Itsellä joskus kävi sama että paloi juuri tuo F13 sulake. Huomasin että myös lampunpesurin pumppu oli tuon sulakkeen takana. Oma auto on vuosimallia -91 mutta kannattaa varmaan tarkistaa onko vanhemmassakin mallissa samalla lailla kytketty. Itsellä ilmeisesti oli säiliö jäätynyt ja sulake palaa herkästi kun on niin pieni. Tosin ainoastaan yhden kerran on polttanut tuon sulakkeen.
Kiitos vinkistä. Näemmä myös tässä vanhemmassa mallissa on ajovalojen pesuri kytketty sulakkeen F13 taakse. Pumpusta sulakkeen palaminen ei kuitenkaan johtunut, koska pumpussa ei ollut vikaa ja sulake paloi, vaikka pumppu oli kytketty irti.
Kyllä, varsinkin ajovalojen sulake voi langan katketessa hyvinkin palaa. Todennäköisesti langan pitimet ottavat toisiinsa tjsp, jolloin virta kasvaa suureksi. Autosulake on kuitenkin melko hidas,tyypillisesti (halvoilla sulakelaaduilla) vaatii nimellisarvosta n. kaksinkertaisen virran luokkaa 500 millisekunnin ajan. Laadukkaat, kuten Littlefusen valmistamat toimivat nopeammin/nimellisarvon suhteen pienemmällä ylivirralla.
Se rikki mennyt seisontavalon polttimokaan ei aiheuttanut sulakkeen palamista, koska sulake palaa edelleen, vaikka ko. polttimo on uusittu.
Mittarivalot taitavat olla näitä 2-3 w lasikantaisia polttimoita? Vanhemmissa pösöissä ainakin...
309:ssä on 1,2 watin lasikantapolttimoita (lisäksi yksi isompi, muistaakseni latauksen merkkivalolle). Seisontavalojen merkkivalon polttimo oli palanut ja sen vaihdoin uuteen, mutta sulake palaa silti. Myös kaikki muut kojelaudan polttimot ovat kunnossa, samoin etu- ja takaseisontavalot ja rekisterikilven valot.
Välillä sulake on kestänyt parikin päivää ja toisaalta kerran meni kolme sulaketta peräkkäin rikki välittömästi, kun kytki virran virta-avaimesta tai väänsi valot päälle viiksikytkimestä. Kokeilin ko. tilanteessa myös 10 ampeerin sulaketta ja sekin meni heti rikki. Sitten auto sai olla pari päivää ilman sulaketta ja sen jälkeen vaihdettu kesti taas pari päivää. Oireilusta päätellen jonkin johtimen kuori pääsee ottamaan kiinni auton runkoon tai maajohtimeen tietyissä tilanteissa.
Ei taida enää olla muuta vaihtoehtoa kuin alkaa käydä johtoja yksitellen läpi? Johtojen mittaaminen maakosketuksen varalta taitaa olla aika turhaa juuri silloin, kun sulake päättää pysyä ehjänä eli pitäisi saada auto pysymään "vikatilassa" mittauksen ajan. Useimpien johtojen ulkoinen tarkastelu on hiukan hankalaa, koska ne kulkevat sen verran piilossa. Muistaakseni sulakerasian taakse pääseminenkin taitaa vaatia kojelaudan irrottamisen.
Jospa sulakerasialle tulevista liittimistä irrottaisi yksi kerrallaan yksittäisiä johtimia ja tarkkailisi, milloin sulake alkaa taas kestämään? Pitää ensin tutkia kytkentäkaaviota ja katsoa, miten johdotus on suunniteltu.
Vetokoukun pistorasialle menevät johdot lienee syytä tarkistaa myös.
Johan tämä 309 ehtikin olla 20 vuotta ilman sähkövikoja.