Kirjoittaja Aihe: 309 - Mittaristovalaistuksen sulake palaa (oikosulku rekisterikilven valon liittimissä)  (Luettu 4349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C).

Pari päivää sitten kojelaudan valaistuksen viiden ampeerin sulake F13 paloi. Ensimmäinen tilalle vaihtamani sulake kesti päivän verran ja toinen paloi alle tunnissa. Saman sulakkeen F13 takana pitäisi olla seuraavia laitteita: etuseisontavalot, rekisterikilven valot ja mittaristovalaistus.

Vaihdoin taas uuden sulakkeen ja virrat päälle kytkiessäni huomasin, että vasemman etuseisontavalon polttimo oli palanut. Vaihdoin tilalle uuden polttimon ja ainakin toistaiseksi sulake on kestänyt. Tuskin kuitenkaan tuo palanut polttimo on voinut aiheuttaa sulakkeen toistuvaa palamista, joten pitänee tarkkailla tilannetta.

Mahdollisen oikosulun etsiminen johtosarjoista voi olla hidasta puuhaa.
« Viimeksi muokattu: 15.02.2011, 01:50:47 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Itsellä joskus kävi sama että paloi juuri tuo F13 sulake. Huomasin että myös lampunpesurin pumppu oli tuon sulakkeen takana. Oma auto on vuosimallia -91 mutta kannattaa varmaan tarkistaa onko vanhemmassakin mallissa samalla lailla kytketty. Itsellä ilmeisesti oli säiliö jäätynyt ja sulake palaa herkästi kun on niin pieni. Tosin ainoastaan yhden kerran on polttanut tuon sulakkeen.

Kauppalopo

  • Vieras
Tuskin kuitenkaan tuo palanut polttimo on voinut aiheuttaa sulakkeen toistuvaa palamista

Auton polttimon kohdalla tuntuu epätodennäköiseltä, vaan onko kuitenkaan mahdotonta? Kodin valaistukseen käytetyissä lampuissa hehkun tai erityisesti halogeenin kärähtäminen on useinkin polttanut sulakkeen, tosin vain halogeeneilla on käynyt niin, että palanut lamppu jättää laitteiston oikosulkuun.

jounil

  • Vieras
Auton polttimon kohdalla tuntuu epätodennäköiseltä, vaan onko kuitenkaan mahdotonta? Kodin valaistukseen käytetyissä lampuissa hehkun tai erityisesti halogeenin kärähtäminen on useinkin polttanut sulakkeen, tosin vain halogeeneilla on käynyt niin, että palanut lamppu jättää laitteiston oikosulkuun.

Kyllä se on ihan mahdollista. Esim. Linja-autossa kun niitä valoja on 'muutama' niin näitä tilanteita tulee melkeen viikottain eteen. Melkeen joka kerta kun valoja vaihtelee niin tulee erityisesti eteen niitä "Tää ei pala *pläts* Kato sytty! Hyvä on" ja kun auto kartaa pihasta niin valokin sammuu... Syy: Hehkulanka on oikeasti palanut poikki, mutta oikeanlainen tärähdys saa sen taas osumaan kohdilleen. Muistuu lähimenneisyydestä ainakin pari kylkivalojen sulaketta polttanutta 3W lasikantaista hehkua, se lanka menee jotenkin jumiin niin lyhyeltä matkalta, että sulake ei kestä sitä kuin muutaman minuutin. Valo saattaa palaa silloin älyttömän kirkkaasti, näyttäen tyyliin 20W polttimolta ;D

Benkku

  • Vieras
Auton polttimon kohdalla tuntuu epätodennäköiseltä, vaan onko kuitenkaan mahdotonta?

Kyllä, varsinkin ajovalojen sulake voi langan katketessa hyvinkin palaa. Todennäköisesti langan pitimet ottavat toisiinsa tjsp, jolloin virta kasvaa suureksi. Autosulake on kuitenkin melko hidas,tyypillisesti (halvoilla sulakelaaduilla) vaatii nimellisarvosta n. kaksinkertaisen virran luokkaa 500 millisekunnin ajan. Laadukkaat, kuten Littlefusen valmistamat toimivat nopeammin/nimellisarvon suhteen pienemmällä ylivirralla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Itsellä joskus kävi sama että paloi juuri tuo F13 sulake. Huomasin että myös lampunpesurin pumppu oli tuon sulakkeen takana. Oma auto on vuosimallia -91 mutta kannattaa varmaan tarkistaa onko vanhemmassakin mallissa samalla lailla kytketty. Itsellä ilmeisesti oli säiliö jäätynyt ja sulake palaa herkästi kun on niin pieni. Tosin ainoastaan yhden kerran on polttanut tuon sulakkeen.

Kiitos vinkistä. Näemmä myös tässä vanhemmassa mallissa on ajovalojen pesuri kytketty sulakkeen F13 taakse. Pumpusta sulakkeen palaminen ei kuitenkaan johtunut, koska pumpussa ei ollut vikaa ja sulake paloi, vaikka pumppu oli kytketty irti.

Kyllä, varsinkin ajovalojen sulake voi langan katketessa hyvinkin palaa. Todennäköisesti langan pitimet ottavat toisiinsa tjsp, jolloin virta kasvaa suureksi. Autosulake on kuitenkin melko hidas,tyypillisesti (halvoilla sulakelaaduilla) vaatii nimellisarvosta n. kaksinkertaisen virran luokkaa 500 millisekunnin ajan. Laadukkaat, kuten Littlefusen valmistamat toimivat nopeammin/nimellisarvon suhteen pienemmällä ylivirralla.

