Kirjoittaja Aihe: 106 - Käyntinopeustunnistin  (Luettu 3367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kolvaaja

  • Vieras
106 - Käyntinopeustunnistin
« : 30.04.2009, 17:12:00 »
Auto: 1992 106 1,1.

Osaako kukaan "seppä" kertoa, mistä kyseisestä autosta löytyy käyntinopeustunnistin. Autossa ei ole kierroslukumittaria, mutta vikakoodiksi antaa "41 Crank angle/engine speed sensor". "Crank angle" käsittääkseni on kampiakselin asennontunnistin, mutta foorumilaisten mukaan sellaista ei -92:ssa ole. Jäljelle jää siis moottorin pyörimisnopeuden tunnistin, mutta missä sellainen sijaitsee?

Autolla on muuten ajettu 242 tkm, eikä kestä vähäistä kaasunpainallusta, vaan sammuu. Tiedä sitten voisiko tuolla olla osuutta siihen, että kulutus on pompsahtanut 10 litran paremmalle puolelle. Mene ja tiedä, päästöt mitattiin katsastuksessa, jolloin ne olivat OK.

Stanu

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntinopeustunnistin
« Vastaus #1 : 30.04.2009, 22:48:00 »
Ko koodi tulee aina. Sillä ei pitäisi olla mitään tekemistä vian kanssa. Autossasi ei ole erillistä rpm-tunnistinta. Oireisiin ( ja kilometreihin) sopisi imusarjan paineanturin vuoto, ts. anturin (sijaitsee jäähdyttimen takana/moottorin edessä) kumiletku hapertunut puhki/poikki.

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntinopeustunnistin
« Vastaus #2 : 01.05.2009, 09:39:25 »
Kävin vappupäivän aamun ratoksi vilkaisemassa, mutta mainitsemastasi paikasta en anturia löydä. Sensijaan lähempänä imusarjaa on mötikkä, joka on kahdella pop-niitillä rintapellin tuntumassa. Edestä katsottuna vasemmalla puolella. Siihen tulee liitin, jossa kaksi johtoa. Mötikkään tulee kumiletku imusarjasta, ja toinen kumiletku virranjakajalta. Mötikässä on kolmaskin urosliitin, ikäänkuin odottamassa kolmattakin letkua, mutta letkua siinä ei ole ollut. Tuo saattaisi olla paineanturi??

Toisaalta imusarjan päältä lähtee n. 10 cm pituinen sormen vahvuinen kudospäällysteinen letku, mikä on tukittu pultilla!Niin ja jos tätä edelleen jatkan, niin ilmanpuhdistinkotelon yläosasta oikealta lähtee kaksi kumiletkua, mistä toinen ei ole liitettynä mihinkään. Edellämainitulle (oletetulle) paineanturille tuo letku ei yllä.

Oliskos muuten missään saatavana kuvaa noista letkuista, mikä mihinkin kuuluu? Ja jos tuo em. mötikkä on paineanturi, onko se on/off- tyyppinen kytkin, vai muuttuuko vastusarvo paineen mukaan?

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntinopeustunnistin
« Vastaus #3 : 01.05.2009, 19:01:40 »
Itse itselleni vastaten, että ei se mötikkä mikään paineanturi ollut. Se oli magneettiventtiili (toimivakin vielä).

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntinopeustunnistin
« Vastaus #4 : 02.05.2009, 14:43:49 »
Oliskos muuten missään saatavana kuvaa noista letkuista, mikä mihinkin kuuluu?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

No niin, noista kuvistahan se selvis. Yksi T-haara on katkennut joskus tuosta ilmansuodatinkotelosta, jonka johdosta parit letkut on vailla kiinnityskohtaa. Tämä ei kuitenkaan selitä käynti- eikä kulutusongelmaa. Auto on tuollaisella "kokoonpanolla" vienyt viimekesänä vain 6-7 litraa satasella.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 106 - Käyntinopeustunnistin
« Vastaus #5 : 02.05.2009, 17:57:26 »
Ja jos tuo em. mötikkä on paineanturi, onko se on/off- tyyppinen kytkin, vai muuttuuko vastusarvo paineen mukaan?

MAP-anturi:

106, INJECTION TU1M UNTIL SERIES 50210877, BOSCH
106, INJECTION TU1M SINCE SERIES 50210878, MAGNETI MARELLI

Onko autossasi Boschin vai Magneti Marellin moottorinohjausjärjestelmä (valmistenumerosta 50210878 lähtien MM)? Boschin järjestelmässä ei ilmeisesti ole painetunnistinta, mutta MM:n tapauksessa on kaksikin vaihtoehtoa:

1920 J7, PRESSURE SENSOR
1920 P2, PRESSURE SENSOR

MAP-anturin toiminnan tarkastaminen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=7832.0
« Viimeksi muokattu: 30.01.2012, 10:37:36 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kolvaaja

  • Vieras
Vs: 106 - Käyntinopeustunnistin
« Vastaus #6 : 03.05.2009, 11:33:13 »
Tosiaan tuossa aiemmin totesin, että "mötikkä" ei ollut paineanturi, vaan magneettiventtiili, joka ohjaa alipaineita imusarjan ja virranjakajan välillä.
-92 -mallin 1.1:ssä ei MAP-anturia ole.

Lämpötilatunnistimia autossa on ainakin kolme. Yksi jäähdyttäjän vas.yläkulmassa, ja kaksi lähes vierekkäin virranjakajan alla. Jäähdyttäjän yläkulmassa oleva ohjannee flektiä. Näistä kahdesta moottorissa olevasta en taas muista kumpi on moott.lämpövalon on/off -kytkin, ja kumpi taas ruiskuboksin lämpöanturi. No sen on helposti kyllä mitattavissa, kun se valokytkin on on/off -tyyppinen.

Molemmat ovat kyllä kunnossa, mutta johtokatkoksen mahdollisuutta en vielä ole sulkenut pois. Tuo sopisi siihen teoriaan, että boksi kuvittelisi koneen olevan kokoajan kylmä, ja antaa lisää ruokaa. Toisaalta kuvittelisin tuon näkyvän päästöissä.

Katsastaja mittasi seuraavat lukemat:
CO% joutokäynnillä 0,04 , ja yli jos RPM yli 2000, niin 0,25.
HC ppm 40, ja 50
02% 0,98, ja 0,48
Lambda 1,013

Noita lukemia en kyllä osaa tulkita, kun en tiedä raja-arvoja. Kuvittelisin noiden olevan ok, kun ei auto hylkyyn mennyt noiden takia (turvavyön lukon kuoret puuttuivat).