Kirjoittaja Aihe: 309 - Vetoakselit  (Luettu 5129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 132
309 - Vetoakselit
« : 06.06.2009, 16:28:45 »
Löytyisikö foorumilta tietoa 205 ja 309:n vetoakselien yhteensopivuudesta? Tarkoituksena olisi löytää 309 -91 1,4 Tu-moottorilla varustetuun autoon käytetyt vetokselit. Vertailin motonetin ja serviceboxin tietoja ja huomasin, että 1,4 moottorilla varustetussa 205 ja 309 malleissa on vetoakselit eri osanumeroilla. Saattaa tietysti olla, että raideleveys on hieman erilainen mallien kesken. 

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 238
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #1 : 06.06.2009, 21:27:25 »
Kyllä ne eri mittaiset on eli ei käy keskenään.

Punainen309

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #2 : 18.07.2009, 12:58:24 »
Auto: 1991 309 1,4 GLX (TU3M, 55 kW, GLX-3 AKDY2/247, yksipisteruisku).

Harvoin etenee autonkorjaus näin huonosti. Ostettiin tyttärelle 309, auto muuten hieno ei edes ruostetta mutta oikea keskinivel loppu. No helppohan se vaihtaa... Varaosaliikkeissä on nykyään webbipalvelu mistä saavat tarvittavat tiedot:

Nro 1 oli 87 cm pitkä eli pohjaa nivelessä
Nro 2 on 84 cm ja pohjaa sekin

Oikea pituus pitää olla??

"Huvittava" on että rikkioleva on pituudeltaan 84 cm. Pituus mitattu sisäänpainettuna. Alkupuoli vetopyörästöstä on sama? mutta pituuserot on aina se pyöränpuoleinen?

Asentaja

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #3 : 18.07.2009, 14:42:35 »
Motonetin luettelo:

http://www.motonet.fi/motonet/renderProductList.jsp?vehicleGroup=430&year=-1

Lainaus
VOIMANSIIRTO / VETOAKSELIT/NIVELET/SUOJAKUMIT / VETOAKSELIT
   Vetoakseli P309-1,4 vasen   17-4675   309 1.4 90->93 vasen (M24-napamutteri, 25ura-ulkop) [1990 - 1993]   114,00 e
   Vetoakseli P309-1,4 oikea   17-4674   309 1.4 90->93 oikea (M24-napamutteri, 25ura-ulkop) [1990 - 1993]   119,90 e
   Vetoakseli P309 1,4 vasen   17-4709   309 1.4 90->93 vasen (M20-napamutteri, 21ura-ulkop) [1990 - 1993]   98,00 e
   Vetoakseli P309-1,4 oikea   17-4710   309 1.4 90->93 oikea (M20-napamutteri, 21ura-ulkop) [1990 - 1993]   98,00 e

Missään en ole nähnyt dokumentoituna pituuksia tms. mittoja vetoakseleista. Ainoa vinkki on tuo napamutterin koko ja urien määrä. Peugeotin vanhasta varaosaluettelosta löytyi tällaisia tietoja:

Lainaus
VAIHTOVETOAKSELIT

Vasen:

327349 G1A 128 e

327355 XU51C 7/1991 saakka 125 e
XU52C 7/1991 saakka
XU5M 7/1991 saakka
XUD7 7/1991 saakka
XUD9 7/1991 saakka

327330 XU51C alkaen 7/1991 126 e
XU52C alkaen 7/1991
XU92C
XU5JA
XU5M alkaen 7/1991
XU9M
XUD7 alkaen 7/1991
XUD7T
XUD9 alkaen 7/1991

327245 TU3M 3/1989 saakka, ø 20x150 125 e

327228 TU3M alkaen 3/1989, ø 24x150 126 e

Oikea:

327352 G1A 112 e

327358 XU51C 7/1991 saakka 125 e
XU52C 7/1991 saakka
XU5M 7/1991 saakka
XUD7 7/1991 saakka
XUD9 7/1991 saakka

327327 XU51C alkaen 7/1991 125 e
XU52C alkaen 7/1991
XU92C
XU5JA
XU5M alkaen 7/1991
XU9M
XUD7 alkaen 7/1991
XUD7T
XUD9 alkaen 7/1991

