Kirjoittaja Aihe: 407 - Äänentoiston edullista parantelua  (Luettu 59015 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 545
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #30 : 15.12.2009, 13:49:41 »
Olen edelleen omaa mieltäni eli ei tule mieleenkään poistaa yhtään kaiutinta tästä. Toki mitä kerroit etäisyyksistä pitää paikkaansa. Auton mukana tuli cd, minkä mukaan hyvin pitkälti äänet ja balanssit säädin(eli balanssit keskelle ja etu taka pää keskelle). Tässähän aktiivisubbari ja vahvistin on   tavarasäiliössä ja kun äänet tuntui hyvältä edessä, kokeilin istua takapenkillä. Tuntui, että sattuu korviin, vaikka volyymit maltilliset. Ei noita näyttelyautojakaan ole kyllä varustettu vain etupään kajareilla. Tarkoitan noita, joissa muutaman kymmenen tuhannen euron poppivehkeet.  ::)

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 081
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #31 : 15.12.2009, 14:44:27 »
No näyttelyautot ovat ihan eri asia joita ei malliksi kannata ottaa. Eihän siellä haeta HiFi-ääntä vaan kovaa meteliä ja blimblimiä.

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #32 : 15.12.2009, 14:51:14 »
No näyttelyautot ovat ihan eri asia joita ei malliksi kannata ottaa. Eihän siellä haeta HiFi-ääntä vaan kovaa meteliä ja blimblimiä.

Näinpä.

Fakta nyt on se että mitä useampi kaiutin sen kakofonisempi ääni, mutta antaa monsterin kuunnella tyytyväisenä omaa sekametelisoppaansa  ;D

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 545
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #33 : 15.12.2009, 14:57:11 »
Juu, minä kuuntelen tätä soppaa. Mielellään kuuntelisin todella hyvälaatuisia hifijärjestelmiä kahdella kaiuttimella toteutettuna missä tahansa automerkissä toteutettuna. Ei ole kävellyt vastaan sitten 1980 luvun saab 900:n.

tth

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #34 : 15.12.2009, 18:05:45 »
Juu, minä kuuntelen tätä soppaa. Mielellään kuuntelisin todella hyvälaatuisia hifijärjestelmiä kahdella kaiuttimella toteutettuna missä tahansa automerkissä toteutettuna. Ei ole kävellyt vastaan sitten 1980 luvun saab 900:n.

??? Ei kyllä ainakaan vuosimallin 1989 Saab 900i:n alkuperäisillä kaiuttimilla päästä puhumaan äänestä ja laadukkuudesta samassa lauseessa.

tth

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #35 : 15.12.2009, 18:10:24 »
Läpätysten ja resonoinnin puuttuminen tarkoittaa, että vehkeessä on käytetty hyvänlaatuisia kaiutinelementtejä normaalien 5 euron pahvikartioiden sijasta.

Ja moisessa integroidussa systeemissä on todennäköisesti myös jo vahvistimella suodatettu pois alataajuudet joita ei edes yritetä toistaa, helpottaa elementin kontrollointia, vähentää tehontarvetta ja häiriöääniä.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 545
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #36 : 15.12.2009, 18:27:08 »
??? Ei kyllä ainakaan vuosimallin 1989 Saab 900i:n alkuperäisillä kaiuttimilla päästä puhumaan äänestä ja laadukkuudesta samassa lauseessa.

Ei todellakaan. Missään autossa en sen jälkeen ole edes törmännyt 2 kaiuttimen systeemeihin. :D

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #37 : 15.12.2009, 18:32:01 »
Ei todellakaan. Missään autossa en sen jälkeen ole edes törmännyt 2 kaiuttimen systeemeihin. :D

106:ssa nyt ainakin on, mutta miten tämäkään liittyy millään muotoa mihinkään?


monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 545
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #38 : 15.12.2009, 19:20:44 »
106 stereot ovat varmasti malliesimerkki hyvästä hifi laitteistosta. Miksihän todellisissa premium luokan vehkeissä ei käytetä 2 kaiuttimen huippukaiuttimia, jos muutoin tulee kakofonia. Esimerkkinä vaikka audi A8 13 400 euroa maksava B&O systeemi.  Premium autojen hifilaitteisto testissä tätäkin parempi oli lexuksen laitteisto. Ja bemarikin pärjäsi hyvin ja tässä sen kaiuttimista esimerkki.
The multi-directional speaker system distributes different frequency bands to different speakers, resulting in crisply differentiated and accurate bass, mid-range and treble tones, and a three-dimensional, transparent sound reproduction, with compelling basses and brilliant trebles.
Wherever you're sitting, you'll enjoy realistic, balanced stereo, thanks to the precise alignment of the speakers. The equalizer lets you refine the sound output to suit your personal taste. The HiFi Professional System integrates seamlessly with the BMW Radio devices and meets all regulatory requirements for electromagnetic shielding.



tth

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #39 : 15.12.2009, 19:39:31 »
106:ssa nyt ainakin on, mutta miten tämäkään liittyy millään muotoa mihinkään?

