Kirjoittaja Aihe: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen  (Luettu 6167 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« : 30.12.2009, 13:26:22 »
Auto: 1995 405 1,6.

Kuinka yleistä mahtaa olla tällainen?

Moottorin kiinnitykset irtosivat ja jälki oli sen mukaista. Lopullinen vaurio ja moottorin sammuminen tapahtui pihaan ajettaessa, kuin käänsin rattia ja vaihdoin vaihdetta. Silloin moottori ilmeisesti lopullisesti romahti. Mitään erityistä romahdusta tai poikkeavaa ääntä ei kuulunut, joten luulin, että auto vain hyytyi pieneen lumivalliin, joka oli pihalle menevällä tiellä. En voinut kuvitella, että vika olisi näin paha. Kun nokkapelti myöhemmin avattiin, paljastui ikävä yllätys (lähdin saman tien reissuun toisella autolla, joten Peugeot tutkittiin vasta muutama päivä myöhemmin). Auto on nyt pois pelistä määräämättömän ajan - pahimmassa tapauksessa lopullisesti.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.






imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #1 : 30.12.2009, 15:06:25 »
Ei tuo kyllä yleistä ole. Pultit joko löystyneet ajastaan, tai todennäköisemmin edellinen asentaja jättänyt ne liian löysälle.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #2 : 30.12.2009, 18:48:02 »
Mulla kävi 309 kanssa samoin (1,6 XU-moottori). Mulla tosin katkesi 2 etummaista korvakkeen pulttia ja takimmaista ei ollut ollenkaan, joka lienee syynä rikkoontumiseen. Koneeseen ei tullut mulla mitään, joten laitoin vain uudet pultit ja sen puuttuvan kolmannen takimmaisen. Tämän jälkeen ongelmia ei ollut.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #3 : 30.12.2009, 19:38:04 »
Kuinka monella pultilla moottori kaikkiaan on (oli) kiinni, ja kuinka monta niistä on jakopään puolella. Peugeot "service manualista" (harrastajaversio) asia käy ilmi hieman ylimalkaisesti tyyliin "irrota/kiinnitä pultit".

Auton särkyminen noin pahasti luonnollisesti harmittaa, koska oli kuvitellut ajavani sillä vielä ainakin satatuhatta kilometriä nykyisten noin 200000 kilometrin päälle. Olen ollut autoon erittäin tyytyväinen. Vanhalla, nyt jo "eläkkeellä" olevalla Peugeot 205 Dieselillä ajettiin noin 550 000 kilometriä, ja moottori pysyi tukevasti kiinni.

Auto, jonka ensirekisteröinnistä tulee lähiaikoina kuluneeksi 15 vuotta, on sitä hintaluokkaa, että taloudellisessa mielessä korjaamisen kannattavuus on kyseenalaista. Ainakin pitäisi löytää jokin ns. halpakorjaamo, joka kuitenkin osaisi homman. Jonkin verran jakoavain (ja muutkin työkalut) pysyy omissakin käsissäni, mutta ainoata lämmintä tallipaikkaani miehittää tällä hetkellä suvun perintöä oleva vanha amerikanrauta, jota en aio työntää lumihankeen edes toisen auton remontin takia. Remontista voisi nimittäin tulla pitkä. En siis käytännössä pysty tekemään autolle näin talvella itse juuri mitään. Jos jostakin kuitenkin aloittaisi mahdollista korjaamista ennakoivat toimenpiteet, niin ehkä moottori pitäisi yrittää nostaa esimerkiksi tunkilla alta työntämällä ja jotenkin jänkäämällä oikealla paikalleen, jonka jälkeen pultteja kiinni. Sen jälkeen pääsisi perehtymään vaurioihin tarkemmin. Ilmeisesti venttiilejä on vauriotunut ja muuta mitä nyt jakohihnan katkeaminen aiheuttaa. Ja ehkä itse ratasjärjestelmäänkin on tullut jotain kolhuja, koska moottori osui konetilan seinään. Kierrokset sentään olivat vain tyhjäkäyntiluokkaa, mutta ei niitä tarvinne sen enempää ollakaan, kun tulee jo pahaa vahinkoa.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #4 : 31.12.2009, 09:34:32 »
Tuntuu käsittämättömältä, ettei mitään oireita moottorin kiinnikkeiden pettämisestä olisi ollut. Yleensä kun jokin kiinnityspiste irtoaa tai on väljyyttä, sen kyllä huomaa ja kuulee kolahteluna yms. ylimääräisenä äänenä. Vielä oudommaksi asian tekee se, että kaikki kolme tukikumia/kiinnitystä olisi lauennut kertarysäyksellä ja vielä samaan aikaan, josta aiheutunut moottorin irtoaminen.

