Kirjoittaja Aihe: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä  (Luettu 28932 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
LÄHDE: http://www.iltasanomat.fi/autot/1711160


Lainaus
Dieselhybridi tuo perusautoon kaksisataa hevosvoimaa, nelivedon ja neljä litran kulutuksen
Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
17.07.2009 06:27   

 Peugeot on esittänyt tavoitteekseen olla Euroopan johtavia vähäpäästöisten autojen valmistajia. Samaa on kuultu muualtakin, mutta nyt ranskalaisilla on uusi ase pyrkimyksensä saavuttamiseksi. Sitä katsomaan Peugeot päästi vain muutaman median edustajan, IS mukaan lukien.

Kyseessä on Peugeot 3008:n dieselhybridiversio, jonka tuotantomalli esitellään noin vuoden päästä. Odotus on tuskastuttavan pitkä, sillä koeajamamme prototyyppi vaikutti jo aivan tuotantovalmiilta. Se hiipi äänettömästi matkaan ja nopeuden kasvaessa dieselmoottori liittyi saumattomasti mukaan kiihdyttämään vauhtia. Ripeissä kiihdytyksissä apuna ovat molemmat moottorit, jolloin varsinkin sähkömoottorin muhkea 200 Nm vääntö on käyttökelpoinen.

Pikaisen tutustumisen perusteella ei tulevasta dieselhybridistä voi antaa kovin syvällistä lausuntoa. Ehkä parhaiten autoa kuvaa se, että kasvanutta painoa tai kaksimoottorisuutta ei ajossa juurikaan havainnut.

Peugeot pitää dieselhybridiä erinomaisena tulevaisuuden ajokkina, ja pitää kilpailijoiden päätymistä hybrideissään bensiinimoottoriin virheenä. Juhlapuheissa unohtui se seikka, että niin Toyotan kuin Hondan päämarkkinat ovat Japanissa ja Yhdysvalloissa, joissa dieselmoottoria ei suosita.

Peugeotin idea on kuitenkin erinomainen. Maantiellä, missä ajetaan suurimmaksi osaksi tasanopeudella, liikutaan erittäin taloudellisen dieselmoottorin voimalla. Kaupungissa edetään enimmäkseen sähkömoottorin turvin ja risteyksissä sammutetaan moottorit kokonaan.

Voimaa on runsaasti eli yhteensä täydet 200 hevosvoimaa ja vääntöä huimat 500 Nm. Niiden avulla suorituskyky on vähintään riittävä. Kulutus on kuitenkin mainiolla neljän litran tasolla. Mutta tästäkin pyritään alaspäin. Tehtaanedustajat vihjailivat, että tuotantomallin CO2-päästö halutaan alle sadan gramman.

Peugeotin dieselhybridirakenne on hyvin yksinkertainen, ja helposti liitettävissä erilaisiin perusrakenteisiin. Odotettavissa on siis muitakin dieselhybrideitä. Myös konsernin sisarmerkki Citroën ottaa teknologiat käyttöönsä.



Mikä: Dieselhybridi crossover -korilla.
Mitat: Pituus 4,36 m, leveys 1,84 m, korkeus 1,64 m, akseliväli 2,61 m
Moottori: kaksilitrainen turboahdettu dieselmoottori ja sähkömoottori; teho 200 hv, vääntö 300 + 200 Nm, 6-portainen automatisoitu käsivaihteisto, neliveto.
Kiihtyvyys: 8,8 s
Huippunopeus: 209 km/h
Kulutus: 4,1 l/100 km
CO2-päästöt: 109 g/km.
Hinta: Avoin.
Milloin: Keväällä 2011
Peugeot 3008 hybrid

mstone

  • Vieras
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #1 : 19.07.2009, 00:06:17 »
Jaa, missä se uskomaton suorituskyky on?

Liittyisikö se tuohon vaatimattomaan 500 Nm vääntöön?

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #2 : 19.07.2009, 00:25:40 »
Liittyisikö se tuohon vaatimattomaan 500 Nm vääntöön?

Varmaan toimittajan päivä-unissa liittyy, mutta että uskomatonta suorituskykyä. heh...

