Kirjoittaja Aihe: Peugeot 405 - Mallihistoria  (Luettu 16869 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 386
Peugeot 405 - Mallihistoria
« : 09.01.2006, 21:17:30 »
Peugeot 405


Kirjoittanut: Pugfan 16.09.2005

Peugeot 405 on ranskalaisen Automobiles Peugeotin yksi menestyneimmistä malleista. Se perustuu Automobiles Peugeotin VERA-tutkimusprojektin tuloksiin ja tietokoneavusteiseen suunnitteluun. Auton teknisten ratkaisujen ja rakenteiden suunnittelussa käytettiin hyväksi kaikki se tieto ja kokemus, joka Peugeotille kertyi sekä rallitoiminnasta, että menestyksekkäistä 205 ja 309 malleista.

Auton muotoilu syntyi Peugeotin suunnittelijoiden ja maailman kuuluisimman automuotoilijan, Pininfarinan yhteistyönä. Auton suunnittelu aloitettiin kesäkuussa 1982 La Garennen suunnittelukeskuksessa. Muotoilijat tekivät muutamia kokeilumalleja ja marraskuussa 1983 valittiin lopullinen korimalli. Ensimmäinen toimiva prototyyppi valmistui helmikuun ensimmäisenä 1985. Testivaiheen jälkeen tuotanto käynnistyi PSA:n Sochaux'n tehtailla Ranskassa 30.3.1987.

Ennen tuotannon alkua Peugeot uudisti Sochaux´n tehtaan uutta 405-mallia varten. Uudistuksen tavoitteena oli parantaa työolosuhteita, parantaa entisestään laatua ja pienentää tuotantokustannuksia. Auton valmistuksen suunnittelussa Peugeotin insinöörit ja teknikot käyttivät tietokonetta apunaan paino- ja rasituslaskelmoinnissa sekä tuotantoprosessien optimoinnissa. Peugeotin tuotanto oli jo 405:n valmistuksen aikaan erittäin modernia. Laadunvalvonnassa käytettiin jo alusta saakka laser-laitteita ja tietokoneohjattuja mittausvälineitä. Maalaamossa käytettiin ylipainetta estämään maalauskaasujen ja maalisumun pääsyä suodattamattomana muualle rakennukseen.


Peugeot 405 historia Suomessa


Kirjoittanut: Pugfan 16.09.2005

1987

Peugeot 405 esiteltiin virallisesti Ranskassa kesäkuussa 1987 ja ensimmäiset yksilöt saapuivat Suomeen saman vuoden syyskesällä. Ensimmäinen vuosimallin 1988 Peugeot 405 -mallisto Suomessa oli seuraavanlainen: GL ja GR 1.6 kaasutinmoottorilla (92 hp), GR 1.9 kaasutinmoottorilla (110 hp), SRi 1.9 suihkutusmoottorilla (125 hp) ja Mi16 1.9 16v suihkutusmoottorilla (160 hp). Auton arvioitiin sijoittuvan Suomessa 30 myydyimmän auton joukkoon mutta jopa hieman yllätyksenä, se sijoittui jopa 10 myydyimmän automallin joukkoon. Autoa valmistui tehtaalta 855 kappaleen päivävauhtia ja valmistusmäärät nousivat marraskuussa, kun tuotanto käynnistyi Rytonin tehtaalla. Peugeot 405 alkoi saada mainetta ja kunniaa. Marraskuussa sille myönnettiin "Kultainen ohjauspyörä" -palkinto Saksan Liittotasavallassa ja valittiin Vuoden autoksi Tanskassa ja Norjassa. Belgiassa sille myönnettiin. "Klaxon d´Or"-palkinto. Joulukuussa suomalainen autolehti Tuulilasi myönsi 405:lle "Vuoden Valinta 1987" tunnustuspalkinnon.


1988

Varsinainen kunnianosoitus oli tammikuussa 1988 405:lle myönnetty Vuoden Auto 1988 -palkinto, jonka 405 sai siihen mennessä kaikkein suurimmalla äänienemmistöllä. Palkinnon arvostus on suuri varsinkin Keski-Euroopassa ja olikin arvattavissa, että keväällä 1988 autoista oli pulaa jälleenmyyjillä, varsinkin urheilullista Mi16-mallia olisi myyty enemmänkin kuin mihin tuotanto riitti.

Peugeotin erityinen osaamisalue, dieselmallit, esiteltiin helmikuussa 1988. Malleja oli kaksi GRD (Diesel, 1905 ccm 70hv), SRdt (Turbodiesel, 1769ccm 90hv). Ensiksimainittu 1.9 oli tuttu useista malleista mutta 1.8 TD oli vähemmän tuttu Peugeoteista, Citroën BX:n keulalla sitä oli jo aikaisemmin. Moottori perustui 205:ssä olleeseen vapaastihengittävään 1.8 dieseliin mutta turbotekniikkaa varten sitä vahvistettiin huomattavasti. Valitettavasti taloudellis- ja veropoliittisten syiden takia dieselautojen myynti varsinkin Saksassa romahti juuri 405:n esittelyn aikoihin.

