Kirjoittaja Aihe: 405 - Lämmityslaiteongelmia  (Luettu 6212 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

viper405

  • Vieras
405 - Lämmityslaiteongelmia
« : 02.01.2006, 12:00:56 »
Autoni on 405 Sri vm.89, viisammat varmaan osaa sanoa onko lämmityslaitteet samanlaiset kaikissa 405:ssa vaiko ei. Elikkäs ongelma on seuraava: Talvella ei tahdo tulla kuin haaleata ilmaa (mitä kylmempi ulkona, sitä kylmempi myös pösössä) vaikka lämmöt olisi täysillä. Epäilen syyksi paskaista kennoa. Onko kellään kokemuksia millainen projekti on kennon puhdistaminen tai mahdollisesti vaihto uuteen? Tai muita hyviä vinkkejä mikä voisi auttaa ongelmaan?

dieselmoottori

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #1 : 02.01.2006, 12:51:00 »
Aukeaakohan hana kunnolla auki?
Irroita konehuoneen puolelta lämppärille menevät letkut ja laske kuumaa vettä letkulla läpi. Ainkin Dodgen kennon sain auki tällä tavalla auki.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #2 : 02.01.2006, 15:21:15 »
Itse vaihdoin omaan 405:seen (GLi 90') lämmityslaitteen kennon ja oli se aika iso työ, tosin en ollut tehnyt sellaista aiemmi niin saattoi hankaloittaa sekin tilannetta. Itse alotin sillä että purin kojelaudan yläosan ja otin ratin irti sitten vain lämmityslaitteen alapäässä olevat ruuvvit auki ja sen verran taivuttamaan että kennon saa ujutettua ulos, kennoonhan pääsee käsiksi kuljettajan jalkatilasta kun irrottaa ensinnä keskikonsolin sivussa olevan suojalevyn. Joitakin tukirakenteita oli hieman edessä ja paikka on todella ahdas, tarkkana sai olla uuden kennon kanssa että ei asentaessa riko lamelleja. Alfamerin korjausopas taisi kehottaa purkamaan koko kojelaudan ja irroittamaan koko tuuletus järjestelmän, itse en kuitenkaan siihen ryhtynyt.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #3 : 02.01.2006, 16:25:50 »
Lainaus käyttäjältä: "dieselmoottori"
Aukeaakohan hana kunnolla auki?
Irroita konehuoneen puolelta lämppärille menevät letkut ja laske kuumaa vettä letkulla läpi. Ainkin Dodgen kennon sain auki tällä tavalla auki.


Kennolle menevä ja tuleva letku kyllä lämpiää, joten hana ilmeisesti aukeaa(?) Mitenkä sen aukeamista voisi kuitenkin helpoiten tutkia? Huuhtelemista on kokeiltu, tosin kylmällä vedellä. Se ei ainakaan merkittävästi auttanut.

Kiitoksia purkamis vinkistä, pitänee siis kokeilla muita poppakonsteja ennen kuin siihen ryhtyy. Kuulostaa sen verran "mukavalta" hommalta.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #4 : 02.01.2006, 18:32:39 »
Lainaus käyttäjältä: "SamiK"
Aika monessa pösössä ei ole lainkaan hanaa, 405:ssäkään ei ole, siellä muutetaan ilman kulkureittiä kun halutaan säätää lämpötilaa.


Kiitos, taas sitä oppi jotain uutta. Voisiko olla mitenkään mahdollista että kabiini ei lämpiä, vaikka kenno ja puhallin olisi kunnossa? Ilma menisi kennon "ohi" tms? Epäilen kyllä että tuo kenno alkaa oleen aika tukossa kun tuolla söpöllä on jo yli 300000 ajettu. Sellaisen juttua olen ihmetellyt että tuntuu aivan siltä kuin sisälle tuleva ilma olisi lämpimämpää jos puhallin olisi pienellä. Voi olla kyllä vain meikäläisen kuvitelmaa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #5 : 02.01.2006, 18:43:06 »
sanoit että kennolle menevä ja tuleva putki lämpiää, niiden kuuluisi olla ihan polttavan kuumat jos neste on tarpeeksi lämmintä.