Ei kai tuossa mistään pettämisestä ole kyse, pultit vain löystyneet. Onko jakohihna vaihdettu äskettäin eli olisiko jäänyt siinä yhteydessä löysälle? Jos ne on alunperin kiristetty oikeaan momenttiin ne ei itsestään aukea vaan kyseessä täytyy olla asennusvirhe.

Ilman muuta moottori kannattaa korjata, tuollaisella hyvä kuntoisella 405:llä ajaa vielä enemmän kuin uudella.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #5 : 31.12.2009, 10:18:19 »
Tuntuu käsittämättömältä, ettei mitään oireita moottorin kiinnikkeiden pettämisestä olisi ollut. Yleensä kun jokin kiinnityspiste irtoaa tai on väljyyttä, sen kyllä huomaa ja kuulee kolahteluna yms. ylimääräisenä äänenä. Vielä oudommaksi asian tekee se, että kaikki kolme tukikumia/kiinnitystä olisi lauennut kertarysäyksellä ja vielä samaan aikaan, josta aiheutunut moottorin irtoaminen.

Vaikka edellä kirjoitin, että jonkin verran pysyvät työkalut myös omissa käsissäni, olen pelkkä harrastelija. Remonttikokemuksia (moottorin irrottamisia ym.) on kuplavolkkarista ja takavetoisista autoista. Sen sijaan etuvetoisen auton etupyöriin liittyvät asiat kuten vetoakselit sekä jousi- ja ohjausjärjestelmä ovat minulle melko tuntemattomia. Nyt ei ollut kyse näistä asioista, mutta niiden huono tuntemukseni oli välillinen syy tapahtumaan.

Peugeot oli ollut minulla reilun vuoden. Olin ajanut sillä noin 22000 kilometriä. Jo ostohetkestä lähtien autosta oli kuulunut outo "juriseva" tai "vonkuva" ääni jostakin etupäästä. Olin ajatellut, että se johtuu etupyörän laakerista. Aikaisempaan Peugeot 205 autooni näitä laakereita vaihdettiin melkein liukuhihnatyönä, joten opin äänestä tunnistamaan, milloin laakeri alkaa mennä. Vein auton yleensä korjaamolle siinä vaiheessa, kun ääni oli tarpeeksi paha. Tätä kokemusta sotki auton viimeinen käyttövaihe (noin 70000 kilometriä) jona aikana laakerista (?) kuului koko ajan pieni jurina, joka ei kuitenkaan oleellisesti pahentunut.

Ajattelin siis, että Peugeot 405:sta oli etupyörän laakeri hiljalleen menossa. Seurasin äänen kehittymistä tarkoituksena ryhtyä toimenpiteisiin, kun ääni pahenee. Tasaisesti pahenevassa äänessä on se vika, että ääneen tottuu, eikä sen pahenemista helposti huomaa. Aivan viime aikoina ääni oli saattanut hieman pahentua.

Vaurioon johtaneet tapahtumat alkoivat siten, että edellä mainittua ääntä muistuttava ääni alkoi yhtäkkiä kuulua kovemmin kuin ennen. Ensimmäisessä risteyksessä, johon jarrutin, tapahtui sitten erikoinen ilmiö, eli autosta kuului outoja kolinoita ja ääniä, ja auton kulku muuttui sellaiseksi, että voimansiirrossa oli ikään kuin väljää. Tuolla hetkellä mieleeni tulivat kokemukset eräästä toisesta autosta, jossa on ollut vetoakseliongelmia (myös Peugeot 205:een vaihdettiin kerran vetoakseli entisen katkettua kotipihasta lähtöä yritettäessä). Oire tuntui lähes täsmälleen samalta kuin erään toisen auton vetoakselioire. Ajattelin, että vetoakselin nivel tai muu kohta on murtunut, mutta akseli ei ole vielä aivan poikki, koska auto liikkuu. Mieleeni tuli myös se ajatus, että autosta kuulunut jurina ei ehkä olekaan johtunut pyörän laakerista vaan väljästä vetoakselin nivelestä, joka nyt vihdoin lopullisesti petti. Ohjasin eräälle parkkipaikalle ja yritin tutkia, näkyisikö vika jotenkin. Aukaisin myös nokkapellin, mutta en huomanut mitään poikkeavaa. Taskulamppua ei ollut, joten en voinut nähdä auton alle.

Tuossa vaiheessa moottori oli jo osittain irronnut, mutta en huomannut enkä arvannut sitä (olisi pitänyt kokeilla auton liikuttamista koneen voimalla nokkapelti auki).