Dieselien kanssa samaan aikaan esiteltiin myös automaattivaihteinen GR 1.6 A, jonka vaihteiston erikoisuutena on voiman välitys kolmos- ja nelosvaihteella. Kolmosvaihteella välittyy hydraulisesti 40% ja mekaanisesti 60%. Nelosvaihde on täysin mekaaninen. Syyskuussa dieselit ja automaattivaihteistot esiteltiin Suomessa.

Samoihin aikoihin esiteltiin farmarikoriset 405:t, joita Peugeot kutsuu ranskalaiseen tyyliin Break-nimellä. Farmarit olivat tekniikaltaan samanlaisia kuin Berlinet, eli porrasperät, ainoastaan takajousitusta oli vahvistettu. Moottorivalikoimasta puuttui 160-hevosvoimainen Mi16:ssa käytetty moottori. 405 Break sai heti suuren suosion, sen osoituksena oli mm. valinta "Vuoden farmariautoksi" Belgiassa. Joulukuussa 1988 Peugeot 405 valittiin "Vuoden Autoksi Portugalissa", samalla ylitettiin 400 000 valmistetun auton raja.


1989

Helmikuussa 1989 tuotanto oli jo täydessä vauhdissa, päivätuotanto oli 1750 autoa ja se jakautui Sochaux 1280 ja Ryton 470 autoa.

Marraskuussa esiteltiin nelivetoiset mallit GRx4 ja Mi16x4. Nelivetoisen Peugeot 405:n suunnittelu käynnistyi jo malliston suunnittelun alkuvaiheissa. Peugeot Sportin tietotaito ralliautotekniikassa on sovellettu 405 x4 -malleihin, joiden nelivetojärjestelmäksi valittiin jatkuvatyyppinen järjestelmä. Tämä järjestelmä on erittäin pitkälle kehittynyt. Se on helppokäyttöinen ja varmatoiminen ja lisäksi järjestelmä eliminoi kytkettävän nelivedon kaikki väärinkäyttö- ja virhemahdollisuudet. Peugeot 405 x4 ei edellytä tavalliselta arkiautoilijalta ajotekniikan uudelleenopettelemista. Voimanjako tapahtuu jakovaihteiston ja keskitasauspyörästön kautta ja se on edessä 53% ja takana 47% eli sama kuin auton painonjakauma. GRx4 ja SRix4 -mallessa keski- ja takatasauspyörästöjen lukitus tapahtuu elektronisesti keskikonsolissa sijaitsevalla painokytkimellä. Kun lukitus on valittu, se kytkeytyy automaattisesti nopeuksilla alle 15 km/h ja irroittuu itsestään nopeuden kohotessa yli 25 km/h. Mi16x4 -mallin tasauspyörästöjen lukitus hoidetaan automaattisesti viskokytkimen kautta. Peugeot 405 x4 -malleissa takajousituksena on auton korkeuden automaattisesti vakioiva sähköhydraulinen järjestelmä. Takajousitus on rakenteeltaan erittäin kompakti, eikä vie tilaa tavaratilasta ja sen ansiosta taka-akseliston pito on kaikissa olosuhteissa optimoitu. Erityisolosuhteissa, esimerkiksi syvässä lumessa ajaessa, perän korkeutta voidaan kohottaa vakioasennosta 7 cm. Peugeot 405 x4 -mallit tarjoavat kaiken, joka myötävaikuttaa ajomukavuuteen ja aktiiviseen turvallisuuteen: Tehokkaat ja vääntävät moottorit. Tarkka tehostettu ohjaus. Levyjarrut kaikissa pyörissä, edessä lisäksi tuuletetut, lukkiutumaton Bendix ABS -jarrujärjestelmä lisävarusteena. Nelivetoinen 405 valittiin Tekniikan Maailman koeajajien toimesta parhaaksi nelivetoiseksi henkilöautoksi.

Suomessa rekisteröitiin 4 908 uutta 405:ttä. Malli oli yhdeksännellä sijalla mallitilastossa.