Myös 306:ssa, mutta miten elementtien määrä nyt yhtäkkiä alkoi korreloida laadun kanssa? Ja kun mainosteksteissä puhutaan, että autossa on esim. 6 kaiuttimen systeemi, niin se tarkoittaa yleensä että edessä on ns. erillissarja (ovessa basso/keskiääni ja diskantti pilarissa tai kojetaulun kulmassa) ja takana yhdet "kokoäänialueen" elementit. Näin esim. minun 406:ssa vakiona. Kotona taas perusstereoissa on kahdet kaiuttimet, mutta kaiutinelementtejä yhteensä voi olla mitä tahansa vaikka kahden ja kahdeksan väliltä, tosin laajakaistakaiuttimien harrastus on aika harvojen puuhaa  ;D

plagu

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #40 : 15.12.2009, 22:40:09 »
Munki järjestelmässä on yksittäin laskettuna 5 kaiutinta, 4 niistä sijaitsee kuuntelupisteen etupuolella, yksi takana (ihminen kun ei hahmota äänen tulosuuntaa matalilla taajuuksilla).
Se että joku systeemi X maksaa miljoonan ei korreloi mitenkään laadun kanssa varsinkaan äänentoisto asioissa, toisekseen auton valmistajien hifisysteemit on suunniteltu niin että jokaisessa paikassa autoa on about yhtä hyvä kuuntelupiste. Mua taas ei henk koht kiinnosta pätkääkään äänen laatu takapenkeillä tai apparin paikalla, ajan 80% ajoista yksin ja se 20% kun perhe on kyydissä ei musiikkia tule edes kuunneltua, tai vaihtoehtoisesti muksut kattoo muumia, jolloin on ns yks hailee miltä se takana kuullostaa (tällöin yleensä jopa ruuvaan ne takakaiuttimet päälle ja otan äänet edestä pois)

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 411
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #41 : 16.12.2009, 14:49:15 »
Joskus takapenkilläkin matkustetaan.

Osaako joku kertoa mallia/merkkiä kaiuttimille joista todistetusti saisi nykyisiä takakajareita parempaa ääntä. Johtuuko alkuperäisten kaiuttimien olematon diskantti kaiuttimien sijainnista vai laadusta? Halua ei ole suurempaan rekenteluun, mutta jos saisi erilliset diskanttielementit pienellä vaivalla ja siististi takaoven yläreunaan (uuden "basso"elementin kanssa), saattaisin sellaista työtä harkitakin.
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 2.12.2018 382 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

antsu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 081
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #42 : 16.12.2009, 19:53:56 »

Johtuuko alkuperäisten kaiuttimien olematon diskantti kaiuttimien sijainnista vai laadusta?


Sekä että. Korkeaäänikaiutin on kuin taskulamppu, joka lähettää kapean äänikimpun ja vielä tiettyyn suuntaan. Sen siis pitäisi olla sijoitettu niin, että kuuntelija näkee sen, jotta jotakin kuuluisi. Nyt ne ovat varmaan niin alhaalla, että ääni vaimenee toppauksiin ja matkustajien vaatteisiin. Lisäksi arvaan, että siellä on jotkut 3 €:n pahvikartiokaiuttimet jotka eivät korkeita edes saa aikaiseksi.


JJKK

  • Vieras
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #43 : 16.12.2009, 20:20:06 »
Olen vperan kanssa samaa mieltä. Nuo takakaiuttimet on kyllä luokattoman huonot. Tosi tumpun kuuloiset. Mie olen säätänyt lähes kokonaan toiston etukaiuttimille.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 411
  • Auto uutena 18.9.2006
Vs: 407 - Äänentoiston edullista parantelua
« Vastaus #44 : 17.12.2009, 11:27:56 »
Takakaiuttimien ongelma on että ne ovat jossain nilkan korkeudella. Miulla taitaa olla tallessa aikanaan 309:ssä olleet, hyväksi testatut kajarit joissa on diskanttielementti vinossa. Aikanaan TM:ssä tehtiin autokohtaisia kaiutinvirityksiä, muistaakseni myös 309:ään, ja nää on ne kaiuttimet (oisko Proton?). Taitavat olla turhan pienet, mutta välikappaleetkin olen tehnyt 406:een - 6,5" - ja ehkä tallessakin vielä. Jos olisivat sopivat myös 407:ään niin pääsisin helpolla.

Jos kajareiden peitinmuovi 407:ssä ei ole liian paksu ja/tai liian pienillä rei'illä varustettu, ääneen saattaisi saada hieman parannusta.

Onkohan jossain ohjetta kuinka 407 SW takaovien kaiuttimet saa näkyviin, ts. kuinka paneli irroitetaan rikkomatta paikkoja?
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831). 2.12.2018 382 tkm
Menneet: 309 1.3 Profil -86, 309 GR 1.6/92hv -89, 406GW 1.8 16V -97.
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207