Se rikki mennyt seisontavalon polttimokaan ei aiheuttanut sulakkeen palamista, koska sulake palaa edelleen, vaikka ko. polttimo on uusittu.

Mittarivalot taitavat olla näitä 2-3 w lasikantaisia polttimoita? Vanhemmissa pösöissä ainakin...

309:ssä on 1,2 watin lasikantapolttimoita (lisäksi yksi isompi, muistaakseni latauksen merkkivalolle). Seisontavalojen merkkivalon polttimo oli palanut ja sen vaihdoin uuteen, mutta sulake palaa silti. Myös kaikki muut kojelaudan polttimot ovat kunnossa, samoin etu- ja takaseisontavalot ja rekisterikilven valot.

Välillä sulake on kestänyt parikin päivää ja toisaalta kerran meni kolme sulaketta peräkkäin rikki välittömästi, kun kytki virran virta-avaimesta tai väänsi valot päälle viiksikytkimestä. Kokeilin ko. tilanteessa myös 10 ampeerin sulaketta ja sekin meni heti rikki. Sitten auto sai olla pari päivää ilman sulaketta ja sen jälkeen vaihdettu kesti taas pari päivää. Oireilusta päätellen jonkin johtimen kuori pääsee ottamaan kiinni auton runkoon tai maajohtimeen tietyissä tilanteissa.

Ei taida enää olla muuta vaihtoehtoa kuin alkaa käydä johtoja yksitellen läpi? Johtojen mittaaminen maakosketuksen varalta taitaa olla aika turhaa juuri silloin, kun sulake päättää pysyä ehjänä eli pitäisi saada auto pysymään "vikatilassa" mittauksen ajan. Useimpien johtojen ulkoinen tarkastelu on hiukan hankalaa, koska ne kulkevat sen verran piilossa. Muistaakseni sulakerasian taakse pääseminenkin taitaa vaatia kojelaudan irrottamisen.

Jospa sulakerasialle tulevista liittimistä irrottaisi yksi kerrallaan yksittäisiä johtimia ja tarkkailisi, milloin sulake alkaa taas kestämään? Pitää ensin tutkia kytkentäkaaviota ja katsoa, miten johdotus on suunniteltu.

Vetokoukun pistorasialle menevät johdot lienee syytä tarkistaa myös.

Johan tämä 309 ehtikin olla 20 vuotta ilman sähkövikoja.
« Viimeksi muokattu: 11.12.2008, 02:41:56 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Nuudeli

  • Vieras
Vetokoukun pistorasialle menevät johdot lienee syytä tarkistaa myös.

Itsellä aikoinaan juurikin nuo vetokoukulle menevät johdot aiheuttivat sen, että radion muistin sulake (en muista mitä muuta oli sen takana) paloi jatkuvasti. Oli nippuside pettänyt ja johtosarja otti kuopissa kiinni pakoputkee. Oli aika inhottava löytää tuo vika, kun ei tullut mieleenkään tuo johtosarja, kunnes sattumalta olin auton alla ja huomasin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Sulakkeen palamisen aiheuttaja selvisi viimeinkin, kun sain vian jäämään päälle selvittelytyön ajaksi (edellinen sulake kestikin noin kuukauden).

Rekisterikilven valoille tulee auton etuosasta tulevasta johtosarjasta punainen johto D13A kuljettajan puoleiseen tavaratilan sivuosastoon, jossa se jakautuu kahdeksi vihreäksi johdoksi D13A ja D13B. Samasta auton pohjan läpiviennistä kulkevat kilpivalojen keltavihreät maadoitusjohdot M13A ja M13B ja ne liittyvät sivuosaston maadoituspisteeseen.

Irrotin rekisterikilven valoille menevät johdot tavaratilan sivusta, jonka jälkeen sulake pysyi ehjänä. Vielä oikeanpuoleisen valon liittämisen jälkeenkin sulake pysyi ehjänä, mutta vasemman liittäminen poltti sulakkeen. Vasemmasta rekisterikilven valosta kuului pientä ritinää, kun sille antoi hetkellisesti virtaa, jolloin sulake ei vielä ehtinyt palaa.

Vika oli siinä, että valaisimen juuressa suojaamattomat johtoliittimet ottivat välillä toisiinsa kiinni ja aiheuttivat oikosulun, joka aiheutti sulakkeen F13 palamisen. Ne ovat alkujaankin melkein toisissaan kiinni johtuen valaisimen huonosta suunnittelusta. Eristin kummatkin liittimet kutistemuovilla, joten ongelma ei enää tule toistumaan.

Tässä autossahan on maahantuojan toimesta Suomessa asennettu kiinteä vetokoukku, joten rekisterikilpi on ruuvattu rumasti takavalojen väliseen heijastinpaneeliin ja kilpivaloille on jyrsitty puskurin yläpinnalle uudet aukot. Valot eivät ole alkuperäisiä Peugeot-osia, vaan Hellan valmistamat, joissa on sekä VW:n että Audin logot... Valojen alapuolella olevia alkuperäisiä kilpivalojen aukkoja ei ole mitenkään peitetty, joten niiden kautta pääsee lentämään kuraa suoraan valojen liittimien päälle.
« Viimeksi muokattu: 21.01.2009, 05:11:00 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info