Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa  (Luettu 39646 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tane

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #30 : 17.05.2012, 08:11:07 »
Käytin pirssiä eilen vetonivelen suojakumin vaihdossa. Samalla käskin tsegata jarrut kun on ollut vähän epäilystä että ne laahaa. Takajarrut olivat kuulemma ihan jumissa. Tuosta on ehkä muutama vuosi kun levyt ja palat on sinne vaihdettu ja käsijarruvaijeri. Pitänee näköjään ottaa ohjelmaan joka keväinen jarrujen herkistys. Myöskin pitäis opetella välillä polkaseen kunnolla tuota jarrua...

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #31 : 17.05.2012, 08:12:22 »
Jarrujen herkistys pitää myös tehdä ns. kunnolla, osat irrottamalla jne.

Tasupulami

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #32 : 10.01.2015, 15:20:12 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 HDi.

Seuraavanlainen ongelma takajarrussa: vaihdoin uudet jarrupalat ja jouduin luonnollisesti puristamaan/ kiertämään mäntää sisälle. Palojen vaihdon jälkeen käsijarru ei pitänyt käytännössä ollenkaan, tänään otin satulan pois paikoiltaan ja kokeilin että liikkuuko mäntä ollenkaan. Nyt tilanne se että jarrua painettaessa mäntä työntyy ulos mutta käsijarrun vipu jarrusatulassa on aivan veltto. Onko satula entinen vai onko jotain vielä tehtävissä.

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #33 : 10.01.2015, 16:54:26 »
Tossa käsijarrussa on sellainen konstruktio että sen käyttöjarrun männän takana on kierretanko jossa on pituussuunnassa hahlot vastakkaisilla puolilla, niin että kun käsijarru on pois päältä eli kierretankoon tuleva vaijerivipu on ylhäällä niin kierretanko on vapaa ja kulkee hahlossa, mutta käsijarrua päälle vedettäessä kierre painaa mäntää vain puolen kieroksen verran ennen kuin taas menee hahloon, joten luulen että sinulla on mäntä jäänyt sisäänpäin pyöritettäessä vain väärään asentoo tuohon hahloon nähden, joten mäntää pyörittämällä tulee uskoakseni kuntoon.

Jossain täällä foorumilla oli linkki hienoon kuvalliseen korjausohjeeseen. Muistaakseni oli eri autoon, mutta jarru oli sama, eli ei välttämättä löydy haulla näillä auton tiedoilla.

lansion

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #34 : 18.02.2015, 10:46:33 »
Auto: 2006 307 Wagon 1,6 (manuaali-ilmastointi).

Hieman merkillinen juttu tapahtui autoni jarruille.

Pari päivää sitten alkoi jarruttaessa kuulua kova rahina oikealta takaa. Tutkailin vanteen välistä jarrupaloja ja oikealta puolelta oli ainakin ulommasta jarrupalasta kulunut kulutuspinta loppuun ja ilmeisesti se jarrupalan taustarakenne otti jo levyä vasten. Vasemmalla puolen autoa oli kuitenkin silmämääräisesti arvioituna jarrupaloissa pintaa ainakin 5 mm.

Mikähän noin toispuoleisen kulumisen yleensä voisi aiheuttaa? Satuloiden jumiutuminen?

Olen jarrutellut silloin tällöin tarkoituksella kovempia jarrutuksia ja käsijarrukin on aina toiminut moitteetta vaikka auto on aina ulkona. Levyissä on kevyttä pintaruostetta enkä mitään tyypillisiä jarrujen laahausoireita ole huomannut.

Autolla on ajettu 57 tkm, josta n. 90 % maantieajoa.

Sikunen

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #35 : 02.05.2015, 19:00:02 »
Tossa käsijarrussa on sellainen konstruktio että sen käyttöjarrun männän takana on kierretanko jossa on pituussuunnassa hahlot vastakkaisilla puolilla, niin että kun käsijarru on pois päältä eli kierretankoon tuleva vaijerivipu on ylhäällä niin kierretanko on vapaa ja kulkee hahlossa, mutta käsijarrua päälle vedettäessä kierre painaa mäntää vain puolen kieroksen verran ennen kuin taas menee hahloon, joten luulen että sinulla on mäntä jäänyt sisäänpäin pyöritettäessä vain väärään asentoo tuohon hahloon nähden, joten mäntää pyörittämällä tulee uskoakseni kuntoon.

Jossain täällä foorumilla oli linkki hienoon kuvalliseen korjausohjeeseen. Muistaakseni oli eri autoon, mutta jarru oli sama, eli ei välttämättä löydy haulla näillä auton tiedoilla.

Auto: 2003 307 SW 2,0 XT (manuaalinen ilmastointi).

Osaatko sano pitääkö männän hahlot olla vaaka vai pystyasennossa? Molemmilla nimittäin mäntä liikkuu jonkin verran. Vaihdoin juuri molemmille puolille palat ja toiselle puolelle jarruvaijerin, todennäköisesti pitää vaihtaa se toinenkin kun näyttää ettei palaudu tarpeeksi (jää liian tiukaksi laahaa eikä ota kiinni kunnolla).

