Kirjoittaja Aihe: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)  (Luettu 10787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugimiäs

  • Vieras
206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« : 31.05.2010, 19:09:03 »
Auto: 2003 206 1,4 (3-ovinen, ilmastointi, ohjaustehostin, VF32CKFWF43230231, DAM 09674 88).

Saisikohan jotain yleisohjetta täältä, kuinka kyseiseen autoon vaihdetaan apulaitehihna ja mitenkä tuo kiristin vapautetaan, jotta saa hihnan pois paikoiltaan?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #1 : 31.05.2010, 19:31:34 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=45951.0

206, apulaitehihna
206, ilmastointi

Autossasi pitäisi olla jokin näistä kiristinvaihtoehdoista (kaksi hieman erilaista ratkaisua):

Tehdas 77:

3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING UNTIL DAM 0958977 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING UNTIL DAM 0958977 (->| 9589=09.02.2003)

3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING SINCE DAM 0959077 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING SINCE DAM 0959077 (|-> 9590=10.02.2003)

Tehtaat 78, 81, 83 ja 88:

3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING UNTIL DAM 0927578 OR UNTIL DAM 0927581 OR UNTIL DAM 0927583 OR UNTIL DAM 0927588 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING UNTIL DAM 0927578 OR UNTIL DAM 0927581 OR UNTIL DAM 0927583 OR UNTIL DAM 0927588 (->| 9275=01.04.2002)

3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING SINCE DAM 0927678 OR SINCE DAM 0927681 OR SINCE DAM 0927683 OR SINCE DAM 0927688 OR FIRM 3 DOOR SALOON AND INJECTION TU AND POWER ASSISTED STEERING AND AIR CONDITIONING SINCE DAM 0927678 OR SINCE DAM 0927681 OR SINCE DAM 0927683 OR SINCE DAM 0927688 (|-> 9276=02.04.2002)

Eli ilmoittamasi DAM-numeron perusteella autossasi on tuo viimeinen vaihtoehto (|-> 9276=02.04.2002).

Joku ko. kiristintyyppeihin tutustunut voi kertoa ohjeet. Ratkaisu näyttäisi olevan vastaava kuin esim. eräässä Expertin HDi-moottorissa, jossa kireyttä säätää jousikuormitteinen kiristinrulla, mutta hihna kuitenkin esikiristetään epäkeskorullan asentoa muuttamalla. Jousikuormitteisen kiristimen toteutuksesta riippuu, onko siinä oikean kireyden toteamiseksi esim. merkit tai koloja, joihin työnnetään tappi.
« Viimeksi muokattu: 31.05.2010, 19:50:15 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Pugimiäs

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #2 : 31.05.2010, 20:00:50 »
Kävin katselemassa äsken autossa ja kyllä tuo kiristin ainakin näytti tuollaiselta mitä ehdotit tuossa viestissä.
Tarvitsee vain jäädä nyt odottamaan, jos jollakin tulisi hyvää ohjetta kuinka tuon kiristimen kanssa oikein toimitaan ja mitenkä se säädetään oikein kun uusi hihna on asennettu paikoilleen.

Dnepr

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #3 : 22.03.2013, 09:52:15 »
Auto: 2010 206+ 1,4 (VF32MKFWAAY133627).

Tarkoitus on vaihtaa moniurahihna, näyttää olevan kaksi taittopyörää mutta en saa tolkkua kumpi ylempi tai alempi on ns. kiristys/säätöpyörä. Olen peilillä koittanut katsoa mutta ei selviä. Alemman pyörän keskiössä on ulkoneva muovi suojus, otin senkin pois mutta sieltä ei paljastunut mitään ratkaisevaa. Miten tuo säätö on toteutettu? Tässä tapauksessa moniurahihna käyttää laturia, ilmastoinnin kompressoria ja ohjaustehostimen pumppua.

