Kirjoittaja Aihe: 406 - Sammuu pian käynnistyksen jälkeen (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 6730 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bukatti

  • Vieras
Auto: 1996 406 1,8 SL (16-ventt., XU7JP4, Bosch MP5.1.1).

Ongelma:

Mistäkähän kannattais aloittaa vian etsintä kun auto polttaa vikavaloa. Käynnistyy seisottuaan kylmänä pitkähkön starttauksen jälkeen ja käy hyvin noin 2min jonka jälkeen sammuu kuin seinään vikavalon kera. Vastaa kaasuun, ei vaikutusta kaasutteleeko vai onko tyhjäkäynnillä. Vikakoodin luetuttasin mutta kun ei pääse kyläkauppaa pitemmälle. Polttoainepumppu ja puolapaketti vaihdettu toimivasta autosta.

Ratkaisu:

Vika oli siinä kampiakselin tunnistimessa. Kokeilin sitä vielä irrallaan ja kun laittoi pakkaseen niin toimi, mutta lämmetessään ei.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vikakoodit 52 ja 14.

Vanhemman MP5.1:n koodeja voinee soveltaa myös uudemman MP5.1.1:n tapauksessa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38746.0

14   Coolant thermistor function   Jäähdytysnesteen lämpötila
52   Mixture regulation function   Polttoaineseoksen säätö

Eli, käy kylmänä ja laihalla.

Vikakoodi 14 tarkoittaa, että lämpötilan mittauksessa on vikaa (joko anturissa, johdoissa tai moottorinohjausyksikössä). Anturi voi esim. antaa selvästi epänormaaleja arvoja, joka aiheuttaa vikakoodin.

Vikakoodi 52 puolestaan tarkoittaa, että seoksen säädössä on havaittu vikaa. Esim. käy liian rikkaalla tai laihalla, eikä moottorinohjausjärjestelmä kykene enää säätämään seosta oikealle alueelle. Mahdollisia aiheuttajia vialle on lukuisia. Esim. johdotus, lambda-anturi, vuoto pakopuolella, polttoainepaine, suuttimet, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmä, tukkeutunut ilmansuodatin, sytytysjärjestelmä, moottorinohjausyksikkö, moottorin mekaaniset viat jne.
« Viimeksi muokattu: 08.03.2010, 23:32:22 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Eli kannattaa varmaan aloittaa vianetsintä edullisimmasta päästä eli kytkennät läpi.Voiko lämpötila-anturin toimivuutta mitata ja mitkä olisi sille oikeat arvot jos vois?Kokeilin irroittaa sen käynnissä ja minusta se vaikutti käyntiin.

Lämpöanturit mittaavat vastusta lämpötilan muuttuessa. Eli yleissähkömittarilla pärjää. Katso vaikka täältä (sivulla 4), mitä lämpöanturin tulee näyttää. Dokumentissä kyseessä Bendix Fenix 4 (ZPJ4) korjaamokäsikirja mutta käsittääkseni lämpötila-antureiden osalta mennään samoilla ohmeilla.
Audi A4 Tdi Q

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Autodatan mukaan arvot ovat juuri samat kuin tuossa Janne L:n linkin ohjeessa. Lisänä pari lämpötilaa tosin:

Lämpötila (°C)Vastus (Ω)
05750-6200
103530-4100
202350-2670
401085-1230
60540-615
80292-326
100165-190

Tarkin tapa on mitata anturi koneesta irrotettuna. Sen voi laittaa esim. pakastimeen viilenemään tai pitää anturin päätä kattilassa vettä hiljalleen keitettäessä. Lisäksi tarvitaan tietysti lämpötilamittari (esim. joissakin yleismittareissa on tällainen toiminto).

Suuntaa-antavia mittaustuloksia voi saada myös mittaamalla anturin vastusta koneen lämmetessä ja tarkkailemalla/mittaamalla koneen lämpötilaa. Kun vikakoodi aiheutuu, lienee anturilta saatava tieto sen verran paljon pielessä, että anturin viallisuuden voi havaita epätarkemmallakin menetelmällä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Itselläni oli selkeä resistanssiero uuden ja vanhan imuilma-anturin välillä. Mittausolosuhde oli n. 20C sisällä ja todennäköisesti molemmat anturit hyvin lähelle saman lämpöisiä. Ts. vanha anturi antoi hieman liian korkeaa lämpötilaa. Anturin vaihdolla en ole kuitenkaan huomannut vaikutusta mihinkään (?).
Audi A4 Tdi Q