Kirjoittaja Aihe: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)  (Luettu 3991 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pintaliitin

  • Vieras
407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« : 24.02.2010, 13:50:37 »
Ongelma:

Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti).

Jepa, eli viime kesänä autoon vaihdettiin jakopään hihna - sillä seurauksella, että tehot hävisivät taivaan tuuliin. Vein auton takaisin ja valitin, että hihna on laitettu miten sattuu. Huoltamo aukaisi koneen ja tekivätkin kai jotain - sillä seurauksella, että alaväätökin katosi tyystin. Auto on sen jälkeen seissyt huoltamolla yhteensä varmaan kuukauden, siihen on vaihdettu mm. nokka-akseli, sen ajoituksen säätimet, jotain venttiileitä yms.

Auton tehot heittelee vähän miten sattuu, oman arvion mukaan noin välillä 120-160 heppaa. Ennen lumia 0-100km/h kiihdytys sujui pahimmillaan n. 13,5 sekuntiin. Nythän tuota ei ole pystynyt mittaamaankaan liukkaiden teiden vuoksi ja 9 kk:n jälkeen alkaa olla jo hakusessa miten sen V6:n pitikään lähteä ja siksi olenkin mitannut 0-100km/h kolmosvaihteella, johon kuluu 19 sekuntia.

Nytpä pyytäisinkin jos joku ystävällinen 407 V6:n omistaja viitsisi mitata kauanko tuohon kiihdytykseen kuluu aikaa toimivalla autolla, niin olisi jotain pohjaa lähteä taas vääntämään kättä huollon kanssa.

Ratkaisu:

Auto on lopultakin kunnossa - luojan kiitos!

Tehohäviön aiheuttajaksi osoittautui lopulta puolat, jotka vaihdettiin kaikki. Vika olisi jäänyt mysteeriksi, ellei Tanskassa olisi paljastunut vastaavaa tapausta, jonka paikallinen korjaamo oli hoitanut kaikkien puolien ja tulppien uusimisella. Niinpä kokeiltiin samaa minunkin autoon. Jakopään hihna oli siis lopultakin asennettu oikein, mihin johtopäätökseen jo tulinkin sen jälkeen kun se oli vaihdettu kahteen kertaan ja tarkastettu vielä kolmanteen. Huoltojen yhteydessä tehty ecun nollaus oli ilmeisesti se, joka vei auton tehot lopullisesti. Moottori kehitti myös mystistä vikakoodia jonkin nokka-akselin ajoituksesta tms.

Auton tehoista kertoo jotain tuo aloitusviestissä mainittu kiihdytys kolmosvaihteella 0-100km/h, joka siis sujui 19 sekuntiin. Viimeisen mittauksen mukaan sama kiihdytys jäisellä tiellä vei n. 12 sekuntia! Eli ero on valtava.  On pitkästä aikaa kiva istua pösön rattiin ja velatkin alkaa tuntua saatavilta. Huomaan myös ajotapani muuttuneen huomattavasti - kun 1½ vuotta olen ajanut survoen tallaa lattiaan ja kironneen, että "Liiku saatana!" niin nyt kone vetää jo pienillä kierroksilla, risteykset voi ajaa kolmosvaihteella ihan rauhallisesti eikä kaasun survomiseen ole enää tarvetta!

Oulun Pörhöä pitää kiittää paitsi palvelusta ja pitkäjänteisyydestä, myös isoista investoinneista auton korjaamiseksi omaan piikkiin. Toisaalta 1½ vuotta on Aivan Liian Pitkä aika tuollaisen vian löytämiseksi (jota ne eivät itseasiassa lopulta edes löytäneet) ja näin onkin pakko peräänkuuluttaa korjaamon ammattitaitoa. Siitä näkökulmasta katsottuna koko episodi on melkoinen fiasko.

Mutta nyt on ajaminen kivaa, eikä auton pikkuviatkaan enää tunnu niin vakavilta. =)

samitala

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #1 : 24.02.2010, 20:38:34 »
0-100km/h väli pitäisi taittua 8-9s haarukassa 407:lla.

Joo jotain 8s pintaan se 100km/h täälläkin taittuu. Tuon takia juuri en vienyt autoa hihnanvaihtoon mihinkään liikkeeseen, vain tein sen kaverin kans. Vaikka saisikin takuut ym. muut niin pahimmassa tapauksessa auto juurikin seisoo korjaamon pihassa ja vitutus on suuri...

teemudz

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #2 : 25.02.2010, 11:37:54 »
Pellin alla on 211 hepoa, mutta 9,46389 s tuskin alittuu. Tuo auton lähes 1700 kg omapaino ei liiku kovin helposti, eikä AL6 vaihteisto tykänne revittelystä  :D.

