Ongelma:
Auto: 2005 407 SW 3,0 V6 Executive (automaatti).
Jepa, eli viime kesänä autoon vaihdettiin jakopään hihna - sillä seurauksella, että tehot hävisivät taivaan tuuliin. Vein auton takaisin ja valitin, että hihna on laitettu miten sattuu. Huoltamo aukaisi koneen ja tekivätkin kai jotain - sillä seurauksella, että alaväätökin katosi tyystin. Auto on sen jälkeen seissyt huoltamolla yhteensä varmaan kuukauden, siihen on vaihdettu mm. nokka-akseli, sen ajoituksen säätimet, jotain venttiileitä yms.
Auton tehot heittelee vähän miten sattuu, oman arvion mukaan noin välillä 120-160 heppaa. Ennen lumia 0-100km/h kiihdytys sujui pahimmillaan n. 13,5 sekuntiin. Nythän tuota ei ole pystynyt mittaamaankaan liukkaiden teiden vuoksi ja 9 kk:n jälkeen alkaa olla jo hakusessa miten sen V6:n pitikään lähteä ja siksi olenkin mitannut 0-100km/h kolmosvaihteella, johon kuluu 19 sekuntia.
Nytpä pyytäisinkin jos joku ystävällinen 407 V6:n omistaja viitsisi mitata kauanko tuohon kiihdytykseen kuluu aikaa toimivalla autolla, niin olisi jotain pohjaa lähteä taas vääntämään kättä huollon kanssa.
Ratkaisu:
Auto on lopultakin kunnossa - luojan kiitos!
Tehohäviön aiheuttajaksi osoittautui lopulta puolat, jotka vaihdettiin kaikki. Vika olisi jäänyt mysteeriksi, ellei Tanskassa olisi paljastunut vastaavaa tapausta, jonka paikallinen korjaamo oli hoitanut kaikkien puolien ja tulppien uusimisella. Niinpä kokeiltiin samaa minunkin autoon. Jakopään hihna oli siis lopultakin asennettu oikein, mihin johtopäätökseen jo tulinkin sen jälkeen kun se oli vaihdettu kahteen kertaan ja tarkastettu vielä kolmanteen. Huoltojen yhteydessä tehty ecun nollaus oli ilmeisesti se, joka vei auton tehot lopullisesti. Moottori kehitti myös mystistä vikakoodia jonkin nokka-akselin ajoituksesta tms.
Auton tehoista kertoo jotain tuo aloitusviestissä mainittu kiihdytys kolmosvaihteella 0-100km/h, joka siis sujui 19 sekuntiin. Viimeisen mittauksen mukaan sama kiihdytys jäisellä tiellä vei n. 12 sekuntia! Eli ero on valtava. On pitkästä aikaa kiva istua pösön rattiin ja velatkin alkaa tuntua saatavilta. Huomaan myös ajotapani muuttuneen huomattavasti - kun 1½ vuotta olen ajanut survoen tallaa lattiaan ja kironneen, että "Liiku saatana!" niin nyt kone vetää jo pienillä kierroksilla, risteykset voi ajaa kolmosvaihteella ihan rauhallisesti eikä kaasun survomiseen ole enää tarvetta!
Oulun Pörhöä pitää kiittää paitsi palvelusta ja pitkäjänteisyydestä, myös isoista investoinneista auton korjaamiseksi omaan piikkiin. Toisaalta 1½ vuotta on Aivan Liian Pitkä aika tuollaisen vian löytämiseksi (jota ne eivät itseasiassa lopulta edes löytäneet) ja näin onkin pakko peräänkuuluttaa korjaamon ammattitaitoa. Siitä näkökulmasta katsottuna koko episodi on melkoinen fiasko.
Mutta nyt on ajaminen kivaa, eikä auton pikkuviatkaan enää tunnu niin vakavilta. =)