1990

Myyntiin Gutmann-mallit, ne pohjautuivat GL- ja GR 1.6-malleihin. Varustepaketteja oli kaksi, A ja B. Ensiksimainittu Kasvatti moottorin tehoa 22 hv (114 hv:aan) ja paransi siten auton suorituskykyä. Teho ei tullut aivan tyhjästä, sillä tekniikka koki melkoisen päivityksen: Bosch LE-2-Jetronic -suorasuihkutusjärjestelmä, uusi nokka-akseli, uusi takimmainen äänenvaimennin ja lisäksi lohkolämmitin. Varustepaketti B paransi auton ulkonäköä sporttisempaan suuntaan: Mukana oli Gutmannin valmistamat kennokuvioidut kevytmetallivanteet sävytettynä auton väriin (4 vaihtoehtoa), puinen ohjauspyörä ja korinvärinen takaspoileri.

Samana vuonna kaasutinmoottorit poistuivat katalysaattorien tullessa pois markkinoilta ja niiden tilalle tuli yksipistesuihkutusmoottorit. Katalysaattorien myötä useimpien moottorien tehot vähenivät, eniten Mi16:ssa, jossa katalysaattori ja erilainen moottorinohjaus vähensivät tehoa 12 hevosvoimaa. SRi:ssä polttoaineensuihkutusjärjestelmän malli muuttui Boschin L3.1 Jetronicista Motronic M3.1:een.

Vuonna 1990 esiteltiin myös huippuvarusteltu erikoismalli Roland Garros, joka oli saatavana vain Breakina. Malli perustui SRi 1.9 Breakiin, mutta lisänä osittainen nahkaverhoilu (valkoista nahkaa), tummanvihreä erikoismetalliväri, punaiset turvavyöt, sähköinen kattoluukku, alumiinivanteet sekä nahkainen ohjauspyörä (valkoinen tai harmaa).


1991

Vuoden uutuus oli 405 GLX, aluksi vain 1.6-litraisen moottorin yhteydessä, vuosimallissa 1992 myös 1.9. Vielä ennen malliuudistusta 405:n sisustusta uudistettiin, autot saivat erilaiset ohjauspyörät ja uudistetut verhoilukankaat.


1992

Kesällä 1992 Peugeot 405:lle tehtiin malliuudistus, jossa tuli moottoripuolelle 101 hv 1.8 suihkutusmoottori sekä 123 hv 2.0 suihkutusmoottori, molemmissa monipistesuihkutus. Turbodiesel kasvoi 1,9 litraiseksi (1905 ccm, 90 hv) Mi16 sai 2,0 16V-moottorin. Samassa yhteydessä korin vääntöjäykkyys parani kun lattian ja rintapellin liitosta, tuulilasin alapalkin ja sisälokasuojien liitoksia vahvistettiin. Sisälokasuojat ja pitkittäispalkit valmistettiin 0,4 - 0,7 mm paksummasta teräspellistä kuin aikaisemmin ja keskitunnelin molemmin puolin lisättiin pitkittäispalkit. Näillä parannuksilla oli merkitystä myös kolariturvallisuuteen. Uudistettujen 405-mallien sisustus poikkeaa aikaisemmista lähes täysin. Kojelaudan uusi rakenne ja muotoilu vähensivät nitinöitä, ovipaneelit, mittaristo sekä lämmitys- ja tuuletusjärjestelmät suunniteltiin uudelleen. Ohjauspylvään hallintaviikset muutettiin 605-mallin tyylisiksi. Taka-akseliston rakennetta parannettiin, tällä oli merkitystä laakereiden vedensietoon. Varustelut muuttuivat, GLX tuli perusvarusteluksi ja GR korvautui GTX:llä. Uusina moottorivaihtoehtoina 1.8 (75 kW / 103 hv) , 2.0 (89 kW / 123 hv), 2.0 16V ( 112 kW / 155 hv), 1.9 Turbodiesel (66 kW / 90 hv). 1.9-litrainen bensakone ja 1.8 Turbodiesel poistuivat mallistosta.