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #3 : 19.07.2009, 00:31:27 »
300 Nm + 200 Nm ei ole 500 Nm, minkä kyllä suorituskyvystä kertovat numerotkin näyttävät. Sama pätee tehoon, että ei niiden moottorien tehoa voki laskea yhteen, kun eivät edes vaikuta samoihin pyöriin. Sähkömoottorilla toimii takaveto ja dieselillä etuveto.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #4 : 19.07.2009, 00:46:13 »
Jaa, missä se uskomaton suorituskyky on?

Ehkä perheautoksi kohtuullinen suorituskyky, muttei millään tavalla uskomaton. ;-D Hinnan arvelen asettuvan selvästi perinteisiä vaihtoehtoja korkeammaksi, koska tuotantokustannukset tuskin ovat kovin alhaiset (uutta tekniikkaa, jonka suunnittelukin on varmasti maksanut selvästi enemmän kuin tavallisen uuden moottoriversion) ja toisaalta hybrideistä voidaan hyvin pyytää aluksi pientä lisähintaa, kun osa ihmisistä ostaa sellaisen jo imagon vuoksi (jonka muodostumiseen on osaltaan vaikuttanut nykyinen "ympäristötietoisuuden" trendikkyys ja toisaalta markkinointi, jossa hybridiautoista on automaattisesti tehty varsinaisia ympäristön pelastajia - useimmiten virheellisesti).

No, tällaiset ensiaskeleet ovat toki välttämättömiä, jotta tekniikka jonain päivänä kehittyy ja halpenee sopivasti, jolloin siitä tulee tavanomainen osa polttomoottoriautoa... Positiivista Peugeotin hybridissä on järjestelmän hyödyntäminen nostamaan auton suorituskykyä edes hiukan nykyistä, kenties joihinkin valmistajiin nähden alhaista tasoa korkeammalle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #5 : 19.07.2009, 10:51:52 »
Positiivista Peugeotin hybridissä on järjestelmän hyödyntäminen nostamaan auton suorituskykyä edes hiukan nykyistä, kenties joihinkin valmistajiin nähden alhaista tasoa korkeammalle.

Sähkömoottorin asentaminen taka-akselille on se ainoa oikea, järkevä, universaali ja edullinen tapa muuttaa etuvetoinen polttomoottoriauto hybridiksi. Tällöin säästytään monimutkaisilta vetojärjestelmiltä kun molemmilla voimalähteillä on kokonaan omat voima-akselinsa. Myös konehuoneeseen tulee kummasti lisätilaa kun kaikkea ei tartte yrittää sinne tunkea - eikä pidä unohtaa systeemin joustavuutta tuollaisen hybridiyksen seurauksena kun auto voi näin olla tilanteen mukaan etu-, taka- tai tarvittaessa jopa 4-vetoinen 8)

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #6 : 21.08.2009, 08:07:14 »
Ehkä perheautoksi kohtuullinen suorituskyky, muttei millään tavalla uskomaton. ;-D Hinnan arvelen asettuvan selvästi perinteisiä vaihtoehtoja korkeammaksi, koska tuotantokustannukset tuskin ovat kovin alhaiset (uutta tekniikkaa, jonka suunnittelukin on varmasti maksanut selvästi enemmän kuin tavallisen uuden moottoriversion) ja toisaalta hybrideistä voidaan hyvin pyytää aluksi pientä lisähintaa, kun osa ihmisistä ostaa sellaisen jo imagon vuoksi (jonka muodostumiseen on osaltaan vaikuttanut nykyinen "ympäristötietoisuuden" trendikkyys ja toisaalta markkinointi, jossa hybridiautoista on automaattisesti tehty varsinaisia ympäristön pelastajia - useimmiten virheellisesti).

No, tällaiset ensiaskeleet ovat toki välttämättömiä, jotta tekniikka jonain päivänä kehittyy ja halpenee sopivasti, jolloin siitä tulee tavanomainen osa polttomoottoriautoa... Positiivista Peugeotin hybridissä on järjestelmän hyödyntäminen nostamaan auton suorituskykyä edes hiukan nykyistä, kenties joihinkin valmistajiin nähden alhaista tasoa korkeammalle.

