Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupään kolina  (Luettu 40881 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 654
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #105 : 22.01.2017, 09:39:51 »
Auto: 2006 307 SW 2,0 (n. 200 000 km).

Vinkit olisivat nyt tervetulleita. Autosta katkesi oikea etujousi, joten eteen vaihdettiin molemmat jouset ja yläkääntölaakerit. Jouset Bilsteiniltä, yläpään kilkkeet alkuperäiset. Jousissa letkunpätkät viimeisessä kierteessä. Työ tehtiin merkkiliikkeessä.

Osien vaihdon jälkeen vasemmasta etukulmasta kuului kolinaa ja auto vietiin takaisin pajalle. Ennen osien vaihtoa auto ei kolissut. Pajalla totesivat, että kallistuksenvakaajan pystytanko olisi väljä ja se olisi kolinan lähde. En vaihdattanut sitä, vaan ajattelin vaihdella molemmat tangot keväällä renkaanvaihdon yhteydessä. Tämän jälkeen käytin auton katsastuksessa, jossa tutkivat kaikki nivelet tarkasti kolinan takia. Katsastusinssi päätyi siihen, että uloimmat raidetangon päät ovat väljät, mutta koiranluista hän ei vikaa löytänyt.

Vaihdoin eilen uloimmat raidetangon päät ja koiranluut, mutta kolina jäi. Nyt kaivattaisiin vinkkejä mitä lähteä seuraavaksi tutkimaan, kun merkkiliike ja katsastusinssi on jo kertaalleen haksahtanut väärään diagnoosiin. Sekin on toki mahdollista, että vaihdetut osat olivat viallisia, mutta lähtisin siitä oletuksesta että ovat ehjiä. Vaihdetut osat olivat Sasic -merkkisiä.

Kolinaa kuuluu terävissä töyssyissä, esim. asfaltilla olevista railoista. Kolina kuulostaisi tulevan iskarin yläpäästä.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 338
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #106 : 22.01.2017, 09:44:39 »
Olisikohan iskarin yläpää jäänyt hivenen löysälle.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 654
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #107 : 22.01.2017, 09:46:57 »
Tätä epäilin myös. En ole vielä purkanut sitä esille, mutta silmämääräisesti katsellen siitä kyllä näkyy 1-2 kierrosta vähemmän kuin oikean puolen kierteissä.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 654
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #108 : 22.01.2017, 12:47:50 »
Siinähän se vika taisi olla. Kiristin yläpään mutterin ja kävin ajelemassa hidastetöyssyissä sekä asfaltin railoissa eikä kolinaa enää kuulunut. Pari päivää seurantaa ja sen jälkeen reklamaation kirjoitukseen.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Kesseli

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #109 : 21.04.2018, 08:23:36 »
Auto: 2002 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Huomenta! Nyt on meidän Pösöllä outo vika, siis melkoinen kolina kuuluu edestä oikealta. Pitkän linjan ammattilainen on käynyt kaikki mahdolliset kolinan aiheuttajat läpi, mutta vikaa ei ole löytynyt. Oli eilen tehnyt töitä kolme tuntia ja tänä aamuna jatkanut kaverin kanssa, mutta tuloksetta. Siksipä tiedustelenkin onko forumilaisilla kokemuksia vastaavasta?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 999
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #110 : 21.04.2018, 09:32:00 »
Vika voi olla linjalla irrooneesta tuulilasinpesusäiliöstä rikki olevaan iskariin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 654
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #111 : 21.04.2018, 09:43:08 »
Helpottanee arvailua, jos hieman kuvailet missä tilanteissa kolinaa kuuluu ja minkä tyylistä kolina on. Kallistuksenvakaajan pystytanko on varmaan yksi yleisimmistä tämän ikäluokan pösöjen kolinan aiheuttajista, kuuluu lähinnä töyssyihin ajettaessa. Noiden koiranluiden lisäksi omakohtaista kokemusta on löysälle jääneestä iskunvaimentimen yläpään kiristyksestä, joka aiheutti kolinaa niin ikään töyssyissä.
508 Allure HDi 163 -11
ex. 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Alfissimo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 332
  • TurboFiat ja V6-Alfoja. Ehkä taas joskus pösö.
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #112 : 21.04.2018, 09:58:16 »
Löysät vakaajan korikumit myös hakkaa kuuluvasti. Hankala jäljittää, koska autoa nostaessa vääntyy vakaaja tiukaksi kumeja vasten.
Älä tee tänään sitä, minkä voit jättää vielä huomennakin tekemättä.

Kesseli

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #113 : 21.04.2018, 10:39:02 »
Kolinaa kuuluu jopa tasaisella tiellä ajaessa. Koiranluut on vasta uusittu. Nyt tuo asentajakaveri oli purkamassa hanskalokeroa pois. Sanoi että siinä suunnassa on jotain irti.

EFL605

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 856
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #114 : 21.04.2018, 10:47:40 »
Kallistuksenvakaajan kumeille myös täältä ääni, yleinen tyyppivika.

Kesseli

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #115 : 23.04.2018, 06:09:23 »

 Kiitos vastauksista. Ei kolise enää. Oik. puolen etuiskarin yläpään kumi hajalla. Siellä on nyt kotitekoinen viritys. Ja auto muuttui hiljaiseksi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 999
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #116 : 23.04.2018, 07:32:21 »
Vika voi olla linjalla irrooneesta tuulilasinpesusäiliöstä rikki olevaan iskariin.
...iskarin yläpään kiinnitykseen  ;).Viritykset ohjauslaitteisiin tehtynä so so, siispä pian originaalia osaa tai laadukasta tarviketta alle!
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Kesseli

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #117 : 23.04.2018, 11:09:22 »

 Kaveri kehottikin hommaamaan orkkisosat pian.  Viritys oli viikonlopun hätäratkaisu.  ;D

EVO88

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 307 - Etupään kolina
« Vastaus #118 : 23.08.2018, 17:59:41 »
Auto: 2004 307 1,6 (viistoperä).

Keulan kolinaksi paikantunut hammastangon oikean pään hela. Onko muuta vaihtoehtoa kun kokonaan uusi ohjausvaihde ?  Ja tarkennukseksi, "koiranluut", vas.raidepää uusittu. Oikea hammastangon suojakumi(muovi) irrotettu ja sieltä paikannettu tuo välys. Vielä lisäyksenä että lähteekö tuo hela helposti irti koska sorvi ja materiaalia löytyy tallista.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2018, 18:11:07, kirjoittanut EVO88 »