Kirjoittaja Aihe: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat  (Luettu 7536 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugimiäs

  • Vieras
206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« : 01.12.2009, 10:39:07 »
Auto: 2003 206 1,4.

Mistähän löytäisin tuollaisen kyseisen nivelen, mikä on kyseisessä varaosakuvassa merkitty numerolla 5?

linkki

Ongelmana on tuo nivelen päässä oleva pallukka, joka on kulunut ja nyt tuo vaihdekepiltä tuleva pitkä tanko kolisee tuossa pallukassa. Pösöltä kysyin tuon nivelen hintaa ja meinasin pyörtyä kun he kertoivat kyseisen osan hinnan.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #1 : 01.12.2009, 11:09:38 »
Sen pallukan voi korjata kutistesukalla, eli hae sen pallukan kokoista kutistesukkaa ja ujuta se sen pallukan päälle ja tämän jälkeen kutista se lämmöllä jolloin sukka kutistuu aivan pallukan muotoiseksi ja välys katoaa. Sukka saa olla aika ohutta ettei pallukka ahdista liikaa. Pieni ahdistus saakin olla, rasvaamalla liikkuu kuitenkin herkästi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #2 : 01.12.2009, 11:30:11 »
Tuotantokoodista riippuen tarjolla pitäisi Service Box:n mukaan olla kaksi osavaihtoehtoa:

2449 89, CONTROL RETURN, MA SINCE DAM 10458UW OR SINCE DAM 07971YN OR SINCE DAM 10584YQ OR SINCE DAM 0797177 UNTIL DAM 1164877 OR SINCE DAM 0891178 UNTIL DAM 1164778 OR SINCE DAM 0836281 UNTIL DAM 1137481 OR SINCE DAM 0797183 OR SINCE DAM 0797188 UNTIL DAM 1172588, Peugeot: 122,00 e, Citroen: ei hintaa (Saksan Peugeot: 41,83 e)

2449 C0, MA SINCE DAM 1164977 OR SINCE DAM 1137581 OR SINCE DAM 1172688, Peugeot: ei hintaa, Citroen: ei saatavilla (Saksan Peugeot: 66,64 e)
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pugimiäs

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #3 : 01.12.2009, 12:10:33 »
Tuota kalliimpaa osaa juuri tyrkytettiin minulle automaalta ja kauhistelin kyseisen nivelen hintaa. Tarvitsee sitten koittaa tuo KTA:n neuvoa ja korjata se kutistesukalla, vai tarvitseeko tuo tilailla sitten saksasta. Siellä se ei ainakaan kauheasti maksaisi, vai paljonkohan tuohon tulee sitten muita maksuja päälle.

Kysytään nyt samaan viestiin vielä. Tuohon vaihteiston niveliinhän pitäisi saada jonkinlaisia muovisia heloja tai prikkoja, jotka kannattaisi myös samalla uusia, jotta tuo vaihdekepin liike hieman rauhottuisi, eikä vemppuisi joka suuntaan. Olisikohan kellään tietoa niiden varaosanumeroista.

Tampereen automaalla ei ainakaan tiedetty kun sieltä kyselin.

J-PR

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #4 : 01.12.2009, 12:22:44 »
Kysytään nyt samaan viestiin vielä. Tuohon vaihteiston niveliinhän pitäisi saada jonkinlaisia muovisia heloja tai prikkoja, jotka kannattaisi myös samalla uusia, jotta tuo vaihdekepin liike hieman rauhottuisi, eikä vemppuisi joka suuntaan. Olisikohan kellään tietoa niiden varaosanumeroista.

Löystynyt viitosvaihteen toisioakselin mutteri heijastuu myös kepin liikerataan yllättävän paljon.

Pugimiäs

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #5 : 08.04.2010, 22:36:23 »
Olisiko jollain laittaa kuvia mitenkä olette valmistaneen itse noita vaihteensiirtotankoja. Itse piti tänään ruveta tekemään omaan autoon noita, mutta törmäsin sellaiseen ongelmaan että tuo pisin tanko joka tulee tuolta L-malliselta raudalta ja menee vaihteistoon, niin päät ovat eri kokoisia.

Mitenkähän olette tehneet tuon kyseisen tangon, kun toiseen tarvitsisi 8 mm nivelpään ja toiseen 6 mm.

Pugimiäs

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #6 : 08.04.2010, 22:52:17 »
Onko samoista osista kysymys ? http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=40728.0

Pösöllä tanko 43eur ja citikalla 72 eur.

