Kirjoittaja Aihe: 405 - Ajonestolaite  (Luettu 15162 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tuisku60

  • Vieras
405 - Ajonestolaite
« : 15.02.2009, 21:56:56 »
Auto: 1995 405 1,8.

Kuinkas tuon näppäiltävän ajonestolaitteen saisi ohitettua? Kyseinen 405 käy muutaman sekunnin, ja sammuu siihen kun ajonesto menee päälle. Tämä kyseinen ongelma alkoi alunperin siten, että tuo 405 sammuili muutaman tunnin ajon jälkeen, josta tuo käymisaika on lyhentynyt nykyiseen pariin sekuntiin. Tuo Pökö kerkee sammuun, ennenkuin ehdin mitään piuhoja irroittaa.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #1 : 15.02.2009, 22:54:56 »
Tuo Pökö kerkee sammuun, ennenkuin ehdin mitään piuhoja irroittaa.

No sitten vika on muualla tai ajonestolaitteessa itsessään (ECU:ssa?) tai sitten se ei vain mene pois päältä. En tiedä ilmoittaako kyseinen auto mitään ajoneston puuttuessa peliin, mutta ne piuhat tarkistaisin ihan ensimmäiseksi. :-\

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #2 : 15.02.2009, 23:41:45 »
Tuo Pökö kerkee sammuun, ennenkuin ehdin mitään piuhoja irroittaa.

Ilmeisesti ainakin joidenkin mallien kohdalla ajonestolaitteen poistamiseksi käytöstä pitäisi riittää, että sytytysvirran ollessa päällä näppäilee koodin hyväksytysti ja sen jälkeen irrottaa näppäimistölle tulevan johtosarjan eli auton ei ehkä tarvitse olla käynnissä ko. toimenpiteen aikana (lisätietoja).

Mistäs se johtosarjan irroitus tapahtuu? Irroitanko näppäimistön, vaiko onko jossain matkalla liitoskohta?

En valitettavasti tiedä 405:n ajonestosta sen enempää, mutta kuvittelisin, että on helpointa irrottaa liitin näppäimistöstä. Samalla voi sitten tarkistaa niiden johtimien kunnon. Joku 405:n omistaja osannee kertoa tarkemmin.

Tällaisiakin ohjeita löytyi:

http://forum.205gtidrivers.com/index.php?showtopic=63117
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 09:27:36, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tuisku60

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #3 : 16.02.2009, 10:37:32 »
Ei ole väliä missä vaiheessa johdot irrottaa kunhan ajonesto on avattuna eli näppiksessä palaa vihreä valo. Tuohon käynti vikaan sillä estolla ei ole mitään vaikutusta eikä se millään tavalla johdu ajonestosta ellei näppikseen syty punaista valoa kesken käynnin.


Parin sekunnin käynnin jälkeen punainen valo syttyy, ja auto sammuu.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #4 : 16.02.2009, 23:03:51 »
No teeppä niin että et käynnistä autoa vaan ainoastaan avaat koodin ja tämän jälkeen otat ajonesto näppiksen irti ja vasta tämän jälkeen käynnistät auton. Tekeekö saman?

Sitä jo aiemmin ehdotinkin:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31214.msg150324#msg150324
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #5 : 22.06.2009, 23:13:07 »
Auto: 1996 405 Break 1,6 GLX (näppäiltävä ajonesto, XU5JP, BFZ, Sagem 4GJ01, VF34EBFZ271558520, DAM-numero 07077 (25.03.1996)).

Hienoa että ajonestolaitteen voi ohittaa ;D. Ongelmanani on että sitä ei juuri nyt saa pois päältä, jotta ohituksen voisi suorittaa? Aikaisemmin kun se on temppuillut olen vain irrottanut akun navan ja sitten koodi on toiminut. Nyt ei toimi. On ollut jopa koko yön pois ja navan kiinnityksen jälkeen olen antanut olla rauhassa yli puoli tuntia ja yrittänyt, mutta ei.

