Kirjoittaja Aihe: 206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)  (Luettu 10948 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

h4nkki

  • Vieras
206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« : 11.01.2009, 13:01:07 »
Katsoin tosta 306:sen vm 1993-1999 korjausoppaasta niin siinä sanottiin että TU-koneissa välykset säädetään ruuvilla eli pitäisi olla helppo säätää. Kirjassa lukee venttiilivälyksistä näin (koneet TU1, TU3 ja TU5):

Venttiilinvälykset (kylmä moottori):

Imu:  0,20 mm
Pako: 0,40 mm

Mulla 306, 1.4 TU3 koneella ja lämpimällä moottorilla kuuluu nakutusta joka on aika voimakasta. Onnistuuko tuo venttiilien säätö ihan kotikonstein ja missä se säätöruuvi sijaitsee? Venttiilikopan tiiviste näyttää tihkuttavan öljyä. Ostinkin uuden tiivisten eilen, sekin lienee ihan helposti vaihdettava? Muuten auto toimii hienosti, mittarissa 194 tkm.

Venttiilikoppa auki, samalla voit vaihdella sen tiivisteen. Vanhassa TU:ssa ainakin oli kopan alla sellainen irtolevy, senkun vielä nostat pois, niin näkyy nostajat. Yksi kerrallaan rupeat säätämään vain, ja tuo ohjearvo imu: 0,2mm ja pako 0,4mm ei ainakaan omassani riittänyt, vaan piti kiristää enempi, elikäs laitoin arvoihin 0,10 ja 0,25. Sitten hävisi turhat nakuttelu (autolla oli silloin ajettu 178 000 km, liikaakaan ei kuitenkaan passaa pienentää, koska silloin venttiilit kantavat lämpiminä). Välys mitataan venttiilin kannan ja nostajan välistä, nokan ollessa siltä nostajalta täysin irti. Niihin säätöihin tarvittavat työkalut ovat talttapää meisseli ja 13 mm lenkkiavain.

antsu

  • Vieras
206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« Vastaus #1 : 11.01.2009, 14:45:55 »
Tuohon venttiilien säätöön on olemassa työjärjestys, miten se oikeaoppisesti tapahtuu.

Eikös näissä koneissa, joissa nokka-akseli on näkyvillä kannessa, ole aivan sama missä järjestyksessä venttiilit säätää. Työntötankokoneissa oli se työtä helpottava tyyli jossa yhden sylinterin venttiilien ollessa auki säädettiin joku toinen. Tämä siksi, että venttiilien auki olo on selkeämmin havaittavissa kuin toisin päin. Vai mitä tarkoitat?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« Vastaus #2 : 11.01.2009, 14:51:52 »
Säätö tapahtuu muistaakseni näin: 1. pako täysin auki: säädä 3.imu ja 4.pako
                                               3. pako täysin auki: säädä 4.imu ja 2.pako
                                               4. pako täysin auki: säädä 2.imu ja 1.pako
                                               2. pako täysin auki: säädä 1.imu ja 3.pako

Joku, jolla muuta tietoa säädöstä, voisi selvittää oikeellisuuden, mutta näin säädin TU3 yläpuolisella nokka-akselilla olevan moottorin, eivätkä venttiilit naputtaneet.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Benkku

  • Vieras
206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« Vastaus #3 : 11.01.2009, 23:54:57 »
Eikös näissä koneissa, joissa nokka-akseli on näkyvillä kannessa, ole aivan sama missä järjestyksessä venttiilit säätää.

Kyllä on. Nokka-akseli(t) profiileineen kun näissä näkyvissä, niin riittää kun katsoo että, 'mitattava/säädettävä nokka sojottaa ylöspäin' eikä painimeen taikka nostimeen.

Nuo 'saksausohjeet' lienevät 'perintöä' ajalta, jolloin nokka-akseli sijaitsi lohkossa ja kannessa pelkästään työntötangot keinuvipuineen. Näistä kun ei heti näe, onko kyseisen venttiilin nokka nostolla vaiko ei.

ottohellberg

  • Vieras
Vs: 206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« Vastaus #4 : 23.01.2010, 15:44:45 »
Säädetäänkö välykset koneen ollessa kylmä? Säädin pösö 106 1,4, -94 kuumana arvoihin 0.20 ja 0.30 (jotka automaan asentaja kertoi minulle) ja nakutus hävisi lähes kokonaan. Nyttemin kun oli paja käytössä pidempään pystyi antaa koneen jäähtyä, mutta jäähtyneenä oli tiukat 0.20 ja 0.30 liuskoille. Eikö välysten pitäisi suurentua koneen jäähtyessä?

Säädin kylmällä koneella kyseisiin arvoihin ja taasen nakuttaa. Mitä Raati suosittelee?
« Viimeksi muokattu: 23.01.2010, 15:55:23 kirjoittanut ottohellberg »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« Vastaus #5 : 23.01.2010, 15:51:53 »
Välykset säädetään aina kylmänä (jollei toisin ole mainittu). Kannattaa säätää valmistajan antamiin ohjearvoihin, jottei tule ongelmia (liian tiukkojen välysten vuoksi).
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Venttiilivälysten säätö (TU3)
« Vastaus #6 : 25.01.2010, 09:33:27 »
tarvittavat työkalut ovat talttapää meisseli ja 13 mm lenkkiavain.

Uudemmissa TU-koneissa saatetaan tarvita talttapäämeisselin sijasta pientä hylsyä/kiintoavainta (4mm). Kuva

Tällä foorumillakin on mainittu 0.25/0.15, näitä arvoja olen itse käyttänyt.