Kirjoittaja Aihe: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)  (Luettu 4794 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmikkoj

  • Vieras
406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« : 20.05.2007, 20:58:03 »
Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault
Arkistoitu ohje: 406 - ABS-valo/ABS Fault (käsijarrukenkien kiinnitys)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 406 - ABS-valo/ABS Fault


Ongelma:

Auto: 2001 406 GW 2,2 Sport.

Niinpä tänään sitten ABS irtisanoutui tehtävästään kesken ajon. Eli kesken moottoritiellä ajon jarrunesteen ja ABS:n merkkivalot syttyivät. Kokeilin ensin kevyttä jarrutusta - ei mitään poikkeavaa. Mutta sitten satasesta nopea pysäytyskokeilu - lukkoon meni ja sauhu nousi. Kotona rengasremontin jälkeen jarrunesteen tarkistus - pinta edelleenkin maksimitasolla, joten nesteet eivät ole mihinkään hävinneet.

Ratkaisu:

Piti vaihtaa vasen vetoakseli 237,00 + työt 79,20 euroa ja tiiviste 16,99, eli runsaat kolmesataa köyhtyi. Diagnoosissa luki: "vetoakselin kehä irronnut --> uusitaan vetoakseli".

406 SV automatique

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« Vastaus #1 : 20.05.2007, 23:11:38 »
ABS tippuu pois päältä, mikäli joltakin anturilta tulee ristiriitaista tietoa ohjausboksille, esim. joku pyörä jumissa ajaessa. Toimintahan perustuu pyörän navassa olevaan hammaskehään, jonka pyörimistä havainnoidaan sähköisesti. Näin saadaan tieto kyseisen pyörän pyörimisestä. Mikäli jonkun pyörän anturi on viallinen, putoaa koko systeemi pelistä ja tuloksena olisi savun muodostusta voimakkaassa jarrutuksessa.

Jälleen, viisaammat ja tietävämmät korjatkoon tekstistäni löytyneet virheet...

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« Vastaus #2 : 22.05.2007, 00:25:12 »
Niinpä tänään sitten ABS irtisanoutui tehtävästään kesken ajon.

Jossa ilmeisesti yksi renkaista 'syyläripuolen kuvauksen mukaan' saattoi olla jo vajaapaineinen -> vierintäkehän pituusero -> ABS fault... eli välttämättä ei 'sen suurempi' vika.

Lainaus
Minkäköhänlaisilla antureilla tms. systeemeillä ABS pelaa?

Anturi lienee magneettityyppinen (variable reluctance) vaihtojänniteanturi.

Kävin Automaan pikahuollossa. Diagnoosi: Vasemmanpuoleisen etupyörän ABS -tunnistin ei toimi - uusi saadaan huomenna. Hinta 200,10 euroa.

Mikäli 'omatoimista puhtia' niin kannattaa irroittaa pyörä (rengas+vanne yhditelmä) ja harjata pulssikehä sekä anturin mittaava pää - mahdollisuuksien mukaan - puhtaaksi.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« Vastaus #3 : 23.05.2007, 04:28:56 »
Lieneekö pulssikehä sitten katkennut, mikäli niin vaihtoon ulompi nivel menee. Muussa tapauksessa (kehän ollessa ehjä) sen voi kiinnittää vaikkapa hitsaamalla tai jopa liimaamalla.

Näin juuri oli käynyt. On kuulemma erittäin harvinainen tapaus, koska ei tietääkseni mitään ulkopuolista iskua tms. törmäystä ole tapahtunut, ja  en ole sorateillä ajellut. Tai tiedä sitten, voiko tuollaiseen paikkaan esim. kivenmurikka edes osua.

Ei nyt niin harvinainen, tiettävästi erään valmistajan nivelissä (erillinen puristus sovitteella kiinnitetty kehä vs. niveleen koneistettu hammastus) on esiintynyt keulamerkistä riippumatta moista yleisemminkin -> puristussovite on liian suuri pulssikehän lujuuteen nähden. Toisinsanoen 'rymppisovite' on liian tiukka kehän materiaaliin/poikkipintaan nähden -> jännitys liian suuri.

Ilmeisesti/todennäköisesti kehä katkeaa niveletä rasitettaessa/sen lämmetessä -> nivelen halkaisija lämmetessään siis hiukan suurenee.


aapee

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« Vastaus #4 : 22.11.2008, 21:09:36 »
Ratkaisu:

Auto: 2003 406 2,0 HDi (66 kW, Siemens).

Mulla tuo vika ei sytyttänyt abs valoa, vaan jarrupoljin vain täristi joka jarrutuksessa, ja jarruteho oli heikko. ABS-kehät olivat irronnet kummaltakin puolelta vetoakseleista. Löysin Fixuksesta uudet vetonivelet, joten en joutunut hankkimaan uusia vetoakseleita. Nivelet oli muistaakseni Löbron valmistetta. Hintaa osilla oli yht. 190 e.

samisami2

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« Vastaus #5 : 14.11.2009, 21:12:10 »
Ratkaisu:

Auto: 2001 406 2,0 HDi SV (80 kW).

Kesällä itsellä herjas kanssa tuota ABS Faultia. Aina, kun kääntyi vähän jyrkemmin oikealle, tuli tuo ilmoitus. Välillä saatoi mennä monta kymmentä kilometriä ilman vikaa (vähän mutkia). Oli vasemmalta edestä hammaskehä irronnut/haljennut. Hitsasin hammaskehän muutamasta kohtaa kiinni.

Näin talvella hyvällä tuurilla voi jäätyä hammaskehä kiinni ja toimia niin kauan kun on pakkasta. Uutena tuo ei kai ole siinä sen paremmin kiinni kuin lyöty paikoilleen. Tämä ainakin selittäisi sen, että noita katkeilee. Jos olisi reilut toleranssit ja liima/hitsi, niin pysyisi varmana paremmin.

JiiPee

  • Vieras
Vs: 406 - ABS-valo/ABS Fault (vetoakselin kehä)
« Vastaus #6 : 16.01.2010, 13:19:19 »
Ratkaisu:

Auto: 2000 406 2,2 Sport.

Itsellä tuo ABS fault -ilmoitus lakkasi kummittelemasta sen jälkeen, kun liimattiin katkennut hammashehä paikalleen vetoakselille.