Kirjoittaja Aihe: 206 - Polttoainesuodatin (DW8)  (Luettu 4335 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Totke

  • Vieras
206 - Polttoainesuodatin (DW8)
« : 17.12.2009, 14:38:53 »
Ongelma:

Osa 1:

Auto: 2000 206 1,9 XRD.

Kävipä tässä niin, että kovat pakkaset yllättivät ja oli vielä kesädieselit tankissa. Auto simahti sitten tien päälle, josta sitten hinattiin huoltsikalle. Puoli tankillista talvilaatua ja diesel jäänestoainetta vanhojen kaveriksi, jonka jälkeen auto ei vielä suostunut käynnistymään joten hinattiin vielä kotipihaan. Iltasella sain lullan vihdoin taas tolpasta pysymään käsipumpulla ilmaamisen jälkeen käynnissä tasaisella tyhjäkäynnillä pidemmän tovin, joten ajattelin että homma ehkä sittenkin toimii.

Aamulla lähtikin ihan kivasti, kotiinkin pääsin lounaalla syömään, mutta kun yritin lähteä takaisin niin auto teki muutaman sadan metrin jälkeen tenän, olin niin lähellä kotia että auto vähän lupaili ja sain sen melkein pihaan ennen kuin sammui taas. Koitin vielä pihassa tyhjäkäyttää mutta aika vaivalloista oli ja tyhjäkäynti seilasi kovasti ja välillä meinasi tukehtua. Tien päälle jäädessään auto on ensin hukannut kierrokset, arponut vähän ja lopulta sammunut kokonaan. Moneen otteeseen koitin auton vielä liikkeelle saada välillä lyhyitä pätkiä siinä onnistuenkin, joten suodatin jähmeää dieseliä on varmasti saanut oikein roppakaupalla itseensä.

Haynesin korjausoppaan mukaan vaihto-operaatio näyttää niin simppeliltä, että saattaisi melko kokemattomaltakin onnistua, mutta ennen kuin lähden tuonne pakkaseen kohmelosormilla edes yrittämään, haluaisin tietää, onko vika mitä oletettavimmin juuri siellä? Riittäisikö mahdollisesti pelkkä suodattimeen jääneiden vesien poisto? Alkaako vanha suodatin toimimaan vielä normaalisti, jos ilmat lämpenevät, vai onko se lopullisesti tukkeutunut (parafiinikiteistä?)?

Ennen joulua pitäisi saada auto mielellään liikkeelle ja sääennusteet lupaavat reilua pakkasta ainakin sinne asti. Onko homma kuitenkin niin vaikea ettei tuolla pakkasessa kannata edes itse yrittää? Auto on koviin pakkasiin asti käynyt kuin kello ja lähtee vieläkin käyntiin ilman sahausta imuventtiilien säätörempan jälkeen.

Osa 2:

Kävin tuossa piruuttani ropaamassa taas vähän. Ei aluksi käynyt normaalisti joten otin polttoainefiltterin vedenpoistokorkin auki laskin astiaan, pumppasin varoiksi käsipumpulla niin että tais desi-pari tulla jopa ihan dieseliä. Alkupään litku vaikutti aika vedeltä, hyvä kun dieselin aromi tuoksui nippa nappa. Operaation jälkeen auto tuntui käyvän normaalisti, kun hetken ensin kaasuttelin ilmat pois. Toivottavasti tämä auttoi eikä auto enää jättäisi tien varteen, huomenna kauhulla kokeilemaan.

Edelleen kaipaan tietoa siihen saiko filtteri mahdollisesti pysyvää vahinkoa? Entä aiheuttaako jokin muu juuri vastaavanlaisia ongelmia, ja nämä mun räpellykset ovat olleet vain sattumankauppaa?

Ratkaisu:

Suodatin on nyt vaihdettu, mutta jonkin verran esiintyi käyntihäiriöitä silloin tällöin vieläkin. Saas nähdä poistuvatko jahka saadaan kunnolla oikeanlaista dieseliä koneeseen.

tth

  • Vieras
Vs: 206 - Polttoainesuodatin (DW8)
« Vastaus #1 : 17.12.2009, 21:23:36 »
Suodatin on uusittava. Parafiini kiteytyy suodattimeen ja jää sinne.