Kahta eri kiristysmomenttia saattaa löytyä korjaamokirjallisuudesta sen vuoksi, että käytössä on kahdenlaisia napamuttereita, koska autoissa akselitappeja on kahta eri kokoa (halkaisijat 25 mm ja 30 mm).
307 (2. mallisarja):
A) FITTING OF STUB AXLE DIAM 25
B) FITTING OF STUB AXLE DIAM 30
3739 19, HUB FIXING NUT, 22X150, UNTIL DAM 1088488 OR UNTIL DAM 1088489 EXCEPT EW10J4S INJECTION, SEE A
3739 23, RP 3739 31, SINCE DAM 1088588 OR SINCE DAM 1088589, SEE B
Huom! Service Boxin uusimpien tietojen (21.05.2014) mukaan napamutteri 3739 31 on korvattu osalla 3739 32.Tuo vain esimerkkinä, tarkemmat tiedot selviävät Service Box:sta (venäläinen varaosaluettelo on vanhentunut tuolta osin, eikä tunne vielä tuota toista vaihtoehtoa) auton valmistenumeron perusteella. Mutterien 3739 23 tai 3739 31 tietoja ei missään mainita, mutta 3739 19:n kierre on siis 22x1,50 mm.
Kaikissa 1. mallisarjan autoissa lukuunottamatta Kiinassa (Wuhan) valmistettuja autoja DAM-numerosta 10898UW lähtien (10.09.2006) on käytetty napamutteria 3739 19. Ilmeisesti Kiinassa tehtiin 1. mallisarjan autoja vielä vuonna 2006, vaikka muualla siirryttiin jo vuonna 2005 2. mallisarjan autojen tuotantoon:
307 (1. mallisarja), takapyörän navan napamutteri, DAM-numerosta 10898UW lähtien (10.09.2006, tehdas UW, Kiina, Wuhan):
3739 31, HUB FIXING NUT
Huom! Service Boxin uusimpien tietojen (21.05.2014) mukaan napamutteri 3739 31 on korvattu osalla 3739 32.Uudempi napamutteri 3739 31 30 mm:n akselitapille ja suojakuppi 3740 46:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Esim. Service Box:stakin löytyvä korjaamokäsikirjan dokumentti B3DB0LK1 kertoo napamutterin kiristysmomentiksi 300 Nm, muttei erikseen kerro, kumpi mutteri on kyseessä... Toisaalla taas sanotaan, että momentti on 210 Nm. Saattaa myös liittyä siihen, onko pyörännapa erillinen vai integroitu takajarrulevyyn.
Sekin on mielenkiintoista, että Vipen linkittämässä vanhahkossa korjaamokäsikirjan kopiossa (ei tunne mm. 2. mallisarjaa vielä) ohjeessa
B3DJ0AK1 (REMOVAL - REFITTING REAR HUB) mainitaan kiristysmomentiksi 210 Nm, kun taas SB:stä löytyvässä täsmälleen samassa ohjeessa B3DJ0AK1 tilalla on arvo 300 Nm. Mahdollisesti kyseessä on virhe tai sitten ohjetta on tarkoituksella muutettu tai se on puutteellinen...
Ota siitä sitten selvää...
Haynes Hub nutille 210Nm ja Autodata takanavalle 200Nm.
Mitkä vuosimallit ko. Haynesin 307-opas kattaa? Saattaa olla, että uudemmissa lukee jo vaihtoehtona 300 Nm?
Uusin versio kattaa vuosimallit 2001-2008. Täytyy katsoa, mitä joku tuore Autodatan versio kertoo.