Kirjoittaja Aihe: Boxer - Kone rikki (diesel)  (Luettu 7755 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

zak1989

  • Vieras
Boxer - Kone rikki (diesel)
« : 18.02.2009, 18:13:21 »
Auto: 1999 Boxer 2,5 (DJ5TED, turbodiesel 79 kW, ajettu 330 000 km).

Jakopää petti ja nyt kansi tuhoutunut... Eli kannattaakos ottaa vanhakansi pois ja laittaa uusi tilalle? Vai kannattaakos koko kone vaihtaa kerralla? Mutta kun oon nyt netistä katellut niin nuo 2,5 td koneet aikas kiven alla.

Eli olisiko jollain tän kerhon jäsenellä tietoa mistä kone tai kansi? Tarjotkaa konetta tai kantta! Ja siiten vielä että onkos tuommoisessa saman ikäisessä citroenissa sama kone?

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #1 : 18.02.2009, 20:24:27 »
Autodatan mukaan jumperissa ja boxerissa on sama moottori DJ5TED (THX) teholtaan 79 kW. Saman ikäisissä Ducatoissa taitaa olla Ivecon moottori ???
« Viimeksi muokattu: 18.02.2009, 20:30:38 kirjoittanut _MikkoT_ »
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #2 : 19.02.2009, 16:09:16 »
Menovehkeeltä ei löydy, ja vaikka oikeestaan löytyiskin niin hinta varmaan kolmin kertainen.

"Kymppikorjaamostakin" voi kysellä. Sitten on vielä Nettivaraosa, josta näyttäisi löytyvän Boxereita ja Jumpereita, mutta useimmissa taitaa olla koneessa vikaa (jos kone on muutenkaan sopiva).

Purkamoiden hakupalvelut:

http://www.varaosahaku.fi/
http://www.autopurkamot.com/

Jollei Suomesta löydy, niin moni purkamo tuo säännöllisesti osia Ruotsista. Ruotsalaista osatarjontaa voi itsekin tutkia:

http://www.bildelsbasen.se/

Kannattaa varmaan kysyä joltain koneistamolta, minkä verran kansiremontti tulisi maksamaan (tarkemman kustannusarvion saa, kun irrottaa ensin kannen ja tutkii vauriot).
« Viimeksi muokattu: 19.02.2009, 16:19:18 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Patukka

  • Vieras
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #3 : 21.02.2009, 19:53:01 »
Minkä moinen mahdollisuus, että venttiilit on suorat? otin nuo venttiilinkupit= hydraulisetnostimet, neljä rikki, neljä ehjää. Mutta venttiilit näyttäis olevan yhtä korkeella, eli voisko olla ehjät? Mittaan illemmalla puristukset niin eikös se sillä selviä.

Kaikki mäntiin kiinniottaneet venttiilit on vaihdettava. Vaikka venttiili vaikuttaisi suoralta on tuollaisen tällin jälkeen suuri mahdollisuus sen katkeamiseen myöhemmin. Venttiilin katkeamisesta on aina seurauksena täystuho, joten kannattanee miettiä kuinka suuren riskin on valmis ottamaan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #4 : 23.02.2009, 16:48:40 »
Myös kiertokankien suoruus kannattaa tarkistaa, onnistuu kyllä männän ylityksestä mittaamalla eli alakertaa ei välttämättä tarvitse avata. Toi kun on keinuvippakone ymmärtääkseni niin todennäköisesti kiertokanget ei ole taipuneet vaan ensin pettää nostajat tai keinut.

zak1989

  • Vieras
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #5 : 23.02.2009, 21:04:32 »
Nyt otettiin kansi pois. Männissä ja venttiileissä ei minkään näköisiä jälkiä, mutta hydrauliset venttiilinnostimet x4 sökönä? kuinka heikko tekoisia nuo nostajat ovat, kyllä kai venttiileihin ja mäntiin ois pitänyt jotain jälkiä tulla? myös nokka-akseli on siistissä kunnossa. jakopäästäkään ei ole mielestäni mikään pettänyt, mutta koska ostin auton konevikaisena, niin siitä oli jo purettu nokka-akseli ja hihna pois, mutta itse tuo kiristin kyllä oli aikas piukassa kun otin sen pois. olisiko voinut käydä niin, että hihna olisi hypännyt hampaalla tai parilla?

nyt tulee kanteen uudet venttiilit, hydraulisetnostajat, tiivisteet, kansipultit. Ja myös  jakopää, vesipumppu, öljyt, nesteet, suodattimet ja hehkut vaihtuu..


EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #6 : 23.02.2009, 22:18:53 »
Ne nostajat on tarkoituksella tehty heikoimmaksi lenkiksi, niiden hajoaminen usein estää suuremmat vahingot.

zak1989

  • Vieras
Vs: Boxer - Kone rikki (diesel)
« Vastaus #7 : 02.03.2009, 08:14:14 »
Nyt kunnostettu vanha kansi paikalla ja ajettukin jo noin 900km ja hyvin raksuttaa, kannen laitto ja kaikki tykötarpeet 560e eli ei se nyt sitten ollutkaan niin hirveä urakka. Tuo toinen ohjain-kiristin joka maksaa noin 200e niin se oli näyttävästi pettänyt, helsingin deltta auto oli laskun mukaan vaihtanut koko jakopään, mutta väitän että tuota kyseistä osaa ei oltu vaihdettu.. Koska huomattavasti huonommassa kunnossa kuin muut osat jakopäässä.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2009, 08:20:42 kirjoittanut zak1989 »