mijav

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #36 : 13.05.2015, 22:07:47 »
Tuohon käsijarrun tehottomuuteen sanoisin yhden oman kokemuksen perusteella että jos vaijeri ja satulan vipu palautuu yläasentoon käsijarrun ollessa pois päältä niin vaijeri on silloin OK, koska vaijerin pituutta ja siten maksimiliikettä säädetään takatuhkakupin takaa. Joten minusta liike voi jäädä liian lyhyeksi vain jos vaijeri on liian löysällä niin että koko suunniteltu liike (puoli kierrosta kierretangossa) ei toteudu koska käsijarrukahva hytissä ottaa kiinni ylä-ääriasennossa tai käsijarrukahva ala-asennossa satulan vipu ei ole ylhäällä, eli vaijeri on liian kireällä, mutta jälkimmäisessä tapauksessa käyttöjarrukaan ei pitäisi toimia koska mäntä on kierretangon kierteillä joten se ei ole vapauttanut mäntää kierretapin uraan vapaaksi hydrauliselle käyttöjarrulle. Tai sitten kaikki on OK käsijarrun osalta, mutta mäntä/palat on vain liian kaukana levystä, eli pitäisi saada mäntä käyttöjarrua painelemalla kierretangon seuraavalle kierteen puolikkaalle niin että puoli kierrosta yltää painamaan männän levyihin asti. 

Muistelen että kierretangossa on urat vaakatasossa. Ja että männässä oli epäsymmetrinen ristikkokuvio männän sisällä ja että se epäsymmetrinen osuus (olisko ollut yksi ristin sakara pyöristetty) olisi myöskin ollut vaakatasossa kun kaikki on OK - mutta muisti voi tuon osalta pettää.

Sikunen

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #37 : 17.05.2015, 17:11:59 »
Kiitos vastauksesta, jätin männät molemmilla puolilla niin että ulkopuolella olevat hahlot olivat vaakatasossa.

Ei vaihdettu käsijarruvaijeri on hiukan pidempi itseasiassa josta tämän ongelman uskon aiheutuneen. Takakontissa odottaakin uusi vaijeri vaihtoa.

pokotti307

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #38 : 30.10.2018, 13:32:43 »
Auto: 2004 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Kun alkoi pakkaset niin käsijarru jäätyy ns. kiinni. Käsijarrun vipu on veltto, eli ei palauta seisonnan jälkeen. Oireet alkoi heti kun pakkasetkin alkoi ja teki tätä samaa kyllä myös viime talvena. Kesällä autoon vaihdettiin takajarrupalat ja takajarruja oli samalla herkistelty kun olivat ihan jumissa.

Onko ainoa ratkaisu vaihtaa käsijarruvaijeri uuteen? Nyt haisee palaneen käry ajon jälkeen auton takapäässä kun laahaa jarrut niin pahasti.

Nyt kun pari päivää ajellut niin ettei käytä käsijarrua ollenkaan niin vähän palautunut käsijarru ja "löysä" hävinnyt melkein kokonaan kahvasta, mutta silti pieni käry peräpäässä eli vieläkin laahaa.

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 769
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #39 : 30.10.2018, 18:04:30 »
Kyllä, ratkaisu on vaihtaa vaijeri/vaijerit.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #40 : 30.10.2018, 21:31:37 »
Onko kukaan löytänyt mistään vaijerin satulan päähän tulevia kumi suojuksia? Ilmeisesti näitä ei myydä erikseen, mutta saisiko tuohon tehtyä jonkun patenttiratkaisun?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #41 : 30.10.2018, 21:42:03 »
Sorvari voisi tehdä adapterin rasvaprässille jolla painaisi kuoren sisään sopivaa rasvaa. Ehkä loppuisi jäätyminen vähäksi aikaa. Adapteri olisi halkaistu "patruuna" joka puristetaan kuoren päälle ja rasvanipan kautta pumpataan patruunan kautta rasva sisään. Tavallinen nlg-2 on liian paksua pakkasella, ehkä nlg-0 olisi sopivaa? Jarruissa käytettävä silikonirasva taas on kallista mutta pakkasella varmaan notkeaa.

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #42 : 31.10.2018, 08:54:25 »
Viime talven kamppailin C4:n kanssa jumiin jäävän käsijarrun kanssa. Nollakeliin asti ok, siitä kun kylmeni niin käsijarru jäi päälle. Mukana oli koko ajan vasara jolla linkut sai naputeltua takaisin taaksepäin että eivät jumineet jarrua. Kerran oli toinen takalevy lievästi punahehkuinen, luulin vapauttaneeni sen mutta alkoi vain meno hyytymään. Kevään tullen uusin vaijerit, olivat halvat ja helpot vaihtaa. Huomattava ero oli vaijerin liikkeessä vaikka vanhatkaan ei mistään päällypuolelta olleet rikki. Suosittelen vaijereiden vaihtoa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #43 : 31.10.2018, 09:34:11 »
Sorvari voisi tehdä adapterin rasvaprässille jolla painaisi kuoren sisään sopivaa rasvaa. Ehkä loppuisi jäätyminen vähäksi aikaa. Adapteri olisi halkaistu "patruuna" joka puristetaan kuoren päälle ja rasvanipan kautta pumpataan patruunan kautta rasva sisään. Tavallinen nlg-2 on liian paksua pakkasella, ehkä nlg-0 olisi sopivaa? Jarruissa käytettävä silikonirasva taas on kallista mutta pakkasella varmaan notkeaa.

Tai jos joustavasta letkusta tekisi adapterin, sen voisi kiristää klemmarilla kuoreen kiinni. Toiseen päähän vaan tulppa jossa on kierteet rasvanipalle ja pumppaamaan rasvaa kuoren sisään.

Simon Le Bon

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: 307 - Takajarrut jäässä/jumissa
« Vastaus #44 : 31.10.2018, 11:22:30 »
Jos en väärin muista niin vaijeri on kuoren sisällä nailonputkessa. Sekin täytyy puhkaista että saa rasvan väliin.