3273C4 TU3M 3/1989 saakka, ø 20x150 137 e

327399 TU3M alkaen 3/1989, ø 24x150 138 e


Eli ainakin 1,4-litraisen TU3M-koneen kohdalla raja menee suunnilleen ajankohdassa 03/1989. Peugeot Service Box:sta katsottuna tarkka ajankohta on 01.03.1989.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2009, 14:55:23, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Punainen309

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #4 : 14.09.2009, 19:47:35 »
Vuosimalleissa on eri pituiset vetoakselit, muu ei selitä sitä, että kaikki varaosaliikkeet tyrkyttävät sitä ainoaa 855 mm:n pituista akselia joka ei sovi. 835 mm on myös käytössä. Ratkaisin ongelman ostamalla käytetyn 309:n 855 mm:n akselin ja purin sen sisemmän puolikkaan käyttöön ja sainpa kaipaamani pituuden 835 mm. Akselit eroavat ulomman osan kohdalta, muutoin sama vaihteisto käyttää samaa sisäosaa...

Eli sekä lyhyemmässä että pidemmässä napamutteri oli samaa kokoa (20 vai 24?) ja uria oli saman verran (21 vai 25)?

Kyllä, identtiset muuten paitsi pituudeltaan... Uria on 21 ja akselin kierre 20 mm.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #5 : 14.09.2009, 23:01:40 »
Kummallista tosiaan. Yritin etsiä esim. Autoluettelo-palvelusta eri vetoakselivaihtoehtoja 309:lle ja lähes kaikissa tapauksissa on tarjolla vain se pituus 850 mm. Myös 845 mm taisi olla jonkun harvinaisemman koneen tapauksessa, mutta sitä lyhyempiä ei lainkaan. Ei tuo 835 mm:n akseli varmaan mistään muustakaan autosta ole peräisin (esim. 205), jos joku aiempi omistajista olisi sen vaihtanut...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #6 : 24.04.2010, 13:40:45 »
Auto: 1989 309 XL Look 1,6 (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 223 000 km).

Ostin Peugeotilta alkuperäiset kunnostetut vetoakselit, mutta valitettavasti niissä käytetään erilaisia niveliä kuin aiemmissa (yleistä). Vasemmanpuoleisessa vetoakselissa 3273 55 sisempi nivel on ulkohalkaisijaltaan vain 70,5 mm, vaikka muuten onkin ulkoisesti samanlainen kuin aiemman tehtaalla asennetun vetoakselin nivel, joka on halkaisijaltaan 76,5 mm. No, ei kai tuolla nivelen koolla ole periaatteessa väliä, mutta epäselvää on, että kuuluuko vetoakselin lukkiutua edes löysästi sisempään niveleen? Vanhassa nivelessä on musta muovikehikko, joka muistaakseni pitää akselin hyvin nivelessä kiinni (irtoaa toki sopivasti vetämällä). Vanhoja kuvia, joista asia selviää:

http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_309/Left-hand_Driveshaft&id=images&lang=2
http://peugeot505.info/index.php?spgmGal=Peugeot_309/Left-hand_Driveshaft&spgmPic=21&id=images&lang=2#pic

Halkaisijaltaan pienemmästä vetonivelestä tuo musta muoviosa ilmeisesti puuttuu (en ole viitsinyt avata suojakumin sidettä, jotta voin tarvittaessa palauttaa osan) ja sen vuoksi akselin saa vedettyä nivelestä irti ilman minkäänlaista vastusta. Ainoastaan suojakumi pitää akselin päässä olevan kolme laakeria sisältävän "ristikon" nivelen sisällä. Onko tällä merkitystä eli pysyykö akseli nivelen sisällä kaikissa ajotilanteissakin, koska vetoakselin pituus pysyy koko ajan riittävän lyhyenä, jottei akseli pääse poistumaan nivelen sisältä? Luullakseni asia on näin, mutta olisi mukava saada varmistus asiaan ennen kuin irrotan vanhan akselin ja asennan uuden. Ei sen vanhemman nivelen muovikehikkokaan kuitenkaan taida lukita akselia nivelen sisälle niin pitävästi, etteikö se sieltä irtoaisi, jos vetoakseli pääsisi "venymään" riittävästi tietyssä asennossa ollessaan.
« Viimeksi muokattu: 04.04.2011, 02:09:05, kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 615
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #7 : 24.04.2010, 19:26:22 »
Yhdessäkään 405:teni vetoakselin sisänivelessä en ole moista mustaa muoviosaa tavannut. Ei ole tullut edes alkuperäisen suojakumisarjan mukana. Kaikki neljä sisäniveltä ovat siis pysyneet ongelmitta paikallaan käytön aikana. En tuolle muoviosalle keksi muuta hyötyä kuin asennusvaiheen helpottamisen, eli nivel ei pääse vahingossa purkautumaan.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #8 : 24.04.2010, 21:49:03 »
Selvä, eipä tuossa tehdaskunnostetussa sitten liene mitään vikaa. Katselinkin vähän jo auton alla tilannetta ja ei se vetoakseli sieltä nivelestä ulos pääse missään tilanteessa...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #9 : 25.04.2010, 16:10:12 »
Olisiko jollain tietoa eri 309-mallien vetoakselien pituuksista? Jos Peugeotilta tällainen tieto on joskus julkistettu (varaosaluettelossa ei kerrota mittoja). Akseleita kunnostavien yritysten tuoteluetteloissa on kyllä kerrottu pituuksia, mutta tiedot ovat usein ristiriitaisia (eikä tilannetta helpota se, että samalla alkup. osanumerolla voi löytyä vaikka kaksi eripituista akselia samalta valmistajalta). Akselille voi löytyä esim. pituudet 853, 851, 850, 845, 843 ja 835 mm. Melkoisia eroja.

