Kirjoittaja Aihe: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)  (Luettu 9850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MattiTapio

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 Expert 1,9 TD (116 000 km).

Autossa on alkanut kuulumaan moottoritilasta viheltävältä kuullostava ääni ajettaessa "tehoilla" esim kiihdytyksessä hiukan isommilla kierroksilla. Onkohan jotenkin ahtimeen liittyvä?

Ratkaisu:

Vikahan löytyikin vuotavasta imusarjan tiivisteestä. Sylinterin 1 paperitiiviste oli tullut aikansa päähän. Ohessa ohjeita kuinka ahtimen ym. saa irrotettua:

Turbon ja pakosarjan irrotus 1,9td Expert pakusta (sama auto myös Fiat Scudo ja Citroen Jumpy) moottorin ollessa paikallaan. Garrett T2 ahdin ja auto vm. -98.

Tarvittavat erikoistyövälineet: nosturi tai monttu, mutta onnistuu kyllä lattiallakin jos nostaa etupään pukeille niin, että pyörät on ilmassa ja mahtuu alle työskentelemään.
Tarvittavat yleistyövälineet: normaalit Biltema-luokan välineet riittää.

1.   Puhdista imusarjan,  ilmansuodattimelta ahtimelle tulevan ilmakanavan, turbon öljyputken  ym. alueet liasta, jottei likaa ja vierasesineitä pääse purkuvaiheessa ahtimeen tai moottoriin. Muista tulpata kaikki avatut liitokset.
2.   Irrota ilmansuodatinkotelo kokonaisena.
3.   Laske pois vaihteistoöljy kokonaan tai ainakin puoli litraa. (neliöavain 10mm)
4.   Irrota hammastangon yläpuolella oleva peltinen lämpösuoja.
5.   Irrota pakoputken etuosa turboahtimelta ja keskiäänenvaimentimesta. (10 ja 16mm avaimet).
6.   Irrota moottorin takana alhaalla oleva moottorin kiinnityspultti.
7.   Kampea moottorin alaosaa eteenpäin niin pitkälle kuin menee ja laita puukiila kiinnityskorvakkeen väliin. Puukiilan saa tehtyä 10-15 cm laudanpätkästä, jonka toinen pää n. 5cm ja toinen 7cm.
8.   Irrota pois hammastangon oikeanpuoleinen kiinnityspultti (21mm avain) ja löysää vasemmanpuoleista pulttia hiukan.
9.   Työnnä hammastangon oikeanpuoleista päätä taaksepäin, jotta tulee työskentelytilaa.
10.   Irrota ahtimelta välijäähdyttimelle menevä muovinen ilmakanava.
11.   Irrota mittarivaijeri (6mm kuusiokolo) ja ota talteen sen alapäässä oleva muovinen hammasratas.
12.   Irrota muovisen tuloilmakanavan alapäässä oleva klemmariliitos kumiseen kulmaliitoskappaleeseen ahtimen sisäänmenossa. Sekä 2 kpl 10mm muttereita, joilla kanava on moottorissa kiinni ja kampea kanava pois paikaltaan puhdistusta varten.
13.   Irrota ahtimen kuminen kulmaliitoskappale. Tulppaa paperilla tai rätillä ahtimen aukko.
14.   Irrota ahtimen hukkaportin ”kello” ja sen käyttötanko kokonaisena hukkaportista. 10mm ruuvit ja sokka.
15.   Irrota turbon tuloöljyputki moottorilohkosta ja turbon päältä. (17 mm avolenkkiavaimet). Älä hukkaa putken alapään kuristinta/suodatinta. Tulppaa aukot hyvin.
16.   Irrota turbon paluuöljyletku.
17.   Irrota turbon kiinnitystukirauta moottorista ja turbiinipesästä. 6mm kuusiokoloavain.
18.   Löysää tasaisesti pakosarjan kiinnitysmutterit 6kpl 13mm ja ota ne sekä holkit talteen.(Syvä hylsy 13mm 3/8-vääntöllä + jatkoja.)
19.   Irrota pakosarja kiinnityksestään ja vedä sitä irti n. 5 cm, jotta voit irrottaa EGR-venttiilin pakosarjan päältä. Venttiili on kiinni 5mm kuusiokoloruuveilla.
20.   Ota pakosarja-turboyhdistelmä pois alakautta kompressoripää edellä.
21.   Irrota tarvittaessa imusarja. Vaarnaruuvit pitää irrottaa, jotta imusarjan voi poistaa, mutta tiivistys on mahdollista korjata ”välistäkin”.
22.   Kokoonpano päinvastaisessa järjestyksessä, uusilla pakosarjan ja EGR:n tiivisteillä. (n.13€)
23.   Kokoonpanovaiheessa ennen kuin kytkee turbon paluuöljyletkua, voi pyörittää moottoria käynnistinmoottorilla n. 15 s ja tarkastaa, että öljyä tulee paluuaukosta.
24.   Käynnistyksen jälkeen anna käydä ensin tyhjäkäyntiä 1-2min.

Benkku

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #1 : 17.02.2005, 21:50:31 »
Hyvin paljon mahdollista. Kannattaa irroittaa ahtimelle menevä ilmaputki ja tarkastella kompressorisiiven kuntoa.