Perheautoksi jopa kohtuullista parempi suorituskyky, jos sataseen pääsee alle 9 sekunnin - eikä luku nelivedon ansiosta ole talvellakaan paljon yli. Hinnanmuodostus menee periaatteessa juuri niin kuin kirjoitit, mutta näiden noin satagrammaisten myynti on valmistajalle erittäin tärkeää paitsi imagosyistä, myös malliston keskimääräisen kulutuksen/päästöjen alentamiseksi.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #7 : 21.08.2009, 08:21:07 »
Uudessa Moottori lehdessä 3008 hybrid esittely. Hinnat eivät juuri eroa diesel mallien hinnoista.
Peugeot 3008 hybrid

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #8 : 21.08.2009, 17:25:12 »
Kumma kun eivät laittaneet aurinkopaneelia 3008:n katolle. Sillä saisi tarvittaessa ladatuksi akkuja aurinkoisella kelillä. Uudessa Prius mallissa sellainen löytyy.



Aivan varsinkin kun sellainen oli jo vuonna 1986 Peugeot Proximassa, kyseisen panelin oli tarkoitus tuotaa sähköä auton sisäpuhaltimelle, tai jotain.

http://www.peugeot.com/en/design/concept-cars/the-1980%27s/proxima.aspx
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

KariM

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 126
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #9 : 11.10.2009, 13:16:36 »
Aivan varsinkin kun sellainen oli jo vuonna 1986 Peugeot Proximassa

Saab EV-1, 1985
Berlingo 1.6 e-hdi 2015

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #10 : 11.10.2009, 17:02:31 »
Onkos aurinkokennoissa päästy jo positiiviseen energia taseeseen? Ainakin vielä jokunen vuosi sitten aurinkokennon valmistaminen kulutti enemmän energiaa kuin kenno ikinä elinaikanaan tuotti. Eli mitään järkeä niissä ei silloin ollut energian säästöä jos ajattelee.

jmn

  • Vieras
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #11 : 24.08.2010, 22:54:04 »
Näyttää siltä, että maailman ensimmäinen diesel hybridi Peugeot 3008 Hybrid4 herättää juuri tällä hetkellä mielenkiintoa, sillä useissa autolehdissä on siitä juttuja ja esittelyitä maailmalla. Myös saksalaisessa arvostetussa Auto Motor und Sportissa, joka enimmäkseen huomioi saksalaisia merkkejä. 3008 Hybrid4:n kulutus on artikkelien mukaan nyt 3,8 l/100 km ja päästöt 99 g/km. Valmistus alkaa tulevana keväänä Mulhousen ja Sochauxin tehtailla Ranskassa. Sama hybridisysteemi tulee myöhemmin 508:aan RCZ:aan. Auto on esillä Pariisin autonäyttelyssä.
http://www.auto-motor-und-sport.de/eco/peugeot-3008-hybrid4-crossover-mit-diesel-hybrid-in-paris-2478424.html
http://www.automotorsport.se/news/21307/peugeots-dieselhybrid-drar-038-l/mil/
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/100824-peugeot-3008hybrid/index.xml

ilpo

  • Vieras
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #12 : 22.10.2010, 10:15:33 »
Nyt näyttää että 110 HDi olis muuttunut 112 HDi malliksi. Mitähän eroja moottorista löytyy?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #13 : 22.10.2010, 10:50:53 »
Nyt näyttää että 110 HDi olis muuttunut 112 HDi malliksi.

Joku väitti ensin että kyseessä on pieni päivitys mutta ko. moottori on laitettu ihan uusiksi. Venttiilien määrä on pudonnut 2/sylinteri, ahdin vaihtui ymv. Suurin ero on se että moottori on Euro 5. Ei kannata vielä kamalasti lukea Maahantuojan sivujen teknisiä tietoja, ne kun ei pidä kovinkaan hyvin kutiansa.


PRESS RELEASE

The Peugeot 308 CC will be the first model in the Peugeot range to benefit from a new 1.6 litre 112 bhp diesel engine. This new engine is the result of Peugeot's continual development and optimisation of its diesel HDi FAP technology, widely acclaimed for its performance and efficiency.