1993

Loppuvuodesta 1992 esiteltiin 405 T16, 200 hevosvoimaisella turbomoottorilla ja nelivedolla varustettu huippumalli. Sen tekniikka perustuu pitkälti siihen tekniikkaan, jonka ansiosta Peugeot on autourheilussa saavuttanut kirkkaimmat voittonsa. Moottori on kaksilitrainen turbomoottori, jossa on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia ja 16 venttiiliä sekä ahtoilman jäähdytys. Sen suurin teho on 200 hv ja suurin vääntömomentti on 288 Nm. Moottorin erikoisuutena on ahtopaineen ohjausjärjestelmä joka antaa käyttöön ylimääräisen tehoreservin käytettäväksi lyhytaikaisesti. Teho kohoaa 220 hv:aan ja vääntömomentti 318 Nm:iin enintään 45 sekunnin ajaksi esimerkiksi nopeassa ohitustilanteessa. Suorituskykyisen moottorin voiman siirtämiseksi tienpintaan Peugeot sovelsi 405 T16:een nelivetotekniikan, jota se on käyttänyt menestyksellisesti autourheilussa: jatkuva neliveto, jossa keskitasauspyörästössä on viskokytkin ja takatasauspyörästö Torsen-tyyppinen. Peugeot 405 T16:n jarrut on mitoitettu suorituskykyyn, levyjarrut kaikissa pyörissä ja lukkiutumaton ABS-jarrujärjestelmä ovat vakiovarusteina. T16:n jousitus varmistaa optimaalisen tienpidon. Edessä on kolmiomaisin alatukivarsin varustetut joustintuet ja takana sähköhydraulisella tasosäädöllä varustettu kaasunestejousitus. Maavaran säätö tapahtuu automaattisesti ja siten takaa auton oikean kulkuasennon kuormasta riippumatta. 405 T16:n matkustamo on tyylikäs ja sen varustelu on huippuluokkaa. Automaattinen ilmastointilaite, murtohälytin, käynnistyksen turvakoodi ja radiokasettisoitin ovat vakiona samoin kuin sähkötoimiset ovilasit ja ulkopeilit sekä kaukosäätöinen keskuslukitus. Etuistuimet on urheilullisesti muotoiltu, verhoilu on miellyttävää Alcantraa ja autoa nahkaa. Takaistuimen keskikyynärnojan takana on suksiluukku ja suksipussi. Mittaristo on paitsi selkeälukuinen, myös täydellinen sisältäen mm. öljynpainemittarin.


1994

Greenway-mukavuusvarustellut erikoismallit, jotka perustuivat GLX 1.8 ja GTX 2.0 -malleihin. Näissä malleissa oli 5.900 mk hintainen varustepaketti, joka sisälsi kuljettajan turvatyynyn, viisipuolaiset alumiinivanteet, radiokasettisoittimen kuudella kaiuttimella, etusumuvalot ja metallivärin. Greenway oli saatavana myös Breakina. Greenway-malleja myytiin vielä vuonna 1995 mutta joidenkin tietojen mukaan aivan viimeisimmät eli vuosimallin 1997 405 Breakit olisi myyty Greenway-tunnuksin mutta varustelu ei ollut kuitenkaan sama.


1995

Mi16 ja T16 poistuivat mallistosta. T16:tta ei myyty koko aikana kovinkaan paljoa, johtuen lamasta ja auton suhteellisen korkeasta hinnasta. Lama näkyi erityisesti siinä, että aikaisemmin paljonkin myydyn Mi16:n myyntimäärä jäi noin 10 kappaleeseen vuodessa. T16:tta myytiin ensimmäisenä vuonna 10 kpl mutta sen jälkeen myyntimäärät vähenivät ja kokonaismyyntimäärä on noin 20.

Sporttimallien myynnin loppumisen aikaan suureen osaan mallistosta tuli saataville erikoispaketti (hinta 4900 mk) jossa on ABS-jarrut ja käynnistyksenesto. Turvatyyny tuli vakioksi paitsi GLi-varusteluun. Uusina malleina tulivat Style 1.8 ja Style 2.0. Ensiksi tuli Style 1.8, joka pohjautui GLX 1.8:iin. Varustelisänä oli mm. tummanpunainen tai tummansininen helmiäisväri, erikoissisustus (Mi16-tyyliä), takaspoileri, kromilistat ikkunoiden ympärillä, leveät kylkilistat ja sumuvalot. Pölykapselit olivat samanlaiset kuin vm. 1991-92 GLX:ssä. Vuosimallissa 1996, eli käytännössä myynnissä jo loppukesästä 1995, oli Style 2.0 ABS, joka pohjautui GTX-malliin. GTX-varustelun lisänä oli mm. ABS-jarrut, Mi16-puskurit ja kylkilistat, takaspoileri, kromilistat maskissa sekä SRi:n pölykapselit. Sisustus oli Mi16-tyyppinen. Tämäkin malli oli saatavana tummanpunaisena tai tummansinisenä helmiäisvärinä. Tämä malli jäikin viimeiseksi Berline-koriseksi 405-malliksi, sitä myytiin vielä jonkin aikaa 406:n rinnalla.


1996

Vuoden alussa Suomeen rantautunut 406 korvasi vuoden alussa Sedan-mallit lukuunottamatta Style 2.0:aa. Break-mallit jäivät tuotantoon vielä vuoteen 1997 saakka. Näiden viimeisimpien 405 Breakien varustelut paranivat: GLX 1.8 Breakissa nyt vakiona käyntinopeusmittari, etusumuvalot ja sähkötoimiset etuikkunat. GTX 2.0 Break Automaatissa ABS-jarrut ja ilmastointi vakiona.


1997

406 Grand Wagon korvasi 405 Breakin.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2011, 06:19:51, kirjoittanut ToniL »
Taas Peugeot... ::)