Kirjoittaja Aihe: 406 - Takapään kallistuksenvakaajan yhdystangon vaihto  (Luettu 7922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jaso

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2002 406 2,2 Sport.

Tuli vaihdettua takavakaajatangon runkohelat eli ne elastomeeriosat, joilla tanko kiinnittyy auton runkoon. Nuo osat kiinnitetään teräskorvakoilla, joka on mutterikiinnitteinen takaa ja ruuvikiinnitteinen edestä. Niinpä tuo ruuvikiinnitteinen katkesi ruuvin kannan juuresta ja poraushommia, uudelleen kierteyttämistä ja muuta kivaa on kai tiedossa. Löytyyköhän takapenkin alta tuon ruuvin pää vai jääkö se jonnekin kotelon sisään? Olis vain paljon helpompi operoida tuo pultin nysä pois yläkautta. Ja kaikki alkoi siitä kun piti metsästää "pakkaskolinan" aiheuttajaa.

Ratkaisu:

Elastomeeriosan kiinnityskorvakko hitsattu kiinni katkenneeseen pultin nysään ja vaihdettu uudet kaasuiskarit taakse. Kolinat loppuivat siihen. Noitten kumiosien hinta muuten olisi ollut alkuperäisenä 33 e/kpl ja Motonetistä ne sai 6,90 e/kpl. Eipä noissa päälle päin juuri eroa huomannut.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 499
Vs: 406 - Takapään kallistuksenvakaajan yhdystangon vaihto
« Vastaus #1 : 09.03.2010, 17:52:17 »
Takapenkin alunen on polttoainetankin päällinen. Eli ei ne ihan sieltä löydy. Siellä taisi olla vain turvavyön kiinnikkeet.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 847
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Takapään kallistuksenvakaajan yhdystangon vaihto
« Vastaus #2 : 09.03.2010, 20:39:54 »
Ruuvin, eli pultin vastamutteri ei ole penkin alla, eli menee kikkailulla korjattavaksi (kierteet, isompi pultti, vastalevyn ujutus, jos saumaa).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 511
Vs: 406 - Takapään kallistuksenvakaajan yhdystangon vaihto
« Vastaus #3 : 02.10.2012, 20:13:05 »
Auto: 1998 406 2,0 ST (XU10J4R).

Teoriassa takapään koiranluun vaihtaminen on triviaali homma, mutta käytännössä vanhojen jämähtäneiden osien kanssa vähemmän triviaalia. Kierteen keskellä oleva kanta yleensä nuljahtaa pyöreäksi alta aika-yksikön, jonka jälkeen nivel pyörii vapaana. Yläpäässä on riittävästi tilaa sahaamalla tai rälläkällä irrottamiseen, mutta alapäähän ei pääse mitenkään kunnolla käsiksi. Ainoa mahdollisuus on, että hyvällä pulttipyssyllä alapään mutteri lähtee siististi irti. Jos ei moista omista tai ei siitä huolimatta onnistu, joutuu luultavasti irrottamaan koko navan irti autosta, jotta alapään mutterin saa irti.

Kun sain omaan autooni yhden puolen lähes vaihdettua, niin tuli tehtyä havainto, jolla koko remontin saa hoitumaan noin puolessa tunnissa (vrt. monta tuntia tuhraamista ja lopuksi navan irrottaminen). Nivelkupit saa käännettyä irti nivelistä melko pienellä vaivalla, jolloin homma helpottuu oleellisesti.

Tässä lyhyt ohje koiranluiden vaihtamiseen:
  • Pultit kannattaa putsata huolellisesti teräsharjalla ja käyttää lisäksi irrotusöljyä, jotta lähtevät helpommin irti.
  • Riko yläpään suojakumi ja väännä nivelkuppi irti kiertoliikkeellä (kuva 1). Lukkopihdit toimivat hyvin.
  • Tämän jälkeen lukkopihdeillä saa hyvän otteen nivelestä ja mutteri lähtee huonollakin pulttipyssyllä vaivatta auki. (kuva 2)
  • Alapään nivelkupin saa kammettua helposti irti kampeamalla sorkkaraudalla alatukivartta vasten (kuva 3). Samasta välistä saa parhaiten lukkotongit paikalleen.
  • Koiranluun alapään mutterille ei mahdu laittamaan hylsyä jatkovarsineen, ellei jarrusatulaa irrota. Kuvassa 3 näkyvä jarruputken kiinnike kannattaa vapauttaa, jotta jarruputkella on hieman enemmän varaa liikkua. Jousilevy lähtee ruuvimeisselillä kampeamalla ja tuurnalla naputtelemalla. Jarrusatulan voi ripustaa narulla tmv. apurungosta löytyvään reikään. ABS-anturin johto kannattaa myös irrottaa koiranluun mutterin alle tulevasta kiinnikkeestä
  • Kasausvaiheessa on syytä pitää kiinni nivelen keskeltä torx/6-kulmahylsyllä, jottei nivel pääse pyörimään kiristettäessä. Yläpäässä ei ole esteitä, mutta alapäässä liki mahdoton yhtälö. Pyörimistä voi estää painamalla koiranluuta napaa vasten. Pulttipyssyllä kiristämällä nivel ei myöskään lähde pyörimään. Muttereiden kiristysmomentti on 40 Nm. Alkuperäisten mutterien avainväli taisi olla 16 mm ja uusissa 17 mm.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



Peugeot 607 3.0 manual '01

jaakkohyy

  • Vieras
Vs: 406 - Takapään kallistuksenvakaajan yhdystangon vaihto
« Vastaus #4 : 03.10.2012, 13:17:22 »
Hyvä keino on myös hajottaa pultit pulttipyssyllä, jos sellaisen sattuu omistamaan. Eli ei edes yritä avata muttereita, vaan vetää tiukemmalle, jolloin pultit menee poikki.