Tuntuu käsittämättömältä, ettei mitään oireita moottorin kiinnikkeiden pettämisestä olisi ollut. Yleensä kun jokin kiinnityspiste irtoaa tai on väljyyttä, sen kyllä huomaa ja kuulee kolahteluna yms. ylimääräisenä äänenä. Vielä oudommaksi asian tekee se, että kaikki kolme tukikumia/kiinnitystä olisi lauennut kertarysäyksellä ja vielä samaan aikaan, josta aiheutunut moottorin irtoaminen.
Vaikka edellä kirjoitin, että jonkin verran pysyvät työkalut myös omissa käsissäni, olen pelkkä harrastelija. Remonttikokemuksia (moottorin irrottamisia ym.) on kuplavolkkarista ja takavetoisista autoista. Sen sijaan etuvetoisen auton etupyöriin liittyvät asiat kuten vetoakselit sekä jousi- ja ohjausjärjestelmä ovat minulle melko tuntemattomia. Nyt ei ollut kyse näistä asioista, mutta niiden huono tuntemukseni oli välillinen syy tapahtumaan.
Peugeot oli ollut minulla reilun vuoden. Olin ajanut sillä noin 22000 kilometriä. Jo ostohetkestä lähtien autosta oli kuulunut outo "juriseva" tai "vonkuva" ääni jostakin etupäästä. Olin ajatellut, että se johtuu etupyörän laakerista. Aikaisempaan Peugeot 205 autooni näitä laakereita vaihdettiin melkein liukuhihnatyönä, joten opin äänestä tunnistamaan, milloin laakeri alkaa mennä. Vein auton yleensä korjaamolle siinä vaiheessa, kun ääni oli tarpeeksi paha. Tätä kokemusta sotki auton viimeinen käyttövaihe (noin 70000 kilometriä) jona aikana laakerista (?) kuului koko ajan pieni jurina, joka ei kuitenkaan oleellisesti pahentunut.
Ajattelin siis, että Peugeot 405:sta oli etupyörän laakeri hiljalleen menossa. Seurasin äänen kehittymistä tarkoituksena ryhtyä toimenpiteisiin, kun ääni pahenee. Tasaisesti pahenevassa äänessä on se vika, että ääneen tottuu, eikä sen pahenemista helposti huomaa. Aivan viime aikoina ääni oli saattanut hieman pahentua.
Vaurioon johtaneet tapahtumat alkoivat siten, että edellä mainittua ääntä muistuttava ääni alkoi yhtäkkiä kuulua kovemmin kuin ennen. Ensimmäisessä risteyksessä, johon jarrutin, tapahtui sitten erikoinen ilmiö, eli autosta kuului outoja kolinoita ja ääniä, ja auton kulku muuttui sellaiseksi, että voimansiirrossa oli ikään kuin väljää. Tuolla hetkellä mieleeni tulivat kokemukset eräästä toisesta autosta, jossa on ollut vetoakseliongelmia (myös Peugeot 205:een vaihdettiin kerran vetoakseli entisen katkettua kotipihasta lähtöä yritettäessä). Oire tuntui lähes täsmälleen samalta kuin erään toisen auton vetoakselioire. Ajattelin, että vetoakselin nivel tai muu kohta on murtunut, mutta akseli ei ole vielä aivan poikki, koska auto liikkuu. Mieleeni tuli myös se ajatus, että autosta kuulunut jurina ei ehkä olekaan johtunut pyörän laakerista vaan väljästä vetoakselin nivelestä, joka nyt vihdoin lopullisesti petti. Ohjasin eräälle parkkipaikalle ja yritin tutkia, näkyisikö vika jotenkin. Aukaisin myös nokkapellin, mutta en huomanut mitään poikkeavaa. Taskulamppua ei ollut, joten en voinut nähdä auton alle.
Tuossa vaiheessa moottori oli jo osittain irronnut, mutta en huomannut enkä arvannut sitä (olisi pitänyt kokeilla auton liikuttamista koneen voimalla nokkapelti auki).
Monesta eri syystä johtuen (myöhäinen ilta, auto täynnä tavaraa, pitkä matka alkamassa) päätin ajaa auton varovasti kotiini, jonne oli matkaa muutama kymmenen kilometriä. Siellä vaihtaisin toisen auton ja lähtisin uudestaan reissuun. Ajoin suurimmalla vaihteella mahdollisimman tasaista (n. 60 km/h) nopeutta äkkinäisiä kaasutuksia ja kaasun löysäämisiä välttäen. Ajaminen sujui hyvin, eikä sen aikana tapahtunut vedon nykäyksiä tai kuulunut outoja ääniä.
Mutta viimeisen viiden metrin matkalla pihaan kääntyessäni, moottori lopullisesti irtosi kiinnikkeistään (ilmeisesti viimeinen pultti petti, kun moottori liikahti renkaiden kääntämisen ja kytkimen käytön takia). Eli todella rajoilla oli, päättyykö tarina onnellisesti vai onnettomasti. Valitettavasti se päättyi jälkimmäisellä tavalla. Mutta kuten jo kirjoitin, sillä hetkellä, kun lopullinen vaurio tuli, ei kuulunut mitään lisä-ääniä. Moottori vain sammui.
Nyt jälkiviisaana asiaa arvioidessani olisi tietenkin pitänyt rahasta välittämättä tilata kännykällä taksi ja jättää auto sinne, missä oireet alkoivat ja hinata se sieltä myöhemmin. Mutta pienituloisena ihmisenä kynnys tilata taksia kymmenien kilometrien matkalle on korkea. Tämän hetken valossa, se olisi kuitenkin ollut halvempi ratkaisu. Kaikkein perimmäisin syy tapahtumalle on asiantuntemattomuuteni ja se, että ajatus moottorin irtoamisesta ylitti teknisen mielikuvitukseni rajat.