Jos akseleissa tosiaan on pituuseroja, minkä verran eroa sallitaan (tai riippuu varmaan siitä, mistä kohdista ero muodostuu)?

Pitää yrittää mitata nämä auton alkuperäiset ja Peugeotilta ostetut tehdaskunnostetut mahdollisimman tarkasti (sisempi nivel kasaan painettuna).
« Viimeksi muokattu: 25.04.2010, 16:36:29, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #10 : 26.04.2010, 01:01:13 »
Tässä tapauksessa pituudet olivat seuraavat:

Vanha vasen vetoakseli: vapaa pituus 611 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 580 mm.
Uusi tehdaskunnostettu vasen vetoakseli 3273 55: vapaa pituus 616 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 580 mm.

Vanha oikea vetoakseli: vapaa pituus 859 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 854 mm.
Uusi tehdaskunnostettu oikea vetoakseli 3273 58: vapaa pituus 873 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 854 mm.

Mittausjärjestelyt olivat kohtuullisen tarkat (mm. vetoakselit tuettu suoriksi mittauksen ajaksi), vaikkeivät olosuhteet mitään virallista mittauspenkkiä vastaakaan. Vapaata pituutta ei kannata turhan paljon miettiä, koska käytännössä siihen vaikuttavat vasemmalla puolella esim. sisemmän vetonivelen jousi ja suojakumi ja oikealla puolella lähinnä suojakumi, koska jousta ei siinä ole. Oikeanpuoleiset pidemmät vetoakselit sai helposti puristettua kasaan sisemmän nivelen jousen puuttuessa, mutta uusi vasemmanpuoleinen vaati huomattavan paljon voimaa, kun taas vanha oli selvästi löysempi.

Näiden tulosten perusteella uskaltaa uudet vetoakselit asentaa autoon ainakin pituutensa puolesta. Otan vielä myöhemmin ne muut vetoakselien mitat, joiden mittaaminen onnistuu ilman uusien vetoakseleiden purkamista.
« Viimeksi muokattu: 26.04.2010, 01:04:17, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #11 : 27.04.2010, 17:16:32 »
Kirjava on valikoima ja minkä ihmeen takia muuttelevat?

Peugeot on tosiaan käyttänyt samankin automallin vetoakseleissa useita erilaisia niveliä. Poikkeavat toisistaan niin toteutukseltaan, valmistajaltaan kuin mitoiltaankin. Samalla varaosanumerolla voi Peugeotiltakin saada ihan erilaiset vetoakselit, jotka kuitenkin ovat yhteensopivia. Tuurista kiinni, millaiset saa...

Itse olisin mielelläni ottanut vastaavat suuremmilla nivelillä varustetut kuin alkuperäisetkin, mutta nyt sitten tuli jonkinlaisia "sekasikiöitä", jonka vuoksi kaikki neljä suojakumia ovat erilaisia. :-( Noihin on muutenkin hankalaa ostaa suojakumeja, kun tarjolla on useita vaihtoehtoja ja tunnistetiedot ovat vähintäänkin epämääräiset. Olisi suotavaa, että kummassakin vetoakselissa olisi samanlaiset suojakumit, mutta ei...

