Kirjoittaja Aihe: 406 - Releen naksuminen sulakerasiassa (viiksikytkin)  (Luettu 3371 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

anssi406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 406 GW 1,8 (16-vent.).

Joku rele raksuttelee joskus sulakerasiassa, mitä releitä on sen rasian yhteydessä? Ei vaikuta mitenkään siihen auton toimivuuteen, mutta olisihan se kiva saada korjattua. Kiitos näin etukäteen viisaammille.

Ratkaisu:

Vika korjattu. Eli viiksi oli puhdistuksen tarpessa, nyt toimii kunnolla. Rele ei ole rapistellut viikkoon korjauksen jälkeen.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Releen naksuminen sulakerasiassa (viiksikytkin)
« Vastaus #1 : 15.04.2009, 20:27:44 »
Voisiko se olla vilkkurele? Itselläni alkoi sattumanvaraisesti kuulumaan releen räpinää ja syy oli vilkkukatkaisin, jonka vaihdettuani releen rapina loppui.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Releen naksuminen sulakerasiassa (viiksikytkin)
« Vastaus #2 : 17.04.2009, 02:40:37 »
Vilkut toimivat naksumisten aikanakin oikein. Minulla on teoria miksi se viiksi alkaa tekemään tällaista, mutta en taida sitä kertoa, koska Benkku kuitenkin todistaa, että olen väärässä.

No tuota...

Palstan haulla löytänet vastaukseni tähän samaan dilemmaan.

Miksi rele naksuu ja vilkut (saati jompikumpi kojelaudan merkkivalo vilkuille) eivät silti vielä syty. Vilkut siis toimivat päälle laitettaessa oikein, mutta viiksen palautuessa keski-asentoon voi rele alkaa naksua, taikka jopa päristä suuremmallakin taajuudella. Tyypillinen viiksivika, joka palstalla siis todettu jo aikoja sitten.

Minullakin on 'teoria miksi', korjaan - faktatietoa, sillä olen avannut kyseisiä suuntakatkaisinvipuja ja korjannut vian.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Releen naksuminen sulakerasiassa (viiksikytkin)
« Vastaus #3 : 09.12.2009, 18:13:35 »
Auto: 1996 406 2,0 ST (16-vent.).

Minulla ilmeisesti sama vika. Heti kun on vähänkin kosteampaa ja kylmempää niin ko. vika ilmaantuu. Eli jokin rele napsuu itsestään aivan sattumanvaraisesti. Jospa kokeilisi tuota viiksen puhdistusta. Olisiko jollain antaa tarkempia ohjeita miten sen saa oikeaoppisesti purettua? Räjäytyskuva olisi myös hyvä.
MB E250 cdi

anssi406

  • Vieras
Vs: 406 - Releen naksuminen sulakerasiassa (viiksikytkin)
« Vastaus #4 : 09.12.2009, 19:32:09 »
Ohjausakselin ympäriltä muovit pois ja sen jälkeen viiksen sähköt irti, jonka jälkeen saa viiksen irti ruuvaamalla 2 ruuvia irti. Viiksi pöydälle ja kannen avaaminen, sisältä löytynee hiilipölyä.