Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 48861 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #45 : 13.08.2012, 22:34:55 »
Lukitsemalla kampi-akselin lukitustyökalulla (=lukitsee vaihteiston kuoren lävitse vauhtipyörän) ja sen jälkeen löysäämällä kampi-akselin keskipultin.

ps. Yläpäässä ei myöskään ole 'merkkejä', vaan paikat lukitustapeille.

terhakka

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #46 : 13.08.2012, 22:41:57 »
Mistä tämä reikä löytyy? Onko se startin takana? Täytyykö startti ottaa irti vai pääseekö ylä tai alakautta sinne reikään?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #47 : 14.08.2012, 09:33:46 »
HDi:ssä on startin takana mutta tässä sinulla moottorin "takapuolella" melko alhaalla. Kun saat tuon lukitustyökalun käsiisi, katsot vain minne se käy.

J-seiska

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #48 : 10.09.2012, 21:05:05 »
Auto: 2001 406 1,8 (EW7J4).

Jakopään hammashihnan uusiminen kuuluu normaaliin määräaikaishuoltoon, tosin näillä nykyautojen leveillä jakohihnoilla vaihtovälit ovat jo kohtuullisen pitkiä ja varmuusmarginaalitkin reiluja. Että jos autosta jakoremmi napsahtaa (tai siis oikeesti enimmäkseen hampaat irtoaa ko spitaalisella...) on se aivan huollon laiminlyönnin syytä, ei auton vika. Mitä uudempi auto, sitä tarkempaa on työssä oltava. Bensamoottorit eivät ole aivan kriittisiä mutta dieselmoottoreissa ei sallita mitään "sinneppäin"-juttuja.

Usein jakoremmin vaihtoon tarvitaan mitä moninaisempia erikoistyökaluja, mutta ainakin PSA:n perus tuplanokka bensakoneissa riittää ajotuspuikkosarja. Pelkkää jakoremmiä ei enää vaihda kuin Laihian Spar-marketin pullonpalautusautomaatin huoltomies, jakoremmisarjoja on hyvin tarjolla jossa mukana kaikki oleellinen. Useimmiten remmi+automaattikiristin ja ohjainrulla/ohjainrullia. Dieselmoottoreissa näiden lisäksi saattaa olla useampiakin pienempiä ohjainrullia takaamassa remmin tasaisen kulun.

Jakopään ajoitusohjeet löytyvät joskus yleisimmistä malleista ja moottorivariaatioista jopa ihan tee-se-itse korjausoppaista ja joskus jopa jakohihnapaketista. Korjaamo löytää ohjeet myös valmistajan sivuilta ja nykyjäänhän näitä ohjeita on netti pullollaan... Nykyjään myydään myös "täydellistä" pakettia jossa on mukana myös vesipumppu, se kun on syytä uusia jos kilometrejä on takana enimmälti. Viimeistään siinä vaiheessa kun jakopäästä on jakohihna irroitettu, pääsee kokeilemaan miten vesipumppu pyörii, vähääkään jos epäilee kuntoa tai jos pumppu on hiukankin vuotanut tai "vikissyt" on se syytä uusia samalla.

Ennen jakoremmin irrotusta siis kaikki nokka-akselien ja kampiakselin merkit hollilleen ja vielä samalla vilkaisee missä asennossa automaattikiristimen merkit ovat. Ajotustyökalut, eli Pökötissä ajotuspuikot paikoilleen ja remmi irti löysäämällä automaattikiristin. Uutta vesipumppua ja uutta ohjainrullaa paikoilleen, uusi automaattikiristin paikalleen ja uusi nokkahihna paikoilleen. Mitä uudempi moottori, sitä tarkemmin on automaattikiristin säädettävä. Säätöohjeista ei saa lipsua yhtään, aikaaviepää touhua kun kaikki on saatava huolellisesti tehtyä.

Tässä Peugeotissa oli jakoremmisarjan hankkiminen yllättävän helppoa, vain yksi variaatio oli tälle konetypille, sensijaan vesipumppuja oli kolmea hiukan erilaista tyrkyllä... Eli ns. vanhempaa, uudempaa ja kokonaisempaa mallia. Tähän k.o. moottoriin kävi tuurilla se vanhin ja yksinkertaisin = edullisin versio.