This new 1.6 litre HDi FAP diesel engine has been designed to meet the requirements of the new Euro 5 emission standards. It also benefits from a number of improvements over the current 110 bhp unit with improved performance in terms of flexibility and responsiveness, as well as noise reduction, while at the same time reducing fuel consumption and CO2 emissions.

Thanks to its new hi-tech design, this new four cylinder engine with a capacity of 1,560 cm3, and eight valves, has a maximum torque output of 270 Nm at 1,750 rpm, an increase of 12.5% over the current engine, and during overboost, 285 compared to 260 Nm. It also has a very wide operating range with high levels of torque available at all times, ensuring good driveability and reduced fuel consumption on a day to day basis (since the user can drive more often at lower engine speeds): 135 Nm from 1000 rpm, 242 at 1500 rpm, 270 from 1750 to 2000 and 224 Nm at 3500 rpm. Its maximum power output is 112 bhp at 3600 rpm.

New-generation technology

A number of technical developments derived from the extensive know-how of Peugeot's engineers in terms of HDi FAP diesel engines, have made it possible to achieve these improvements. Between this new 1.6 litre HDi and its predecessor, more than 50 % of the parts have been entirely redesigned.

For example, like the new V6 3.0 litre HDi and 2.0 litre HDi diesel engines that were launched this year, Extreme Combustion Chamber System (ECCS) technology is much to the fore.

This state-of-the-art combustion chamber design offers:

a lower compression ratio (16.0 compared to 17.5 previously) for enhanced performance and reduced emissions (including NOx).
an increase in the diameter of the combustion chamber (+10%), helping to reduce the quantity of unburnt fuel as a result of less contact with the chamber "walls".
a reduction of the SWIRL (air movement in the combustion chamber) of nearly 10%, thereby reducing heat loss against the walls.
This technology is combined with a new common rail injection system (Continental Automotive System) where the injection pressure is increased to 1,650 bars (compared to1600 previously) as well as new piezo-electric injectors with seven apertures (instead of solenoid injectors with six apertures as fitted to the previous 1.6 litre HDi diesel engine).

The engine management software has also been entirely redesigned to give this unit more comprehensive injection mapping (up to 5 injections per cycle), improved efficiency and better diagnostics for after-sales service. This helps to improve the homogeneity of the air/diesel fuel mixture for maximum performance, reduced fuel consumption, a reduction of emissions at source and quieter combustion.

The engine also uses a Honeywell Turbo Technology variable-geometry turbocharger optimised in terms of its size. Being smaller, it has a lower inertia, reducing response times to a minimum. An improved exhaust gas recirculation system (EGR valve) and the reduction of internal friction losses allows maximum enhancement of engine efficiency while minimising potential energy losses. Like its predecessor, this 1.6 litre HDi comes as standard with a diesel particulate emission filter (FAP) with a service life of 112,000 miles.

This new engine will be available in the 308 CC in both Sport and SE trim levels.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä
« Vastaus #14 : 22.10.2010, 11:59:56 »
PRESS RELEASE

Sama suomeksi...

Tutkiessamme aiempien moottorien mittausdatoja - havaitsimme, että jos pienennämme sisäisiä kitkoja (esim. vähentämällä venttiileitä), voimme alentaa puristussuhdetta sopivasti, jotta typenoksidien päästö pienenisi. Muistimme myös, että iskun pidennys ja männänhalkaisijan pienentäminen alensikin termistä hyötysuhdetta, lämpöhäviöiden kasvettua. 'Korjasimme' siis hieman tätäkin. Tavoittelimme myös poltto-aineen suihkutuksen pienempää partikkelikokoa, suurentamalla suihkutuspainetta ja pienentämällä suuttimen purkausaukkoja - tarkempaa annostelua siis. Niin ja juu - pienensimme hieman sitä pilleriäkin, näin saimme vääntömomenttia hieman matalilla pyörintänopeuksilla kasvatettua.

summasummarum...

Moottorin valmistuskustannus aleni, pienemmät kitkat - ynnä tarkempi poltto-aineen annostelu pienentävät ominaiskulutusta.