Ongelma:
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4).
Lähdin risteyksestä ylittämään tietä noin 23.40, kerkesin kiihdyttää vähän ja ilman mitään ennakkovaroitusta kuului ääni naps ja eteneminen tyssäsi siihen. Kone toimii, keppi liikkuu ja mikään merkkivalo ei pala eikä mitään muutakaan tavallisuudesta poikkeavaa. Kunhan vissiin moottorin ja renkaiden väliltä jostakin paikasta katosi yhteys.
Kun laittaa 1 - 5 vaihteen päälle, nopeusmittari nousee noin 10 km asti ja auto siis pysyy paikallaan eikä yritäkään liikahtaa. Pakilla ei "luonnollisestikaan" samaa nopeusmittarin liikahdusta tapahdu. Ääntää joka vaihteella kuten hammaspyörät yrittäisivät osua toisiinsa vaan eivät ylety. Ehkä 4 ja 5 vaihteilla isompi ääni. Kun vaihde on vapaalla niin mitään ylimääräistä ääntäkään ei kuulu. Lisäksi vaihde menee päälle vain silloin kun kytkimen painaa alas. Keppi liikkuu ilman kytkimen painamista kutakin vaihdetta kohti kevyemmin kuin normaalisti ja työnnettäessä sitä edelleen vaihteelle alkaa sama murina, normaalistihan keppi ei paljoa mene vaihdetta kohti ilman kytkintä.
Soitto Ifiin noin 00.10 ja sitten ite taksilla edellä ja auto lavetilla perässä kartanolle 01.55, pikkusen niinsanotusti nyppii. Onneksi kerkesin sen verran kiihdyttää jotta pääsin rullaamaan viereisen ABC parkkipaikalle jonne olin kyllä menossakin myöhäisille ostoksille. Tiskillä oli ihan pakko sanoa suomeksi miltä tuntui, edes jotakuta nauratti sen jälkeen.
Joskus marraskuussa on vaihdettu kytkinpaketti painelaakerin hajoamisen takia ja sen jälkeen on ollut ajoittain kytkimen roklattamista joka on hiljentynyt kun polkimen painaa pohjaan. Äänen sai päälle kun polkimen nostaa nopeasti ylös, jos polkimen nostaa hitaasti tai normaalisti niin ääntä ei välttämättä ala kuulumaan tai se on hyvin pieni. Tämän episodin jälkeen en ajatellut kuuluuko vielä.
Ratkaisu:
Laatikko siis hajalla syystä, kun oikeanpuoleisen vetoakselin ja vaihdelaatikon välissä oleva joku prässäys oli repeytynyt auki ja öljyt valuneet pois. Huomionarvoista on laatikossa ollut öljy jota oli vain 4 dl ja eikö täyttötilavuus ole noin 2 litraa.
Pösö viimein valmis. Uusi vaihdelaatikko öljyineen luonnollisesti, uudet yläkääntölaakerit eteen ja aurauksensäätötangot taakse. Huoltoina uudet tehostajan öljyt ja jarrunesteet.
Leijona-takuu on autossa ja siinä mielessä episodi ei haittaa, kunhan rikkoutumisista ei tule tapa tai ne tapahtuvat takuuaikana. Tarkkaa hintaa en tiedä vaan useampi tuhat euroa korjaus oli tehnyt. Huollot tietenkin omaan laskuun.