaksi ja jumissa, saattaa se pitää perän tavanomaista matalammalla, jolloin renkaat ottavat kiinni pienemmästkin heilahduksesta, kun muuten ongelma tulisi esille ehkä vasta suuremmalla kuormalla.
« Viimeksi muokattu: 11.07.2009, 19:22:42, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #3 : 11.01.2008, 18:56:49 »
306 teen käy ainakin 5,5" leveät 14" halkaisija ET24, samanlaiset löytyy esim 405:stä. En tiedä onko 309:ssä vastaanavn kokoisia vanteita, mutta esim 205 GTi 1.6 mallin alut on samoilla mitoilla ja käy 405:teen, niin siis miksi ei myös 306:teen.

Jos kyse on 13" niin ne on muistaakseni hiukan eri mittaiset. 309 leveys 5" ja 306 5,5", mutta muistaakseni ET on molemmissa 20 ja siten ne menevät kyllä ristiin ihan ok jos vaan renkaan leveys taas sallii sen asentamisen ko vanteelle. Mulla taisi olla 309:ssä 306:n 13" ja 405 14" vanteet, kävi siinä alla 205 rallyen vanteetkin, Leveys 6" halkaisija 14" ja ET16.

« Viimeksi muokattu: 11.01.2008, 19:00:03, kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #4 : 11.01.2008, 20:55:20 »
Alla on nyt kuulemma 405:sen vanteilla olevat kitkat, ja ne tulevat liiaksi sisälokariin kiinni. Alut ovat parhaan muistikuvani mukaan 14".

Tarkista onko ET24 vai 34, mulla oli 306 SRdt:ssä ET34 Vanteet ja ne otti kiinni sisälokariin takana. Ne vaihdettiin ET24 eikä ottanut enää kiinni, tai jos ottaa niin sitten sisälokari on vääntynyt. Sen saa oikaistua siten että lämmittää sitä sen verran että se palaa muotoonsa, se pitää sitten irroittaa että tuo onnistuu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #5 : 11.01.2008, 22:14:43 »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Valilja

  • Vieras
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #6 : 13.01.2008, 19:30:42 »
Menee heittämällä. On tällä hetkelläkin 13" 309 alut 306:ssa alla. Kun perusmallin alkuvuosien 306:ssa on ensirenkaina 13" peltikiekot. Myöhemmin otettiin käyttöön 14" gummit. Eli sinne vaan. jos rekisteriotteessa on 13" merkattuna. Muistaakseni jostain luin, että 309:ssä olisi ET 18 ja 306:ssa 20. Kun kyseessä 13". Voihan olla, että muistan ihan huuhaata.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 10 953
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #7 : 13.01.2008, 21:34:28 »
Muistaakseni jostain luin, että 309:ssä olisi ET 18 ja 306:ssa 20. Kun kyseessä 13". Voihan olla, että muistan ihan huuhaata.

vm 88 309 oli ET20, sopi sinne kyllä ihan sujuvasti 205:den ET28 (jos sujuvuutta ei haitannut se että oli aika tyhmän näköiset kun jäivät niin sisään). Muistaakseni ET18 on pösöissä todella harvinainen jos ei lasketa 406:sta, siinähän se on vakio 15" vanteessa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #8 : 20.07.2008, 22:27:44 »
Mitenkäs 406 alkuperäiset 16" ourgan malliset vanteet sopivat 306 vm -94?

ouraneissa ET ilmeisesti 20, 306 alkuperäinen rengas 195/55/15, tällähetkellä 215/40/17 vanteen et 15, jos nuo 16" ourganit sovittaisi alle 205/45/16 kumeilla, kokeilin kaverin vanteita joiden et oli 25, otti kiinni takapäässä, eli olivat liian sisässä.

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #9 : 19.02.2009, 21:25:51 »
205/45/16 on omassa 306 16" vantessa. 406 ouraganit pitäisi sopia, 206 kuuluvista en osaa sanoa.

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #10 : 20.02.2009, 06:28:32 »
Mikäs olis koko jos pistää 195 renkaat
195/50-16. Halkaisija on hieman suurempi, mutta onpahan hieman mukavampi ja vähemmän uraherkempi kuin tuo 205/45. Tällä hetkellä omassa kesärenkaat ovat ko. kokoa.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #11 : 21.02.2009, 22:25:59 »
Mikä muuten mahtoi olla se sivu missä pysty vertaileen eri rengas kokoja? Ku en taas löytäny sitä haulla.

http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
http://www.1010tires.com/WheelOffsetCalculator.asp
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 364
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #12 : 01.03.2009, 19:29:12 »
Tuntuu näissä rengas-asioissa olevan monta eri leiriä, osa haluaa ajaa auton alkuperäisillä, toiset laittavat leveät renkaat, osa ylileveät ja lopuilla asialla ole väliä, kohan kulkee.

Itse suosin kesärenkaana matalaprofiilista rengasta, menee mutkiin paljon nätimmin, 306 oli alunperin 215/40/17 rengastus, josta en pahemmin tykännyt, vaihdoin tuon koon tuumaa pienempään, ihan ajomukavuuden perässä, 205/45/16 Nokian Z renkaalla osottautui erinomaiseksi. Rengasäänestä rättikattosella on paha mennä sanomaan.

seed

  • Vieras
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #13 : 17.09.2009, 15:09:19 »
Hei, mites sopiiko 185/70 koko 14" vanteilla 306:een? Ois tarjolla tuon kokoiset kumit halavalla..

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #14 : 17.09.2009, 15:18:03 »
Kuulostaa vähän liian isolta. Vakiokoko 14-tuumaisena on 175/65 tai 185/60. Suuremmat hankaavat herkästi ainakin takana sisälokasuojaan.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info