Kirjoittaja Aihe: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö  (Luettu 41348 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pertsa

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #15 : 06.03.2013, 15:06:12 »
Auto: 2004 307 SW 1,6.

Minulla oli autossa vastaavat oireet viime syksynä. Puhaltimelta mitattuna 12 V löytyi jne. Kaikki näytti hyvältä, mutta ei vain toiminut.

Syyksi paljastui etuvastukseen tuleva liitin, jossa reunimmainen liitin oli kuumentunut ja löystynyt niin, että kontaktia ei syntynyt. Vikaa ei heti havainnut, koska liitin oli päältäpäin ihan hyvännäköinen.

MikkoB

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #16 : 12.11.2013, 22:00:00 »
Auto: 2006 307 1,6 (TU5JP4).

Itselläkin toimi kyseisessä autossa ainoastaan 4-nopeus ja syyksi selvisi juurikin esivastus. Korjausopas ohjeisti, että koko ohjauspylväs täytyy purkaa, mutta täältä selvittelin, että helpommallakin pääsisi. Se mikä täältä ei oikein selvinnyt oli, että missä kyseinen vastus sijaitsee uudemmassa mallissa ja missä vanhemmassa.

Purin sitten kuljettajan puolen alaverhoilut/muovit ja pääsin puhallinmoottoriin käsiksi. Irrotin puhallinmoottorin ilmaputkesta ja työnsin käden putkeen sisään, mutta esivastusta en löytänyt. Sitten tutkailin hieman lisää ja löysin vastuksen reilusti helpommasta paikasta, moottorin alapuolelta ja lähempää ohjauspylvästä. Harvoin uudemmissa autoissa huoltaminen on helpommaksi tehty, joten tämä oli iloinen yllätys.

Ohessa kuvat sijainnista ja esivastuksen ulkonäöstä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.




307

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #17 : 13.11.2013, 21:59:47 »
Auto: 2002 307 SW 2,0 HDi.

Minulla lakkasi puhallin puhaltamasta kokonaan. Oli oireillut jo useamman vuoden niin, että moottori pyöri ajoittain huonosti 1. ja 2. asennoilla (outo sivuääni).

Puhaltimeen pääsee helposti käsiksi kuskin puolelta, joten päätin ensin kokeilla, toimiiko puhallin. Syötin jännitteen puhaltimeen akusta suoraan ja puhallin toimi moitteettomasti. Puhaltimeen pääsee käsiksi, mutta sitä on vaikea kuitenkin ottaa kokonaan pois autosta. Vaatinee ohjauspylvään purkamisen.

Aloin seuraavaksi purkamaan etumatkustajan puolelta, niin että pääsin etuvastukseen kiinni. Kun sain tämän käsiini totesin, että etuvastus oli kunnossa, mutta pistoke oli pahoin sulanut. Päätin poistaa hansikaslokeron (etuvastuksen voi vaihtaa ilman hanskalokeron purkamista), hain purkamolta pistokkeen, jossa oli johdonpätkä mukana ja juotin nämä auton johtoihin, jolloin homma tuli kuntoon.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.


reka47

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #18 : 16.11.2013, 12:41:39 »
Auto: 2006 307 Wagon x,x (manuaali-ilmastointi).

Minulla oli vastusongelma autossa. Vain suurin nopeus toimi. Vaihdoin vastuksen uuteen ja lähti toimimaan. Vaihdon jälkeen tutkin tarkemmin vastusta. Siitä olivat sulaneet lämpösulakkeen kärjet auki. Korjasin vanhan sulattamalla kolvilla kärjet takaisin yhteen. Niissä oli riittävästi jotain tietyssä lämpötilassa sulavaa seosta. Ei kannata lisätä esim. tinaa, koska se voi sulaa liian korkeassa lämmössä ja tehdä muita vaurioita. Jos vaihdettu vastus menee rikki, kokeilen korjaamaani. Kaikki liittimen nastat olivat hyvässä kunnossa.

ire63

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 12
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #19 : 16.07.2014, 18:35:18 »
Ongelma:

Auto: 2007 307 1,6 Premium Plus.

Autossa rupesi puhallin huutamaan täysillä koko ajan. Löysin tuon etuvastuksen kuljettajan puolelta lämmityslaitteen kotelosta puhaltimen alapuolelta, mutta kuinka se lähtee irti? Tarvitseeko kiertää johonkin suuntaan vai pelkästään vetämälläkö irtoaa, kun tuntuu kovin tiukassa olevan kiinni?

Ratkaisu:

Vastus on vaihdettu ja puhallin toimii taas. Irti lähti, kun sain pistokkeen ensiksi irti ja sen jälkeen kärkipihdeillä käänsin vastusta vastapäivään. Oli niin tiukassa ainakin tuossa autossa, etten sormilla saanut käännettyä, kun ei mahtunut kunnolla ottamaan otetta siitä.

405406307

  • Vieras
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #20 : 24.08.2014, 09:34:26 »
Auto: 2003 307 2,0 HDi.

Vastusyksikkö ja johtosarja vaihdettu. Vastuksen liitin oli sulanut ja johtosarjasta osa (paksuimmat johtimet). Johtosarjan vaihto oli aika mielenkiintoinen operaatio.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #21 : 09.10.2015, 14:53:25 »
Auto: 2005 307 1,6 HDi 110.

Laitoin vastukseen tinaamalla n. 10 cm johdonpätkät kiinni ja niihin kunnon liittimet. Tämän jälkeen kaikki toimi kunnolla. Samalla käytin kuitenkin puhaltajan moottorin irti, moottorin sisällä olikin paksusti mustaa pölyä ja moottorin pyörintä oli erittäin tahmeaa. Puhdistamalla ja voitelemalla laakerit moottori alkoi pyörimään kevyesti. Tässä mallissa puhaltimen moottori sopi juuri tulemaan pois irrottamatta ohjausakselia. Ohjauspyörän säätö täysin eteen ja ylös, jolloin moottori sopi tulemaan akselin ohi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 394
  • 'Ko itte teköö ni saa semmosen ko siitä tuloo'
Vs: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö
« Vastaus #22 : 23.05.2017, 22:10:09 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 307 - Lämmityslaitteen puhaltimen nopeussäätö


2. Puhaltimen toimimattomuus voi myös johtua liian kireällä olevasta johtosarjasta (liian lyhyt johtosarja). Puhallinmoottorille menevästä johtosarjasta voi jokin liitin lähteä irti kovassa tärinässä. Johtosarjaan löytyy korjausohje. Tarvitava johtosarja on varaosanumerolla 6445 KL.


Johtosarja maksaa n. 70 €. Äkkiseltään vaihto voi tuntua vaikealta, mutta ei se ole kunhan perehdyttää itseään ja tutkii uudesta johtosarjasta missä irrotettavan johtosarjan kaikki liittimet ovat.
* 605 SV 3.0 + 2x SR 3.0 + SRi, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 2008 VTi 82 Allure, 106 XR -95,
* Projekti tai varaosa: 405 SRi -90, 205 XR -89 (jääautona), 404 -63 & -70 break, 605 2 x SV & 2 x SLi