Vastaanpa tähän vielä, eli auto kävi korjaamolla öljunvaihdossa ja öljytilan pesussa. Vaiva ei kadonnut minnekään ja meinasivat korjaamolla, että voi olla kalliskin ( > 1000) remontti. Kirjaimellinen tuomio oli: "Auton moottori rallattaa edelleen. Autossa mahdollisesti moottorivaurio.", eli ei kuulosta kovin hyvältä. Yritin kysellä veikkauksia mahdollisesta viasta, mutteivat hirveästi uskaltaneet arvata. Hydrauliset nostimet saattaisi olla yksi. Auto täytynee viedä uudestaan (toiselle korjaamolle, koska tällä viimeksi käytetyllä ei ollut tarpeellisia välineitä) katsottavaksi ja olisko, että avaavat koko moottorin tai kuinka pitkälle täytyneekään mennä mahdollisen vian paikantamiseksi.
Pelottaa niin perkeleesti, että kallis remontti tulossa. Rahaa kun ei muutenkaan olis pistää (varsinkaan monen tonnin) remppaan.
Vielä, jos tiivistää:
- Öljyn vaihto ja öljytilan pesu ei vaikuttanut juurikaan moottorin käyntiääneen
- ei sammu tyhjäkäynnillä ja käy (omaan, amatöörin korvaan) kuitenkin suhteellisen hyvin (vian ilmetessä ei pysynyt aluksi käynnissä, nyt käynnistyy hyvin)
- Vika paikannettiin jonnekin moottorin keskelle, ymmärsin, että tarkoittivat tätä moottorin isoa "keskusyksikköä"
- ääni on edelleen aika dieselmainen, tai kone juuri "rallattaa/raksuttaa"
- En uskaltanut testata enää korjaamokäynnin jälkeen, mutta korkeammilla kierroksilla ( yli 3-3500) tuntui pikkaisen kuin käynti kiristyisi (moottorin käyntiääni kiristyi tuon kierroslukukohdan jälkeen kiihdyttäessä moottoritien rampilla)
- Jakohihnassa vika ei kuulema ole
- Olin pyytänyt tulppien vaihdon, jos mahdollista, mutteivat suositelleet korjaamolla vaihtamaan tässä vaiheessa
- Korjaamon ennuste viasta ja korjauksen hinnasta oli pelottavan korkea, eli veikkasivat kallista remonttia