Ongelma:
Auto: 1998 Expert 1,9 TD (116 000 km).
Autossa on alkanut kuulumaan moottoritilasta viheltävältä kuullostava ääni ajettaessa "tehoilla" esim kiihdytyksessä hiukan isommilla kierroksilla. Onkohan jotenkin ahtimeen liittyvä?
Ratkaisu:
Vikahan löytyikin vuotavasta imusarjan tiivisteestä. Sylinterin 1 paperitiiviste oli tullut aikansa päähän. Ohessa ohjeita kuinka ahtimen ym. saa irrotettua:
Turbon ja pakosarjan irrotus 1,9td Expert pakusta (sama auto myös Fiat Scudo ja Citroen Jumpy) moottorin ollessa paikallaan. Garrett T2 ahdin ja auto vm. -98.
Tarvittavat erikoistyövälineet: nosturi tai monttu, mutta onnistuu kyllä lattiallakin jos nostaa etupään pukeille niin, että pyörät on ilmassa ja mahtuu alle työskentelemään.
Tarvittavat yleistyövälineet: normaalit Biltema-luokan välineet riittää.
1. Puhdista imusarjan, ilmansuodattimelta ahtimelle tulevan ilmakanavan, turbon öljyputken ym. alueet liasta, jottei likaa ja vierasesineitä pääse purkuvaiheessa ahtimeen tai moottoriin. Muista tulpata kaikki avatut liitokset.
2. Irrota ilmansuodatinkotelo kokonaisena.
3. Laske pois vaihteistoöljy kokonaan tai ainakin puoli litraa. (neliöavain 10mm)
4. Irrota hammastangon yläpuolella oleva peltinen lämpösuoja.
5. Irrota pakoputken etuosa turboahtimelta ja keskiäänenvaimentimesta. (10 ja 16mm avaimet).
6. Irrota moottorin takana alhaalla oleva moottorin kiinnityspultti.
7. Kampea moottorin alaosaa eteenpäin niin pitkälle kuin menee ja laita puukiila kiinnityskorvakkeen väliin. Puukiilan saa tehtyä 10-15 cm laudanpätkästä, jonka toinen pää n. 5cm ja toinen 7cm.
8. Irrota pois hammastangon oikeanpuoleinen kiinnityspultti (21mm avain) ja löysää vasemmanpuoleista pulttia hiukan.
9. Työnnä hammastangon oikeanpuoleista päätä taaksepäin, jotta tulee työskentelytilaa.
10. Irrota ahtimelta välijäähdyttimelle menevä muovinen ilmakanava.
11. Irrota mittarivaijeri (6mm kuusiokolo) ja ota talteen sen alapäässä oleva muovinen hammasratas.
12. Irrota muovisen tuloilmakanavan alapäässä oleva klemmariliitos kumiseen kulmaliitoskappaleeseen ahtimen sisäänmenossa. Sekä 2 kpl 10mm muttereita, joilla kanava on moottorissa kiinni ja kampea kanava pois paikaltaan puhdistusta varten.
13. Irrota ahtimen kuminen kulmaliitoskappale. Tulppaa paperilla tai rätillä ahtimen aukko.
14. Irrota ahtimen hukkaportin ”kello” ja sen käyttötanko kokonaisena hukkaportista. 10mm ruuvit ja sokka.
15. Irrota turbon tuloöljyputki moottorilohkosta ja turbon päältä. (17 mm avolenkkiavaimet). Älä hukkaa putken alapään kuristinta/suodatinta. Tulppaa aukot hyvin.
16. Irrota turbon paluuöljyletku.
17. Irrota turbon kiinnitystukirauta moottorista ja turbiinipesästä. 6mm kuusiokoloavain.
18. Löysää tasaisesti pakosarjan kiinnitysmutterit 6kpl 13mm ja ota ne sekä holkit talteen.(Syvä hylsy 13mm 3/8-vääntöllä + jatkoja.)
19. Irrota pakosarja kiinnityksestään ja vedä sitä irti n. 5 cm, jotta voit irrottaa EGR-venttiilin pakosarjan päältä. Venttiili on kiinni 5mm kuusiokoloruuveilla.
20. Ota pakosarja-turboyhdistelmä pois alakautta kompressoripää edellä.
21. Irrota tarvittaessa imusarja. Vaarnaruuvit pitää irrottaa, jotta imusarjan voi poistaa, mutta tiivistys on mahdollista korjata ”välistäkin”.
22. Kokoonpano päinvastaisessa järjestyksessä, uusilla pakosarjan ja EGR:n tiivisteillä. (n.13€)
23. Kokoonpanovaiheessa ennen kuin kytkee turbon paluuöljyletkua, voi pyörittää moottoria käynnistinmoottorilla n. 15 s ja tarkastaa, että öljyä tulee paluuaukosta.
24. Käynnistyksen jälkeen anna käydä ensin tyhjäkäyntiä 1-2min.