Imuputkistoon kertynyt kosteus joka jäätyy ja lähtee ilmavirran mukana liikeelle voi aiheuttaa ahtimen kompressorisiiven vaurion.

MattiTapio

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #2 : 18.02.2005, 23:01:19 »
Kaikki turboahtimet mistä mulla on kokemusta ovat viheltäneet jonkin verran, tosin joskus benkun mainitsema tapaus on mahdollinen, kun turboon tulee jokin vaurio sen vihellys saattaa olla erittäin kova.

Kyllä tuo nykyinenkin viheltää hiukan, lähinnä kevyellä kaasun painamisella, mutta kaasun painaminen lattiaan asti aiheuttaa juuri tuollaisen woooos äänen

Niin kyllä tässä Expertissä se viheltäminen on tullut nyt tai ainakin muuttunut selvemmin erottuvaksi ja lisäksi tuntuis tehot hieman pudonneen. Ahtopaineita kokeilemalla välijäähdyttimen letkusta puristamalla kun kaasua lisätään tuntuu olevan, mutta tähän ei ole tarpeeksi näppituntumaa ja luottamista. Tarvii huomenissa ainaskin tarkistaa kaikki liitokset ettei ole vuotoja. On vaan niin ahtaasti kone asennettu tässä pakussa ja on tutkittava alhaalta päin.

MattiTapio

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #3 : 20.02.2005, 15:08:48 »
Nyt on tarkistettu ahtopuolen letkujen liitokset, joista ei löytynyt löysiä, sekä moniurahihnan kireys, joka oli hiukka löysällä, mutta kiristäminen ei vaikuttanut ääneen.
Viimeaikoina on tarvinnut lisätä muutaman kerran jäähdytinnestettä, kun on kadonnut jonnekin, mutta minne? - ei näy vuotokohtia päällepäin. Voikohan asialla olla mitään yhteyttä ääneen?

expert

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #4 : 21.02.2005, 22:05:32 »
Niillä oireilla voi hyvinkin olla syy yhteys. Jäähdytysnesteiden jotuminen moottoriöljyn sekaan ,aiheuttaa melko nopeasti laakerivaurioita,ja turbo on erityisen herkkä . (Tiedossa pari traktoria joissa oli näin käynyt,) ne nyt on vähän eri kaliberin moottoreita, mutta samoista asioistahan siinä on kyse. Kannatta sevittää mihin se neste häviää ,vesipumppu ja, tai lohkolämmittimen O-rengas mahdollisesti.

MattiTapio

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #5 : 26.02.2005, 16:52:19 »
Nyt on Expertistä tarkastettu, että turbon hukkaportin ohjaintanko liikkuu sujuvasti, kun kalvorasiaan liitetään paineilma n 1 bar. Ahtimen roottorin tarkastus on tekemättä koska siihen on niin vaikea päästä käsiksi. Ilmansuodattimelta tulevan muovikotelon irottaminen ahtimesta moottorin ollessa autossa on hankala juttu.
Imusarjan luona oli näkyvissä jonkin verran öljyvuotoa - onko imusarjan tiivistyksellä tapana pitää ääntä jos on löysällä?
Entä EGR-venttiilin osuus - nyt se on ollut poiskytkettynä pidemmän aikaa siten, että kalvorasian alipaineletku on tulpattu?

MattiTapio

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #6 : 05.03.2005, 21:24:45 »
Lukitsin turbon hukkaportin vivun tilapäisesti aukiasentoon ja suoritin sitten koeajon - viheltävä ääni oli poistunut, elikkä kyllä se ääni ahtimeen liittyy. Yhä edelleen on tarkastamatta ahtimen siivet ja välykset. Saako ilmakanavan pois paikaltaan ilman irrottamatta turboa?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #7 : 08.03.2005, 10:04:19 »
Imuputkistoon kertynyt kosteus joka jäätyy ja lähtee ilmavirran mukana liikeelle voi aiheuttaa ahtimen kompressorisiiven vaurion.
Peugeot 3008 hybrid

ilpik

  • Vieras
Vs: Expert - Viheltävä ääni (imusarjan tiiviste)
« Vastaus #8 : 19.03.2005, 11:06:08 »
MattiTapio kirjoitti:
Expertissä -98  116000km on alkanut kuulumaan moottoritilasta viheltävältä kuullostava ääni ajettaessa "tehoilla" esim kiihdytyksessä hiukan isommilla kierroksilla. Onkohan jotenkin ahtimeen liittyvä?

Samma här.
405td aj 428 tkm tuli viheltävä ääni, joka paikallistettiin turbosta lähteväksi. Osakaasulla "vihellys oli kovimmillaan. Turbon esille saaminen oli haastava homma, eikä komressori puolen siivistön kuntoa ollut  mitään mahdollisuuksia tutkia ilman turbon irroitusta. Yksi siipihän siitä oli taittunut.Huohotin letkuja tutkiessa vahvistui käsitys että sitä kautta jäätyneellä kosteudella on vapaa pääsy aiheuttamaan ko vauriol Positiivisena seikkana tullee Egr:n kököt putsattua imusarjasta.