Täällä pari kuvaa hommasta:

http://www.kuljetusalanne.net/albumi/peugeot4061.8vm2001.jakopaa/

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #49 : 10.09.2012, 21:27:26 »
Huomioitavaa on, että muistaakseni 2002->tuosta kampiakselin hihnapyörästä ei jää tuota keskiosaa paikoilleen missä on kiila vaan kampiakseli pitää lukita ensin vauhtipyörältä. Uudemmissa siis puuttuu kiila tuosta hihnapyörältä.
« Viimeksi muokattu: 11.09.2012, 08:09:06 kirjoittanut micco »

J-seiska

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #50 : 11.09.2012, 00:24:52 »
Kone on ilmeisesti ns. wanhempaa tyyppiä, sillä tuossa oli vielä ilmeisesti kiilalukitus kampiakselilla.
Nää uusimmat joissa ei ole kiilaa, onkin sitten siinämielessä hankalampia että ilman lukitustyökaluja ja kampuran pultin tiukkoja momenttiarvoja homma menee persiilleen välittömästi...
Vähän kyllä ihmetyttää miksi nää osiot pilkotaan näin moneen lokeroon, vai onkos näitä versioita sitten todella nykyjään enemmän ko vilkkilässä kissoja...?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #51 : 11.09.2012, 13:14:04 »
Usein jakoremmin vaihtoon tarvitaan mitä moninaisempia erikoistyökaluja, mutta ainakin PSA:n perus tuplanokka bensakoneissa riittää ajotuspuikkosarja.

Tosiaan 2002-> ei riitä puikot vaan kampiakseliin tarvitaan erikoistyökalu, ks.
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57802.0

sensijaan vesipumppuja oli kolmea hiukan erilaista tyrkyllä... Eli ns. vanhempaa, uudempaa ja kokonaisempaa mallia. Tähän k.o. moottoriin kävi tuurilla se vanhin ja yksinkertaisin = edullisin versio.

Suosittelen ostamaan kokonaisen, koska nyt sinulle jäi vanha pohja. Usein ei ole ongelmia mutta kerran kävi niin, että vanha pohja vuosi vaikka miten vaihtoi vesipumpun. Eli tuohon sinullekin voi ostaa tuon kokonaisen. Sitten on muovi ja metallivariaatiot. Hintaero on pieni rungollisen ja pelkän pumpun välillä.

Tässä esimerkki kokonaisesti autoosi Fixuksen ovh hinnastosta:
http://www.fixusnet.fi/~m0qBx0000001/?Y999=PIF&Y104=168289&Y216=31796&Y219=3115&Y223=

Tässä esimerkki pelkästä pumppuosasta:
http://www.fixusnet.fi/~m0qBx0000001/?Y999=PIF&Y104=29285&Y216=31796&Y219=3115&Y223=

Hankala

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #52 : 01.10.2012, 19:17:15 »
Auto: 2000 406 2,0 (EW10).

Ajattelin tässä kysyä että kun ostin tuon auton ja siinä vuoti vesipumppu. Nyt kun hommasin siihen uuden vesipumpun motonetistä ja sain sen paikalleen niin remmi ei enää kulje suoraan vaan pyrkii hinkkaamaan koneen puoleista muovia. Vanhalla vesipumpulla tätä ongelmaa ei ollut, voiko tosiaan tuo motonetin vesipumppu, merkiltään QH olla huonosti tehty? Mitä googletin niin noissa on ollut ongelmia juuri tässä QH pumpussa.

Olen asentanut uuden pumpun niinku kuuluuki mutta ei tuolla uskalla ajaa kun ottaa reunaan kiinni. Jakopään remontin jälkeen on ajettu 50tkm. Ja en sen takia ala jakopäätä remontoimaan koska kyllä tuolla vielä ajaa, mutta tuo uusi pumppu ilmaisesti ohjaa remmiä sivuun.

Onko tällaista tullut kenelläkään vastaan? Kai tuosta saa rahat takasin ja ostan siihen paremman merkkisen pumpun.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #53 : 01.10.2012, 19:20:28 »
...voiko tosiaan tuo vesipumppu, merkiltään QH olla huonosti tehty?