se että puhallus nopeuden lasku nostaa lämpötilaa kielii mielestäni heikosta nesteen kierrosta. Eli nestettä ei virtaa tarpeeksi paljon ja nopeasti jotta siitä saataisiin tarpeeksi lämmintä kabiiniin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #6 : 03.01.2006, 15:44:59 »
Lainaus käyttäjältä: "SamiK"
sanoit että kennolle menevä ja tuleva putki lämpiää, niiden kuuluisi olla ihan polttavan kuumat jos neste on tarpeeksi lämmintä.

se että puhallus nopeuden lasku nostaa lämpötilaa kielii mielestäni heikosta nesteen kierrosta. Eli nestettä ei virtaa tarpeeksi paljon ja nopeasti jotta siitä saataisiin tarpeeksi lämmintä kabiiniin.


Kokeilin tänään noita putkia uudestaan ja ne ovat kyllä polttavan kuumat. Epäilet että syynä voisi olla heikko nesteen kierto. Mikä siihen voisi olla syyllisenä? Vesipumppu on vaihdettu juuri ja vesijärjestelmä ei tunnu vuotavan. Tukkeutunut kenno/letku heikentää veden kiertoa?

Huomasin tänään uuden merkillisen jutun, kun säädin on siinä asennossa että ilmaa tule sekä ylös että alas niin alhaalla olevista aukoista tulee huomattavasti lämpimämpää ilmaa kuin ylhäällä olevista. Normaalia?

Benkku

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #7 : 03.01.2006, 16:04:43 »
Mikäli molemmat lämmityslaitteen kennon putket (menevä ja tuleva) kuumat niin ongelma saattaa olla ilman läpivirtauksessa kennon lävitse.

Kennon pinnalle kertynyttä moskaa, likaa, lehtiä, pölyä jne. joka haittaa ilman virtausta.

Toinen tarkastettava asia = sekoitusilma läpän tulee kääntyä kokonaisuudessaan täysin kiinni lämmitysasentoon (säätim(i)en ollessa 'täysin punaisella') eli tällöin kaikki ulkoa tuleva ilma kiertää lämmityskennon kautta eikä osittain sen ohitse.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #8 : 03.01.2006, 16:24:01 »
Lainaus käyttäjältä: "viper405"
Kokeilin tänään noita putkia uudestaan ja ne ovat kyllä polttavan kuumat. Epäilet että syynä voisi olla heikko nesteen kierto. Mikä siihen voisi olla syyllisenä? Vesipumppu on vaihdettu juuri ja vesijärjestelmä ei tunnu vuotavan. Tukkeutunut kenno/letku heikentää veden kiertoa?


Siinä tapauksessa että molemmat putket on tulikuumat nesteen virtauksessa tuskin on vikaa

Lainaus käyttäjältä: "viper405"
Huomasin tänään uuden merkillisen jutun, kun säädin on siinä asennossa että ilmaa tule sekä ylös että alas niin alhaalla olevista aukoista tulee huomattavasti lämpimämpää ilmaa kuin ylhäällä olevista. Normaalia?


[OT]valotaa hiukan vastausta: Joskus 80-luvulla pösön ohjekirjassa oli maininta lämmityslaitteen toiminnasta: jos lämmönsäädin käännettiin puoliväliin, lattialle tulee lämpimämpää ilmaa kuin yläsuuttimiin. Osa ilmasta ohjautuu täysin kennon ohi ja osa kennon kautta mutta tätä ilma seosta ei varsinaisesti sekoiteta missään kunnolla. koko homman järki on käsittäkseni se että kun aurinko paistaa se lämmittää ikkunoiden kautta aika mukavasti, mutta kas kummaa aurinko ei paista jaloille[/OT]



Benkku jo sivusi tätä: 405:ssa niin kuin monessa pösössä lämmön säätö tapahtuu muuttamalla ilman kulkureittiä. Se että alhaalta tulee lämpimämpää kuin ylhäältä kielii hiukan siitä että lämmön säätöön tarkoitettu ilma läppä ei liiku koko liike rataansa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #9 : 04.01.2006, 15:56:33 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Toinen tarkastettava asia = sekoitusilma läpän tulee kääntyä kokonaisuudessaan täysin kiinni lämmitysasentoon (säätim(i)en ollessa 'täysin punaisella') eli tällöin kaikki ulkoa tuleva ilma kiertää lämmityskennon kautta eikä osittain sen ohitse.