Monesta eri syystä johtuen (myöhäinen ilta, auto täynnä tavaraa, pitkä matka alkamassa) päätin ajaa auton varovasti kotiini, jonne oli matkaa muutama kymmenen kilometriä. Siellä vaihtaisin toisen auton ja lähtisin uudestaan reissuun. Ajoin suurimmalla vaihteella mahdollisimman tasaista (n. 60 km/h) nopeutta äkkinäisiä kaasutuksia ja kaasun löysäämisiä välttäen. Ajaminen sujui hyvin, eikä sen aikana tapahtunut vedon nykäyksiä tai kuulunut outoja ääniä.

Mutta viimeisen viiden metrin matkalla pihaan kääntyessäni, moottori lopullisesti irtosi kiinnikkeistään (ilmeisesti viimeinen pultti petti, kun moottori liikahti renkaiden kääntämisen ja kytkimen käytön takia). Eli todella rajoilla oli, päättyykö tarina onnellisesti vai onnettomasti. Valitettavasti se päättyi jälkimmäisellä tavalla. Mutta kuten jo kirjoitin, sillä hetkellä, kun lopullinen vaurio tuli, ei kuulunut mitään lisä-ääniä. Moottori vain sammui.

Nyt jälkiviisaana asiaa arvioidessani olisi tietenkin pitänyt rahasta välittämättä tilata kännykällä taksi ja jättää auto sinne, missä oireet alkoivat ja hinata se sieltä myöhemmin. Mutta pienituloisena ihmisenä kynnys tilata taksia kymmenien kilometrien matkalle on korkea. Tämän hetken valossa, se olisi kuitenkin ollut halvempi ratkaisu. Kaikkein perimmäisin syy tapahtumalle on asiantuntemattomuuteni ja se, että ajatus moottorin irtoamisesta ylitti teknisen mielikuvitukseni rajat.

_MikkoT_

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 187
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #6 : 31.12.2009, 15:34:02 »
Aloittaisin kiinnityksen korjauksella ja uudella jakohihnalla, sitten vasta kansi irti, jos kone ei käy oikein.
Seat Leon X-perience 2.0 TDI 4Drive 2015, Peugeot 207 1,4 16V 2006
Ex:Fiat Scudo Weekend 2.0 JTD 2004, Seat Exeo Style 2.0 TDI 2010, Volkswagen Golf 1.4 16V 2001,  Seat Toledo 1,9 TDI 2003, Peugeot 306 1,6 SR Style -96, Peugeot 309 1,6 GR -87

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #7 : 01.01.2010, 17:25:59 »
Kyllä siellä selostuksen mukaan moottorin kiinnitys on pettänyt. Miten muuten olisi selitettävissä jakopään tuho ja moottorin osuminen ilmeisesti jakopään puoleiseen "seinään". Tuon mukaan moottori on irronnut kokonaan.

Niin pettänyt sen jälkeen kun pultit olleet löysällä pitkään ja lopulta kiertyneet niin auki ettei kierre ole enää pitänyt. Kuvien perusteella pultit vaikuttaa ehjiltä ja mitenkäs se ehjä pultti pettää?

jaskap

  • Vieras
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #8 : 04.01.2010, 15:01:07 »
Älä hyvä mies lannistu, vahinkoja sattuu.

Jos hihna on hypännyt, saattaa yksi tai useampi venttiili olla vääntynyt. Välttämättä näin ei ole käynyt, uusi  hihna paikalleen ja puristusten mittaus, sillä se selviää. Vaihtokone kustantanee maksimissaan 300€. Sen heittää kyllä kenttäolosuhteissakin paikoilleen, kunhan jakopään on huoltanut vaikkapa keittiön pöydällä.

Kansiremppa ja jopa jakopääremppa vaatinee ainakin jonkinlaisen säänsuojan (siis autossa paikallaan). On sen verran ahtaat paikat ja tarkka homma tuossa putkikoneessa.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #9 : 03.06.2010, 23:48:48 »
Muutama kuukausi vierähti, eikä auton kanssa tapahtunut edistymistä. Koska jarruletku oli katkennut, auton hinaamiseen tarvittiin aisa. Sellaista ei ollut valmiina, joten se piti tehdä. Valitettavasti paikka, jossa teen metallitöitä, on vain kesäkäytössä. Talvella - ja viime talvena erityisesti – tarvikkeet olivat lumen alla ja hankien takana. Paikalle ei päässyt edes autolla. Piti siis odottaa kevättä. Auto seisoi pihassa. Hinauspalvelun käyttäminen olisi maksanut niin paljon, että sitä ei katsottu järkeväksi, kun muutenkin oli odotettavissa paljon kuluja.

Toukokuun puolivälissä alkoi vihdoin tapahtua. Aisa valmistui, ja auto hinattiin korjaamolle. Matka meinasi tyssätä jo pihaan, sillä auton jarrut olivat jumiintuneet. Toinen takarengas ei pyörinyt lainkaan taaksepäin, kun autoa yritettiin vetää perä edellä pihasta. Vasta kun etupuolelle saatiin tilaa, jonne vetoauto siirrettiin ja vedettiin sillä eteenpäin, pyörä alkoi pyöriä. Korjaamolle hinaaminen sujui ongelmitta. Olin irrottanut muutamia osia nähdäkseni viat tarkemmin ja saadakseni moottoria nostettua niin, ettei se putoa tiehen kiinni. Tuin moottorin väliaikaisesti puukapulalla ja rautalangalla.