Niin, pari päivää ennen vian syntymistä ajoin rankkasateessa ja auto kastui yltäpäältä, ja etenkin konehuoneesta. Edellinen käynnistys ennen vian ilmentymistä, aamun ekalla startilla ensimmäisellä avaimen käännöllä paloi punainen ja vihreä. Käänsin avainta uudelleen ja sitten paloikin hämmästyksekseni vain VIHREÄ! En ollut laittanut kuitenkaan tunnuslukua!? Seuraavalla käynnistysyrityksellä ajonesto jumittuikin päälle.

Sitten olin poissa kotoa pari päivää ja palattuani havaitsin että akku olikin tyhjentynyt itsekseen, vaikkei mitään virtalähdettä ollutkaan jäänyt päälle. Nyt juuri lataan akkua.

Olisiko niin että jossain kohdin konehuoneessa on huono maadoitus ja/tai maavuoto ja siksi käynnistyksen esto ei toimi? Olen saanut kaivettua näppäimistöltä lähtevän johtonipun esille ja löytänyt liittimen josta sen voi helposti irrottaa kun vain saisin rakkineen ensin käyntiin. Huomenna on tarkoitus käydä läpi kaikki maadoitusjohtos ja puhdistaa + varmistaa että johdot ovat kunnossa.

Hyvät neuvot olisivat kalliit. Onks tietoo?

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #6 : 23.06.2009, 10:25:36 »
Johtojen tarkistus maadoituksen osalta on seuraava toimenpide, mutta muuten kaikki ylläoleva on kokeiltu. Itse ajonestolaitteen piuhat näyttivät ja tuntuivat olevan ok. Mittauksia en tosin suorittanut, mutta oireista päätellen vika ei liene yht'äkkinen johdon katkeaminen. Kallistun tällä hetkellä enemmän tuonne maadoitusongelman puolelle, koska jokin tyhjensi akun täysin tyhjäksi parissa päivässä.

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #7 : 28.06.2009, 09:58:30 »
Hei, onko kellään lainata 405 malliin koodinäppäimistöä? Taitaa olla vika loppujen lopuksi juuri näppäimistössä. Samaa koodia kun on tullut naputeltua vuositolkulla ja siksi näppäimistön "koneisto" lienee saanut tarpeekseen...

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #8 : 28.06.2009, 19:31:41 »
Jaa-a purkasin näppäimistön niin pieniin kuin vain voi ja alan epäillä ettei sielläkään ole vikaa... Kaikki näytti puhtaalta, ehjältä ja uudelta. Eräältä asiantuntijalta kysyin liittyykö ajonesto mitenkään keskuslukitukseen. Sanoi että ei kuulu. Mutta tämä oireilee seuraavasti:

Astun autoon, laitan avaimen virtalukkoon ja käännän. Ajonestoon syttyy punainen ja vihreä. Käännän virran pois ja taas päälle, nyt palaa vain punainen. (Näin se teki aina ennenkin ja sitten toisella kertaa kun paloi vain punainen, laitoin koodin syttyi vihreä ja se lähti käyntiin, vaan ei enää.) Nyt syttyy ekalla kertaa pun ja vih kuten ennenkin ja toisella kertaa pelkkä pun, mutta koodin jälkeen taas pun ja vih, kunnes kolmannen yrityksen jälkeen ne molemmat jää palamaan ja taas pitää vetää näppäimistöltä lähtevä johtonippu irti tai akun kaapeli. Sitten taas saa punaisen palamaan yksin.
Mutta, jos yritän samaa ovi auki, ei tule mitään. Pelkkää punaista ei saa palamaan. Ja sitten alkaa kuulumaan tilulilu ääntä jos otat avaimet pois ja ovi on auki. Tilulilu loppuu kun suljet oven tai vedät johtonipun irti!?!?
Lisäksi, sähköinen polttoainepumppu tuntuu pumppaavan n. minuutin välein ja se lienee se syy miksi taannoin akku oli typötyhjä parissa päivässä. Että tämmöinen tapaus. Olisiko sittenkin vain jossain maavuoto? Miten se olisi parasta paikantaa? Sulakekoteloltako?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #9 : 03.07.2009, 13:51:48 »
Yritän saada 405 käynnistykseneston pois päältä ja seuraava tarkistuspiste olisi erään autopurkaamon seuraavasti annettu neuvo: "Tarkista vielä päärele. Ruskea tikkuaskin kokoinen kampaliittimellä. Kopistelu saattaa auttaa."

