Kirjoittaja Aihe: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)  (Luettu 26289 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Bad_Taste

  • Vieras
406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« : 24.06.2008, 22:01:38 »
Auto: 2001 406 GW 2,0 ST.

Tein vuosi sitten jarrurempan ja uusin kaikki jarrulevyt, palat, kengät ja asennus/huoltosarjat sekä nesteet ja vaijerit vaihdettiin. Nyt 14 000 km siitä käsi jarru on aika tehoton. Säädin uudelleen rummusta niin että ensinmäisen käsijarrun kahvan naksuksen jälkeen alkaa kengät ottamaan kiinni, mutta ei "laahaa" käsijarrun ollessaan pois.

Ongelma ei paljoa korjaantunut, saa vetää aikaa ylös käsijarrukahvan että mäessä pysyy paikalleen.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #1 : 25.06.2008, 06:45:21 »
Jos kaikki muuten toimii lukuunottamatta tuota tehotonta seisontajarrua, kannattaa karhentaa rummun ja kenkien kitkapinnat. Ovat olleet ilmeisesti aika lähellä nuo kengät, jos vain yhden napsahduksen jälkeen alkaneet ottamaan kiinni. Hieman asetelman lämmetessä voinut hieman jo laahata, joka ajan saatossa lasittanut kenkien kitkapinnat.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #2 : 30.06.2008, 14:58:38 »
Mä olen kiristäny tuota käsijarrua kabiinin puolelta. Huomasin ettei säätöpultista löytynyt ku yks mutteri. Laitoin toisen mutterin perään ja tämän jälkeen on hyvin pysyny käsijarru kireenä. Ei tuo lisää tehoa tuo mutta käsijarrua ei tartte joka kerta 90astetta vetästä.

Eli juuri sieltä mistä ei pitäisi säätää...

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #3 : 30.06.2008, 16:44:37 »
Auto: 2001 406 ST 2,0 (EW10J4).

Itse olen säätänyt käsijarrun niin, että jarrukenkien säätörullista ensin niin lähelle, että kengät ottavat kiinni rumpuun, jonka jälkeen hieman löysemmälle ettei rumpua pyöritettäessä laahaa yhtään. Sen jälkeen olen vetänyt kahvasta käsijarrun päälle muutaman kerran, että kengät "keskittyisivät" oikeaan asentoon, jonka jälkeen tehnyt uudelleen em. säädön. Vaijerit olen säätänyt siten, että kahvaa nostettaessa 5-7 naksahdusta jarrut ottaa kiinni. On toiminut hyvin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

makro

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #4 : 08.05.2010, 09:28:43 »
Auto: 1998 406 2,0 (160 000 km).

Omalle autolle kävi juuri ikävästi. Käsijarrun kengästä irtosi hihna, vauhtia 80 km/h, jolloin löi pyörän lukkoon. Käsijarrurummussa nyrkin mentävä reikä, tukivarsi vääntyi mutkalle. Tuli kallis hihna. Kannattaa kurkata joskus sinne käsijarrurummun sisään vaikkei hihnat paljon mihinkään kulukkaan.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #5 : 08.05.2010, 09:50:30 »
Auto: 2001 406 GW 2,2 Sport.

Ilkeä takaisku. :( Kunhan ilmat lämpee, on tarkoitus tutkia ja tarvittaessa korjata pappasportin tilanne. Siinäkin saa riuhtaista kahvasta ihan kunnolla, jos haluaa pirssin pysyvän paikoillaan pelkällä käsijarrulla. Mäkeen pysäköidessäni toki pistän aina vaihteen päälle.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #6 : 08.05.2010, 10:23:13 »
Auto: 2001 406 ST 2,0 (EW10J4).

Muutama vuosi sitten (ennen takajarrukilkkeiden uusimista) jarruhuollon yhteydessä karhensin kiillottuneet rummut kuten myös käsijarrukenkien nauhat, kun oli myös melko tehoton pito. Ko. toimenpiteen jälkeen käsijarru lukittui pienellä voimalla ja toimi hyvin, kunnes vaihdoin koko jarrusetin taakse.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

EKA406

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #7 : 08.05.2010, 14:02:05 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive.

Ja ensiapuna voi kokeilla ajella pikkupätkiä käsijarru päällä. Mutta jos osien vaihtoajankohdasta ei ole tietoa, suosiolla kaikki osat vaihtoon! Nopea homma, eikä maksa paljon.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #8 : 09.05.2010, 09:20:46 »
Kun kirjoitatte käsijarruihin liittyvistä ongelmista, ilmoittakaa, onko autossa takana levy- vai rumpujarrut, koska käsijarrumekanismin toteutustapa vaihtelee sen mukaan (levyjarrullisissa on käsijarrurumpu jarrulevyn sisällä). Kaikissa tämän viestiketjun autoissa pitäisi olla takana levyjarrut.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Mesta

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #9 : 09.05.2010, 13:52:28 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive.