Kyllä voi - linjavian eli pumpunakselin/hihnapyörän kohtisuoruus poikkeaman ei tarvitse olla kovinkaan suuri, kun hihnalinja 'ajaa sivuun'.

Hankala

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #54 : 02.10.2012, 15:38:14 »
Kävin hakemassa kunnon vesipumpun, mutta ei vieläkään kulje suoraan, vaan hankaa koneen muovia. Kävin vielä hakemassa gates hihnapaketin ja pistin paikalleen niin sama homma, mikä voi olla? Kuuluuko kampiakselin hihnapyörän takana olla sellainen peltiohjuri, joka ohjaa jakohihnaa ulospäin, tässä minun autossa ei sellaista ole? Jossakin muun merkkisissä autoissa on sellainen peltilätkä jakohihnan ja koneen välissä jos hokaatte mitä tarkoitan?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #55 : 02.10.2012, 18:06:30 »
Pitäisihähän siellä lohkon etukiinnikkeen(alumiinikappale jossa akselitiiviste) ja synkronihihnapyörän välissä viistetty laippa olla. Uudemmissa kyseinen on integroitu synkronihihnapyörään. Vastaavasti kiilahihnapyörän keskiö, toimii ulompana ohjaimena.

Osa 19, osan 23 sisäpinta toimii ulompana ohjaimena.
http://images.forum-auto.com/mesimages/236066/df05a72a.jpg
« Viimeksi muokattu: 02.10.2012, 18:18:29 kirjoittanut Benkku »

Hankala

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #56 : 02.10.2012, 19:10:06 »
Joo kyllä siellä nuo osat on, kyselin merkkiliikkeestä että mistä johtuu tuo hihnan reunaan meno, niin ei samanlaista ole kuulemma sattunut. Kyselin vielä, että johtuuko vanhoista hihnapyöristä niin ei kuulemma voi niistä johtua, jos ovat kuluneet, niin hihna voi vain hypätä hampaalta.

Taivutin pikkasen sitä jakopään sisempää muovia, niin siihen ei ainakaan osu enää. Entisen vesipumpun kiinnikepuoli oli muovinen ja siihen laitettu alumiininen pumppu, näin ei ilmeisesti saa tehdä.

Nyt koko vesipumppu paketti alumiinia, tuli vain hullu ajatus että osaako tarvike valmistajat tehdä tarpeeksi tarkkaa työtä tuon alumiinisen kiinike laipan kanssa. Onko kukaan muu ostanut tarvikkeena tuota koko pakettia ja olis vielä toiminut?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #57 : 02.10.2012, 19:29:21 »
Entisen vesipumpun kiinnikepuoli oli muovinen ja siihen laitettu alumiininen pumppu, näin ei ilmeisesti saa tehdä.

Aivan, tässä joku säästänyt väärässä paikassa.

Mistä kohtaa hihna hinkkaa suojukseen, vesipumpun yläpuoleltako? Kampi-akselin hihnapyörän ohjauksesta hihnalinja ei ole enää 'noin korkealla' kiinni.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #58 : 02.10.2012, 19:32:04 »
Kyselin vielä että johtuuko vanhoista hihnapyöristä niin ei kuulemma voi niistä johtua, jos ovat kuluneet niin hihna voi vain hypätä hampaalta.

Kyllä voi. Nimittäin - jos hihnapyörässä merkittävää kulumaa ja uusi hihna on hieman vanhaa leveämpi, niin hihnan kireys poikkileikkauksen suuntaan eroaa, jolloin ajaa hihnaa sivuun.

Hankala

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #59 : 02.10.2012, 20:14:20 »
Imunokka-akselin oikealta sivulta hinkasi siihen koppaan, mutta kun hieman taivuttelin sitä koppaa niin ei äänen perusteella enää hinkannut. Remmi myös hinkkaa sitä kiristinrullan viisaria tai ainakin näyttää siltä että on sitä vasten.

Tämä uusi remmi oli yhtä leveä kuin vanha, onko noissa ew koneiden remmeissä leveys eroja?