Autoa purettaessa paljastui mielenkiintoisia asioita. Moottori oli ilmeisesti irronnut ennenkin, koska kaksi moottorin korvaketta oli hitsattu, ja toiseen oli asennettu uusi, hieman erilainen pultti. Moottorin irtoaminen johtui siitä, että kaksi pulttia oli katkennut, ja kolmas oli irronnut paikaltaan. Jakohihan kotelossa oli vanhoja pop-niiteillä tehtyjä korjauksia, joten sekin oli siis jo aikaisemmin särkynyt. Auton huoltovihkon mukaan moottoriin oli vaihdettu jakohihna 120000 kilometrin kohdalla. Muista vioista vihkossa ei kerrottu, joten moottorin irtoaminen on tapahtunut ehkä jo aikaisemmin. Huoltovihko on omistajan itseään varten kirjoittama vihko, jossa mainitaan öljyn ja suodattimien vaihdot, pakoputken uusiminen ym. huoltotoimenpiteet vuosien ajalta.

Korjaus oli tarkoitus tehdä kahden korjaamon yhteistyönä. Toinen irrottaisi osat autosta, ja toinen käsittelisi sylinterin kannen. Kävi kuitenkin ilmi, että sylinterin kantta tarvinnutkaan irrottaa. Tehtäväksi jäi moottorin kiinnityspulttien, jakohihnan sekä sen kotelon uusiminen. Korjaajan arvion mukaan moottori oli ollut käytännössä kahdella pultilla kiinni, koska yhdestä oli mennyt jengat, ja se oli aivan löysällä.

Tänään autolla ajettiin ensimmäisen kerran lähes puoleen vuoteen. Moottori toimi korjaajan mielestä täysin normaalisti, eli auto vaikuttaisi olevan tältä osin kunnossa. Ikävä kyllä pitkä seisominen oli vaikuttanut jarruihin niin, että pelkkä jarruletkun (joka katkesi ensimmäisessä hinauksessa) uusiminen ei auttanut, vaan auto tarvitsee laajemman jarruremontin. Se jäi vielä korjaamolle. Kun viat on korjattu, auto viedään katsastukseen. Se tulee olleeksi melko tarkkaan puoli vuotta pois liikenteestä – mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan eikä uusia takaiskuja enää tule. Ja koko ajalta on tietenkin maksettu verot ja vakuutukset, koska ei ollut tiedossa, että seisonta-ajasta tulee näin pitkä.

Olen itsekin jonkin verran puuhaillut autojen kanssa ja rassannut niiden moottoreita myös hieman pintaa syvemmältä. Siitä huolimatta en viitsinyt yrittää itse tehdä tätä hommaa, varsinkin kun oli mahdollista, että venttiilikoneistossakin olisi vaurioita. Yksi oleellinen syy on kunnollisen korjaamotilan puute. Minua kammotti ajatus, että auto seisoo pihassa viikkokausia sylinterinkansi irti ja ruostuu omille paikoilleen. Minulta tuppaavat projektit jäämään kesken.

Toivottavasti tähän "projektiin" ei tarvitse enää palata.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Moottorin kiinnityksen irtoaminen
« Vastaus #10 : 03.07.2010, 00:32:31 »
Tiäkköte äijät mitä? Kokosin just XU7 -moottoria ja yritin laittaa hihnapyörän päälle tulevaa moottorin kannatinta kiinni. Mun mielestäni siihen tulee kahdella eri kierteellä olevat pultit. Oikeat menee sormin kiertämällä, väärä pultti väärässä kohtaa alkaa kanittaa jo parin kierroksen kohdalla.

Tsekkaan asian vielä irtomoottorista. Voihan toisaalta olla niin, että kiinnityspultit alkavat elää reijissään ajan mittaan ja kierteet on kannen alumiinissa jo kypsyneet, mutta pultinkantojen merkinnät oli erilaiset eri kohtaa.

Jos kyse on 405:stä, niin tästä voit tarkistaa asian:

405 (2. mallisarja), INJECTION XU5M AND BVM OR INJECTION XU5JP AND BVM OR INJECTION XU7JP AND BVM OR INJECTION XU9J2 AND BVM

Jos kyse on pulteista #72, niin samanlaiset ovat olleet tehtaalta lähtiessään:

6918 92, CAPSCREW, DIAM 10X125-70
« Viimeksi muokattu: 10.04.2011, 02:37:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info