Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää  (Luettu 9898 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #15 : 16.07.2013, 22:31:16 »
Akku oli yön laturissa, kokeilin huvikseen startata töihin lähtiessä ja lähti käyntiin? Kaasuläpän vierestä oli pari liitintä irti käynnistettäessä. laitoin ne kiinni ja auto pysyi käynnissä. Luulin että illan johtoliitosten läpi käynti oli auttanut jotain. Sammutin auton, kokeilin uudestaan virtoja päälle, polttoainepumppu pyöri taas.

Töitten jälkeen taas innolla auton kimppuun ja ei käynnisty. Varmana en muista mitkä anturit aamulla olivat irti kun lähti käyntiin. Samat oireet kun aiemminkin.

MIKÄ ANTURI ON KAASULÄPÄN ASENNONTUNNISTIMEN ALLA? Yritin käyttää irti ja anturin pohja jäi kaasuläpän rungon pohjaan. Käteen jäi anturin kanta ja kaksi hapettunutta jousta, onko anturilla vaikutusta käynnistymiseen?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 825
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #16 : 17.07.2013, 09:34:39 »
Liitteen kuvassa numero 9?

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #17 : 17.07.2013, 19:43:46 »
 Hienoa. 14 "Polttoaine lämmittimen ohjausyksikkö"

Auto lähti tänään kuitenkin käyntiin senkin liitin irti. Tuli mieleen että jos laturissa on jotain häikkää ja otin sen piuhat irti. Ecun nollaus ja starttaus laturi "irti", kerrasta käyntiin taas. Piuhat kiinni ja lataa 14.3v. Tuli jo pari lyhyttä reissua ajettuakin mutta nyt ei taas käynnisty prkl. Sama vika ei pensaa ei kipinää.

Taas odotellaan ecun nollautumista. Mistä naistä näkee jos ajonesto (sirullinen) on päällä? Tuntuu olevan niin tuurissaan tuo käynnistyminen että alkaa se vähän epäilyttää.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 514
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #18 : 17.07.2013, 20:38:04 »
Kuulostaa hyvinkin ajoneston vialta, koska se juuri katkaisee virransyötön polttoainepumpulle, suuttimille ja puolalle. Ohittaminen onnistunee vetämällä kaksoisreleeseen hyppylanka oikeaan kohtaan, mutta eihän se oikein hyvä tapa ole sitä korjata.

Onko autosi Bosch MP 5.2 vai MP 7.2 -moottorinohjauksella? Voin katsoa sähkökuvan. Omassa autossani ajonesto temppuilee välillä MP 5.2 järjestelmän yhteydessä: kun virrat päälle käännettäessä moottorin vikavalo vilkahtaa kahdesti, on ajonesto kytkeytynyt pois päältä. Tekisikö samanlailla myös sinun autossasi?
Peugeot 607 3.0 manual '01

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #19 : 17.07.2013, 21:01:18 »
MP 7.2
Moottorin vikavalo syttyy heti kun kääntää virrat päälle eikä sammu edes startatessa. Minusta sammunut tätä ennen vasta kun lähtenyt käyntiin. Hyppy johto alkaa muuten kuulostaa oikein hyvälle vaihtoehdolle. näitten sirullisten ohituksesta on vaan aika vähän tietoa missään ainakaan suomeksi

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 514
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #20 : 17.07.2013, 21:19:34 »
Bosch MP 7.2 ei näytä oleva yhtä simppeli ajonesto kuin vanhemmassa MP 5.2:ssa, jossa releen ohjaus meni suoraan ajonestolta. Muistelen foorumilla olleen tapauksen, jossa päällä ollut ajonesto ohitettiin tilapäisesti hyppylangalla kaksoisreleellä. Josko sähkökuvan perusteella pystyisi katsomaan, tuleeko eculta ohjausjännite releille?

Jos ecu ei anna ohjausta releelle, niin vika voisi olla virtalukon ympärillä olevassa transponderissa tai sen johtosarjassa. Löytyy ainakin yksi tapaus haulla, missä siinä oli ollut vikaa: linkki. Haulla löytyy vastaavanlaisiatapauksia hakutermillä "Ei aina käynnisty", lainausmerkkien kanssa. Esimerkiksi: linkki.

Onko muilla foorumilaisilla tietoa, onko MP 7.2 -moottorinohjauksen yhteydessä erillinen mittariston merkkivalo ajonestolle?
« Viimeksi muokattu: 17.07.2013, 21:31:10, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #21 : 18.07.2013, 11:59:41 »
Kiitokset kuvista.

Kaksoisreleen pinni numero 10 (pumpun relee) ei saa eculta ohjausta, jos tämän vetää maihin niin pumppu alkaa pyöriä mutta käyntiin ei kutenkaan lähde.Ecun ja releen välinen johto tarkistettu. Toisen releen ohjaus toimii.