Ja ensiapuna voi kokeilla ajella pikkupätkiä käsijarru päällä. Mutta jos osien vaihtoajankohdasta ei ole tietoa, suosiolla kaikki osat vaihtoon! Nopea homma, eikä maksa paljon.

En kyllä suosittele käsijarru päällä ajamista.  Kengät ovat niin hentoiset että siinä ne viimeistään hajoavat.

Normikäytössä ja oikein säädettynä kuluminenkin pitäisi olle melko olematonta joten uusimistarvettakaan ei kovin helposti pitäisi esiintyä.

Vähintään kerran vuodessa tehtynä säädön tarkistus pitää säätömekanisminkin kunnossa.  Homma kannatta ajoittaa renkaanvaihdon yhteyteen, siinä ei montaa minuuttia mene.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #10 : 11.05.2010, 08:29:06 »
En kyllä suosittele käsijarru päällä ajamista.

Jos eivät kestä pariakymmentä metriä eteenpäin ajoa (=hiontaa), niin joutaa sisuskalut kyllä vaihtoon.

Viimeksi kun vein autoa leimalle, niin pakitin varovasti käsijarru päällä. Kun inssi vetäisi dynossa käsijarrukahvasta, niin auto loikkasi rullilta pois ;D. Ei ollut huomauttamista käsijarrun tehosta.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #11 : 11.05.2010, 15:51:09 »
Auto: 2001 406 2,0 HDi SV (80 kW).

Tietääkö joku mitenkä noi Motonetin vaijerit nyt menee. Eli autossa on takana rummut+levyt. Käykö siihen nyt tuo "P406+rumpu"? Eikös joissain 406:ssa ole takana levyt missä käsijarru ottaa suoraa levyihin?

Lainaus
24-7343Ei kuvaaKäsij vaijeri P406+rumpu vasen
406+rummut Taka/vasen [1996-2004]7.90 €

24-7344Ei kuvaaKäsij vaijeri P406+rumpu oikea
406+rummut Taka/oikea [1996-2004]7.90 €

24-7345Ei kuvaaKäsij vaijeri P406+levyt vasen
406+levyt Taka/vasen [1996-2004]8.80 €

24-7346Ei kuvaaKäsij vaijeri P406+levyt oikea
406+levyt Taka/oikea [1996-2004]
8.80 €

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #12 : 11.05.2010, 16:17:38 »
Eikös joissain 406:ssa ole takana levyt missä käsijarru ottaa suoraa levyihin?

Lyhyesti: Ei ole. Joten motonetin tuotenumerot 24-7345 ja 24-7346 ovat oikea vaihtoehto.

Arttu

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #13 : 18.05.2010, 15:22:09 »
Auto: 1999 406 GW 2,0 (EW10J4, 2. mallisarja, takana levyjarrut).

Jatketaan aiheesta.

Käsijarru ei tuossa ole koskaan ollut mitenkään erityisen tehokas, mutta on sentään kelvannut katsastuksessa. Nyt sitten ennen katsastusta remppasin takajarrut, uutta tuli levyt, palat, satuloiden liukutapit ja käsijarrukengät. Tuloksena käsijarru oli entistäkin tehottomampi eikä sitten kelvannut enää katsastuksessakaan, 0,7 kN molemmilla puolilla. Tämän jälkeen sitten on käytetty käsijarrua ahkerasti kenkien sovittamiseksi jonka jälkeen tein kenkien säädön uudestaan. Parani hiukan, mutta on edelleen aika onneton.

Olisiko vinkkejä mitä tuohon vielä voisi kokeilla? Vaijerit ovat parhaat päivänsä nähneet ainakin ulkoapäin tarkastellen, mutta liikkuvat kuitenkin ihan ok. Säätö on tällä hetkellä siten, että kahva ottaa noin puolivälissä liikerataa. Sattuuko kukaan muistamaan minkälaisia tuloksia kunnossa olevalla käsijarrulla pitäisi saada dynamometrissä?

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Käsijarrun tehottomuus (takalevyjarrut)
« Vastaus #14 : 18.05.2010, 15:58:00 »
Käsijarru säätö: Vedä käsijarrukahva 4. naksuun asti ja säädä kengät kiinni rumpuihin. Oikein säädettynä käsijarrun liikerata 6-7 naksua. Jarruvoimamittauksen tuloksia löytyy omasta aiheestaan: linkki. Noin 1.5kN näyttää olevan normaali tulos jarrutestissä.

Tuliko varastorasvat puhdistettua myös rummuista huolellisesti? Eipä tuossa oikein muuta vaihtoehtoa jää kuin väärä säätö tai tiensä päähän tulleet käsijarruvaijerit.