Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Suuntavilkut eivät toimi (hätävilkkukatkaisija)  (Luettu 6500 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hezekiel

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1991 205 1,9 Automatic.

Autoon on ilmentynyt sellainen vika, että suuntavilkut lakkaavat toimimasta aina kun autolla on ajettu noin 10-15 minuuttia. Ennen tuota toimii virheettömästi, sitten jossain vaiheessa tippuvat kerralla pelistä. Tämän jälkeen saattaa korkeintaan kuulua yksittäinen releen naksaus sulakerasiasta kun viikseä kääntelee. Hätävilkut toimivat kuitenkin aina. Lisäksi huomasin että jos hätävilkut kytkee suuntavilkun ollessa päällä, niin suuntavilkku ei tämän jälkeen enää toimi.

Vaihdettu on vilkkurele sekä eliminoitu vian mahdollisuus viiksessä. Voisiko hätävilkun nappulassa olla jotain vikaa vai mitä vielä voisi keksiä?

Ratkaisu:

Vilkut lakkaa muistaakseni tuon ikäisessä toimimasta kokonaan jos otat hätävillkujen kytkimen irti, sillä perusteella vika voisi hyvinkin olla siinä hätävilkkujen kytkimessä.

Jep, nyt toimii ainakin pikaisen testin perusteella. Otin hazard-kytkimen irti ja avasin, sisällä on 8 metallikäpälää jotka olivat enemmän tai vähemmän sellaisen vihertävän töhnän peitossa. Rapsuttelin tuon pois ja vaikuttaisi olevan OK. Aika veikeän vian pystyy tuollainenkin aiheuttamaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Ongelma:

Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus).

Suuntavilkut lakkasivat toimimasta kesken ajon (myöskään vilkkujen merkkivalot mittaristossa eivät toimineet). Hätävilkut toimivat niiden katkaisijasta päälle kytkettynä ja tällöin myös merkkivalot mittaristossa toimivat. Sulakkeet ja vilkkurele vaikuttivat olevan kunnossa ja mahdollinen viiksikytkimeen tullut yhtäkkinen vikakin tuntui epätodennäköiseltä.

Ratkaisu:

Vika oli hätävilkkukatkaisijassa, jonka kautta suuntavilkkujen virta kiertää. Uuden katkaisijan (6552 32, WARNING SWITCH, HAZARD SIGNAL, 19,00 e) asentaminen korjasi vian. Alkuperäinen osa kesti n. 259 000 km. Vika oli jossain katkaisijan sisällä, koska liittimen kontaktipinnat olivat kunnossa (ei hapettumia).

1. mallisarjan autossa keskikonsolin katkaisijoiden vaihtaminen vaatii kojelaudan etuosan verhoilupaneelin irrottamisen. Katkaisijat eivät tule ulos verhoilupaneelin etupuolen läpi vaan takakautta, kunhan ensin irrotetaan katkaisijoita paikallaan pitävä ruuveilla kiinnitetty muovikehikko.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info