Kirjoittaja Aihe: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)  (Luettu 8433 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ariens

  • Vieras
306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« : 13.07.2010, 11:04:36 »
Auto: 2000 306 2,0 HDi.

En löytänyt hakemalla vinkkejä hihnan vaihtoon. Voisko joku laittaa linkin tai antaa vinkkejä hihnan vaihtoon tässä? Ilmeisesti pumpulle ei ole merkkejä, yhteispaine...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #2 : 13.07.2010, 12:19:55 »
Edellinen linkki on 406 HDI,onko sama kone kun 306:ssa? Onko tossa 306 HDI:ssä myös nokka-akselin hihnapyörässä soikeat reijät?

306:n 90 hv 2.0 HDi moottori on sama kuin 406:ssa tai 307:ssa oleva 90 hv 2.0 HDi. 81 Kw moottori ei eroa kovinkaan paljoa 66 kW versiosta.
« Viimeksi muokattu: 28.10.2010, 22:53:21 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #3 : 13.07.2010, 18:11:55 »
Onko tossa 306 HDI:ssä myös nokka-akselin hihnapyörässä soikeat reijät?

Ajoitustapin reikä on soikea säteissuunnassa. Ahdastahan siellä jälleen kerran on 406:een verrattuna. Suojia irrottaessa varaudu heti siihen, että joudut laskemaan ja nostamaan konetta, jotta saat pultit auki/kiinni ja ota erikoispitkä 10 mm kiintolenkki käden ulottuville.

Patukka

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #4 : 13.07.2010, 21:50:19 »
205:sta 405:seen bensa, diesel ja MI16 tuttuja hihnanvaihdon suhteen. Tuo nokka-akselinhihnapyörän löysääminen ja kääntäminen ei mene jakeluun. Onnistuuko jos tekee omat merkit (aina varma konsti jos ei tiedä merkejä)?

Aivan normaali toimenpide, et ilmeisesti ole aiemmin joutunut vaihtamaan nykyaikaisen dieselin jakopäätä, saadaan ajoitus ja hihnankireys tarkasti kohdalleen. Säätöä ei saa tehdä siten että kun hihnapyörä kiristetään nokkaan ei säätö saa nojata tai olla hyvin lähellä säätöuran päätyjä vaan mahdollisimman keskelle. Ja hihnan kiristyksessä tarvitaan joko seem tai akustinen hihnakireysmittari muuten on lähes varmaa ettei kiristys osu toleranssialueelle joka on hyvin pieni. Ja tilaa ei sitten 306:ssa ole yhtään liikaa ohjeaika ko. operaatiolle noin neljä tuntia. Myös vesipumppu on syytä vaihtaa jakohihnan vaihdon yhteydessä.

Patukka

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #5 : 14.07.2010, 21:02:38 »
Lainaus
Jotenkin suhtaudun epäilevästi hihnan kireyden säätämiseeen tarkoitettuihin erikoistyökaluihin.

Ovat muuten ainoita vekottimia, joilla saa tiedon, että hihna on oikeassa kireydessä. Eikä vain sinne päin, noin suunnilleen, ehkä. Hihnan kestävyyden kannalta on erittäin tärkeää, että kireys on juuri oikea, ei liian löysä eikä kireä. Hihnan käyttöaika, vaihtoväli, on sen verran pitkä, että tällä on merkitystä.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #6 : 20.07.2010, 23:18:38 »
Ajoitustapin reikä on soikea säteissuunnassa.

Ei ole, ajoitustapin reikä on pyöreä ja se on nokkapyörän siinä osassa joka on kiinteästi napapultilla nokka-akselissa kiinni. Varsinaisen nokkapyörän kiinnitysreiät runko-osaan ovat soikeat. Nokka-akseli lukitaan aina kiinteästi paikoilleen ja nokkapyörässä on pieni säätövara aiemmin kerrotuista syistä. Ja nokkapyörän pultit on sitten syytä kiristää momenttiavaimella oikeaan tiukkuuteen.

Kyllä se soikea on, mutta ei tietenkään ympyrän kehän suuntaisesti kuten nokkapyörän pultinreiät ovat. Nokka-akselin ajoitustapin reikä on soikea ympyrän säteen suuntaisesti.

Juskaks

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #7 : 27.10.2010, 19:07:29 »
Nokkapyörää on kahdenlaista mallia, kiinteää ja "irtonaista". Yhteistä varmaan kaikille on että tilaa on pirun vähän ja osa pulteista aika typerässä paikassa huoltoa ajatellen. Hyvä 10 mm räikkälenkki on näppärä apu jakohihnan vaihdossa.

Omani säädin Facomin kireysmittarilla, jousikuormitteinen tappi painaa hihnaa tietyllä voimalla. Joskus täällä tai sitikkafoorumilla ollut ohje akustisesta kireysmittauksesta mikillä ja läppärillä vaikutti mielenkiintoiselta. Eli viritetään hihnaa vähän kuin jousisoitinta.

Kuustio

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #8 : 14.08.2012, 01:55:48 »
Auto: 2000 306 2,0 HDi (käyttöönotto 02/2000).

Pitäisi vaihtaa jakohihna roippeineen, jotta ainakin siltä osin voisi ajella turvallisin mielin. Motonetin hinnastossa on omat jakohihnasarjat ennen 04/2000 ja sen jälkeen valmistetuille autoille. Tuskin noita on eroteltu ihan huvin vuoksi, mutta mitähän eroa niissä on, ja käyköhän uudempi sarja vanhempaan autoon ongelmitta?

Noutomatkan päässä olevassa Motonetissa nimittäin on paikalla vain uudempiin tarkoitettua pakettia, tilattua saisi toistakin. Toki jos putiikin jakohihnoista (Gates?) on huonoja kokemuksia, niin vaihtoehtojakin saa esittää. :)

micco

  • Vieras
Vs: 306 - Jakohihnan vaihto (HDi)
« Vastaus #9 : 15.08.2012, 07:37:21 »
Service boxin mukaan ohjain - ja kiristinrullassa jokin pieni ero alkaen tietystä DAM numerosta HDi koneissa. Kyllähän se oikea kannattaa ostaa.