Ongelma:Auto: 2004 206 GTI.
Eli onkohan painelaakeri menossa? Kytkintä painaessa alkaa "raahaava" ääni kuulumaan vaihdelaatikon tienoilta. Auto pelaa muuten erittäin hyvin kaikinpuolin.
Autolla on kilometrejä takana 102 tkm, eli noinko äkkiä se painelaakeri menee sököksi? Autolla ei ainakaan meidän omistuskauden aikana ole mitenkään revitelty ja vaihdekin on pääosin laitettu vapaalle ja kytkin nostettu ylös liikennevaloissa seistessä.
Olisikohan asiayhteyttä termostaatin vaihdon yhteydessä vaihdelaatikon päälle menneestä jäähdytysnesteestä? Termari on juuri vaihdelaatikon yllä ja siitä valui termaria vaihtaessa ehkä litra jäähdytysnestettä vaihdelaatikon päälle. Termarin alapuolella sattuu olemaan juuri kytkinvaijerin läpivienti ym. osaa.
Paljonkohan painelaakeri kustantaa ja koko kytkinasetelman hinta? Onko isokin homma vaihtaa, eli vaatiiko moottorin irroittamisen myös? Paljonkohan vaihtotyö maksanee merkkikorjaamossa / nyrkkipajalla?
Ratkaisu:Diagnoosi tuli: Painelaakeri sökönä. 206 GTI:n kytkinpaketin hintoja, mikäli muilla sama remppa tiedossa:
Sachs (tarvike Performance -sarjaa): 163 e AD-varaosamaailmassa
Valeo, tehdaskunnostettu: 207 e
Valeo, uusi: 300-400 e
Työaika-arvio 5-6 h, meillä sovittiin vaihdon hinnaksi 300 e katto.
Sachsin paketoimista tuotepakkauksista löytynee kuvan oikean puoleinen painelaakeri.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=18600.msg100704#msg100704
Sachs:n kytkimessä oli parempi SKF:n laakeri, kun avasin paketin ja katsoin.