Missä tuo läppä sijaitsee ja mitä kautta sinne on helpoin päästä käsiksi? Puhaltimen olen joskus irroittanut ja rasvannut, onko tämä läppä sillä suunnalla?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #10 : 05.01.2006, 16:05:58 »
Lainaus käyttäjältä: "viper405"
Missä tuo läppä sijaitsee ja mitä kautta sinne on helpoin päästä käsiksi? Puhaltimen olen joskus irroittanut ja rasvannut, onko tämä läppä sillä suunnalla?


niin paljoa en koskaan ole onneksi joutunut purkamaan, läppä on hyvin pitkälti täysin keskellä koko lämmityslaite systeemiä. itse läppään pääsisi varmaan helpoiten käsiksi irroittamalla lämmityslaitteen kenno, 405:sen tapauksessa se ei ole todella liian helppoa, nimim. kokemusta on. Ehkäpä helpointa olisi tarkistaa ulkopuolelta liikkuuko läpän säätövipu koko liikeratansa.



melkovarmasti menee koko kojelaudan irroittamiseksi  :roll:
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #11 : 19.01.2006, 19:51:42 »
Putsasin jäähdytysjärjestelmän sitä varten tarkoitetulla litkulla ja kuumalla vedellä, ilman tulosta. Pitää vissiin seuraavaksi purkaa koelautaa sen verran että pääsee kennoon käsiksi.
Huomasin tässä että autossani lämmöt on pääsääntöisesti 80-asteessa. Välillä nousevat hieman vajaaseen 90, mutta putoavat heti takaisin 80-asteeseen. Normaalia? Luin tuolta että ainakin 307:ssa lämmöt pitäis olla mieluummin lähempänä 90-astetta että tarkenee sisällä.

SuperRIesa

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #12 : 20.01.2006, 09:01:42 »
Itellä sama peli ja lämmöt on yleensä 75-85 astetta. Jos mennään 90 niin saa pelätä että joko se keittää. Niin on tottunu katteleen sitä mittaria alempana :D Ja ny itellä sama brobleema ku sulla, ei kabiini lämpiä ja ulkona 25 raatia pakkasta. Eilen alko työmatkalla ihan puskista puhaltaan lämmintä mut tänä aamuna ei toivookaan. Kokemuksia?

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #13 : 20.01.2006, 19:12:31 »
Lainaus käyttäjältä: "SuperRIesa"
Itellä sama peli ja lämmöt on yleensä 75-85 astetta. Jos mennään 90 niin saa pelätä että joko se keittää. Niin on tottunu katteleen sitä mittaria alempana :D Ja ny itellä sama brobleema ku sulla, ei kabiini lämpiä ja ulkona 25 raatia pakkasta. Eilen alko työmatkalla ihan puskista puhaltaan lämmintä mut tänä aamuna ei toivookaan. Kokemuksia?


Mulla on aikaisemmin auttanut se että oon laittanut jäähdytysnesteen sekaan sellaista puhdistusainetta jonka pitää antaa siellä hetki vaikuttaa. Sen jälkeen lasketaan nesteet pihalle, huuhdellaan koko vesijärjestelmä kunnolla lämpimällä vedellä, uudet nesteet tilalle, ilmataan järjestelmä ja taas tulee lämmintä. Mutta nyt tämäkään ei tunnu auttavan. Epäilen että vika on siinä ettei ilma virtaa kunnolla kennon läpi. Puhdistaminen onkin sitten hieman isompi projekti.

viper405

  • Vieras
Vs: 405 - Lämmityslaiteongelmia
« Vastaus #14 : 25.01.2006, 10:51:06 »
mulla oli lämppärin säätövaijeri/kuori venynyt niin läppä ei auennut tarpeeksi.


Mielenkiintoista. Minulla voisi hyvin olla sama ongelma. Voisitko kerto tarkemmin että missäpäin tuo läppä sijaitsee? Mitä kaikkea pitää purkaa että sinne pääsee käsiksi?