Kirjoittaja Aihe: Expert - Vedenerottimen tyhjennys (HDi)  (Luettu 5434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Expert - Vedenerottimen tyhjennys (HDi)
« : 06.09.2008, 01:31:31 »
Auto: 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 (BYR HXB, DW10BTED, 10490U9/29.07.2005).

Ohjekirjan mukaan polttoaineensuodattimen vedenerotin tulee tyhjentää A- ja C-huolloissa (A: 20 000 km tai 12 kk, C: 60 000 km), mutta ei kerro asiasta sen enempää. Autossa on Boschin ruiskutuslaitteisto ja Mahlen suodatin (varaosakuva).

Miten tyhjennys tapahtuu? Suodatinkotelon pohjassa olevaa letkulla varustettua korkkia kierretään hieman auki ja polttoainepumpun käyttämiseksi sytytysvirta kytketään päälle useamman kerran peräkkäin? Ilmeisesti tuolta letkusta tulee sitten samalla paineella polttoainettakin?

Auto tulee taas lauantaiksi tänne huollettavaksi, joten mielelläni suorittaisin tuonkin toimenpiteen silloin. Viikko sitten pikaisesti avasin tuon tyhjennyskorkin, mutta en käyttänyt polttoainepumppua ja silloin sieltä ei valunut pisaraakaan ulos. Aiempi tyhjennyskerta on huoltokirjan mukaan ollut n. 30 000 km sitten, joten ei kai sen ihan kuivakaan pitäisi olla? Korkkiakin kiersin reippaasti auki. Nämä HDi-koneet ovat ihan minulle ihan tuntemattomia...
« Viimeksi muokattu: 02.12.2010, 12:39:01 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Expert - Vedenerottimen tyhjennys (HDi)
« Vastaus #1 : 06.09.2008, 01:49:57 »
Jos letku on suodatinkotelon pohjassa, niin laita letku johonkin purkkiin, aukaise korkki, anna valua kunnolla kaikki pois, sitten poista letkut suodatinkotelon kannesta ja aukaise nafta suodatin kotelo (varovasti),  Poista vanha suodatin, puhdista suodatinkotelo hyvin (voi olla jotain moskaa pohjalla varsinkin BOSCH härveleissä, joku väitti joskus, että pa siirtopumpusta irtoaa jotain hilettä) vaihda uusi suodatin, kansi ja letku(t) kiinni, ja tietenkin se tyhjennyskorkki kiinni siellä suodatin kotelon pohjalta. Virrat päälle n. kolme kertaa (kuuluu pulputusta ainakin ekalla kertaa tankissa ;-) virrat pois, uudelleen virrat päälle, virrat pois ja vielä virrat päälle ja start.

Jos Bosch niin annetaan hetken olla virrat päällä ennen käynnistystä (kolme kertaa päälle/pois) = sähköinen siirto pumppu pumppaa suodattimen kotelon täyteen naftaa. Jos Siemens ruiskulla niin käsipumpulla pumpataan suodatin kotelo täyteen.
« Viimeksi muokattu: 06.09.2008, 01:54:36 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid