Kirjoittaja Aihe: 406 - Alapallonivelen vaihto  (Luettu 25380 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 147
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #45 : 16.01.2014, 21:16:06 »
Muistakaa sitten kunnolla lyödä meisselillä/tampilla lukituskohta, kaveri oli lyönyt vain vähän. Jolloin se oli lähtenyt kiertymään auki hyvän rasvauksen ansiosta. Eli kunnon isku lukite kohtaan, että pelti vääntyy loveen. Kevyt lukitetta kierteeseen esim. Loctite 222 kierrelukite on myös hyvä ratkaisu. Koska se estää lian ym. pääsemisen kierteeseen ja aukeaa helposti. Silti voi laittaa pesän pohjalle rasvaa.

Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #46 : 17.01.2014, 11:18:03 »
Jos vaan hitsauskone tallista löytyy niin noissa nivelissä ei saa yhtään sen kauempaa aikaa kulumaan kun muidenkaan merkkien alapallojen kanssa. Ei muuta kun se suojakumi pois, enimmät rasvat pyyhkii ja hitsaa sen nivelen "jäykäksi" runkoonsa, isompi mutteri sitten kiinni samaan pakettiin ja naps pyssyllä pois ja uusi tilalle. Lämpö edesauttaa sitä irtilähtöä tolkuttoman paljon.

Parempi keino on ostaa se erikoishylsy vain. Pääsee helpommalla.

Mutta muuten olet oikeassa. Jos on hyvät edellytykset vääntää auki, niin nuo saattaisi vaihtaa kummatkin puoleen tuntiin, jos on kertaalleen noita vaihtanut. Mun nivelissä meni 1,5 tuntia. Toisessa ei mennyt, kuin vartti, kun homma oli jo ekalla opittu.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #47 : 17.01.2014, 11:24:17 »
Ilmanmuuta erikoishylsy on kätevämpi. Minä vielä hitsasin vahvikkeen korvakkeisiin (ylisuuresta putkesta).
404, Expert, C3
2CV4

Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #48 : 17.01.2014, 12:42:58 »
Luulen, että tuo putken hitsaaminen hylsyn ympärille ei ole kannattavaa. Joo, voi osaltaan tuoda vahvennusta niihin nystyröihin, mutta samalla hylsy kaiken kaikkiaan menettää lujuuttaan hitsauksen lämmön takia.

Jos tuota nyt haluaa vahvistaa, niin lähtisin sovittamaan tiukkaa rengasta nystyröiden ympärille, joka puristustiukkuudella paikalleen lyötäisiin. Tiedä sitten olisiko tuosta sivuttaista apua, mutta mitään lämpöä en siihen hylsyyn kyllä lähtisi antamaan, jonka jälkeen hylsyn kovuudesta ei olisi enää mitään tietoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #49 : 17.01.2014, 13:17:50 »
Holkin voi(si) hitsata mikrohitsauslaserilla. Lämmöntuonti pienin ja materiaali päästyy minimaaliselta alalta.

Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #50 : 17.01.2014, 13:29:20 »
Monellahan on käytössä mikrohitsauslaitteet?  ::) .... ja kun lähtee jotain tuollaista hitsauttamaan jossain, niin koko hylsyn hankinta menettää merkityksensä.

Kyllä tuo minun hylsy näytti kestäneen melkolailla virheettömänä noiden kahden nivelen vaihdon jälkeen. Maksoi varmasti itsensä takaisin, vaikka jo kolmannella nivelellä leviäisi kokonaan kerralla. Ilman tuota hylsyä ei kuskin puoleinen nivel olisi todennäköisesti ikinä irti lähtenyt, paitsi tuolla mutterin hitsauksella.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 385
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #51 : 17.01.2014, 13:48:30 »

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #52 : 17.01.2014, 20:23:53 »
Joo ei tarvitse hitsata jos ei halua  :) Olen tuolla aukonut ehkä n. 10 palloa, ihan migillä hitsattu vahvike ympärille kun tykkään pulttikoneella aukoa niitä.
404, Expert, C3
2CV4

Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #53 : 17.01.2014, 22:43:59 »
Pulttikoneella nuo minunkin nivelet aukaistiin. Tuo kuskin puoleinen vain kierrettiin lopun matkaa varrella säästäen hylsyä. Todennäköisesti olisi kestänyt koneenkin.

Ja tosiaan turhanaikainen hylsyn kuumentaminen päästää metallia, jolloin se pehmenee. Se vaikutus koskee yhtälailla pulttikoneenkin käyttöä. Mutta hyvä, että hylsy on kestänyt päästämisestä huolimatta, mutta ilman hitsauksiakin se olisi todennäköisesti kestänyt ja tulisi kestämään jopa paremmin juuri siksi, koska lämpö on pehmentänyt hylsyä.

Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #54 : 18.01.2014, 14:40:30 »
Usko nyt ihan huvikseen. Hitsaamalla se hylsy lämpiää paljon ja samalla päästyy. Kun metalli päästyy, niin se pehmenee. Silmämääräisesti metallin karkaisua ei voi todeta. En väitä, etteikö tuo sinun kuumentamalla päästetty hylsy kestäisi, mutta ilman niitä virityksiäsi se todennäköisesti kestäisi yhtälailla, kun ottaa lukuun, ettei sitä ole päästetty.

Ihan toinen juttu on sitten, jos olet lämpökäsitellyt hylsyn uudestaan.

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #55 : 18.01.2014, 14:50:59 »
Tiedän kyllä että lujuus kärsii kun sitä kuumennetaan ei siitä ole kyse. Siksi vahvistin koska tiedän että kynsiä on katkennut muuten, maahantuojakin tiesi sen ja sanoi ettei saa käyttää pulttikoneella vaikka onkin musta hylsy.
404, Expert, C3
2CV4

#timo#

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 214
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #56 : 17.04.2014, 07:41:03 »
Onko kukaan hommannut uutta lämpösuojapeltiä tuolle alapallonivelelle? Ei taida löytyä tarvikeliikkeestä?
406 GW 2,0 HDi 110 Executive autom. -03
Skoda Superb 1.4 TSI ACT 4X4 -16

Lukkari

  • Vieras
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #57 : 19.04.2014, 00:01:37 »
Pallonivel voidaan irroittaa myös poravasaraa apuna käyttäen. Tylsytin piikkaustaltan lentävällä ja sen jälkeen "piikkasin" poravasaralla nivelen irti. Onnistui muuten ongelmitta ja nopeasti.

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 717
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #58 : 01.01.2015, 21:43:06 »
Pitääkö säätää kulmia alapallon vaihdon jälkeen? Kenen valmistama on hyvä näissä?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver

Present time Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire ja Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

micco

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 173
Vs: 406 - Alapallonivelen vaihto
« Vastaus #59 : 01.01.2015, 21:45:16 »
Ei. Lemförder, Sachs.
404, Expert, C3
2CV4