Missä se päärele oikein on?

Tarkoitetaanko tällä "pääreleellä" kenties kaksoisrelettä?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=36541.0
« Viimeksi muokattu: 04.08.2009, 18:13:13, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #10 : 03.07.2009, 14:00:40 »
Nojoo... Tuollainen liitinhän siitä löytyy ja epäilykseni kohdistui tuohon, releeksi sitä en vaan tunnistanut. Pitänee kaivaa se sieltä esiin ja tutkia mitä se on syönyt. Nyt kun tarkemmin muistelen, onhan se naksahdellut siihen malliin että jotain mekaanista kytkintä siellä saattaapi ollakin. Toivottavasti ne on hapettuneita ja vika löytyy sieltä ;D Jatketaan metsästystä :P

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #11 : 08.07.2009, 13:24:09 »
Terveisiä Winistä :) Oli kuuma ja historiallinen kaupunki, kahvi oli hyvää :P Mutta nyt taas auton pariin...
Releessä ei vikaa. Onko kenelläkään kokemuksia takaluukun (farkku) maadoitusongelmista? Siellä seikkailee jos jonkinlaista johtoa. Irrotin vetokoukun johtokytkennät - jotain tapahtui, mutta ei lopullista korjaantumista. Edelleen huono maadoitus jossain, koska mittaristossa mm pa- ja lämpömittari heilahtavat täysille kun valokytkimen laittaa parkille ja vilkut rimputtaa epämääräisesti?!?
Ajoneston ei pitänyt siis olla riippuvainen keskuslukituksesta. Miksi sitten etuovien avaaminen aiheuttaa sen että ajonestonäppäimistöön syttyy punaisen lisäksi vihreä, kun avaan jommankumman etuovista? Tilanne korjaantuu kun laitan oven kiinni, virran pois päältä ja taas päälle?!

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 499
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #12 : 08.07.2009, 14:43:49 »
Mutta, jos yritän samaa ovi auki, ei tule mitään. Pelkkää punaista ei saa palamaan. Ja sitten alkaa kuulumaan tilulilu ääntä jos otat avaimet pois ja ovi on auki. Tilulilu loppuu kun suljet oven tai vedät johtonipun irti!?!?

406:n näppäiltävä ajonesto on kytketty kuljettajan oven lukkolaitteeseen. Moottorin sammuttamisen jälkeen ajonesto menee päälle hetken kuluttua, jos kuljettajan ovi avataan. Jos kuljettajan ovea ei avata, ei ajonestokaan mene turhaan päälle, ja matkan jatkuessa auton voi käynnistää näppäilemättä koodia. Vastaava kytkentä lienee 405:ssäkin??
« Viimeksi muokattu: 08.07.2009, 14:52:29, kirjoittanut MJ »

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #13 : 08.07.2009, 15:54:34 »
405:ssä ei ole tämmöistä ominaisuutta vaan ajonesto menee päälle suoraan ajan mukaan, samoin tekee vanhemmat 406:t.

drivebyvaijeri

  • Vieras
Vs: 405 - Ajonestolaite
« Vastaus #14 : 08.07.2009, 16:00:51 »
Aivan oikein, jotain tuollaista olen uumoillutkin joskus. Jotain tekemistä on myös sillä jos valot laittaa parkkiasentoon. Ainakin katsastaja laittoi kerran valot parkkiasentoon, sammutti moottorin, avasi oven, nosti auton ylös, laski alas, käynnisti moottorin ja ajoi telineeltä pois. Tosin tänä vuonna se ei onnistunut. Piti mennä apuun ja laittaa kaikki ovet kiinni, virta pois, koodi sisään ja moottori käyntiin...
Kiitos neuvosta, menenpä tästä avaamaan oven verhoilut. Inhottava homma, saattaa mennä jotain rikki - on ne sen verran takaperin kasattu :-\