Dnepr

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #4 : 24.03.2013, 18:35:48 »
Nyt on valjennut vähän lisää. Ylempi pyörä on todellakin jousikiristeinen säätöpyörä. Tosin se on mysteeri miten se asetetaan kun halutaan poistaa hihna, siinä on 4.4 mm:in reikä "korvassa" mutta miten se lukitaan "johonkin" kohtaan.

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #5 : 24.03.2013, 19:05:46 »
Muistaakseni 15mm lenkillä käännetään kiristintä ja laitetaan vaikkapa ruuvi reiästä läpi vastakappaleeseen niin pysyy löysänä.

Dnepr

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #6 : 25.03.2013, 08:11:50 »
Tuossa kiristinmallissa näyttää olevan jekkuna se että jonkimmoiselle erikoistyökalulla löystytetään kiristin ja tökätään se n. 4:n mm:n tappi reikään niin tällöin tietenkin hihna on vaihdettavissa. En vaan vielä käsitä millainen se voisi olla, pitää ideoida. 

micco

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #7 : 25.03.2013, 08:18:26 »
Onko se kiristin tämän näköinen? Jos on niin tuota vain väännetään tuosta isosta mutterista keskeltä ja kun reikä tulee hahlon kohdalle laitetaan se 4mm tappi yms. läpi. Se on jäykkä, kannattaa laittaa kaksi lenkkiä yhteen niin saa pidemmän varren. Tuo kuvan kiristin sopii 206 2009->


Dnepr

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #8 : 25.03.2013, 09:40:15 »
Kyllä se on aivan tuon näköinen. Suuret kiitokset, tuolla homma avautuu.

bures

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #9 : 16.01.2014, 18:23:08 »
Auto: 1999 206 1,4 (TU3JP, VF32CKFXE40485539).

Auto on ilman ilmastointia, ohjaustehostimella. Miten löysätään apulaitehihnan kiristinrulla (keskellä torx) ja 28mm mutteri - on niin tiukassa että ei uskalla vääntää...

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #10 : 16.01.2014, 18:44:25 »
Kyllä se torx on juuri se kiristyspultti. Isoa 28mm:n kantaa kääntämällä vaikutetaan sitten hihnan kireyteen (kunhan tuo torx on löysätty).
Kannattaa varata kunnnon avain tuon avaamiseen ettei hajoa tai lipsahda.  :D

bures

  • Vieras
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #11 : 16.01.2014, 19:14:21 »
Kiitoksia! Yhden kamasan väänsin jo hajalle, mutta sitten loppui "usko". Täytyypä lisätä voimaa ja paremmat työkalut....

Magnesa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #12 : 03.12.2020, 11:27:09 »
Auto: 2003 206 1,4 (TU3JP, VF32CKFWF43377946).

Hei. Sen verran harvinaisempi moniurahihnan rullakiristin on hakusilla. Onnistuuko joltain service box tunnuksien omavalta kyseisen osan OEN numeron haku. Autodoc, motonet ja misterauto vaihtoehdot käyty läpi, ei yhteensopiva.

Kyseinen malli erottuu niin että, rulla on keskellä  laitetta ja kiinnityskohtia on kaksi kappaletta ns siipimallisista liitoskohdista. Kuva liitteenä.

Kiitokset etukäteen.


Magnesa

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: 206 - Apulaitehihnan vaihto (TU)
« Vastaus #14 : 03.12.2020, 13:33:51 »
Terve. kiitokset kuvasta, kiristimen tiedot viittaa samaan malliin joka on tuolla motonet:illa. kuvan kulmasta päätellen jää kumminkin hieman epäselväksi mistä mallista on kysymys. Toyotacenter ukkeli soitti ja sanoi osan maksavan 300e, en saanut häneltä tuotteen OEN numeroa.

Taitaa selvitä vain tuolta service box:en kautta, jos jollain olisi pääsy sinne. Motonet:in varaosa seuranta tiedot on ihan päin metsää, bensapumppu oli aikoinaan ihan epäsopiva.