Transponderia koitettu siirrellä ja pyöritelty irtonaista sirua sen vieressä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #22 : 18.07.2013, 12:49:59 »
Kun käännät virrat päälle tuleeko kaksoisreleen toiselle käämille (pinni 10) ollenkaan ohjausta - luokkaa parin sekunnin ajaksi?

Mikäli ei, niin ajonesto on päällä. Jos tulee niin, ohjain ei saa kierroslukutietoa käynnistimellä moottoria pyöritettäessä.

ps. osa 14 on kaasuläppäkotelon sähkölämmityksen vastuselementti.

PL

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 514
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #23 : 18.07.2013, 12:52:10 »
Mittasit ilmeisesti pinnin 10 ohjauksen sytytysvirta päällä? Ohjaushan ei varmaan ole päällä kuin hetken aikaa avaimen kääntämisen jälkeen, mutta taisit olla jo tarkastanut startatessa suoraan pumpun johdoilta, että sinne ei tule jännitettä.

Kyllähän tuo siinä tapauksessa kuulostaa ajonestosta lähtöisin olevalta vialta. Ei taida näissä uudemmissa olla kovin yksinkertaista ottaa sitä pois käytöstä, vaatinee ecun uudelleenohjelmoinnin. Tässä oireisiin vastaava tapaus: linkki. Vara-avaimella voisi tämän vaihtoehdon poissulkea, ellei ole jo tehty.

Oliko vaihtamasi vauhtipyörän asentotunnistin alkuperäinen? Foorumilla oli myös taannoin tapaus, jossa tarvikemerkin anturi oli väärän mittainen, jonka seurauksena hajosi väärän ilmaraon takia alta aikayksikön: linkki.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2013, 13:13:43, kirjoittanut PL »
Peugeot 607 3.0 manual '01

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #24 : 18.07.2013, 15:09:50 »
Omituista, akunkenkä oli taas ollut irti ja mittasin "kympistä" 8,7v. tämä ei jaksanut kuitenkaan relettä käyttää. annoin ryöstö johdolla pari sekuntia maata ja pumppu pyöri. Ei käynnisty.

Uusi mittaus, kun kääntää virrat päälle vuotaa jostain läpi 0,6v. pysyy aika samassa startatessakin. Asentotunnistin ainakin fyysisesti ehjä. Ostettu Fixuksesta made in Italy, merkistä ei tietoa. Vara-avaintakin kokeiltu, sekin toimi vielä silloin kun auto vielä käynnistyi.

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #25 : 18.07.2013, 16:34:53 »
Onkohan tuo ecun ohjelmointi maahantuojan hommia vai mahtaako niile kukaan muu mitään espoon suunnalla.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #26 : 18.07.2013, 18:43:10 »
Halpis tarvike-antureiden kanssa kannattaa olla tarkkana mm. seuraavaista syistä.

Anturin liian pitkä;
- anturin generoima jännite voi suuremmilla kierrosnopuksilla olla liian korkea, seurauksena moottorinohjaimen tulopiirin 'palaminen'
- vauhtipyörän lämmetessä voi välys nollaantua ja anturi rikkoontuu mekaanisesti.

Anturi liian lyhyt;
- anturin generoima jännite jää matalaksi, eikä tulopiirin lähtöpuolelle generoida digitaalista kantti-aaltoa.

Tähän viittaa vikavalon syttyminen käynnistimellä moottoria pyöritettäessä.

Toki anturin kelan imbedanssi voi merkittävästi poiketa vakiosta, jolloin jompikumpi em. syistä voi toteutua anturilla joka pituudeltaan on alkuperäisen mittainen (+/- 0.10 mm).

Janju

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #27 : 20.07.2013, 10:03:58 »
Tässä muuten kävi kiinni välillä Boschin anturi kanssa mutta samat oireet senkin kanssa.

Nyt saisin aika edullisesti transponderin, ecun, sirun ja ajonesto boxin purkuautosta. Jos ei niitten vaihto auta täytyy varmaan kutsua romumies.

paavojaelvis

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #28 : 21.07.2013, 00:05:45 »
Auto: 1998 306 1,6 XR (VF37BNFZE32452530).

Itsellä samat oireet/ongelmat, kaksoisreleen pinnille 9 tulee vain -8,7 V virtalukon ollessa "ON" -asennossa eikä kela jaksa vetää.  Kokeiltu toisella releellä, ei vaikutusta, alkuperäinen toimii toisessa autossa. ECU:n ja releen väliset johdotukset OK, samoin ECU:n maadoitukset. Toinen puoli vetää kyllä. Haiskahtaa ajonestolta?

Paavo

pfaq306

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 825
Vs: 306 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää
« Vastaus #29 : 21.07.2013, 05:46:31 »
Paavo mainitsee että
 
.. ECU:n ja releen väliset johdotukset OK, samoin ECU:n maadoitukset. ...

Paavo

ja janju oli tarkistellut johtoja ja sen jälkeen oli toiminut. Voisikohan molempien vika johtua kuitenkin maadoituksista?

Esimerkiksi tämä 406 ja 306