On tuolle mitattu ainakin ulkomaisessa lehdistössä alle 9s aikoja. 406 pinkaisee lähes vastaavalla myllyllä ja manuaalina lähellle seitsemää sekuntia  :-*

jr66

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #3 : 25.02.2010, 12:05:18 »
Hmmm... kiitoksia vastauksista, mutta pyydän siis mittaamaan kiihtyvyyden 0-100km/h kolmosvaihteella, johon siis omallani kuluu 19s.

Kolmosvaihteella? Kyllä liikkeelle lähtiessä taitaa silti 1-vaihde olla käytössä vai enkö ymmärrä asiaa?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #4 : 25.02.2010, 12:32:27 »
Onko nokkien säätyvät pyörät laitettu oikein kun hihnaa on laitettu?

EDIT: En kyllä tiedä mitä tossa jakopääprojektissa voi ryssiä... Omaani, tosin -01, tein sen itse eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

Pintaliitin

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #5 : 25.02.2010, 13:01:58 »
Kolmosvaihteella ? Kyllä liikkeelle lähtiessä taitaa silti 1-vaihde olla käytössä vai enkö ymmärrä asiaa ?

Kolmosvaihteen voi kyllä laittaa lähtiessä silmään (manuaaliasennossa), eikä se siitä muutu kun painaa kaasun pohjaan, ellei anna kick-downia.

Onko nokkien säätyvät pyörät laitettu oikein kun hihnaa on laitettu?

EDIT: En kyllä tiedä mitä tossa jakopääprojektissa voi ryssiä... Omaani, tosin -01, tein sen itse eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.

Ken tietää, mutta hihna on vaihdettu kahdesti, tarkastettu kolmesti ja jakopään säätöpyöräkin on vaihdettu uuteen.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #6 : 25.02.2010, 20:10:42 »
Kolmosvaihteen voi kyllä laittaa lähtiessä silmään (manuaaliasennossa), eikä se siitä muutu kun painaa kaasun pohjaan, ellei anna kick-downia.

Ken tietää, mutta hihna on vaihdettu kahdesti, tarkastettu kolmesti ja jakopään säätöpyöräkin on vaihdettu uuteen.

Tehopenkki voisi juoruta moottorin tehot. Eihän imuputki ole vaan rutussa? Kokeile putsariin asti avartaen tai ilman ilmansuodatinta. Pakopuolella voisi olla katista irronnut palanen tms. kuristaa virtausta. Vaihtoehtoja on  monia. Ohjausyksikön mystinen vika, ilmamäärämittari, anturi, kaasuläpän potentiometri yms.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #7 : 26.02.2010, 02:04:03 »
Kokeile ... ilman ilmansuodatinta.

Typerä neuvo. Älä missään nimessä kokeile ilman ilmansuodatinta. Huonolla tuurilla voivat venttiilit tiivistyspinnoistaan ja kannen seetit vaurioitua. Pahimmassa tapauksessa, lautasen ja seetin väliin imu-ilman mukana kulkeutuva(t) partikkeli(t) saattavat aiheuttaa venttiili- ja jopa mäntävaurion.

Ilmansuodatin tuskin ilmansaantia ahdistaa, ellei ole erittäin likainen jolloin vaihto uuteen suodattimeen. Ajettaessa ilman moottoriin menevän ilman suodatusta. Lävitse menee kaikki lika ja hieman isommatkin partikkelit, joita imuputkistoon ennen suodatinta on kertynyt ja joka ilmanottoon 'moisen kokeilun' aikana mahdollisesti joutuu.

« Viimeksi muokattu: 26.02.2010, 02:07:38 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #8 : 26.02.2010, 13:42:07 »
Sorry, vedän neuvoni takaisin. Kokeilulla tarkoitin, että ajaa pienen matkan pölyttömässä talvisäässä, ei maratoonia. Siten, että imuilma otetaan konetilasta.