Otan ennen uusien vetoakseleiden asennusta niistä kaikki mahdolliset mitat ja tunnistetiedot talteen, niin voi jo valmiiksi yrittää selvittää, millaisia suojakumeja pitää joskus tulevaisuudessa ostaa.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2010, 00:03:13, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

j205gti

  • Vieras
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #12 : 27.04.2010, 18:21:43 »
Vetoakselin suojakumien kanssa ei tarvi huolehtia: jokunen viikko sitten 205 1.4 / 309 1.6 molemmat -89 pistettiin ne "ylivedettävät" suojakumit vetonivelen päälle ja hyvin istu kumpaankin ja ranskalaiset kehitti tuon suojakumin 90-luvulla? ja suojasivat että ei joka paikasta saanut niitä silloin mutta nyt saa: joku parsii jos muistan väärin nuo em mainitut

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 687
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #13 : 05.05.2010, 00:01:25 »
Mistäs noita saa?

Autotarvikeliikkeistä. :-)

Itse tulen jatkossakin käyttämään mallikohtaisia suojakumeja niin kauan kuin niitä vielä on saatavilla. Sen jälkeen voi valita esim. Löbron tuoteluettelosta sopivan yleismallisen suojakumin (osa valmistajista ilmoittaa, mihin automalleihin tietty yleismallinen sopii).
« Viimeksi muokattu: 03.08.2010, 00:01:14, kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

309_XR

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 152
  • 'Come on, get that McLaren out of the way!'
Vs: 309 - Vetoakselit
« Vastaus #14 : 16.12.2017, 11:53:55 »
Tässä tapauksessa pituudet olivat seuraavat:

Vanha vasen vetoakseli: vapaa pituus 611 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 580 mm.
Uusi tehdaskunnostettu vasen vetoakseli 3273 55: vapaa pituus 616 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 580 mm.

Vanha oikea vetoakseli: vapaa pituus 859 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 854 mm.
Uusi tehdaskunnostettu oikea vetoakseli 3273 58: vapaa pituus 873 mm ja pituus sisempi nivel kasaan painettuna 854 mm.

Mittausjärjestelyt olivat kohtuullisen tarkat (mm. vetoakselit tuettu suoriksi mittauksen ajaksi), vaikkeivät olosuhteet mitään virallista mittauspenkkiä vastaakaan. Vapaata pituutta ei kannata turhan paljon miettiä, koska käytännössä siihen vaikuttavat vasemmalla puolella esim. sisemmän vetonivelen jousi ja suojakumi ja oikealla puolella lähinnä suojakumi, koska jousta ei siinä ole. Oikeanpuoleiset pidemmät vetoakselit sai helposti puristettua kasaan sisemmän nivelen jousen puuttuessa, mutta uusi vasemmanpuoleinen vaati huomattavan paljon voimaa, kun taas vanha oli selvästi löysempi.

Näiden tulosten perusteella uskaltaa uudet vetoakselit asentaa autoon ainakin pituutensa puolesta. Otan vielä myöhemmin ne muut vetoakselien mitat, joiden mittaaminen onnistuu ilman uusien vetoakseleiden purkamista.

Auto: 1988 309 1,6 XR (XU52C, 10CB22/2470).

Otetaan vanha ketju taas käyttöön. 309 kaipaa akseliremppaa. Tiivisteet jo löysin laatikon kylkeen mutta tää vetoakseliviidakko on hieman sekava. Olen tässä yrittänyt selvitelä oikeita akseleita autoon, mutta hieman ristiriitaista tietoa löytyy.

Ilmeisesti hammasluku on oltava laatikon päässä 24 ja pyörän puolella 25, napamutterin kierre M24, ja akselien mitat nuo mitkä ToniL mainitsee? Kyllä on tehty hankalaksi tämä vetareiden löytäminen ???

Yhdenlaiset vetarit sain jo liikkeestä mutta ne nyt ilmeisesti on väärät kun niissä pyörän puolella vaan 22 hammasta. Vähän outoa, kun kyseessä Peugeot-erikoisliike ja kun siellä kävin niin tuntui etteivät he tienneet akseleista sen enempää kuin minäkään... Hommaa tietty hankaloittaa se, kun auto on toisella paikkakunnalla, niin ei voi ottaa vanhoja vetareita mukaan kaupoille.
Peugeot 309 (10C) XR 1.6 -88 | Citroën C4 (LA) VTR 2.0 -07 | Renault Laguna (B56) RXE 1.6 -99