Kyllä on. Tarvitsee sitten varmaan tuo tilailla, jos kellään ei ole mitään vinkkiä mitenkä tuon tekisi järkevästi itse. Nuo muut tangothan pitäisi olla samanlaisilla päillä, vai onko kenties niissäkin eroja.

Eikös näitä ole aikas paljonkin täällä valmisteltu itse.

Benkku

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #7 : 09.04.2010, 00:18:33 »
Kyllä, edullisimmin rakennat vivut itse (DIN 71802) nivelpäillä. Saatavana paikallisesta tarvikeliikkeestä. Koivunen Oy tuotteet 697-1801066 (M6) ja 697-1801384 (M8). Luokkaa <5 euroa kpl ja vaikkapa sopivan pituisilla (M6 ja M8) kierretangon pätkillä.



Pugimiäs

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #8 : 09.04.2010, 17:58:07 »
Nyt on vivut rakennettu ja laitettu paikalleen. Mukavasti muuttui tuo kepin tuntuma, eipä ole sellainen kauhea vempula enää.

Jza

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #9 : 05.06.2014, 22:46:14 »
Auto: 1999 206 1,4.

Johan tuolla reilu viikko päästeltiin taka-akselin vaihdon jälkeen, ennen kuin putosi vaihteensiirtimestä toisen kerran tanko pois siitä pienestä teräspallukasta. Tällä kertaa myös se isompi murkula löysi tiensä ulos hahlosta, niin jäi vaihde päälle ja taisi päästä pari kirosanaakin kuuman koneen välistä niitä paikalle repiessä, että sai hinattua pihaan. :)

Täältä yritin etsiä valmiita vastauksia, mutta ei ihan suoraan löytynyt (ehken osaa etsiä), niin kysytään että oliko nuo m8 ja m6 pallonivelfiksaukset siis niiden muovitankojen päihin tulevien teräspallojen tilalle siellä apukuskin puolella? Äkkiä tutkien voisi ensin syyttää niitä syömäpuikkojen vahvuisia muovihimmeleitä, mutta siis ne metallipalluratko ensin kuluvat?

Toisesta päästähän ne "tangot" ovat vähän järeämmin käsittääkseni kiinni (ei oikein näe konehuoneen puolelta kurkkimalla), niin jos koko helahoidon vaihtaa niin mikä sinne mahtaa osua?

Kiitos taas etukäteen.

MarkoN

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #10 : 26.11.2014, 06:30:53 »
Auto: 2005 206 1,4 HDi.

Olisko kellään kuvia millaiset uniball nivelet olette rakentaneet? Ja ymmärsinkö oikein että kuvatuksen numero 3 tangot tulee näillä korvata?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #11 : 26.11.2014, 08:21:25 »
Jos ei osaa/ halua alkaa itse rakentamaan ko. välitankoja ja ulkomailta tilaaminen onnistuu, niin yksi suositeltava paikka on

http://www.eurocarcare.net/search/finder/18-98/

Tuolta tilasin kaikki kolme tankoa ja kokonaishinnaksi tuli toimituksineen n. 70€, toimitus kotiovelle 2-3 päivässä. Tästä on nyt tosin jo varmaan kaksi vuotta. Merkkiliikkeessä osat olisivat maksaneet yli 220€ tuolloin  ;D.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2014, 08:27:34 kirjoittanut Timppa71 »

toukka71

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #12 : 22.08.2016, 13:37:57 »
Auto: 2004 206 1,4.

Vaihdettiin kytkin ja se toimii, mutta sen jälkeen alkoi välillä lähteä vaihdekepin päästä se pallonivel pois,missähän vika?

ATS

  • Vieras
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #13 : 22.08.2016, 16:12:26 »
Näinköhän on oikeissa paikoissa nuo vaihteenvalitsimen tangot laatikossa kiinni? Vai olisiko vaihtaja liialla voimalla irroittanut osia?
« Viimeksi muokattu: 22.08.2016, 16:17:15 kirjoittanut ATS »

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Vaihteensiirtomekanismin osat
« Vastaus #14 : 22.08.2016, 16:33:25 »
Tarkoitatko, että noista laatikon puoleisista välitangoista jokin pallonivel irtoaa vai tuota vaihdekepin palloniveltä (josta koko vaihdekeppi nivelöity)?
Jos kyse on välitangon/ välitankojen nivelistä niin taitaa olla ihan tyypillistä, että ne ajan myötä kuluvat ja irtoilevat. Haulla löytyy lisää, noista välitankojen uusimisesta on foorumilla ollut aiemminkin juttua.