Täydellä kuormituksella ilman virtausnopeus on erittäin suuri. Tehokkaatkin pölynimurit jäävät kakkoseksi - eli vähän isommatkin esim. luokkaa peukalonpään kokoiset kivet kulkeutuvat (myös hieman kauempaakin imettynä) moottoriin.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #9 : 17.01.2011, 20:13:41 »
Tehohäviön aiheuttajaksi osoittautui lopulta puolat, jotka vaihdettiin kaikki. Vika olisi jäänyt mysteeriksi, ellei Tanskassa olisi paljastunut vastaavaa tapausta, jonka paikallinen korjaamo oli hoitanut kaikkien puolien ja tulppien uusimisella. Niinpä kokeiltiin samaa minunkin autoon. Jakopään hihna oli siis lopultakin asennettu oikein, mihin johtopäätökseen jo tulinkin sen jälkeen kun se oli vaihdettu kahteen kertaan ja tarkastettu vielä kolmanteen. Huoltojen yhteydessä tehty ecun nollaus oli ilmeisesti se, joka vei auton tehot lopullisesti. Moottori kehitti myös mystistä vikakoodia jonkin nokka-akselin ajoituksesta tms.

Auton tehoista kertoo jotain tuo aloitusviestissä mainittu kiihdytys kolmosvaihteella 0-100km/h, joka siis sujui 19 sekuntiin. Viimeisen mittauksen mukaan sama kiihdytys jäisellä tiellä vei n. 12 sekuntia! Eli ero on valtava.  On pitkästä aikaa kiva istua pösön rattiin ja velatkin alkaa tuntua saatavilta. Huomaan myös ajotapani muuttuneen huomattavasti - kun 1½ vuotta olen ajanut survoen tallaa lattiaan ja kironneen, että "Liiku saatana!" niin nyt kone vetää jo pienillä kierroksilla, risteykset voi ajaa kolmosvaihteella ihan rauhallisesti eikä kaasun survomiseen ole enää tarvetta!

Oulun Pörhöä pitää kiittää paitsi palvelusta ja pitkäjänteisyydestä, myös isoista investoinneista auton korjaamiseksi omaan piikkiin. Toisaalta 1½ vuotta on Aivan Liian Pitkä aika tuollaisen vian löytämiseksi (jota ne eivät itseasiassa lopulta edes löytäneet) ja näin onkin pakko peräänkuuluttaa korjaamon ammattitaitoa. Siitä näkökulmasta katsottuna koko episodi on melkoinen fiasko.

Mutta nyt on ajaminen kivaa, eikä auton pikkuviatkaan enää tunnu niin vakavilta. =)

Hyvä juttu. Outoa, ettei koneen ääni juorunnut vikaa. Onko käyntiääni nyt samankuuloinen? Sama vika kai täälläkin kummitellut, olivat vaihtanee tulpat ja puolat autooni edellisen omistajan toimesta kilometreillä 72000 km. Lähteepi aina kuin tykin suusta, paitsi AS16 manuaali 406 hieman nokittaa ;) Tuo sport-nappi on vaihteistossa riittävä, tuota leikittelyä manuaalilla tarvitsee todella harvoin. Nokka-akselien ajoituksen herjaus tuntuu oudolta, jos jako kohdillaan. Eräässä Veho vaihdokissa oli ollut pykälän pielessä, kulutuksen kustannuksella ei tehojen. Olisi hyvä kuulla tilastoa autosi kulutuksesta, sillä 12,5 l/100 km menee kaupunkipyörityksessä nyt talvikeleillä vakiona.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Benkku

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #10 : 17.01.2011, 22:01:45 »
Nokka-akselien ajoituksen herjaus tuntuu oudolta, jos jako kohdillaan.

Ei ollenkaan - kuluneella hihnalla ajoitus on hieman muuttunut, jolloin hihnan uusimisen jälkeen (ilman testerissä käyttöä ts. asetuksen nollausta) voi nokan asentovirhe generoitua. Haaramoottorit (myös ainakin tietyt VW/Audin) tälle jossain määrin 'herkkiä'.

Pintaliitin

  • Vieras
Vs: 407 - Tehottomuus (V6) (sytytyspuola)
« Vastaus #11 : 18.01.2011, 08:51:47 »
Koneen käyntiääni muuttui mielestäni hieman raaemmaksi korjauksen myötä, eli vika päällä käyntiääni kuulosti kyllä siltä, että kone olisi täysin kunnossa. Bensaa on kulunut noin 13-14,5 litraa sadalla, pääasiassa kaupunkiajoa. Odotan kulutuksen laskevan parilla litralla jo pelkästään ajotapamuutoksenkin seurauksena. Ja eiköhän tuo vikakin ole osansa tuohon tehnyt. Mutta jos viallisten puolien syystä bensa ei sylinterissä pala kunnolla, niin miksi se ei näy päästömittauksissa? Eikö siellä mitata muuta kuin hiilidioksidia?