Kirjoittaja Aihe: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)  (Luettu 29057 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #60 : 09.08.2011, 08:21:42 »
307:n kohdalla moottorista ja vaihteiston tyypistä riippuen jäähdytysjärjestelmän tilavuudeksi ilmoitetaan n. 6-7 litraa. 2,0-litraisissa DW10-dieselmoottoreissa tilavuus on n. 8,5 l. Täyttöön ja ilmaukseen pitää kuitenkin varata hieman ylimääräistä nestettä eli esim. 10 litraa nestettä riittänee useimpiin autoihin hyvin ja vähän jää vielä ylikin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TKI

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #61 : 18.09.2011, 19:34:27 »
Vihdoin viimein sain vaihdetuksi termostaatin omaan leijonaan. Homma sujui hyvin, onhan täällä foorumilla hyvät ohjeet ketjussa jäähdytysnesteen vaihto.

Ensin otin vanhan termarin pois, jolloin n. 2,5 litraa jäähdysnestettä poistui kun irroitin vanhan termarin. Uusi termari tilalle. Ilmanputsarilta tuleva letku irti, jotta käsi mahtui paremmin rintapellin luona olevalle ilmaruuville, sitten ilmaruuvi auki. Sitten laitoin paisuntasäiliön päälle sellaisen litran pullon jatkoksi, josta pohjan olin ensin poistanut. "Jeesusteipillä" sen sai mukavasti kiinni paisariin. Sitten täytin paisarin niin täyteen että nesteen pinta nousi n. 20 cm paisarin yläpuolelle tuohon kiinnittämääni litran pulloon. Moottori käyntiin ja muutamia puristuksia ylävesiletkusta, jolloin ilmat tulivat mukavasti pois ilmausruuvin kautta. Pikkasen moottoriin lisää kierroksia jolloin paisarissa pinta hieman aleni ja sitten lisäämään jäähdytysnestettä pariin otteeseen. Lämmöt nousivat heti sinne 90 C ja hieman ylikin jolloin flekti sitten käynnistyi hetkeksi.

Sitten koeajoa 15 km lenkki oikein mutkaista tietä sopivilla kierroksilla. Lämmöt pysyi hyvin siinä 90 C asteessa. Sitten ilmastointi päälle ja puhallin 1-nopeuteen. Lämmöt eivät laskeneet yhtään. Seuraavaksi puhallin 2-asentoon ja lämmöt pysyi edelleen siellä 90 C:n kohdalla, kerran taisi käväistä jossakin 85 C korvilla mutta palasti nopeasti takaisin 90 C:n kohdalle. Koeajon aikana pinta paisarissa oli laskenut ehkä 1 cm:n verran joten lisäsin hieman jäähdytysnestettä paisariin.

Mökillä tuon termarinvaihdon tein ja sieltä sitten ajelin kotiin n. 30 km matkan ja kotipihassa nestepinta paisarissa oli edelleen samassa kohtaa kun mökiltä lähtiessä, eli ei siellä suuremmin sitten taida enää ilmaa olla? Kanisterin jätin vielä autoon varmuuden vuoksi niin voin sitten lisätä nestettä jos tarvetta ilmenee? Termarin vaihto oli helppo homma, joka olisi kannattanut tehdä jo viime syksynä, mutta jäi jostain syystä vaan tekemättä? Toivottavasti lämppäri antaa hieman paremmin lämpöä tupaan, sitten kun pakkaset taas alkavat.

Vanha termari oli ranskalainen ja siitä löytyi tällainen teksti: DAUPHINOJ THOMSON FRANCE 89. Uusi termari on Vernet merkkinen ranskalainen ja 89 astetta kuten tuo edeltäjänsä. Aivan satavarma en ole, mutta minusta näytti siltä että Vernetissä tuo termarin kierrejousi olisi hieman pidempi kun Thomsonissa. ;)

Kingston

  • Vieras
Vs: 307 - Jäähdytysnesteen vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #62 : 11.10.2016, 23:18:18 »
Auto: 2007 307 1,6 (TU5JP4).

Termostaattikotelon vaihdon jälkeen lämmöt nousee tykjäkäynnillä 90 asteeseen ja flekti lähtee välillä päälle, mutta kun lähtee ajamaan niin lämmöt valahtaa 75 asteeseen ja pysyy siellä.Termarin vaihto ja ilmaus tehty täällä annettujen ohjeiden mukaan mutta lämmöt ei nouse ajaessa sinne 90 asteeseen.Voisko järjestelmässä olla vielä ilmaa vai voisko motonetistä ostettu termari olla hajalla jo uutena?